Τρία μεγάλα έργα σε διαδικασία restart…Η εικόνα σε τερματικό, μαρίνα/λιμάνι Λάρνακας και δρόμο Πάφου-Πόλεως
Μάριος Αδάμου 06:30 - 01 Δεκεμβρίου 2024
Με εντατικούς ρυθμούς προχωρούν οι διαδικασίες, προκειμένου τα έργα για ανάπτυξη του λιμανιού και της μαρίνας Λάρνακας, του δρόμου Πόλης-Πάφου και του τερματικού στο Βασιλικό, να ξαναμπούν σε τροχιά υλοποίησης, με την Κυβέρνηση να εμφανίζεται αποφασισμένη και τα τρία έργα να ολοκληρωθούν το συντομότερο δυνατόν.
Σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη του λιμανιού και της μαρίνας Λάρνακας, ολοκληρώνεται τις επόμενες μέρες η δημόσια διαβούλευση, από τα αποτελέσματα της οποίας θα εξαρτηθεί η συνέχεια του μεγαλεπήβολου έργου, ενώ παράλληλα τρέχουν οι διαδικασίες για προώθηση τριών επί μέρους έργων.
- Διαβάστε εδώ: Feedback από εν δυνάμει επενδυτές και μελέτη για την ανάπτυξη του λιμανιού και της μαρίνας Λάρνακας
Δηλαδή, σε ό,τι αφορά την μαρίνα, τα έργα ανέγερσης του κτιρίου του Ναυτικού Ομίλου Λάρνακας (yacht club) και της τοπιοτέχνησης που θα συνδέει τον χώρο με την παραλία των Φοινικούδων, καθώς και τα έργα εκβάθυνσής της και ανακαίνισης του χώρου.
- Διαβάστε εδώ: Τρέχουν οι διαδικασίες για ναυτικό όμιλο και εξωτερικούς χώρους μαρίνας Λάρνακας-Διαγωνισμός με αγωνοθέτη τον Δήμο
- Διαβάστε εδώ: Έτσι επανέρχονται σε τροχιά υλοποίησης η μαρίνα και το λιμάνι Λάρνακας-Τα έργα που θα γίνουν και το κόστος
- Διαβάστε εδώ: Έγινε το πρώτο βήμα, αλλά το επενδυτικό ενδιαφέρον καθορίζει πόσο θα αναπτυχθούν η μαρίνα και το λιμάνι
- Διαβάστε εδώ: Αλέξης Βαφεάδης: Εργολάβοι στη μαρίνα Λάρνακας σε περίπου ένα χρόνο-Τα έργα που θα τρέξουν άμεσα
Αξίζει να σημειωθεί πως την περασμένη Πέμπτη, και μέχρι να ληφθούν οι τελικές αποφάσεις για το μέλλον του έργου, το Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε να αναθέσει τη διαχείριση του λιμανιού και της μαρίνας Λάρνακας σε ιδιώτες για πέντε χρόνια ή και μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για γενικότερη ανάπτυξή τους.
- Διαβάστε εδώ: Σε ιδιώτη για πέντε χρόνια η διαχείριση, λειτουργία και συντήρηση της μαρίνας και του λιμανιού της Λάρνακας
- Διαβάστε εδώ: Ξεκαθαρίζει για ιδιώτες σε λιμάνι και μαρίνα Λάρνακας το Υπ. Μεταφορών-Δεν διαφοροποιούνται ειλημμένες αποφάσεις
Όσον αφορά τον δρόμο Πόλης-Πάφου, την περασμένη Δευτέρα καταγράφηκε μία σημαντική εξέλιξη αναφορικά με τις δικαστικές διαδικασίες κατά της Κυπριακής Δημοκρατίας, με το Δικαστήριο να απορρίπτει σειρά αιτημάτων της AKTOR, γεγονός που ανοίγει τον δρόμο για ετοιμασία των όρων και προκήρυξη νέου διαγωνισμού για εξεύρεση αναδόχου που θα αναλάβει την ολοκλήρωση του έργου.
- Διαβάστε εδώ: Στην αντεπίθεση η AKTOR... Πάει στα δικαστήρια και ζητά αποζημιώσεις πέραν των 35 εκατομμυρίων ευρώ
- Διαβάστε εδώ: Σε τρεις με έξι μήνες νέες προσφορές για τον δρόμο Πόλης-Πάφου… Στα 90 εκ. ευρώ εκτοξεύεται το κόστος
Σημειώνεται πως με φοντό τις προσπάθειες για επανεκκίνηση των εργασιών για ολοκλήρωση του νέου δρόμου, την περασμένη εβδομάδα υπογράφηκε το συμβόλαιο του έργου για βελτίωση του υφιστάμενου δρόμου (Φάση Β').
