Powered by

Επιβεβαίωσε την αξιολόγηση «περιορισμένης χρεοκοπίας» για την Ουκρανία ο Fitch

Στην επιβεβαίωση της μακροπρόθεσμης πιστοληπτικής αξιολόγησης της Ουκρανίας, σε ξένο νόμισμα, σε «περιορισμένη χρεοκοπία» (Restricted Default), προχώρησε την Παρασκευή ο Fitch.

Ο αμερικανικός οίκος σημειώνει δεν αξιολογεί τις προοπτικές μιας χώρας όταν η αξιολόγηση της είναι στο «CCC+» ή χαμηλότερη.

Σύμφωνα με τον αμερικανικό οίκο, η Ουκρανία εξακολουθεί να βρίσκεται σε διαδικασία αναδιάρθρωσης του εξωτερικού εμπορικού χρέους της.

Σημειώνει πως μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της ανταλλαγής του Ευρωομολόγου της τον Σεπτέμβριο του 2024, η Κυβέρνηση της Ουκρανίας ζήτησε την προσωρινή αναστολή πληρωμών τόσο ενός εξωτερικού εμπορικού δανείου, ύψους 0,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων (αναστολή πληρωμών από τις 3 Σεπτεμβρίου 2024), όσο και ενός εγγυημένου από το κράτος ευρωομολόγου της, ύψους 825 εκατ. δολαρίων (αναστολή πληρωμών από τις 9 Νοεμβρίου 2024) αλλά και warrants του ΑΕΠ (αναστολή πληρωμών από τις 31 Μαΐου 2025).

«Η αναστολή της εξυπηρέτησης του χρέους αναμένεται να διαρκέσει μέχρι το τέλος της διαδικασίας αναδιάρθρωσης του χρέους», υπογραμμίζει.

Σημειώνει πως η Ουκρανία δεν κατάφερε να καταβάλει αναβαλλόμενους τόκους επί δανείου της στις 9 Νοεμβρίου 2024.

Ο Fitch αναφέρει ότι η αξιολόγηση της Ουκρανίας θα παραμείνει σε «περιορισμένη χρεοκοπία» μέχρις ότου ο οίκος κρίνει ότι οι ανταλλαγές χρέους έχουν ολοκληρωθεί και «οι σχέσεις με τη σημαντική πλειοψηφία των εξωτερικών εμπορικών πιστωτών έχουν εξομαλυνθεί».

Επιβεβαίωσε σε «CCC+» την αξιολόγηση σε τοπικό νόμισμα

Εξάλλου, ο οίκος επιβεβαίωσε, υψηλότερα, την αξιολόγηση του μακροπρόθεσμου αξιόχρεους σε τοπικό νόμισμα της Ουκρανίας, στο «CCC+», λέγοντας ότι η αξιολόγηση αντανακλά τη συνεχή εξυπηρέτηση από μέρους της χώρας του χρέους της σε τοπικό νόμισμα μέσω της τρέχουσας διαδικασίας αναδιάρθρωσης του εξωτερικού εμπορικού χρέους.

Αυτό, σύμφωνα με τον Fitch, επιβεβαιώνει την προσδοκία του για προνομιακή μεταχείριση των υποχρεώσεων της Ουκρανίας στο χρέος με τοπικό νόμισμα.

Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι μόνο ένα μικρό μέρος του χρέους σε τοπικό νόμισμα κατέχεται από μη κατοίκους (1,3%), με την πλειονότητα να κατέχεται από την Εθνική Τράπεζα της Ουκρανίας (NBU) και τις εγχώριες τράπεζες (κυρίως κρατικές τράπεζες), υπογραμμίζει.

Επιπλέον, ο οίκος αναμένει πως το δημοσιονομικό έλλειμμα της γενικής Κυβέρνησης θα παραμείνει υψηλό, στο 19,1% και 19,2% το 2024 και το 2025, αντίστοιχα, παρά τις πρόσφατα εγκριθείσες αυξήσεις φόρων, λόγω των υψηλών αναγκών για δαπάνες που σχετίζονται με την άμυνα και της αναμενόμενης μείωσης των επιχορηγήσεων από το εξωτερικό.

Αναμένει επίσης ότι το δημόσιο χρέος θα αυξηθεί στο 90,8% του ΑΕΠ το 2024, από 84,4% το 2023, πολύ πάνω από το προβλεπόμενο 70,9% του μέσου όρου για τα κράτη με διαβάθμιση «B»/«C»/«D».

