Δέκα μυστικά των επιτυχημένων Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων
Sponsored Article 08:00 - 22 Μαρτίου 2024
Ποιοι είναι οι παράγοντες που καθορίζουν την επιτυχία μιας μικρομεσαίας επιχείρησης; Υπάρχει άραγε ξεκάθαρη και σαφής απάντηση σε αυτό το ερώτημα; Εμείς μαζέψαμε τα ευρήματα μεγάλου αριθμού επιστημονικών ερευνών, οι οποίες έχουν διεξαχθεί στο πέρασμα του χρόνου αλλά και προσφάτως και σας παρουσιάζουμε τα κύρια αποτελέσματα, ώστε να αξιολογήσετε σε ποια σημεία χρειάζεται να δώσετε περισσότερη έμφαση για να επιτύχει η επιχείρησή σας και να ξεπεράσει πιθανές δυσκολίες που αντιμετωπίζει.
Ποιες όμως θεωρούνται μικρομεσαίες επιχειρήσεις στη χώρα μας; Οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (ΜμΕ) είναι επιχειρήσεις που εργοδοτούν μέχρι 250 άτομα και ο ετήσιος κύκλος εργασιών τους δεν ξεπερνά τα 50 εκ. Ευρώ (ή η αξία του ισολογισμού τους δεν ξεπερνά τα 43 εκ ευρώ). Στην Ευρώπη (συμπεριλαμβανομένης και της Κύπρου) ξεπερνούν το 95% όλων των επιχειρήσεων. Διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο στην προώθηση της οικονομικής ανάπτυξης, της δημιουργίας θέσεων εργασίας και της καινοτομίας.
Στη βάση διεθνών ερευνών, οι ΜμΕ που ξεχωρίζουν για την ικανοποιητική ανάπτυξη και κερδοφορία τους, οφείλουν την επιτυχία τους κυρίως στους πιο κάτω 10 παράγοντες:
Ο Πελάτης κεντρικό πρόσωπο κάθε επιχείρησης
Λόγω του μικρού τους μεγέθους, οι ΜμΕ είναι σε θέση να προσαρμόζουν γρήγορα τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες τους ώστε να ανταποκρίνονται έγκαιρα στις συνεχώς μεταβαλλόμενες ανάγκες, προτιμήσεις και ελλείψεις των υφιστάμενων και δυνητικών πελατών τους. Αυτή η ευελιξία τους και επικέντρωση τους στις εκάστοτε ανάγκες των πελατών τους επιτρέπει να διαφοροποιούνται από τους μεγαλύτερους ανταγωνιστές τους και να δημιουργούν μια πιστή και σταθερά αναπτυσσομένη πελατειακή βάση. Με λίγα λόγια τέτοιες επιτυχημένες ΜμΕ προσφέρουν στην αγορά προϊόντα με μεγαλύτερο “value for money» στον πελάτη παρά ο ανταγωνισμός, εάν λάβουμε υπόψη τόσο την ποιότητα όσο και την τιμολόγηση τους καθώς και την τάχιστη εξυπηρέτηση του πελάτη (after sale service).
Γνωρίζουν καλά τον ανταγωνισμό και τις τάσεις της αγοράς
Η πολύ καλή γνώση του ανταγωνισμού βοηθά τις επιτυχημένες ΜμΕ να κατανοήσουν καλύτερα την αγορά και να ενεργήσουν ανάλογα και γρήγορα. Συχνά προβαίνουν σε βάθος έρευνα της αγοράς, το οποίο τις βοηθά να αποκτήσουν μια ακριβέστερη εικόνα για τις τάσεις που επικρατούν ή που πρόκειται να επικρατήσουν. Η ικανότητα έγκαιρου εντοπισμού των μελλοντικών τάσεων και η πρόβλεψη των επόμενων κινήσεων των ανταγωνιστών προσφέρει τεράστιο πλεονέκτημα για κάθε επιχείρηση.
Στρατηγικές Συμπράξεις και Συνεργασίες
Οι επιτυχημένες ΜμΕ αξιοποιούν στρατηγικές εταιρικές σχέσεις και συνεργασίες με ντόπιες επιχειρήσεις καθώς και με επιχειρήσεις του εξωτερικού, για να επεκτείνουν την εμβέλειά τους και να αποκτήσουν συνέργειες, οι οποίες οδηγούν σε μείωση των λειτουργικών δαπανών, πρόσβαση σε νέες αγορές και αύξηση των εισοδημάτων τους. Η συνεργασία με τέτοιους συνεργάτες τους παρέχει πρόσβαση σε εμπειρογνωμοσύνη, κανάλια κοινής διανομής, ακόμα και χρηματοδότηση/πρόσθετα κεφάλαια και πιστώσεις σε ορισμένες περιπτώσεις. Τέτοιες συνεργασίες έμπρακτα βοηθούν τις ΜμΕ να ξεπεράσουν τους δικούς τους περιορισμούς και κατ’ επέκταση να επιτύχουν επιταχυνόμενη ανάπτυξη.
