Σε τροχιά υλοποίησης το East to Med Data Corridor(ΕΜC)

Στο στάδιο υλοποίησης εισέρχεται το East to Med Data Corridor (EMC), το διεθνές έργο υποθαλάσσιας τηλεπικοινωνιακής σύνδεσης της Ασίας με την Ευρώπη.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της «Ναυτεμπορικής», οι μέτοχοι του ΕΜC κατέληξαν την περασμένη εβδομάδα σε εμπορική συμφωνία με τρεις ελληνικές και μία σαουδαραβική τράπεζα για χρηματοδότηση του έργου, γεγονός που ανοίγει το δρόμο για την έναρξη κατασκευής του ιδιωτικών συμφερόντων υποθαλάσσιου καλωδίου μεταφοράς δεδομένων, με τη στρατηγική στήριξη των κυβερνήσεων της Ελλάδας και της Σαουδικής Αραβίας.

Την πορεία του έργου δεν επηρέασαν οι πρόσφατες ανακατατάξεις στη μετοχική του δομή, με την απόφαση της Cyta να μη συμμετάσχει τελικά σε αυτό.

Όπως πληροφορείται το InBusinessNews, οι ελληνικές τράπεζες, Εθνική, Πειραιώς και Alpha, μαζί με την σαουδαραβική Bank Aljazira, αναλαμβάνουν το 60% της χρηματοδότησης του ΕΜC με το υπόλοιπο 40% να αποτελεί το μετοχικό κεφάλαιο.

Η εκταμίευση του δανείου θα ξεκινήσει στις αρχές Μαρτίου, μόλις ολοκληρωθούν οι δανειακές συμβάσεις. Οι εταίροι του έργου έχουν εισέλθει στην εταιρεία ειδικού σκοπού που είναι ιδιοκτήτρια του έργου, έχουν ήδη καταβάλει την προκαταβολή στην κατασκευάστρια εταιρία Alcatel Submarine Network (ASN), ηγέτιδα στον τομέα των υποθαλάσσιων τηλεπικοινωνιακών καλωδίων και αναμένεται πως η κατασκευή του ΕΜC θα ξεκινήσει προς τα τέλη Μαρτίου.

Τι είναι το East to Med data Corridor (EMC)

Το έργο EMC, υπενθυμίζεται, είναι ένα υποθαλάσσιο και επίγειο καλωδιακό σύστημα μεταφοράς δεδομένων που θα συνδέει την Ασία με την Ευρώπη, μέσω της Ελλάδας, και της Σαουδικής Αραβίας.

Συνάδει απόλυτα με την γεωπολιτική, οικονομική και αναπτυξιακή στρατηγική της Ελλάδας και της Σαουδικής Αραβίας και καθιστά την Ελλάδα εναλλακτική πύλη για αμφίδρομη μεταφορά δεδομένων μεταξύ Ευρώπης και Ασίας και τη Σαουδική Αραβία σημαντικό περιφερειακό κόμβο δεδομένων.

Σημειώνεται, μάλιστα, ότι το EMC διέπεται από το Πρωτόκολλο της 5ης Μικτής Διυπουργικής Επιτροπής Ελλάδας-Σαουδικής Αραβίας, η οποία συνήλθε στην Αθήνα τον Μάιο του 2022.

Επί της ουσίας, το EMC, είναι ένα ιδιωτικό έργο τεράστιας γεωπολιτικής σημασίας. Υλοποιείται λόγω της στήριξης των κυβερνήσεων της Ελλάδας και της Σαουδικής Αραβίας, αλλά δεν τυγχάνει οποιασδήποτε κρατικής χρηματοδότησης.

Προσφέρει για πρώτη φορά εναλλακτική όδευση για μεταφορά δεδομένων από την Ασία προς την Ευρώπη, παρακάμπτοντας την Αίγυπτο, όπου διέρχονται όλα σχετικά υποθαλάσσια καλώδια, γεγονός που μειώνει τις καθυστερήσεις και αυξάνει τα εμπορικά οφέλη. Ταυτόχρονα, το έργο βρίσκεται σε πλήρη αρμονία με την ψηφιακή ατζέντα συνδεσιμότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ο πρωθυπουργός της Ελλάδας, Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την υπογραφή της συμφωνίας των μετόχων του έργου που έγινε στην Αθήνα τον Ιούλιο του 2022, στην παρουσία του ιδίου και του πρίγκιπα διαδόχου της Σαουδικής Αραβίας, Μοχάμεντ Μπιν Σαλμάν, υπογράμμισε τη σημασία του ΕΜC και τόνισε πως «θα καταστήσει την Ελλάδα πύλη εισόδου δεδομένων προς την Ε.Ε., διασυνδέοντάς την ταυτόχρονα με τη Μέση Ανατολή και την Ασία».

Στο EMC αναφέρθηκε και ο υπουργός Επενδύσεων της Σαουδικής Αραβίας, τον Μάρτιο του 2023, χαρακτηρίζοντας «συμφωνία ορόσημο» την υπογραφή της συμφωνίας μεταξύ των μετόχων.