Ο Fitch προβλέπει ότι οι ανάγκες εξωτερικής χρηματοδότησης της Ουκρανίας θα διαμορφωθούν σε 38 δισ. δολάρια το 2025, από 41 δισ. δολάρια το 2024.

Σημειώνει ότι η βραχυπρόθεσμη αβεβαιότητα για την εξωτερική χρηματοδότηση έχει μειωθεί, καθώς η ομάδα των G7 θα παράσχει πιθανότατα δάνεια ύψους περίπου 50 δισ. δολαρίων που θα υποστηρίζονται από τις αποδόσεις των παγωμένων ρωσικών περιουσιακών στοιχείων.

Επίσης, ο οίκος αναμένει ότι η ανάπτυξη της ουκρανικής οικονομίας θα ανέλθει στο 4% το 2024, υποστηριζόμενη από την ομαλοποίηση της εμπορικής δραστηριότητας στη Μαύρη Θάλασσα, τις ισχυρές κρατικές δαπάνες και τα εισοδήματα των νοικοκυριών που επωφελούνται από τις αυξήσεις των πραγματικών μισθών.

«Παρόλο που η Ουκρανία έχει επιδείξει ανθεκτικότητα και προσαρμοστικότητα στον πόλεμο, προβλέπουμε ότι η ανάπτυξη θα επιβραδυνθεί στο 2,9% το 2025 λόγω των συνεχιζόμενων ελλείψεων εργασίας και ενέργειας», υπογραμμίζει.

Πόλεμος με Ρωσία, πιθανή εκεχειρία

Αναφορικά με τον πόλεμο με τη Ρωσία, ο Fitch αναμένει ότι αυτός θα συνεχιστεί μέσα στο 2025, εντός των σημερινών παραμέτρων του.

Κατά την άποψή του οίκου, «παρά κάποια εδαφικά κέρδη της Ρωσίας από τα τέλη του 2023, η δυτική στρατιωτική υποστήριξη και η ισχυρή αποφασιστικότητα θα επιτρέψουν στην Ουκρανία να αποτρέψει σημαντικές πρόσθετες εδαφικές απώλειες».

Αναφέρει ότι ο δεδηλωμένος πολιτικός στόχος της επερχόμενης Κυβέρνησης των ΗΠΑ να τερματίσει τον πόλεμο «θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια εκεχειρία με διαπραγματεύσεις, αλλά μια ειρηνευτική συμφωνία είναι απίθανη λόγω των δύσκολων παραχωρήσεων που θα απαιτούνταν και από τις δύο πλευρές».

«Οι παράμετροι της υπό διαπραγμάτευσης κατάπαυσης του πυρός, συμπεριλαμβανομένων των εγγυήσεων ασφαλείας για την Ουκρανία και των εδαφών που θα παρέμεναν υπό ρωσικό έλεγχο, παραμένουν αβέβαιες», καταλήγει ο αμερικανικός οίκος.

Δειτε Επισης

Ευρωζώνη: Επέστρεψε σε αναπτυξιακή τροχιά η επιχειρηματική δραστηριότητα μετά τη δίμηνη συρρίκνωση
Σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο ο χρυσός-Νέα ιστορικά υψηλά
Politico: Πόσο εφικτό είναι να κερδίσει ο Τραμπ τους εμπορικούς του πολέμους;
Οι ανταποδοτικοί δασμοί της Κίνας αλλάζουν τις παγκόσμιες ροές LNG
DBRS: Καμπανάκι για σημαντικό οικονομικό σοκ από τον πρώτο γύρο των δασμών Τραμπ
Χρυσός: Νέο ιστορικό υψηλό μετά την ανταλλαγή δασμών μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας
Τι σημαίνει η προσωρινή αναστολή των δασμών Τραμπ-Θα γλιτώσει η Ευρώπη και ο κόσμος έναν εμπορικό πόλεμο;
UBS: Γιατί ο Τραμπ θα επιβάλει σίγουρα δασμούς στην Ευρωζώνη
Αντίποινα από Κίνα με δασμούς 15% σε υδρογονάνθρακες των ΗΠΑ-Δασμοί και στο αμερικανικό εισαγόμενο πετρέλαιο
Πώς οι «ακτιβιστές επενδυτές» και η τεχνητή νοημοσύνη προκάλεσαν ρεκόρ παραιτήσεων CEOs