Τα μέτρα άμβλυνσης του κυκλοφοριακού και πώς θα κοπάσει το κομφούζιο στους δρόμους-Το πλάνο του Υπ. Μεταφορών
InBusinessNews 06:35 - 16 Νοεμβρίου 2024
Την υλοποίηση του ψηφιακού διδύμου, την κατασκευή αυτοκινητοδρόμων και δρόμων με στόχο την ενίσχυση της συνδεσιμότητας των ορεινών περιοχών με τα αστικά κέντρα, την ενίσχυση της προσβασιμότητας ποδηλατών, πεζών, ΑμεΑ στα αστικά κέντρα, τη βελτίωση της απόδοσης του οδικού δικτύου και την αναβάθμιση των δημόσιων επιβατικών μεταφορών προτάσσει, μεταξύ άλλων, το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων (ΥΜΕΕ) προκειμένου να αντιμετωπίσει το οξύ κυκλοφοριακό πρόβλημα.
Μέσω μιας σειράς από μέτρα, το αρμόδιο Υπουργείο επιδιώκει να διαχειριστεί το κομφούζιο στους δρόμους, ιδιαίτερα της πρωτεύουσας.
Τα μέτρα άμβλυνσης και διαχείρισης του κυκλοφοριακού προβλήματος περιλαμβάνονται στον προϋπολογισμό του ΥΜΕΕ για το 2025.
- Διαβάστε εδώ: Προώθηση οχημάτων χαμηλών και μηδενικών ρύπων πριν την απαγόρευση διακίνησης με συμβατικά καύσιμα
Σε μία άλλη εξέλιξη, υπενθυμίζεται ότι, μετά τις έντονες αντιδράσεις που προέκυψαν για το ενδεχόμενο απαγόρευσης μετακινήσεων στα κέντρα των πόλεων αυτοκινήτων με συμβατικά καύσιμα, το Υπουργείο έσπευσε να διευκρινίσει ότι το μέτρο της απαγόρευσης διακίνησης οχημάτων καθορισμένων κατηγοριών που κινούνται με συμβατικά καύσιμα και δεν πληρούν τα όρια εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα δεν θα εφαρμοστεί πριν την υλοποίηση σειράς μέτρων που θα προωθήσουν τα οχήματα χαμηλών και μηδενικών ρύπων, θα βελτιώσουν τις δημόσιες επιβατικές μεταφορές και θα αναβαθμίσουν τις υποδομές για ασφαλή χρήση από πεζούς και ποδηλάτες.
- Ψηφιακό δίδυμο/Digital twin: €6 εκατ.
Το έργο άρχισε τον περασμένο Δεκέμβριο, η αναμενόμενη δαπάνη για το 2025 ανέρχεται στο €1,5 εκατ., ενώ ο αναμενόμενος χρόνος ολοκλήρωσης είναι τον Αύγουστο του 2026.
Το ψηφιακό δίδυμο είναι το εικονικό τρισδιάστατο μοντέλο της πόλης απεικονίζοντας σε πραγματικό χρόνο τον παλμό της.
Υπενθυμίζεται ότι το iNicosia (interactive Nicosia), ένα συνεχώς εξελισσόμενο ερευνητικό έργο του CYENS, αποτελεί το ψηφιακό δίδυμο της Λευκωσίας με ένα ακριβές τρισδιάστατο μοντέλο της πόλης που αποτυπώνει τη Λευκωσία όπως πραγματικά είναι.
- Ενίσχυση προσβασιμότητας ποδηλατών, πεζών, ΑμεΑ στα αστικά κέντρα της Επαρχίας Λευκωσίας: €2,38 εκατ.
Το έργο άρχισε να υλοποιείται στις 27 Νοεμβρίου 2023. Η αναμενόμενη δαπάνη για το 2025 φτάνει το €1.010.000, ενώ η αναμενόμενη ημερομηνία ολοκλήρωσης είναι η 27η Μαΐου του 2025.
- Προμήθεια, εγκατάσταση και συντήρηση νέων στάσεων λεωφορείων και αναβάθμιση υφιστάμενων: €43,6 εκατ.
- Περιμετρικός αυτοκινητόδρομος Λευκωσίας, Φάση Γ:΄ €101,2 εκατ.
- Υλοποίηση έργων Σχεδίου Βιώσιμης Κινητικότητας Λεμεσού-Λάρνακας (ΣΒΑΚ): €45.9 εκατ.
- Σχέδιο επιδότησης για εγκατάσταση 1,000 σημείων επαναφόρτισης σε δημοσίως προσβάσιμους χώρους, σε επιχειρήσεις και τοπικές αρχές: €4 εκατ. Η αναμενόμενη δαπάνη για το 2025 ανέρχεται στο €1,5 εκατ.
- Επέκταση των ποδηλατοδρόμων παγκύπρια. Στα 185 χιλιόμετρα ανέρχονται οι υφιστάμενοι, ενώ προτείνονται ακόμα 127 χιλιόμετρα.
- Αγορά νέων λεωφορείων και αύξηση συχνότητας.
- Αύξηση υπηρεσίας door to door από 23 σε 27 σχολεία.
- Επιδότηση του μαθητικού εισιτηρίου.
Μέτρα ενίσχυσης συνδεσιμότητας ορεινών περιοχών με αστικά κέντρα
- Αυτοκινητόδρομος Αστρομερίτη - Ευρύχου: €88,6 εκατ.
Η κατασκευή του έργου άρχισε στις 21 Οκτωβρίου 2022, η αναμενόμενη δαπάνη για το 2025 ανέρχεται στα €22,5 εκατ., ενώ το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί στις 21 Οκτωβρίου 2025.
