Οι 19 περιβαλλοντικοί όροι για να προχωρήσει η ανάπτυξη στο Παττίχειο Πάρκο Λάρνακας

Νέα δεδομένα προκύπτουν όσον αφορά την αναδιαμόρφωση της περιοχής του Παττίχειου Πάρκου Λάρνακας.

Όπως σημειώνεται στην έκθεση ειδικής αξιολόγησης επιπτώσεων σε προστατευόμενες περιοχές για τον νέο σχεδιασμό κατασκευής και αναδιαμόρφωσης του πάρκου, στην περιοχή του Παττιχείου Αμφιθέατρου, στην Αλυκή Λάρνακας, η κατασκευή του έργου ξεκίνησε το 2023 και σύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα, ο Δήμος Λάρνακας έχει προβεί σε αλλαγές στον σχεδιασμό του έργου.

Μεταξύ άλλων, καταργείται το skatepark, οι αθλητικές εγκαταστάσεις (γήπεδα κλπ.) και κάποιοι χώροι στάθμευσης.

Στις 16 Απριλίου 2024 συνεδρίασε η Ad hoc Επιτροπή για αξιολόγηση των αλλαγών στον σχεδιασμό του έργου.

Στην εξέταση του έργου έλαβαν μέρος τα μέλη με εξειδικευμένες γνώσεις της Ad hoc Επιτροπής, δηλαδή εκπρόσωποι των Τμημάτων Περιβάλλοντος και Δασών, της Υπηρεσίας Θήρας και Πανίδας, του Πτηνολογικού Συνδέσμου Κύπρου, της Ομοσπονδίας Περιβαλλοντικών Οργανώσεων Κύπρου (ΟΠΟΚ) και του Κυπριακού Ιδρύματος Προστασίας του Περιβάλλοντος (Terra Cypria). Η ειδική έκθεση πληροφοριών ετοιμάστηκε σε συνεργασία με την Υπηρεσία Θήρας και Πανίδας.

pattixeioparko2

Πνεύμονας πρασίνου

Το έργο, το οποίο αφορά την αναδιαμόρφωση της περιοχής του Παττίχειου Πάρκου Λάρνακας, χωροθετείται σε τεμάχιο με συνολική έκταση 381.609 τ.μ., ενώ η συνολική έκταση του πάρκου εντός του τεμαχίου ανέρχεται στα 195.528 τ.μ..

Το έργο-στολίδι, όπως είχε χαρακτηριστεί από τον Δήμαρχο Λάρνακας, θα προσελκύει καθημερινά εκατοντάδες συμπολίτες και επισκέπτες της Λάρνακας και θα καταστεί σημαντικό σημείο αναφοράς

Η ανάπτυξη εντάσσεται στο φάσμα που αφορά την ωρίμανση των νέων έργων του Δήμου Λάρνακας και θα συμβάλει στην ενίσχυση του μικροκλίματος της περιοχής, ενώ θα δημιουργήσει ένα φυσικό πνεύμονα πρασίνου κοντά στο κέντρο της πόλης, δημιουργώντας συνθήκες για άνετη και ασφαλή διακίνηση των χρηστών.

Τι προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός, τι αλλάζει και τι αφαιρείται

Με την ολοκλήρωση του έργου, το πάρκο θα καταστεί πλήρως προσβάσιμο σε όλους τους πολίτες, πεζούς ποδηλάτες και ΑΜΕΑ, ενώ θα υπάρχει ελεγχόμενη και περιορισμένη πρόσβαση οχημάτων για εξυπηρέτηση του Παττιχείου Αμφιθεάτρου (σκηνικά, προμήθειες κ.λπ.).

Υπενθυμίζεται ότι ο αρχικός σχεδιασμός του έργου περιλάμβανε κυρίως:

  • Χώρους στάθμευσης
  • Διαμόρφωση εισόδων (Σημεία Α, Β, Γ, Δ, Ε και Ζ)
  • Χώρο Εστίασης
  • Χώρους Υγιεινής
  • Αποθήκη Καθαριστικών
  • Skatepark
  • Ανοικτό γυμναστήριο
  • Βοτανόκηπο
  • Πάρκο σκύλων
  • Παιδική Χαρά
  • Αναδιαμόρφωση εισόδου στο υφιστάμενο αμφιθέατρο
  • Αθλητικές εγκαταστάσεις (κεντρικό κτήριο με τέσσερα εξωτερικά γήπεδα – γήπεδα αθλοπαιδιών)
  • Μονοπάτια με πλακόστρωτο και χωμάτινες διαδρομές
  • Υπερυψωμένο πεζόδρομο γύρο από το Παττίχειο Αμφιθέατρο.
pattixeioparko4