Η υλοποίηση του έργου προγραμματίζεται να αρχίσει τον Ιανουάριο του 2025, με διάρκεια εκτέλεσης 52 εβδομάδες και κόστος €3.479.748,00 συν Φ.Π.Α.
- Διαβάστε εδώ: Έπεσαν οι υπογραφές για βελτίωση του υφιστάμενου δρόμου Πάφου-Πόλης… Στα €3,5 εκ. το κόστος
Την ίδια ώρα, σε σχέση με το τερματικό στο Βασιλικό και την πλωτή μονάδα «Προμηθέας», παρότι οι προσπάθειες επικεντρώνονται στη διαδικασία απεγκλωβισμού του πλοίου από τη Σαγκάη, σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται και οι διαδικασίες για προκήρυξη διαγωνισμού για επιλογή νέου αναδόχου που θα ολοκληρώσει τις εναπομείνασες εργασίες στο τερματικό.
Για την εξέλιξη των εργασιών και των διαδικασιών αναφορικά με τα δύο έργα μίλησαν στο InBusinessNews ο υπουργός Μεταφορών, Αλέξης Βαφεάδης, και ο αντιπρόεδρος της ΕΤΥΦΑ, Γιώργος Πέτρου.
Λιμάνι-μαρίνα Λάρνακας
Ειδικότερα, και αναφορικά με την ανάπτυξη του λιμανιού και της μαρίνας Λάρνακας, ο υπουργός Μεταφορών ανέφερε στο InBusinessNews ότι έχει ολοκληρωθεί η μελέτη και αναμένεται να προκηρυχθεί σύντομα ο διαγωνισμός για την εκβάθυνση της μαρίνας, ενός από τα έργα που είχε ανακοινωθεί ότι θα προχωρούσαν τάχιστα.
Πρόκειται, είπε, για ένα έργο της τάξεως του ενός εκατομμυρίου ευρώ, σημειώνοντας ότι αναμένεται να ληφθεί σχετική απόφαση από το Υπουργικό Συμβούλιο σε συνεδρία του την ερχόμενη εβδομάδα.
Την ίδια ώρα, συνέχισε ο κ. Βαφεάδης, συνεχίζονται οι μελέτες σε σχέση με τον περιβάλλοντα χώρο του λιμανιού και της μαρίνας, ενώ σε ό,τι αφορά το κτίριο του ναυτικού ομίλου (Yacht club) έχουν εγκριθεί 240.000 ευρώ για τον Δήμο Λάρνακας, προκειμένου να προχωρήσει στην προκήρυξη αρχιτεκτονικού διαγωνισμού σε συνεργασία με το ΕΤΕΚ.
Επίσης, συμπλήρωσε, ετοιμάζονται τα έγγραφα για την ανάθεση σε εμπειρογνώμονες μελέτης για το ποιο πρέπει να είναι το μέλλον του λιμανιού και της μαρίνας Λάρνακας για τα επόμενα χρόνια.
«Αυτή η μελέτη ουσιαστικά θα καθορίσει τους όρους με τους οποίους θα βγούμε σε προσφορές για τη διαχείριση του έργου τα επόμενα χρόνια», εξήγησε, υπογραμμίζοντας πως «οι διαδικασίες προχωρούν κανονικά και με βάση τους σχεδιασμούς του Υπουργείου».
Ερωτηθείς εάν έχουν γίνει οποιεσδήποτε επαφές με ενδιαφερόμενους επενδυτές, ο υπουργός Μεταφορών διευκρίνισε πως οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές είναι στην ουσία αυτοί που καλούνται μέσω της δημόσιας διαβούλευσης που βρίσκεται σε εξέλιξη και ολοκληρώνεται τις επόμενες μέρες, να καταθέσουν τις θέσεις και απόψεις του για το ποιο πρέπει να είναι το μέλλον του όλου έργου.
«Όταν ολοκληρωθεί η δημόσια διαβούλευση, θα εξετάσουμε όλα τα σχόλια/απόψεις με την ad hoc επιτροπή της Λάρνακας και θα καταλήξουμε στους τελικούς όρους εντολής των εμπειρογνωμόνων και αναλόγως θα δούμε πώς θα χειριστούμε τα θέματα σε σχέση με το έργο από δω και πέρα», επεσήμανε, σημειώνοντας ότι «για να συναντηθούμε, όμως, με επενδυτές, θα πρέπει να υπάρχει και συγκεκριμένο αντικείμενο συζήτησης, το οποίο αυτή τη στιγμή ουσιαστικά είναι υπό διαμόρφωση».
