Powered by

Αυτό είναι το σχέδιο για «αυτόματες» αυξήσεις στον κατώτατο μισθό στην Ελλάδα-Τι εισηγείται Επιστημονική Επιτροπή

Έναν μαθηματικό τύπο που θα υπολογίζει αυτόματα το ύψος του κατώτατου μισθού στην Ελλάδα, ανά έτος, με βάση το ύψος του πληθωρισμού και την παραγωγικότητα της οικονομίας, προτείνει η Επιστημονική Επιτροπή προς την Ελληνίδα υπουργό Εργασίας Νίκη Κεραμέως.

Για το 2025 αλλά και τα δύο επόμενα χρόνια (2026-2027), η Επιτροπή προτείνει τη διατήρηση του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου, με μικρές τροποποιήσεις, ενώ ξεκαθαρίζει ότι δεν πρέπει να υπάρχουν μισθολογικές διαφορές, ως προς το ύψος του εισαγωγικού μισθού στο δημόσιο και του κατώτατου μισθού στον ιδιωτικό τομέα.

Με αυτά τα δεδομένα, πέριξ των 870 ευρώ εκτιμάται ότι θα «κλειδώσει» ο κατώτατος μισθός στο ιδιωτικό τομέα τον Απρίλιο του 2025, αλλά και ο εισαγωγικός μισθός στο Δημόσιο.

Οι σχετικές δεσμεύσεις της κυβέρνησης για κατώτατο μισθό στα 950 ευρώ έως το τέλος του 2027, οι προβλέψεις του οικονομικού επιτελείου στο προσχέδιο του προϋπολογισμού αλλά και η τελική πρόταση της Επιτροπής που κατατέθηκε στην αρμόδια υπουργό Εργασίας, «φωτογραφίζουν» για τους μεν εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα αυξήσεις τουλάχιστον 40 ευρώ, για τους δε δημοσίους υπαλλήλους, τουλάχιστον 20 ευρώ.

Στόχος είναι, οι αποδοχές πλήρους απασχόλησης των απασχολουμένων στον δημόσιο τομέα να μην υπολείπονται του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και του νομοθετημένου κατώτατου ημερομισθίου, όπως αυτά θα καθορίζονται μέχρι το 2027.

Από την 1η Ιανουαρίου 2028 και εφεξής, η Επιστημονική Επιτροπή με επικεφαλής την καθηγήτρια Πατρίνα Παπαρρηγοπούλου, προτείνει μάλιστα, αφενός την διατήρηση της σχέσης αυτής μεταξύ ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, αφετέρου δε, την αυτόματη αναπροσαρμογή του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου, με βάση έναν συντελεστή που θα προκύπτει από το άθροισμα:

  • του ετήσιου ποσοστού μεταβολής του δείκτη τιμών καταναλωτή μεταξύ της 1ης Ιουλίου του προηγούμενου έτους και της 30ης Ιουνίου του τρέχοντος για το χαμηλότερο 20% της εισοδηματικής κατανομής των νοικοκυριών και
  • του μισού του ετήσιου ποσοστού μεταβολής της αγοραστικής δύναμης του γενικού δείκτη μισθών κατά την ίδια χρονική περίοδο.

Στην πράξη, η Επιτροπή προτείνει η αυτόματη αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού να λαμβάνει υπόψιν και τον πληθωρισμό και την αύξηση της παραγωγικότητας της οικονομίας, δείκτης ο οποίος βέβαια δεν είναι εύκολο να προσδιοριστεί. Για τον λόγο αυτό άλλωστε, απαιτείται διάστημα έως το τέλος του 2027, προκειμένου μέσω της δημιουργίας μιας μόνιμης Επιτροπής, να προσδιορίζονται οι κατάλληλοι δείκτες αλλά και για να επιλέγονται και να εφαρμόζονται οι ενδεικτικές τιμές αναφοράς που θα βοηθούν στην αξιολόγηση της επάρκειας του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου. Και αυτό, γιατί όλες οι προτεινόμενες αλλαγές, εντάσσονται στο πλαίσιο της κύρωσης από τη χώρα μας, της Κοινοτικής Οδηγίας 2022/2041 για επαρκείς κατώτατους μισθούς.

Βέβαια, η Επιτροπή επισημαίνει πως εάν οι οικονομικές συνθήκες δεν επιτρέπουν την αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού, αυτή δεν θα γίνεται, όπως και ότι δεν θα επιτρέπεται μείωση του κατώτατου νομοθετημένου μισθού και ημερομισθίου.

Επίσης, προτείνεται και η δημιουργία Επιστημονικής Επιτροπής που θα υποστηρίζει συμβουλευτικά με τεκμηριωμένες γνώμες τον νομοθέτη, ενώ με μικρές διαφοροποιήσεις θα λειτουργεί και η Επιτροπή Διαβούλευσης που ισχύει σήμερα. Έργο των παραπάνω Επιτροπών θα είναι η διατύπωση γνώμης ή γνωμών και η διαβούλευσης σχετικά με:

  • το ύψος του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου, εφόσον η Επιστημονική Επιτροπή προτείνει την κατ’ εξαίρεση παρέκκλιση από την εφαρμογή του κανόνα της αυτόματης αναπροσαρμογής.
  • τον συντελεστή αναπροσαρμογής του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου.
  • την επιλογή και την εφαρμογή ενδεικτικών τιμών αναφοράς για την αξιολόγηση της επάρκειας του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου.
  • τη θέσπιση των μισθολογικών διαφοροποιήσεων στον νομοθετημένο κατώτατο μισθό και στο νομοθετημένο κατώτατο ημερομίσθιο και των κρατήσεων από αυτούς και
  • τη συλλογή δεδομένων και την εκπόνηση μελετών και αναλύσεων για την παροχή πληροφοριών στις αρχές και σε άλλα ενδιαφερόμενα μέρη σχετικά με τον νομοθετημένο κατώτατο μισθό και το νομοθετημένο κατώτατο ημερομίσθιο.

Δειτε Επισης

Morningstar DBRS: Οι τρεις λόγοι για μια νέα αναβάθμιση της Ελλάδας και οι δύο για πιθανή υποβάθμιση
Πέντε καμπανάκια από την Κομισιόν για την ελληνική οικονομία
Προς διπλή αύξηση μισθών στην Ελλάδα το 2025-Το νέο σύστημα και ο μαθηματικός τρόπος
Ανθεκτική η ελληνική οικονομία με όχημα τις επενδύσεις
Εγκρίθηκε από τη Βουλή των Ελλήνων ο προϋπολογισμών του 2025
Η Telmaco στο Μετρό Θεσσαλονίκης με Barco Video wall
Κ. Χατζηδάκης: Επιτυχία όλων των Ελλήνων η αναβάθμιση από Scope-Έχει ιδιαίτερη σημασία για τρεις λόγους
Aναβάθμιση ελληνικής οικονομίας από Scope-Στην βαθμίδα ΒΒΒ με σταθερές προοπτικές
Κατώτατος μισθός Ελλάδα: Τι προβλέπει ο νόμος για δημόσιο και ιδιωτικό τομέα από το 2025
Καμπανάκι ΟΟΣΑ για τις αυξήσεις μισθών στην Ελλάδα-Κίνδυνος ανάφλεξης του πληθωρισμού