Ωστόσο, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που στάλθηκαν στο Τμήμα Περιβάλλοντος, στις 27 Μαρτίου 2024, ο σχεδιασμός του έργου έχει αλλάξει με την αφαίρεση όλων των γηπέδων αθλοπαιδιών, τους χώρους στάθμευσης πλην του χώρου στάθμευσης παρά τη λεωφόρο Αρτέμιδος και την οδό Ηπείρου, καθώς και το skatepark.

Επιπρόσθετα, ο χώρος στάθμευσης παρά τη λεωφόρο Αρτέμιδος θα μειωθεί, ενώ το μέσο ύψος της πεζογέφυρας διαμορφώνεται στα 4,5 μέτρα και το μέγιστο ύψος στα 7,6 μέτρα σε σημείο όπου υπάρχει φυσικό κοίλωμα του εδάφους με δέντρα, ώστε να μην επηρεάσει τη βλάστηση.

Τα 19 περιβαλλοντικά μέτρα

Κατά τη διάρκεια της ολοκληρωμένης εξέτασης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου στην περιοχή του Δικτύου Natura 2000 ΕΖΔ και ΖΕΠ «Αλυκές Λάρνακας», διαπιστώθηκε ότι η κατασκευή και λειτουργία του προτεινόμενου έργου, μπορεί να προχωρήσει μόνο αν εφαρμοστούν συγκεκριμένα μέτρα μετριασμού για ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων της φωτορύπανσης και ελαχιστοποίηση των οχλήσεων στα είδη χαρακτηρισμού.

pattixeioparko3

Τα μέτρα αυτά περιλαμβάνουν:

  1. Ο προγραμματισμός των κατασκευαστικών εργασιών που θα εκτελούνται την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουνίου να πραγματοποιείται σε διαβούλευση με την Υπηρεσία Θήρας και Πανίδας ώστε να διασφαλίζεται η ελαχιστοποίηση των οχλήσεων στα είδη πτηνοπανίδας.
  2. Ο φωτισμός στην πεζογέφυρα θα είναι ο ελάχιστος δυνατός και δεν θα χρησιμοποιηθεί φωτισμός LED για σκοπούς περιορισμού της έντασης του φωτός.
  3. Δεν θα γίνει χρήση γυαλιού ή άλλου διαφανούς υλικού στην πεζογέφυρα.
  4. Απαγόρευση χρήσης προβολέων φωτισμού και ηχείων σε όλα τα έργα υποδομής που θα κατασκευαστούν.
  5. Ο φωτισμός θα κλείνει / παύει να ισχύει τον χειμώνα (Οκτώβριος - Απρίλιος) η ώρα 18:00 και το καλοκαίρι η ώρα 20:00 (Μάϊος - Σεπτέμβριος).
  6. Τοποθέτηση φιγούρων αρπακτικών στις γυάλινες επιφάνειες του καφεστιατορίου για σκοπούς αποτροπής της πρόσκρουσης πτηνών.
  7. Κατασκευή μικρής ξύλινης περίφραξης μπροστά από το καφεστιατόριο, προς τη μεριά της Αλυκής και φύτευση κατά μήκος της περίφραξης με κυπαρίσσια και άλλα ιθαγενή είδη.
  8. Το καφεστιατόριο θα κλείνει τον χειμώνα (Οκτώβριος - Απρίλιος) το αργότερο η ώρα 18:00 και το καλοκαίρι το αργότερο η ώρα 20:00 (Μάϊος - Σεπτέμβριος).
  9. Ο μέγιστος αριθμός καθισμάτων στους εσωτερικούς χώρους του καφεστιατορίου δεν πρέπει να ξεπερνά τα 64 καθίσματα και στους εξωτερικούς χώρους τα 32 καθίσματα.
  10. Μη αποκοπή οποιουδήποτε δέντρου, πέραν από ακακίες, και φύτευση γηγενών ειδών φυτών, περιλαμβανομένων 500 νέων δέντρων και 4.500 θάμνων, στο χώρο του έργου. Σε περίπτωση ξηράνσεων δέντρων, αυτά να αντικατασταθούν από ισότιμο αριθμό δέντρων.
  11. Μετά το πέρας των κατασκευαστικών εργασιών, να κατατεθεί στο Τμήμα Περιβάλλοντος σχέδιο που να καταδεικνύει τις θέσεις και τα είδη φύτευσης των 500 νέων δέντρων και 4.500 θάμνων, στον χώρο του έργου. Το σχέδιο να υποδεικνύει επίσης τυχόν ξηράνσεις δέντρων και την αντικατάστασή τους με άλλο ισότιμο αριθμό δέντρων.
  12. Αποφυγή χρήσης μη διαπερατών υλικών (π.χ. άσφαλτος, μπετόν, κ.α.) και διασφάλιση της χρήσης υδατοπερατών υλικών σε όλους τους πεζόδρομους και χώρους στάθμευσης.
  13. Περίφραξη του εργοταξίου καθ’ όλη τη διάρκεια εκτέλεσης των κατασκευαστικών εργασιών.
  14. Διασφάλιση κατάλληλης διαχείρισης των υγρών και άλλων αποβλήτων προς αποφυγή ενδεχόμενης ρύπανσης των Αλυκών Λάρνακας.
  15. Τοποθέτηση πινακίδων για κίνηση σκύλων μόνο εντός του πάρκου σκύλων και γύρω από αυτό μόνο με λουρί. Οι σκύλοι θα επιτρέπεται να εισέρχονται στο πάρκο μόνο από την είσοδο της οδού Ηπείρου και της οδού Κοπέρνικου.
  16. Τοποθέτηση ενημερωτικών πινακίδων για την προστατευόμενη περιοχή και για την κίνηση των επισκεπτών μόνο εντός των καθορισμένων μονοπατιών. Οι πινακίδες θα πρέπει να εγκριθούν από το Τμήμα Περιβάλλοντος πριν την τοποθέτησή τους.
  17. Να αποκοπεί η πρόσβαση των αυτοκινήτων στην Αλυκή, στο σημείο που βρίσκεται επί της Λεωφόρου Αρτέμιδος, νότια από το στρατόπεδο και απέναντι από το Δασικό Πάρκο Αλυκής Πετράκη Κυπριανού. Το σημείο αυτό χρησιμοποιείται σήμερα ως χώρος στάθμευσης, ο οποίος θα πρέπει να καταργηθεί.
  18. Κατάθεση τριμηνιαίων αναφορών στο Τμήμα Περιβάλλοντος για την πρόοδο υλοποίησης του έργου.
  19. Δεν θα γίνει μελλοντικά αναβάθμιση ή επέκταση των υποδομών και/ή εγκαταστάσεων του υπό αναφορά έργο.

Δειτε Επισης

Νέο γραφείο πωλήσεων για τη Μαρίνα Αγίας Νάπας στη Λεμεσό
Κωνσταντίνος Κωνσταντή: Το μέτρο-εργαλείο που πρέπει να εισαχθεί για αύξηση των οικιστικών μονάδων στην αγορά
Triangle: Επαναπροσδιορίζοντας το σύγχρονο εργασιακό περιβάλλον στη Λεμεσό
MHV: Τέταρτο τρίμηνο του 2025 το ξενοδοχείο «The Landmark Νicosia»-Πότε παραδίδονται οι δύο πύργοι
Έναρξη εργασιών για τα οικιστικά έργα «RIA COURT 67 & 68» στη Λάρνακα
Πράσινο Υπουργικού για αλλαγές στα σχέδια για πρόσφυγες-Οριζόντια αύξηση €5.000 στα εισοδηματικά κριτήρια
Σταθεροποιούνται οι τιμές κατασκευαστικών υλικών τον Νοέμβριο
Η εξέλιξη του κέντρου της Λευκωσίας: Ελκυστικός προορισμός για επενδύσεις και μεγάλα έργα ανάπτυξης (video)
Οικοδομική άδεια σε 48 εργάσιμες ώρες για αναπτύξεις χαμηλού ρίσκου με αίτηση πριν την 1η Ιουλίου 2024
The Lighthouse: Ένα σύγχρονο ορόσημο στη Λεμεσό (pics&video)