Εφαρμογή του χρυσού κανόνα 80/20 (Pareto rule)
Στην πράξη, ο πιο πάνω κανόνας 80/20 υποβοηθεί τις επιτυχημένες επιχειρήσεις να συγκεντρωθούν στο 20% εκείνων των δραστηριοτήτων τους που παράγουν το 80% των αποτελεσμάτων τους π.χ. επικεντρώνονται στην καλύτερη εξυπηρέτηση εκείνου του 20% των πελατών τους από τους οποίους προέρχεται το 80% των εισοδημάτων τους. Για ευνόητους λόγους, οι λίγοι αυτοί πελάτες χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής και μεταχείρισης - π.χ. τους παραχωρούνται έξτρα προνόμια, εκπτώσεις σε σύγκριση με τους υπόλοιπους πελάτες. Σχεδόν σε όλα τα τμήματα της επιχείρησης, η εφαρμογή του πιο πάνω κανόνα διασφαλίζει για τις ΜμΕ καλύτερες στρατηγικές αποφάσεις και βελτιωμένα οικονομικά αποτελέσματα, με λιγότερη προσπάθεια και αισθητά μικρότερη χρονική περίοδο κάλυψης των στρατηγικών στόχων τους. Με βάση τον κανόνα αυτό, η επιτυχημένη επιχείρηση γνωρίζει ότι το 80% όλων των πωλήσεων της πραγματοποιείται από μικρό μέρος (20%) των πωλητών της, το 80% των παραπόνων πελατών αφορούν στο 20% όλων των προϊόντων ή των υπαλλήλων της, το 80% των αποτελεσμάτων της διαφημιστικής εκστρατείας αποδίδεται μόνο στο 20% όλων των μεθόδων προώθησης των πωλήσεων της κ.ό.κ. Ως εκ τούτου, λαμβάνονται γρήγορα τα δέοντα διορθωτικά μέτρα με βάση τη σωστή χρήση του κανόνα αυτού που προυποθέτει αξιόπιστα μετρήσιμα κριτήρια.
Αποτελεσματική Οικονομική Διαχείριση και χρηματοοικονομικός προγραμματισμός
Η χρηματοοικονομική διαχείριση και προγραμματισμός είναι ζωτικής σημασίας για την οικονομική βιωσιμότητα και σταθερή ανάπτυξη των ΜμΕ. Περιλαμβάνει προσεκτικό προϋπολογισμό, οργανωμένη και συστηματική παρακολούθηση ταμειακών ροών, της ρευστότητας, της επικερδότητας, της συνετής διαχείρισης λειτουργικών δαπανών και της έγκαιρης πρόσβασης σε επαρκή χρηματοδότηση, όταν αυτό απαιτείται. Οι επιτυχημένες ΜμΕ επενδύουν πίσω στην επιχείρηση τα κέρδη τους, ιδίως στα πρώτα στάδια λειτουργίας τους και αποφεύγουν να πραγματοποιούν μη παραγωγικές επενδύσεις. Με την αποτελεσματική διαχείριση των οικονομικών τους και τον συστηματικό χρηματοοικονομικό προγραμματισμό, οι ΜμΕ μπορούν να διασφαλίσουν τη σταθερότητα, την πραγματοποίηση παραγωγικών επενδύσεων με τη χρήση ιδίων κεφαλαίων (equity) σε ικανοποιητικό βαθμό, καταφέροντας έτσι να εκμεταλλευτούν και να αξιοποιήσουν νέες ευκαιρίες ανάπτυξης που παρουσιάζονται στην αγορά, ακόμα και σε περιόδους οικονομικής κρίσης. Τονίζεται επίσης ότι μια προγραμματισμένη επιχείρηση θα πρέπει να έχει έγκαιρα διαθέσιμες τις ελεγμένες οικονομικές της καταστάσεις κάθε χρόνο, τόσο για δικούς της εσωτερικούς σκοπούς προγραμματισμού όσο και για να διευκολύνει την ευκολότερη πρόσβαση της σε τραπεζικές πιστωτικές διευκολύνσεις ή/και την εξασφάλιση κεφαλαίων από επενδυτές.
