Στο 80% το ποσοστό υλοποίησης του τερματικού-Δίνει μάχη με τον χρόνο για την ευρωπαϊκή χορηγία η ΔΕΦΑ
14:30 - 19 Μαρτίου 2024
Μάχη με τον χρόνο δίνει η Δημόσια Εταιρεία Φυσικού Αερίου (ΔΕΦΑ), προκειμένου να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα του τέλους του 2024 για την ολοκλήρωση των κατασκευαστικών έργων για το τερματικό υποδοχής υγροποιημένου φυσικού αερίου, έτσι ώστε να ληφθεί ολόκληρη η ευρωπαϊκή χορηγία των €101 εκατ. μέσω της διευκόλυνσης Ενώνοντας την Ευρώπη.
Σύμφωνα με τη ΔΕΦΑ, το ποσό αυτό, με βάση απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, θα χρησιμοποιηθεί για τη συμμετοχή της ΔΕΦΑ στο μετοχικό κεφάλαιο της Εταιρείας Υποδομών Φυσικού Αερίου (ΕΤΥΦΑ).
Ήδη έχουν αναγνωριστεί €40,5 εκατ. το 2022, ενώ το 2023 αναγνωρίστηκε ποσό €32,9 εκατ., με το υπολειπόμενο ποσό να ανέρχεται σε €28,9 εκατ.
Όπως αναφέρεται σε σημείωμα της ΔΕΦΑ, για να ληφθεί η υπολειπόμενη χορηγία πρέπει να ικανοποιηθούν δύο προϋποθέσεις.
Τα αναγνωρισμένα έξοδα για την κατασκευή του τερματικού να ανέλθουν στα €253,18 εκατ. στο τέλος του 2023 και το έργο να ολοκληρωθεί και να εκδοθεί το σχετικό πιστοποιητικό μέχρι το τέλος του 2024.
Μιλώντας ενώπιον της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εμπορίου, ο Γενικός Διευθυντής της ΔΕΦΑ, Μάριος Μενελάου, είπε ότι το ποσοστό υλοποίησης του έργου βρίσκεται στο 80%, με το ποσοστό υγροποίησης του πλωτού τερματικού επανυγροποίησης αερίου (FSRU) να βρίσκεται στο 97%, ενώ οι χερσαίες υποδομές βρίσκονται στο 50%.
Είπε ακόμη ότι τα αναγνωρισμένα έξοδα μέχρι το τέλος του 2023 ανέρχονταν στα €249,6 εκατ., με αποτέλεσμα το μέγιστο ποσό της χορηγίας που μπορεί να απορροφηθεί να ανέρχεται στα €99,8 εκατ.
Όπως υπενθύμισε ο κ. Μενελάου, υπάρχει ήδη καθυστέρηση λόγω της αναστολής των κατασκευαστικών έργων από τον εργολάβο, ο οποίος θα ξεκινήσει ξανά τις εργασίες, ύστερα από τη συνάντηση της εταιρείας με τον Υπουργό Ενέργειας.
«Δεν έχουμε ακόμη ενημέρωση κατά πόσον ο εργολάβος θα στείλει αναθεωρημένο πρόγραμμα, αντιλαμβάνομαι ότι αναμένεται να αποστείλει αναθεωρημένο πρόγραμμα. Ο Υπουργός θεωρεί ότι είναι εφικτή η ολοκλήρωση του έργου στο τέλος του 2024», ανέφερε ο κ. Μενελάου.
Λέγοντας ότι η ΔΕΦΑ θα εξετάσει το νέο χρονοδιάγραμμα και κατά πόσον αυτό είναι ρεαλιστικό, ο κ. Μενελάου πρόσθεσε πως «αν το χρονοδιάγραμμα επεκτείνεται μετά το 2024 τότε θα πρέπει να ληφθούν αποφάσεις σε πολιτικό επίπεδο».
Σημείωσε, εξάλλου, ότι αν το ποσοστό υλοποίησης του έργου είναι στο 80% στο τέλος του έτους τότε θα χαθεί ποσοστό 20% της εναπομείνασας χορηγίας.
Από την πλευρά του, ο προϊστάμενος του κλάδου οικονομικών της ΔΕΦΑ, Νικόλας Βαλανίδης, είπε πως το έργο πήρε ήδη δύο παρατάσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με την τελευταία να λήγει στο τέλος του 2024. «Δεν πρόκειται να υπάρξει περαιτέρω χαλάρωση», είπε, προσθέτοντας ότι έγινε μια «νύξη» στην Επιτροπή.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Κυριάκος Χατζηγιάννη, εκτίμησε ότι το έργο δεν θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 2024.