Σημειώνεται πως, όπως έχει αναφερθεί και πιο πάνω, το Υπουργικό Συμβούλιο την περασμένη Πέμπτη (28/11) αποφάσισε όπως η διαχείριση, λειτουργία και συντήρηση της μαρίνας Λάρνακας αναληφθεί από ιδιώτη για περίοδο πέντε ετών ή και μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες προώθησης του έργου για γενικότερη ανάπτυξη της μαρίνας, χωρίς να απαιτήσει από αυτόν να προωθήσει οποιαδήποτε έργα ανάπτυξης.
Παράλληλα, το Υπουργικό αποφάσισε όπως το προσωπικό της ANETEL που παρέχει σήμερα υπηρεσίες για σκοπούς λειτουργίας της μαρίνας, μεταφερθεί από την εν λόγω εταιρεία στον ιδιώτη διαχειριστή στο πλαίσιο σχετικής συμφωνίας ανάθεσης της διαχείρισης της μαρίνας.
Πέραν των πιο πάνω, το Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε όπως η διαχείριση, λειτουργία και συντήρηση του λιμανιού Λάρνακας αναληφθεί από ιδιώτη διαχειριστή για περίοδο πέντε ετών ή και μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες προώθησης έργου για γενικότερη ανάπτυξη του λιμανιού Λάρνακας, χωρίς να απαιτήσει από αυτόν να προωθήσει οποιαδήποτε έργα ανάπτυξης, καθώς και όπως το προσωπικό της ANETEL που παρέχει σήμερα υπηρεσίες για σκοπούς λειτουργίας του λιμανιού, μεταφερθεί από την εν λόγω εταιρεία στον ιδιώτη διαχειριστή στο πλαίσιο σχετικής συμφωνίας ανάθεσης της διαχείρισης του λιμανιού.
Δρόμος Πόλης-Πάφου
Αναφορικά με τον δρόμο Πόλης-Πάφου, ο κ. Βαφεάδης δήλωσε στο InBusinessNews ότι «προχωρούμε κανονικά με την ετοιμασία εγγράφων για προκήρυξη νέου διαγωνισμού για εξεύρεση νέου ανάδοχου που θα αναλάβει τη συνέχιση και ολοκλήρωση των έργων».
Σύμφωνα με τον υπουργό Μεταφορών, «τη Δευτέρα (25/11) είχαμε μία σημαντική απόφαση από το Δικαστήριο, το οποίο ουσιαστικά απέρριψε τα αιτήματα της ΙΝΤΡΑΚΑΤ’.
Όπως εξήγησε, με την προσφυγή της στο Δικαστήριο η ΙΝΤΡΑΚΑΤ ζητούσε τέσσερα πράγματα:
- Την απαγόρευση εισόδου της Κυπριακής Δημοκρατίας στο εργοτάξιο.
- Την απαγόρευση συνέχισης και ολοκλήρωσης των εργασιών του έργου από την Κυπριακή Δημοκρατία με άλλο εργολάβο.
- Την απαγόρευση εξαργύρωσης της εγγυητικής προκαταβολής.
- Την απαγόρευση εξαργύρωσης της εγγυητικής πιστής εκτέλεσης μέχρι την τελική εκδίκαση της απαίτησης της ΙΝΤΡΑΚΑΤ που θα ακολουθήσει ενώπιον των Κυπριακών Δικαστηρίων.
«Τα τρία πρώτα αιτήματα απορρίφθηκαν από το Δικαστήριο, ενώ για το τέταρτο το Δικαστήριο ζήτησε να ακούσει τις απόψεις των δύο μερών και έδωσε προθεσμία 15 ημερών στην ΙΝΤΡΑΚΑΤ για καταχώρηση της υπόθεσης. Έως ότου ακουστούν τα δύο μέρη και μέχρι την κατάθεση των απαιτήσεων της εταιρείας, το Δικαστήριο απαγόρευσε την εξαργύρωση της εγγυητικής πιστής εκτέλεσης», πρόσθεσε.
Με βάση, πάντως, και την απόφαση του Δικαστηρίου, συμπλήρωσε, «εμείς προχωρούμε τη διαδικασία ετοιμασίας των εγγράφων για προκήρυξη νέου διαγωνισμού για επιλογή νέου αναδόχου που θα αναλάβει τη συνέχιση και ολοκλήρωση του έργου».
