Προς επικαιροποίηση στρατηγικής και rebranding του τουριστικού προϊόντος από Υφυπουργείο Τουρισμού
Μάριος Αδάμου 09:35 - 23 Οκτωβρίου 2024
Αντιμέτωπος με πολυετείς παθογένειες φαίνεται να είναι ο τομέας του τουρισμού στην Κύπρο, με το Υφυπουργείο Τουρισμού να τονίζει την ανάγκη αντιμετώπισής τους, προκειμένου να καταστεί δυνατή η μεγιστοποίηση της απόδοσης της τουριστικής βιομηχανίας, προς όφελος της κυπριακής οικονομίας.
Αναγνωρίζοντας, πάντως, τις παθογένειες αυτές, το Υφυπουργείο έθεσε ως βασικούς στόχους τον εμπλουτισμό και την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος, καθώς και την προβολή του, με απώτερο σκοπό την αύξηση των εσόδων από τον τουρισμό και της συνεισφοράς του τομέα στην οικονομία του τόπου, γενικότερα.
Την ίδια ώρα και προκειμένου να ληφθούν υπόψη οι σύγχρονες τάσεις και ανάγκες της διεθνούς τουριστικής αγοράς, το Υφυπουργείο Τουρισμού προχωρεί σε επικαιροποίηση, αλλά και επέκταση της Στρατηγικής για τον Τουρισμό μέχρι το 2035.
Η δυναμική του τομέα
Ειδικότερα και σύμφωνα με το Στρατηγικό Σχέδιο του Υφυπουργείου Τουρισμού για τα έτη 2025-2027 που κατατέθηκε στη Βουλή μαζί με τον κρατικό προϋπολογισμό του 2025, ο τουρισμός αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους τομείς της κυπριακής οικονομίας, καθώς συνδράμει σε σημαντικό βαθμό στο ΑΕΠ της χώρας.
Συγκεκριμένα, προσθέτει, τα έσοδα από τον τουρισμό, όπως αυτά μετρούνται από τη Στατιστική Υπηρεσία της Δημοκρατίας, για το 2023 ανήλθαν σε 2,99 δισεκατομμύρια ευρώ, από 2,68 δισεκατομμύρια ευρώ το 2019, ποσά στα οποία δεν περιλαμβάνονται και τα έσοδα από τον εγχώριο τουρισμό.
Περεταίρω και με βάση τα στοιχεία που δημοσιεύει το World Travel and Tourism Council, η συνολική συνεισφορά (άμεση, έμμεση και επαγόμενη) του τουρισμού στο ΑΕΠ της Κύπρου εκτιμήθηκε για το 2023 στο 12,9 % συγκριτικά με 13,5 % το 2019.
Οι παθογένειες
Πάντως, παρά τη θετική και σημαντική συμβολή του τουρισμού στην οικονομία, εντούτοις, σύμφωνα με το Υφυπουργείο Τουρισμού, ο τομέας του τουρισμού στη χώρα μας αντιμετωπίζει συγκεκριμένες πολυετείς παθογένειες, οι οποίες πρέπει να αντιμετωπιστούν, προκειμένου να καταστεί δυνατή η μεγιστοποίηση της απόδοσης της τουριστικής βιομηχανίας, προς όφελος της κυπριακής οικονομίας.
Σημαντικότερη παθογένεια κατά το Υφυπουργείο, αποτελεί η διαχρονική αδυναμία της Κυπριακής Δημοκρατίας να επιμηκύνει την τουριστική περίοδο, πέραν της χρονικής περιόδου Μαΐου- Οκτωβρίου.
Οι παθογένειες αυτές, υπογραμμίζει, πηγάζουν κυρίως από το γεγονός, ότι το τουριστικό προϊόν της χώρας εδραζόταν για πολλά χρόνια, σχεδόν αποκλειστικά, στο ομόκεντρο δίπτυχο «ήλιος και θάλασσα».
Επίσης, εκτιμάται πως θα πρέπει να υπάρξει επιτάχυνση της ψηφιακής και πράσινης μετάβασης, καθώς επίσης βελτίωση της προσβασιμότητας των τουριστικών προορισμών και υποδομών σε όλους.
Οι στόχοι του Υφυπουργείου
Ενόψει των πιο πάνω, ως βασικοί στόχοι του Υφυπουργείου Τουρισμού έχουν τεθεί ο εμπλουτισμός και η αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος, καθώς επίσης η προβολή του, με απώτερο σκοπό την αύξηση των εσόδων από τον τουρισμό και της συνεισφοράς του τομέα στην οικονομία του τόπου, γενικότερα.
