Όλοι και όλα τρέχουν
Ερατώ Πισιάρα Γερασίμου 13:11 - 29 Δεκεμβρίου 2024
Ταχύτητες που επιβάλλουν διαρκή εγρήγορση. Κόστος που δεν παύει να μεταβάλλεται. Απαίτηση για συνεχείς τεχνολογικές επενδύσεις ενόψει και της ραγδαίας εξάπλωσης των ηλεκτρονικών καταστημάτων. Στον τομέα των logistics και του supply chain όλοι και όλα τρέχουν. Όπως επισημαίνουν οι εκπρόσωποι των Efficient Consumer Response (ECR) Cyprus, Συνδέσμου Προμηθευτών Προϊόντων Ευρείας Κατανάλωσης (ΣΠΠΕΚ) και Παγκύπριου Συνδέσμου Λιανικού Εμπορίου (ΠΑΣΥΛΕ), η επιτυχία των ισορροπιών είναι εγχείρημα δύσκολο και ο αγώνας καθημερινός.
Οι αυξανόμενες τιμές καυσίμων, το κόστος εργασίας και ο πληθωρισμός επηρεάζουν σημαντικά τα συνολικά έξοδα διαχείρισης της αποθήκευσης και της εφοδιαστικής αλυσίδας στην Ευρώπη σήμερα, όπως εξηγεί ο Μικέλλης Χρίστου, πρόεδρος του ECR Cyprus. Ταυτόχρονα, η συνεχιζόμενη έλλειψη εξειδικευμένων οδηγών επηρεάζει τα χρονοδιαγράμματα των παραδόσεων και αυξάνει το λειτουργικό κόστος. Την ίδια ώρα η πλοήγηση στους πολύπλοκους και διαφορετικούς κανονισμούς σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες μπορεί να είναι δύσκολη και χρονοβόρα, ενώ οι απαιτήσεις για βιώσιμες πρακτικές και μείωση του αποτυπώματος άνθρακα απαιτούν σημαντικές επενδύσεις και λειτουργικές αλλαγές.
Πολυάριθμες προκλήσεις για την Κύπρο
Η εξασφάλιση ορατότητας από άκρη σε άκρη των αποστολών παραμένει κρίσιμο ζήτημα, επηρεάζοντας την ικανότητα διαχείρισης και μετριασμού των διαταραχών, σε μια εποχή που η ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών και ψηφιακών λύσεων στα υπάρχοντα συστήματα μπορεί να είναι δύσκολη και δαπανηρή, την ίδια στιγμή, όμως, ωφέλιμη. Η αποτελεσματική διαχείριση των λειτουργιών της αποθήκης, των αποθεμάτων αλλά και του εργατικού δυναμικού δεν παύει να αποτελεί καθημερινή πρόκληση, ενώ η ικανοποίηση των απαιτήσεων για ταχύτερες και πιο αξιόπιστες παραδόσεις ασκεί πίεση στους παρόχους logistics, ώστε να βελτιστοποιούν συνεχώς τις λειτουργίες τους. Συνάμα, οι δυσκολίες στην κοινοποίηση δεδομένων μεταξύ συνεργατών και εντός των οργανισμών εμποδίζουν συνολικά την αποτελεσματική λήψη αποφάσεων και την επιχειρησιακή αποδοτικότητα, σε μια περίοδο κατά την οποία οι συνεχιζόμενες γεωπολιτικές εντάσεις, όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία, δημιουργούν αβεβαιότητα και διαταραχές στις εφοδιαστικές αλυσίδες. Όλες οι πιο πάνω εξελίξεις αφορούν αδιαμφισβήτητα και την Κύπρο, η οποία καθότι νησί με σημαντικό ποσοστό των μεταφορών να γίνονται δια θαλάσσης, έχει πολυάριθμες προκλήσεις να αντιμετωπίσει.
Πρώτο μέγα θέμα το προσωπικό
Η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού αποτελεί το πρώτο μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι προμηθευτές σήμερα στο πεδίο της εφοδιαστικής αλυσίδας και των logistics, όπως επισημαίνει ο Γιώργος Τσακκιστός, πρόεδρος του ΣΠΠΕΚ. Και εξηγεί: «Ένα από τα κύρια στοιχεία της εφοδιαστικής αλυσίδας είναι οι οδηγοί. Η κατάρτισή τους από τη μια είναι δύσκολη και ταυτόχρονα πολύ χρονοβόρα η διαδικασία έκδοσης επαγγελματικών αδειών. Προβήκαμε σε διάφορες ενέργειες, μιλάμε με το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων και περιμένουμε εισηγήσεις για το πώς θα λύσουμε αυτό το ζήτημα, ενώ είναι σημαντικό να μπουν νέοι άνθρωποι στη δουλειά, κάτι το οποίο δεν ευνοείται από το υπάρχον σύστημα».