Οι εταίροι στο μεγάλο εγχείρημα

Η αρχική ιδέα και ο σχεδιασμός του ΕΜC ανήκει στην Telecommunications Telephony & Satellite Applications (TTSA). Αποτελεί τον στρατηγικό συνεργάτη της PCCW Global, τον διεθνή βραχίονα της Hong Kong Telecom (HKT), στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης, προσφέροντας ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών δικτύωσης και τηλεπικοινωνιών.

Επίσης, η εταιρεία επενδύει σε εναλλακτικές πηγές ενέργειας και ασχολείται με την ανάπτυξη και παράδοση έργων υποδομής, όπως τα υποθαλάσσια καλώδια μεταφοράς δεδομένων.

H ΤΤSA συμμετέχει μετοχικά στην εγγεγραμμένη στην Κύπρο εταιρεία ειδικού σκοπού (SPV) που συστάθηκε για την επίβλεψη του έργου, και στην οποία έπειτα από την αποχώρηση της Cyta, συμμετέχουν επίσης η Saudi Telecom (σ.σ. με τη θυγατρική της center3) με 72% και η ΔΕΗ με 25%.

Ο κομβικός ρόλος της ΤΤSA

Η ΤΤSA ιδρύθηκε το 2007 με μέτοχους τους Αλέξανδρο και Νικόλαο Βλάχο και τον Δημήτριο Μπαλατσό. Το 2015 σχημάτισε κοινοπραξία με την κυπριακή εταιρία Sinka LLC, ιδιοκτήτης της οποίας είναι ο Αλέξανδρος Σίνκα, με σκοπό τη υλοποίηση έργων στους τομείς των τηλεπικοινωνιών και την ενέργεια.

Το 2019 ιδρύθηκε η ΤΤSA Cyprus, με αποστολή να αναλαμβάνει τις διεθνείς δραστηριότητες της ΤΤSA, με έργα, δηλαδή, όπως το EMC και άλλα παρόμοια.

Ο ρόλος της ΤΤSA στο έργο είναι κομβικός. Ηγείται ισότιμα με την Center3 της διαδικασίας προετοιμασίας, εποπτείας και ολοκλήρωσης του EMC, ως project leaders.

Η Center3 είναι θυγατρική της Saudi Telecom, υπεύθυνη για τα υποθαλάσσια καλώδια και τα data centers της Σαουδικής Αραβίας. Η ΤΤSA έχει στη διάθεσή της το πολύ έμπειρο προσωπικό της στον τομέα των υποθαλάσσιων τηλεπικοινωνιακών καλωδίων, αλλά και τη μακρόχρονη ενασχόληση του Αλέξανδρου Σίνκα και της ομάδας του στην οργάνωση και διαχείριση μεγάλων έργων.

Σημειώνεται ότι ο Α. Σίνκα υπηρέτησε ως ανώτατο στέλεχος κατασκευαστικής εταιρείας και συμμετείχε σε μεγάλα έργα υποδομής στην Κύπρο, όπως είναι το Trilogy και η Μαρίνα Λεμεσού, αλλά και αντίστοιχα έργα στη Μέση Ανατολή.

Επίσης, ο Α. Σίνκα έχει μακρόχρονη εμπειρία στις διεθνείς σχέσεις, υπηρετώντας ως Γραμματέας Διεθνών Σχέσεων του Δημοκρατικού Συναγερμού. Παραιτήθηκε το 2021 για να εστιάσει στις επιχειρηματικές του δραστηριότητες.

Η ΤΤSA ανέλαβε όλο το ρίσκο προετοιμασίας του έργου μέχρι το στάδιο της υλοποίησης. Αν το έργο δεν υλοποιείτο, η ΤΤSA θα επωμιζόταν όλο το κόστος της διαχείρισης του έργου μέχρις εκείνου του σημείου.

Με την έναρξη του έργου, η ΔΕΗ ανέλαβε την καταβολή ποσοστού 3% στο μετοχικό κεφάλαιο του ΕΜC υπέρ της ΤΤSA, μια συνήθη επιχειρηματική πρακτική, για τη δουλειά που έκανε, για το ρίσκο που ανέλαβε και για να διασφαλίσει ότι η εταιρεία παραμένει ως μέτοχος στο έργο και αναλαμβάνει το ρίσκο υλοποίησης που της αναλογεί.

Άλλωστε, όπως έχει προαναφερθεί, η ΤΤSΑ, με την υποστήριξη της PCCW Global, ήταν αυτή που είχε την αρχική ιδέα για το ΕΜC, προχώρησε στο σχεδιασμό και εκπόνησε τις σχετικές μελέτες και το επιχειρηματικό πλάνο.

Ταυτόχρονα, στις επαφές της με τις ελληνικές τράπεζες πέτυχε δανεισμό χωρίς εταιρικές εγγυήσεις (non-recourse loan), ενώ οι τράπεζες προσάρμοσαν το δάνειο στην ισλαμική τραπεζική πρακτική, για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

Δημιουργήθηκαν έτσι οι συνθήκες για την ανάπτυξη ενός οικοσυστήματος υποθαλάσσιων καλωδίων μεταφοράς δεδομένων και ανοίγοντας το δρόμο για τη διεύρυνση επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στη Μέση Ανατολή.