Για επίτευξη των θεμελιωδών αυτών στόχων, το Υφυπουργείο Τουρισμού εκπόνησε και υλοποιεί την Εθνική Στρατηγική Τουρισμού 2030, η οποία αφορά τη χρονική περίοδο από το 2020 μέχρι το 2030.
Η εν λόγω Στρατηγική, τονίζει, περιλαμβάνει πολυσχιδείς δράσεις, που σκοπό έχουν τον εμπλουτισμό και την ενίσχυση / αναβάθμιση της προβολής του τουριστικού προϊόντος της Κύπρου.
Την ίδια ώρα, το Υφυπουργείο Τουρισμού επιδιώκει τη βελτίωση της αεροπορικής συνδεσιμότητας της Κύπρου, με χώρες από τις οποίες υπάρχουν δυνατότητες για προσέλκυση τουριστών.
Στο ίδιο πλαίσιο ενεργειών εντάσσεται και η προσπάθεια για απλοποίηση και συντόμευση της διαδικασίας εξασφάλισης θεώρησης εισόδου στην Κύπρο, από χώρες από τις οποίες θα μπορούσε να προκύψουν σημαντικές αφίξεις τουριστών.
Με απώτερο, δε, στόχο την άμβλυνση του προβλήματος της εποχικότητας, γίνεται επίσης προσπάθεια για διεύρυνση των τουριστικών αφίξεων στη χειμερινή τουριστική περίοδο, μέσω σχεδίων δράσης για προσέλκυση τουρισμού ειδικών ενδιαφερόντων.
Τα ειδικά προϊόντα τουρισμού, που προωθούνται μέσω δράσεων που αναφέρονται στην Εθνική Στρατηγική Τουρισμού 2030, είναι μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:
- Τουρισμός φύσης/υπαίθρου/ορεινών περιοχών
- Οινογαστρονομικός τουρισμός
- Αθλητικός τουρισμός
- Ευεξίας/υγείας–αποκατάστασης/ΑΜΕΑ
- Τουρισμός συνεδρίων και ταξιδιωτικών κινήτρων
- Κρουαζιέρας/ναυτικός τουρισμός
- Ρομαντικός/γαμήλιος τουρισμός
- Θρησκευτικός/πολιτιστικός
- Ποδηλατικός τουρισμός
- Καταδυτικός τουρισμός
- Γκολφ
Ακόμη, στις ενέργειες, στις οποίες προβαίνει ευρύτερα το κράτος, εντάσσεται και η προώθηση νέων έργων τουριστικής υποδομής, τα οποία αναμένεται να διαφοροποιήσουν δραστικά το υφιστάμενο τουριστικό προϊόν της Κύπρου.
Οι επενδύσεις αυτές περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τις αναπτύξεις νέων γηπέδων γκολφ και την κατασκευή επιπρόσθετων μαρίνων.
«Η προώθηση και ολοκλήρωση αυτών των έργων είναι στις προτεραιότητες της κυβέρνησης, τα επόμενα χρόνια», υποδεικνύει το Υφυπουργείο Τουρισμού.
Επικαιροποίηση και επέκταση Στρατηγικής
Σύμφωνα, εξάλλου, με το Υφυπουργείο Τουρισμού, παράλληλα και ταυτόχρονα με την υλοποίηση της Εθνικής Στρατηγικής Τουρισμού 2030, σε εξέλιξη βρίσκεται η επικαιροποίησή της, καθώς και η επέκταση της περιόδου ισχύος της μέχρι το 2035.
Η επικαιροποίηση της Στρατηγικής, σημειώνει το Υφυπουργείο, κρίθηκε σκόπιμη προκειμένου να ληφθούν υπόψη οι σύγχρονες τάσεις και ανάγκες της διεθνούς τουριστικής αγοράς.
Σημειώνεται πως, η επικαιροποιημένη Στρατηγική βρίσκεται αυτή στο στάδιο της διαβούλευσης.
Συνοπτικά και με σκοπό την επίτευξη των στόχων που τέθηκαν, συμπληρώνει το Υφυπουργείο Τουρισμού, στις κύριες δραστηριότητες του Υφυπουργείου, για την περίοδο 2025-2027, συγκαταλέγονται, μεταξύ άλλων:
- η περαιτέρω ανάπτυξη υφιστάμενων και η εξεύρεση νέων αγορών,
- η αναβάθμιση της ποιότητας των τουριστικών υπηρεσιών και των εμπειριών που προσφέρει η Κύπρος,
- η βελτίωση των υποδομών,
- η ανάπτυξη των υφιστάμενων και σύγχρονων μορφών τουρισμού για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου,
- η επιτάχυνση της ψηφιακής και πράσινης μετάβασης και
- η επιτάχυνση της βελτίωσης της προσβασιμότητας.