Αγκαλιάζοντας τον ψηφιακό μετασχηματισμό και τη δια βίου μάθηση (life-long learning)
Στη σημερινή ψηφιακή εποχή, οι επιτυχημένες ΜμΕ αγκαλιάζουν την τεχνολογία και τον ψηφιακό μετασχηματισμό, τα οποία προσφέρουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Από τη δημιουργία μιας διαδικτυακής παρουσίας εώς την υιοθέτηση στρατηγικών ψηφιακού μάρκετινγκ και την αξιοποίηση πλατφόρμων ηλεκτρονικού εμπορίου (e-shops), οι ΜμΕ αυτές μπορούν να προσεγγίσουν παγκόσμια ένα ευρύτερο κοινό, να βελτιώσουν σημαντικά τη λειτουργική αποδοτικότητα τους και να ανταγωνιστούν με μεγαλύτερους παίκτες. Η υιοθέτηση ψηφιακών εργαλείων και αυτοματισμού τελευταίας τεχνολογίας στις επιτυχημένες ΜμΕ εφαρμόζεται σε όλα τα τμήματα τους: παραγωγή, τμήμα πωλήσεων/marketing, λογιστήριο, τμήμα ανθρώπινου δυναμικού κ.ά, εξορθολογώντας τις διαδικασίες, ενισχύοντας την παραγωγικότητα, μειώνοντας το λειτουργικό κόστος, βελτιώνοντας την επικοινωνία/εξυπηρέτηση προς τους πελάτες και σε τελική ανάλυση αυξάνοντας τις πωλήσεις και τα καθαρά κέρδη της επιχείρησης. Σήμερα υπάρχουν πολλές και οικονομικά συμφέρουσες ψηφιακές λύσεις που μπορεί να αξιοποιήσει κάθε μικρή επιχείρηση, συμπεριλαμβανομένων εκείνων για δημιουργία περιεχομένου για αναρτίσεις και διαφημίσεις, αποτελεσματική διαχείριση των εργαζομένων, συντονισμό όλων των τμημάτων/εργασιών, γρήγορες και εξατομικευμένες επαφές με πελάτες και άλλες.
Επιχειρηματική δικτύωση/Networking
Η οικοδόμηση προσωπικών σχέσεων και δικτύωσης των ΜμΕ με υφιστάμενους και δυνητικούς πελάτες, προμηθευτές, λοιπούς συνεργάτες τους και ανθρώπους κλειδιά της κυβερνητικής μηχανής και της βιομηχανίας/εμπορίου είναι υψίστης σημασίας για την επιτυχία και σταθερή ανάπτυξη των ΜΜΕ. Σύμφωνα μάλιστα με πρόσφατη αξιόπιστη μελέτη που έγινε στο εξωτερικό, το ογδόντα τοις εκατό των επαγγελματιών που ρωτήθηκαν πιστεύουν ότι η επιτυχία των ΜμΕ εξαρτάται από τη επιχειρηματική τους δικτύωση/networking. Τέτοια δικτύωση μπορεί να συμβεί πρόσωπο με πρόσωπο σε επιχειρηματικά συνέδρια, σεμινάρια, κοινωνικές εκδηλώσεις και μέσω συνδέσεων με τη βιομηχανία/εμπόριο, επιχειρηματικές οργανώσεις και αρμόδια κυβερνητικά τμήματα. Για όσους μικρομεσαίους εργάζονται από το σπίτι, υπάρχουν διαθέσιμες εκδηλώσεις ψηφιακής δικτύωσης που τους βοηθούν να συναντηθούν διαδικτυακά με τους προαναφερθέντες συνεργάτες προς τον σκοπό επέκτασης των εργασιών τους. Μπορούν επίσης να δικτυωθούν με συνεργάτες στο διαδίκτυο, μέσω πλατφόρμων κοινωνικών μέσων όπως το Facebook, το LinkedIn κ.ά.
Ποιότητα της Διευθυντικής Ομάδας
Αν και μπορεί να φαίνεται προφανές, ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες της επιτυχίας ή της αποτυχίας των ΜμΕ έγκειται στην ποιότητα της διευθυντικής ομάδας. Στις επιτυχημένες ΜμΕ η ομάδα αυτή δεν ασχολείται με τα καθημερινά προβλήματα ρουτίνας, τα οποία ανατίθενται σε άλλα άξια στελέχη, αλλά βρίσκει χρόνο να ασχοληθεί οργανωμένα και συστηματικά με τον μελλοντικό στρατηγικό προγραμματισμό και την ανάπτυξη της επιχείρησης. Η διευθυντική ομάδα έχει ξεκάθαρο όραμα για το μέλλον, που υποβοηθεί έμπρακτα την ΜμΕ τους να διαφοροποιηθεί περαιτέρω από τους ανταγωνιστές της με νέες καινοτομίες, προϊόντα και υπηρεσίες, ανάλογα με τις συνεχώς μεταβαλλόμενες ανάγκες των πελατών και της αγοράς, που αξιολογούνται επί συνεχούς βάσης.