«Δεν υπάρχει ενδεχόμενο το έργο να ολοκληρωθεί μέσα στο 2024. Δεν υπάρχει η παραμικρή ένδειξη ότι μέχρι το τέλος του έτους θα ολοκληρωθεί το έργο του τερματικού», είπε, προσθέτοντας ότι το έργο έλαβε ουκ ολίγες παρατάσεις.
«Και αν αυτή η παράταση δεν τύχει διαβούλευσης με υπεύθυνο τρόπο με ανοικτά τα χαρτιά μας, σίγουρα θα έλθει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και θα κάνει εκείνες τις περικοπές», ανέφερε, προσθέτοντας πως ο ίδιος δεν είναι τόσο σίγουρος αν η Κομισιόν θα προβεί σε αναλογική περικοπή «ή αν θα τεθεί σε κίνδυνο ολόκληρο το ποσό της χορηγίας».
Εξάλλου, ο βουλευτής του ΔΗΣΥ Νίκος Σύκας, μιλώντας ενώπιονν της Επιτροπής είπε πως η ΔΕΦΑ θα είναι υπόλογη σε περίπτωση απώλειας της χορηγίας.
Σταυρώματα για τους συμβούλους
Τόσο στις δηλώσεις του όσο και μιλώντας ενώπιον της Επιτροπής, ο κ. Χατζηγιάννη εξέφρασε πρόθεση για δέσμευση των κονδυλίων του προϋπολογισμού της ΔΕΦΑ για την επιλογή συμβούλων.
«Δεν μπορούμε να έχουμε όλα αυτά τα λεφτά στο συμβουλευτικό κομμάτι και από την άλλη να έχουμε αυτό το αποτέλεσμα των εκκρεμοτήτων στη λειτουργία της ΔΕΦΑ», πρόσθεσε.
Στον προϋπολογισμό της ΔΕΦΑ περιλαμβάνεται κονδύλι €5 εκατ. για αγορά συμβουλευτικών υπηρεσιών κυρίως για το δίκτυο μεταφοράς αεριου προς τους παραγωγούς. Ειδικότερα, πρόκειται για €2 εκατ. για νομικές/εμπορικές/οικονομικές υπηρεσίες για υλοποίηση επιχειρηματικού πλάνου της ΔΕΦΑ/ΕΤΥΦΑ, €2,5 εκατ. για τεχνικές συμβουλευτικές υπηρεσίες για ανάπτυξη δικτύου μεταφοράς ΦΑ και €0,5 εκατ. για άλλες συμβουλευτικές υπηρεσίες.
Εξάλλου, όπως αναφέρεται στο σημείωμα της ΔΕΦΑ, μέχρι σήμερα έχουν τιμολογηθεί υπηρεσίες €10 εκατ. όσον αφορά τον επιβλέποντα μηχανικό του έργου.
Στην συνεδρία τέθηκε και το θέμα της πρόσληψης 36 ατόμων στην ΔΕΦΑ, με τον Πρόεδρο της Επιτροπής να θέτει θέμα οργανογράμματος και σχεδίων υπηρεσίΑς.
Εκπρόσωπος του ΥΠΟΙΚ δήλωσε πως η ΔΕΦΑ απέστειλε στο Τμήμα Διοίκησης και Προσωπικού τα σχέδια υπηρεσίας την περασμένη Παρασκευή.
«Τα προβλήματα που υπήρχαν στον παρελθόν στην ΔΕΦΑ θα επιλυθούν μόνο με την έγκριση του προϋπολογισμού», ανέφερε ο κ. Μενελάου και επικαλέστηκε παλαιότερες αναφορές Βουλευτών ότι η ΔΕΦΑ από την ημερομηνία ίδρυσής της το 2007 μέχρι σήμερα είναι σοβαρά υποστελεχωμένη.
Τέλος αναφορικά με το θέμα της χωρητικότητας του πλοίου «Προμηθέας» (FSRU), που έθεσε ο Βουλευτής των Οικολόγων Σταύρος Παπαδούρης, αναφέρθηκε ότι ο διαγωνισμός προνοούσε πλοίο με ελάχιστη χωρητικότητα 125.000 κυβικά μέτρα, που καθορίστηκε με εισήγηση των συμβούλων της ΔΕΦΑ, ενώ το πλοίο Προμηθέας έχει χωρητικότητα 136.140 κυβικά μέτρα.