Απαντώντας, εξάλλου, σε σχετικό ερώτημα ο κ. Βαφεάδης είπε πως «το Τμήμα Δημοσίων Έργων προχωρεί κανονικά και τη διαδικασία με στόχο εντός του νέου χρόνου να ολοκληρωθεί η διαδικασία».
Τερματικό στο Βασιλικό και «Προμηθέας»
Σε σχέση με το τερματικό στο Βασιλικό και τις προσπάθειες απεγκλωβισμού του πλοίου «Προμηθέας», ο αντιπρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της ΕΤΥΦΑ, Γιώργος Πέτρου, ανέφερε στο InBusinessNews ότι «αυτή τη στιγμή όλη η προσοχή μας έχει επικεντρωθεί στον ‘Προμηθέα’ και προχωρούμε με βάση τον προγραμματισμό μας, προκειμένου εντός του πρώτου δεκαπενθήμερου Δεκεμβρίου η πλωτή μονάδα να αναχωρήσει από τη Σαγκάη. Μέχρι στιγμής οι διαδικασίες προχωρούν κανονικά».
Ερωτηθείς εάν έχει επιλεγεί το λιμάνι που θα δέσει το πλοίο, ο κ. Πέτρου είπε ότι «δεν υπάρχει κατάληξη για την ώρα επί αυτού του θέματος», σημειώνοντας πως «είναι κάτι που συζητούμε και με την Κυβέρνηση και αναμένεται να ξεκαθαρίσει το επόμενο διάστημα».
Κληθείς να πει εάν οι επιλογές που εξετάζονται είναι δύο, ο κ. Πέτρου ανέφερε ότι «υπάρχουν αρκετές επιλογές τις οποίες εξετάζουμε, συμπεριλαμβανομένων και χωρών της Ευρώπης. Στόχος μας είναι να εξευρεθεί τρόπος αξιοποίησης της πλωτής μονάδας μέχρι την ολοκλήρωση του τερματικού στο Βασιλικό».
Όπως εξήγησε, «ο ‘Προμηθέας’ δεν πρέπει να πιστοποιηθεί μόνο ως πλωτή μονάδα, αλλά πρέπει να τύχει και αξιοποίησής του. Δηλαδή, πρέπει να σταθμεύσει σε ένα τερματικό, στο οποίο θα μπορεί να ενωθεί μαζί του και να μπορεί να δουλέψει, γιατί αντιλαμβάνεστε πως ένα πλοίο μέσα στη θάλασσα χωρίς να κάνει οτιδήποτε για αρκετό διάστημα μπορεί να υποστεί μεγάλες ζημιές.
Συνεπώς, εξετάζουμε διάφορες επιλογές και ευελπιστούμε πως θα καταλήξουμε στην καλύτερη δυνατή μέχρι να αποπλεύσει από την Σαγκάη, ούτως ώστε να γνωρίζουμε και που θα σταθμεύσει στη συνέχεια», συνέχισε.
Παράλληλα, όμως, επεσήμανε ο αντιπρόεδρος της ΕΤΥΦΑ, «συνεχίζεται και η διαδικασία για ετοιμασία των εγγράφων του διαγωνισμού που θα προκηρυχθεί για ολοκλήρωση των εναπομεινάντων έργων στο Βασιλικό».
«Ήδη έχουμε καταλήξει στον project manager-μία πολύ μεγάλη εταιρεία-που θα τρέξει όλες τις διαδικασίες και θα επιβλέπει την εξέλιξη των εργασιών που θα γίνονται από τους εργολάβους που θα επιλεγούν, ενώ θα μπορεί να παρεμβαίνει εκεί και όπου χρειάζονται για να υπάρξουν άλλες καθυστερήσεις και να ολοκληρωθεί το τερματικό το συντομότερο δυνατόν», είπε.
Ερωτηθείς πότε θα προκηρυχθεί ο νέος διαγωνισμός, ο κ. Πέτρου ανέφερε πως «ακόμη είναι λίγο νωρίς για να πούμε με ακρίβεια πότε θα προκηρυχθεί ο νέος διαγωνισμός», σημειώνοντας ότι «στόχος μας, όμως, είναι μέχρι τον Ιανουάριο-εντός Ιανουαρίου-να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός».
«Μέχρι στιγμής πάμε πολύ καλά, υπάρχει συνεργασία με όλους και προχωρούμε με βάση τον προγραμματισμό που έχει γίνει», κατέληξε.