Αποτελεσματικη Διαχείριση Ανθρώπινου Δυναμικού
Το ανθρώπινο δυναμικό μιας επιχείρησης (περιλαμβανομένης της διευθυντικής ομάδας) αποτελεί το μεγαλύτερό και πιο χρήσιμο στοιχείο ενεργητικού της. Χωρίς αυτό, δεν μπορεί να προοδεύσει και να αναπτυχθεί βραχυπρόθεσμα, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα. Οι επιτυχημένες ΜμΕ αναγνωρίζουν την διαπίστωση αυτή και εφαρμόζουν αποτελεσματική διαχείριση όλου του προσωπικού τους μέσω διαφόρων πρακτικών όπως π.χ.: συχνή εκπαίδευση (upskilling/reskilling) τόσο σε νεες τεχνικές και εργαλεία (που καθίστανται αναγκαίες λόγω εξελίξεων της τεχνολογιας) όσο και σε ήπιες δεξιότητες, ανταμοιβή με βάση κάλυψη στόχων /KPIs, προαγωγή, ενθάρρυνση της ομαδικής εργασίας κ.ά. Απώτερος σκοπός, άμεσα η/και έμμεσα της αποτελεσματικής διαχείρισης του προσωπικού μιας πετυχημένης επιχείρησης δεν είναι άλλος από την πληρέστερη εξυπηρέτηση των πελατών της, όπως αναφέρεται στο σημείο 1 πιο πάνω.
Οι επιτυχημένες επιχειρήσεις μαθαίνουν από τα λάθη τους και τα λάθη των ανταγωνιστών τους
Οι επιτυχημένες ΜμΕ ρισκάρουν και σίγουρα κάνουν λάθη όταν ρισκάρουν, αυτό είναι αυτονόητο. Όμως η βασική συμβουλή είναι να μαθαίνουν πάντα από τέτοια λάθη, ώστε να μην τα επαναλαμβάνουν. Είναι επίσης πολύ σημαντικό να μαθαίνουν από τα λάθη του ανταγωνισμού για να τα αποφεύγουν, όπως πολυδάπανες λανθασμένες επενδύσεις ή βεβιασμένες κινήσεις σε νέες αγορές. Ας μην ξεχνάμε ότι ο Bill Gates, ιδρυτής της Microsoft, είπε ότι η ανάληψη κινδύνων είναι η πηγή της καινοτομίας και της επιτυχίας όλων των επιχειρήσεων.
Εάν βρήκατε χρήσιμα τα πιο πάνω σημεία που αφορούν τη βιωσιμότητα και την ανάπτυξη μικρομεσαίων επιχειρήσεων, μπορείτε να συμμετάσχετε στις 12 Απριλίου 2024 στο σεμινάριο που διοργανώνει η GrantXpert Consulting Ltd με θεμα τη “Χρηματοοικονομική Διαχείριση και Προγραμματισμός Επιτυχημένων Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων”. Εκπαιδευτής του σεμιναρίου θα είναι ο κ. Αντώνης ΧΧριστοδούλου, Ανώτερος Οικονομικός Σύμβουλος της GrantXpert. Κατά τη διάρκεια του σεμιναριου θα εξηγηθουν αναλυτικά στους συμμετέχοντες τα πιο πανω 10 μυστικα επιτυχιας των ΜμΕ και θα αναπτυχθούν άλλες γνώσεις ζωτικής σημασίας, που συμβάλλουν στη αποτελεσματική διαχείριση και βιώσιμη ανάπτυξη οικονομικών μοντέλων των επιχειρήσεων.
Μέσα από την πολυετή εμπειρία του εκπαιδευτή, κ. Αντώνη Χατζηχριστοδούλου, το σεμινάριο θα προσφέρει τις απαραίτητες γνώσεις και πρακτικές λύσεις για να κατανοήσουν και να αντιμετωπίσουν οι συμμετέχοντες τις χρηματοοικονομικές προκλήσεις των επιχειρήσεών τους.
Το σεμινάριο είναι επιχορηγημένο από την ΑνΑΔ.
👉Για περισσότερες πληροφορίες και εγγραφή, πατήστε εδώ: https://bit.ly/3IsThul