Σύνδεσμος Καταναλωτών: Τι πρέπει να προσέξετε για Black Friday και Cyber Monday-Η αναφορά για TEMU
InBusinessNews 16:27 - 25 Νοεμβρίου 2024
Σε συστάσεις προς τους πολίτες προβαίνει ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών σε σχέση με τις αγορές τους κατά την περίοδο Black Friday την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου και Cyber Monday τη Δευτέρα που ακολουθεί.
Σε ανακοίνωση του συνδέσμου αναφέρεται ότι κατά τις δύο ημέρες, δίνεται η δυνατότητα στους καταναλωτές να αγοράσουν διάφορα προϊόντα διαδικτυακά σε πολύ χαμηλές τιμές.
Συμβουλεύει τους καταναλωτές όπως διενεργήσουν έρευνα αγοράς εντοπίζοντας τα προϊόντα που πιθανόν τους ενδιαφέρουν και να σημειώσουν την τιμή τους, ώστε να μπορούν πιο εύκολα να έχουν τη πραγματική εικόνα του ύψους των εκπτώσεων που θα ανακοινωθούν κατά τη διάρκεια του Black Friday και Cyber Monday και να αποφύγουν την αγορά προϊόντων, ακόμα κι αν πωλούνται σε ιδιαίτερα συμφέρουσες τιμές, από ηλεκτρονικά καταστήματα που διαθέτουν αμφίβολης νομιμότητας ιστοσελίδες, π.χ. δεν περιλαμβάνουν πλήρη στοιχεία επικοινωνίας (email, διεύθυνση, τηλέφωνο επικοινωνίας), ή και διοχετεύουν την επικοινωνία με τους καταναλωτές αποκλειστικά μέσω social media εφαρμογών, όπως viber, messenger κ.λ.π.
Περαιτέρω προτρέπει τους καταναλωτές όπως αποφύγουν την αγορά παιχνιδιών και καλλυντικών από διεθνείς πλατφόρμες καθώς κατά την πλειοψηφία τους δεν πληρούν την κοινοτική νομοθεσία για την ασφάλεια και την υγεία.
Επίσης συνιστά προσοχή σε προϊόντα με πολύ μεγάλες εκπτώσεις, σημειώνοντας ότι «σε αρκετές περιπτώσεις η έκπτωση ενδέχεται να είναι πλασματική ή και να περικλείεται σε ελάχιστο αριθμό προϊόντων».
Τους καλεί να μελετήσουν τα χαρακτηριστικά του προϊόντος που τους ενδιαφέρει, προκειμένου να βεβαιωθούν ότι ανταποκρίνεται στις ανάγκες και απαιτήσεις τους και για αγορές από πλατφόρμες να αποδίδουν ιδιαίτερη έμφαση και σημασία σε άλλες κρίσιμες πληροφορίες που σχετίζονται με την ταχύτητα παράδοσης των προϊόντων, τη διαθεσιμότητα, λαμβάνοντας ιδίως υπόψη εμπόδια και περιορισμούς που, σε διεθνές επίπεδο, επηρεάζουν την παραγωγή και διακίνηση των αγαθών, καθώς και τον αναμενόμενο χρόνο αποστολής των προϊόντων μέσω των ταχυδρομικών παροχών.
Για αγορές από πλατφόρμες επισημαίνεται η αναζήτηση κριτικών (reviews) μέσω της χρήση του διαδικτύου που αφορούν το προϊόν, καθώς και την τιμή πώλησης του προϊόντος από άλλους προμηθευτές ή και τον εντοπισμό εναλλακτικών προϊόντων.
Ο σύνδεσμος αναφέρει ακόμα ότι απαιτείται προσοχή στην ηλεκτρονική εγγραφή σε ενημερωτικά δελτία (newsletters), με τα οποία οι επιχειρήσεις καλούν τους καταναλωτές να δηλώσουν έγκαιρα τις προτιμήσεις τους σε συγκεκριμένα προϊόντα και να ενημερωθούν νωρίτερα για τις εκπτώσεις που θα γίνουν σε αυτά.
Προειδοποιεί ότι «οι προσωπικές πληροφορίες που χορηγούνται μέσω αυτών των newsletters, χρησιμοποιούνται κατά κόρον από τους προμηθευτές για τη δημιουργία προσωποποιημένων προφίλ πελατών και για τη διενέργεια εξατομικευμένων προωθητικών ενεργειών που τους ακολουθούν παντού κατά την πλοήγησή τους στο Διαδίκτυο».
Τονίζει ακόμα την αξιολόγηση της αξιοπιστίας και της ποιότητας εξυπηρέτησης του συγκεκριμένου πωλητή πριν την οποιαδήποτε αγορά, την ενημέρωση για την πολιτική επιστροφών του καταστήματος, πριν την αγορά και λήψη απόδειξης πληρωμής και έλεγχος πριν την απομάκρυνση από το ταμείο, με έλεγχο επιβεβαίωσης ότι όντως η έκπτωση περιλήφθηκε στην τελική τιμή του προϊόντος και ενημέρωση για συμμετοχή της επιχείρησης στο μηχανισμό εναλλακτικής επίλυσης καταναλωτικών διαφορών ή άλλο παρόμοιο μηχανισμό όπως είναι ο μηχανισμός επίλυσης καταναλωτικών διαφορών που προσφέρει ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών.
Από τον Σύνδεσμο υπενθυμίζεται ότι στις 20 Φεβρουαρίου 2024, η Toy Industries of Europe (TIE), δημοσίευσε τα αποτελέσματα έρευνας (mystery shopping) που πραγματοποίησε σε σχέση με την κινέζικη πλατφόρμα πώλησης καταναλωτικών προϊόντων TEMU, τα αποτελέσματα της οποίας κατέδειξαν ότι 18 από τα 19 παιχνίδια που αγοράστηκαν μέσω της συγκεκριμένης ηλεκτρονικής σελίδας αποτελούν κίνδυνο για την ασφάλεια των παιδιών, αφού παραβίαζαν τις διατάξεις του Ευρωπαϊκού Κανονισμού για την ασφάλεια παιχνιδιών.
Παράλληλα, όπως αναφέρεται, η Ιταλική Οργάνωση καταναλωτών “Altroconsumo”, διαπίστωσε τον Οκτώβριο του 2023 ότι 9 από τα 13 καλλυντικά που δοκιμάστηκαν και αγοράστηκαν από την πλατφόρμα της, είτε δεν περιλάμβαναν τη λίστα των συστατικών που ανέφεραν στη συσκευασία τους, είτε περιείχαν μόνο ένα μέρος αυτών.
Ο σύνδεσμος ενημερώνει ότι για αγορές μέσω διαδικτύου ή και εκτός εμπορικού καταστήματος, οι καταναλωτές έχουν δικαίωμα υπαναχώρησης μέχρι και 14 ημέρες μετά την παραλαβή του προϊόντος, αφότου ενημερώσουν γραπτώς την επιχείρηση για την πρόθεση τους ως υπαναχωρήσουν. Αναφέρει επίσης ότι σε περίπτωση που η αγορά πραγματοποιηθεί από ηλεκτρονική πλατφόρμα εταιρείας η οποία δραστηριοποιείται σε Τρίτες Χώρες, το πιο πάνω δικαίωμα ενδεχομένως να μην εφαρμόζεται.