- Αυτοκινητόδρομος Πάφου - Πόλης Χρυσοχούς, Φάση Α: €86,9 εκατ.
Το έργο άρχισε να υλοποιείται στις 27 Μαΐου 2021, η αναμενόμενη δαπάνη για το 2025 φτάνει τα €12 εκατ. Το έργο παρουσιάζει μεγάλη καθυστέρηση, όπως σημειώνει το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων.
- Κατασκευή αυτοκινητοδρόμου Λευκωσίας – Παλαιχωρίου: €77,6 εκατ.
Οι κατασκευαστικές εργασίες άρχισαν στις 13 Μαρτίου 2023. Η αναμενόμενη δαπάνη για το 2025 διαμορφώνεται στα €14,5 εκατ., με αναμενόμενη ημερομηνία ολοκλήρωσης τις 12 Σεπτεμβρίου 2026.
- Παραλιακός δρόμος Λάρνακας –Δεκέλειας, Φάση Γ’: €17,7 εκατ.
Το έργο άρχισε να υλοποιείται στις 16 Σεπτεμβρίου 2022 και αναμένεται να ολοκληρωθεί στις 8 Σεπτεμβρίου 2025 (αφορά έργο άλλων υπουργείων πλην του ΥΜΕΕ).
- Δρόμος Σωτήρας –Δερύνειας: €15,6 εκατ.
Με ημερομηνία έναρξης την 26η Αυγούστου 2022, το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί στις 28 Φεβρουαρίου 2025 (αφορά έργο άλλων υπουργείων πλην του ΥΜΕΕ).
Περιμετρικός Αυτοκινητόδρομος Λευκωσίας, Φάση Γ΄: €101,2 εκατ.
- Βελτίωση του παρακαμπτήριου Δρόμου Πελενδρίου προς Ποταμίτισσα, Φάση Β: €2,91 εκατ.
Οι κατασκευαστικές εργασίες άρχισαν στις 26 Αυγούστου 2024, η αναμενόμενη δαπάνη για το 2025 φτάνει το €1,5 εκατ., ενώ εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί στις 26 Απριλίου 2026.
- Βελτίωση δρόμου Φτερικουδιού - Άλωνας – Πολυστύπου – Χανδριών: €8 εκατ.
- Μελέτη - κατασκευή τμήματος Δένειας – Ακακίου – Αστρομερίτη: €129,7 εκατ.
- Αυτοκινητόδρομος Λεμεσού – Σαϊττά, κατασκευή Φάσης Α2: €83,3 εκατ.
Διαχείριση κυκλοφοριακής συμφόρησης
- Βελτίωση/Κατασκευή των λεωφόρων Ιπποκράτους και Αργυρουπόλεως στη Λευκωσία
- Αναβάθμιση λεωφόρου Χατζηιωσήφ, στη Λευκωσία.
- Δρόμος πρωταρχικής σημασίας λεωφόρου Στροβόλου – λεωφόρου Αρχαγγέλου (Αλεξανδρουπόλεως, Βοσπόρου, Κανάρη και δύο γέφυρες πάνω από τον Πεδιαίο, στη Λευκωσία.
- Δημιουργία πρόσβασης από τον δρόμο Φυτωρίου Αθαλάσσας μέχρι την οδό Ομήρου, επέκταση Λεωφόρου Ακαδημίας, στη Λευκωσία.
- Βόρειος παρακαμπτήριος Λεμεσού: Τμήμα μεταξύ των λεωφόρων Γ. Κρανιδιώτη και 1ης Απριλίου (αφορά έργο του Τμήματος Πολεοδομίας). Η προκήρυξη του έργου αναμένεται στο τέλος του 2025 με αρχές 2026.
- Εγκατάσταση φώτων τροχαίας στους κυκλικούς κόμβους Πολεμιδιών και Λιμανιού παρακαμπτήριου Λεμεσού (Α1).
Βελτίωση απόδοσης οδικού δικτύου
- Έξυπνα φώτα.
- Αφαίρεση κυρτωμάτων και ζώνες 30 χιλιομέτρων.
- Αποκέντρωση υπηρεσιών προς τους πολίτες (ΚΕΠΟ).
- Εγκατάσταση και λειτουργία νέου συστήματος περιφερειακού ελέγχου της αστικής κυκλοφορίας (Urban Traffic Control-UTC) σε 75 φωτοελεγχόμενες συμβολές στη Λευκωσία και 50 στη Λεμεσό (2025 –2026).
Αναβάθμιση δημόσιων επιβατικών μεταφορών
- Εγκατάσταση νέων στεγάστρων και στάσεων λεωφορείων.
- Μείωση μαθητικών κομίστρων από €80 σε €30 ετησίως.
- 50% επιχορήγηση κομίστρων ηλικιωμένων με έκδοση motion card.
- Δωρεάν επιβατικές μετακινήσεις για χαμηλοσυνταξιούχους με έκδοση motion card.
- Αυξημένος τεχνικός έλεγχος.
- Λεωφορειολωρίδες και λωρίδες υψηλής πυκνότητας.
- Εφαρμογή για ενημέρωση επιβατών.
Εναλλακτικά μέσα μετακίνησης
- Ποδηλατοδρόμοι.
- Έργα ΣΒΑΚ.
- Door to Door.
- Park and Ride.
- Μαθητική υπηρεσία λεωφορείων
- Δημιουργία δικτύου λεωφορειολωρίδων άξονα τραμ Λευκωσίας (Παράδοση μελέτης).