Σε ένα τέτοιο περιβάλλον είναι πολύ δύσκολο να διατηρηθούν ισορροπίες. Γίνεται προσπάθεια με τη χρήση της τεχνολογίας να αξιοποιείται όσο γίνεται κάθε δυνατότητα, αυτοματισμός και μεταφορικό μέσο ώστε η διαδικασία να γίνεται όσο πιο ομαλά, την ώρα που οι προμηθευτές απορροφούν, όπου είναι δυνατόν, το δικό τους κόστος, ώστε να μην μετακυλίεται στους καταναλωτές.
Τα e-shops αλλάζουν το σκηνικό
Το ζήτημα της εφοδιαστικής αλυσίδας πάντα ήταν ουσιαστικής και ζωτικής σημασίας για το οργανωμένο λιανικό εμπόριο, λέει ο Μάριος Αντωνίου, γενικός γραμματέας του ΠΑΣΥΛΕ. Τα τελευταία χρόνια, όμως, παίρνει μια άλλη διάσταση με την έννοια ότι αρκετά καταστήματα λιανικής και υπεραγορές έχουν τα δικά τους ηλεκτρονικά καταστήματα, για τα οποία απαιτούνται επενδύσεις σε ανθρώπινο δυναμικό και κεφάλαιο. «Πρόκειται για εξέλιξη η οποία αποτελεί μονόδρομο, καθώς πλέον δεν μπορείς να μην προσφέρεις διαδικτυακά τις υπηρεσίες σου, αφού αυτό είναι το παρόν αλλά και το μέλλον». Ταυτόχρονα, η διείσδυση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας τα οποία αγκαλιάστηκαν από το καταναλωτικό κοινό, αλλά και η αύξηση των εισαγωγών, έκαναν τους λιανέμπορους να θέλουν να ελέγξουν περισσότερο την εφοδιαστική τους αλυσίδα με δικά τους κέντρα αποθήκευσης και διανομής αλλά και με συνεργασίες που θα τους επιτρέπουν αποτελεσματικότερη διαχείριση και εξυπηρέτηση των πελατών τους: «Μεγαλύτερη πρόκληση για εμάς είναι ο πιο ουσιαστικός έλεγχος της εφοδιαστικής αλυσίδας σε όλους της τους κρίκους».
Καθώς, λοιπόν, η νέα γενιά χρησιμοποιεί όλο και πιο πολύ τα ηλεκτρονικά καταστήματα θα πρέπει να αναβαθμίζεται συνεχώς η εμπειρία που προσφέρουν, ώστε να γίνουν πιο φιλικά για τους καταναλωτές που αναζητούν ευκολία κι απλότητα ακόμη και στα φυσικά καταστήματα.
Οι καιροί επιβάλλουν συνεχή εγρήγορση
Σε ένα περιβάλλον δυναμικό όπου όλα πλέον τρέχουν κι αλλάζουν, οι καιροί επιβάλλουν αμεσότητα και αναμφισβήτητα εγρήγορση, ανάλογα πάντα με τις ανάγκες του καταναλωτή. Δεδομένων και των συγχωνεύσεων μεγάλων παικτών στο λιανικό εμπόριο (βλ. Σκλαβενίτης - Παπαντωνίου) οι παράγοντες της αγοράς προβλέπουν ότι θα δούμε κι άλλες εταιρείες να αποκτούν κέντρα αποθήκευσης και διανομής, ενώ οι συνεργασίες θα συνεχίσουν, όπως και η ανάθεση εργασιών στους ειδικούς της διαχείρισης αποθήκευσης και της εφοδιαστικής αλυσίδας, εκεί και όπου χρειάζεται.
ECR σε 6 κινήσεις
Στην Κύπρο η αποτελεσματική διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας και η επίτευξη του efficient consumer response (ECR) επιβάλλει, όπως σημειώνει ο Μικέλλης Χρίστου:
- Βελτιστοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας, η οποία μειώνει το λειτουργικό κόστος, επιτρέποντας χαμηλότερες τιμές για τους καταναλωτές.
- Αποτελεσματική διαχείριση που εξασφαλίζει καλύτερο έλεγχο ποιότητας, προσφέροντας στους καταναλωτές προϊόντα υψηλότερης ποιότητας.
- Βελτιστοποίηση των διαδικασιών διανομής που μειώνει τον χρόνο παράδοσης, ικανοποιώντας την αυξανόμενη ζήτηση για γρήγορη εξυπηρέτηση.
- Χρήση τεχνολογιών όπως το διαδίκτυο των πραγμάτων (IoT) και το blockchain που επιτρέπουν την πλήρη διαφάνεια και ιχνηλασιμότητα των προϊόντων, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη των καταναλωτών.
- Υιοθέτηση βιώσιμων πρακτικών, η οποία μειώνει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της εφοδιαστικής αλυσίδας, κάτι που εκτιμάται από τους καταναλωτές.
- Αυστηρή παρακολούθηση και έλεγχο της εφοδιαστικής αλυσίδας, με τρόπο που εξασφαλίζεται το επίπεδο των προϊόντων και η ασφάλεια των ανθρώπων.