Όπως αναφέρθηκε πιο πάνω, η ΤΤSA είναι πλέον, μαζί με την Center3 (τη θυγατρική της Saudi Telecom), project leader υπεύθυνη για τη σταδιακή προετοιμασία παράδοσης του έργου και τις πωλήσεις οπτικών ινών.

Οι project leaders θα λάβουν ένα managament fee, ως αμοιβή για το έργο που επιτελούν. Σημειώνεται ότι η αμοιβή αυτή δεν είναι δεδομένη. Οι project leaders αναλαμβάνουν σημαντικό ρίσκο να μην πληρωθούν για τα έξοδα που έχουν κάνει στην περίπτωση που κάτι δεν πάει στην κατασκευή ή και τις πωλήσεις του έργου.

Άλλωστε πληρώνονται σε στάδια, ανάλογα με την πορεία υλοποίησης και την επιτυχία του έργου.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι παρά την απόφαση της Cyta να αποχωρήσει από τη μετοχική σύνθεση του ΕΜC, η Κύπρος συνεχίζει να επωφελείται από το έργο, αφού η εταιρεία ειδικού σκοπού στην οποία θα ανήκει το EMC, είναι εγγεγραμμένη στην Κύπρο και θα φορολογείται από τις αρμόδιες αρχές της Δημοκρατίας.

Οι δύο φάσεις υλοποίησης…

Ο αρχικός σχεδιασμός του ΕΜC περιλάμβανε τη συνολική κατασκευή του υποθαλάσσιου καλωδίου που συνδέει την Ασία με την Ευρώπη. Στη συνέχεια αποφασίστηκε να κατασκευαστεί σε δύο φάσεις, με την πρώτη να ξεκινά στα τέλη Μαρτίου, συνδέοντας την Σαουδική Αραβία με την Ευρώπη και με προϋπολογισμό 600 εκατ. δολαρίων.

Τώρα ξεκινά η προετοιμασία της δεύτερης φάσης, όπου το έργο θα επεκταθεί από την Σαουδική Αραβία στην Ασία.

Τον Σεπτέμβριο 2023, στο περιθώριο της συνόδου του G20 στο Νέο Δελχί, η Σαουδική Αραβία, σε συνεννόηση με την Ελλάδα, πρότεινε τη δημιουργία ενός εμπορικού διαδρόμου που θα συνδέει την Ινδία, τη Μέση Ανατολή, την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Θα συμβάλει στην τόνωση του εμπορίου, την μεταφορά ενέργειας, ενώ θα βελτιώσει σημαντικά και την ψηφιακή συνδεσιμότητα μεταξύ Ασίας και Ευρώπης. Το ΕΜC εντάσσεται ως ένα από τα στρατηγικά έργα αυτού του οράματος.

Στα πλαίσια υλοποίησης αυτού του οράματος ο πρωθυπουργός της Ελλάδας, Κυριάκος Μητσοτάκης, θα πραγματοποιήσει επίσημη επίσκεψη στην Ινδία στα τέλη Φεβρουαρίου.

Θα τον συνοδεύει επιχειρηματική αποστολή στην οποία θα συμμετέχει ο Αλέξανδρος Σίνκα, ως εκπρόσωπος της ΤΤSA για να διερευνήσει το ενδεχόμενο επέκτασης του ΕΜC προς την Ινδία.

Αποδεικνύεται έτσι ότι η οικονομική διπλωματία και η διπλωματία των υποθαλάσσιων καλωδίων θα διαδραματίσει σημαίνοντα ρόλο στον 21ο αιώνα.

Δειτε Επισης

Ανακατατάξεις στο Δ.Σ. της Petrolina-Με εκτελεστικά καθήκοντα ο Χρ. Λευκαρίτης, νέο εκτελεστικό μέλος η Α. Λευκαρίτη
Συνεχίζεται η διολίσθηση του αργού πετρελαίου
Αποκαλυπτήρια για EKO Energy-Και επίσημα στην προμήθεια πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας
Hλεκτροκίνηση: Μετά το 2035 θα εξοικονομούνται καθημερινά περίπου 12 εκ. βαρέλια πετρελαίου
Σχέδιο ενεργειακής αναβάθμισης μεγάλων επιχειρήσεων ύψους €17 εκατομμυρίων-Όλες οι πληροφορίες
BlackRock: Η μετάβαση στην πράσινη ενέργεια χρειάζεται επενδύσεις $4 τρις ετησίως
Γ. Παπαναστασίου: Στόχος χαμηλού κόστους ρεύμα για ανταγωνιστικότερη βιομηχανία
Γ. Παπαναστασίου για Great Sea Interconnector: Όχι επιβάρυνση του καταναλωτή πριν τη λειτουργία του καλωδίου
ΙΚυ: Οι δυνατότητες της ηλιακής και αιολικής ενέργειας στην Αν. Μεσόγειο και τη Μέση Ανατολή έως το 2050
Η ευρωπαϊκή ζήτηση για LNG θα κορυφωθεί το 2024