Τρέχουν οι διαδικασίες για λειτουργία της αγοράς φυσικού αερίου-Οι ανάγκες της ΡΑΕΚ και γιατί βγήκε σε προσφορές

Αυξημένη ανάγκη για υποστήριξη της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕΚ) σε μία σειρά από ζητήματα, αναμένεται να προκύψει με την λειτουργία της αγοράς φυσικού αερίου στην Κύπρο, με την Αρχή να προκηρύσσει σχετικό διαγωνισμό.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που αναρτήθηκαν στο Ηλεκτρονικό Σύστημα Σύναψης Συμβάσεων (e-procurement), ο διαγωνισμός που προκήρυξε η ΡΑΕΚ αφορά την σύναψη συμφωνίας-πλαίσιο για την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών για υποστήριξη της Αρχής σε θέματα σχετικά με την αγορά φυσικού αερίου της Κυπριακής Δημοκρατίας

Ειδικότερα, αντικείμενο της συμφωνίας-πλαίσιο είναι η παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών με σκοπό την υποστήριξη της ΡΑΕΚ σε θέματα σχετικά με τη λειτουργία της αγοράς φυσικού αερίου της Κυπριακής Δημοκρατίας, μέσω των επιμέρους συμβάσεων που θα ανατίθενται στον ανάδοχο που θα επιλεγεί.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, ενόψει της έλευσης του φυσικού αερίου και της ένταξής του στο ενεργειακό μίγμα της χώρας, πρέπει να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία και απρόσκοπτη ανάπτυξη της αγοράς του φυσικού αερίου.

Στο πλαίσιο αυτό, προστίθεται, αναμένεται αυξημένη ανάγκη για υποστήριξη της ΡΑΕΚ, μεταξύ άλλων, σε θέματα που αφορούν:

  • στο νομικό, ρυθμιστικό και κανονιστικό πλαίσιο της αγοράς φυσικού αερίου,
  • στην αδειοδότηση των συμμετεχόντων στην αγορά του φυσικού αερίου σύμφωνα με το Άρθρο 8 του περί Ρύθμισης της Αγοράς Φυσικού Αερίου Νόμο του 2004 έως 2022 (Ν.183(Ι)/2004),
  • στην αξιολόγηση και έγκριση τεχνικών κειμένων, κωδίκων και πρότυπων συμβάσεων που αφορούν τη λειτουργία υποδομών φυσικού αερίου καθώς και τη δραστηριότητα της προμήθειας,
  • στην παρακολούθηση της λειτουργίας της αγοράς του φυσικού αερίου και των όσων δραστηριοποιούνται σε αυτή, καθώς και στον καθορισμό προδιαγραφών λειτουργίας της αγοράς φυσικού αερίου,
  • στην αξιολόγηση/έλεγχο επιτρεπόμενων εσόδων και την έγκριση διατιμήσεων για τις ρυθμιζόμενες δραστηριότητες τις αγοράς φυσικού αερίου της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Με βάση τα έγγραφα, ο ανάδοχος κάθε επιμέρους σύμβασης που θα επιλεγεί στη συνέχεια αναμένεται να μελετά έγγραφα, να εκπονεί μελέτες και εκθέσεις, διεξάγει ελέγχους, να συμμετέχει σε συναντήσεις κυρίως μέσω τηλεδιασκέψεων -αλλά όπου απαιτείται με φυσική παρουσία-, να παρέχει εισηγήσεις στη ΡΑΕΚ στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της ώστε να διασφαλίζεται ότι εφαρμόζονται πλήρως οι πρόνοιες του νομικού και ρυθμιστικού πλαισίου που διέπει την αγορά και ότι η εν λόγω αγορά λειτουργεί εύρυθμα, απρόσκοπτα και αποδοτικά.

Σημειώνεται πως, αναλυτικές πληροφορίες σχετικά με το συγκεκριμένο αντικείμενο που θα καλείται να διεκπεραιώσει ο ανάδοχος, το/τα έγγραφο/α που θα πρέπει να μελετηθούν ή/και την έκθεση που θα πρέπει να ετοιμαστεί ή οτιδήποτε χρειάζεται η ΡΑΕΚ στα πλαίσια της υποστήριξης σε θέματα σχετικά με την αγορά φυσικού αερίου της Κυπριακής Δημοκρατίας, θα περιέχονται στην εκάστοτε εντολή εργασίας που η ΡΑΕΚ θα υποβάλλει σύμφωνα με τους όρους των εγγράφων του διαγωνισμού.

Τι πρέπει να γίνει

Ενδεικτικά και στη βάση των ζητημάτων που αναμένεται να διαχειριστεί η ΡΑΕΚ κατά την προσεχή περίοδο, στα έγγραφα περιλαμβάνεται και μη δεσμευτικός και μη εξαντλητικός κατάλογος εργασιών που θα πρέπει να γίνουν ενόψει του ανοίγματος της αγοράς φυσικού αερίου.

Οι εργασίες αυτές αφορούν την:

  1. Κατάρτιση Ρυθμιστικού πλαισίου/Κατευθυντήριων γραμμών για λειτουργικό διαχωρισμό της ΔΕΦΑ
  2. Υποστήριξη της ΡΑΕΚ στην αξιολόγηση αίτησης χορήγησης Άδειας Ιδιοκτησίας, Κατασκευής, Εκμετάλλευσης και Διαχείρισης Συστήματος Διανομής Φυσικού Αερίου.
  3. Υποστήριξη της ΡΑΕΚ στην αξιολόγηση αίτησης χορήγησης Ιδιοκτησίας/Διαχείρισης Συστήματος Αποθήκευσης Φυσικού Αερίου.
  4. Υποστήριξη της ΡΑΕΚ στον έλεγχο επιτρεπόμενων εσόδων και διατιμήσεων φυσικού αερίου.
  5. Υποστήριξη της ΡΑΕΚ στην αξιολόγηση του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης Συστήματος Μεταφοράς ΦΑ.
  6. Υποστήριξη της ΡΑΕΚ στην αξιολόγηση του Κώδικα Συστήματος Μεταφοράς και του Κώδικα Εγκατάστασης ΥΦΑ.
  7. Υποστήριξη της ΡΑΕΚ στην αξιολόγηση τεχνικών κανόνων της εγκατάστασης υγροποιημένου φυσικού αερίου.
  8. Υποστήριξη της ΡΑΕΚ στην αξιολόγηση της αναλυτικής ετήσιας έκθεσης για τη λειτουργία της εγκατάστασης υγροποιημένου φυσικού αερίου που υποβάλλεται από τον Διαχειριστή Εγκατάστασης ΥΦΑ.
  9. Υποστήριξη της ΡΑΕΚ στην αξιολόγηση της έκθεσης επί του ετήσιου σχεδιασμού εξισορρόπησης φορτίου και μελέτης αντιστάθμισης αερίου λειτουργίας Συστήματος Μεταφοράς που υποβάλλεται από τον Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς.
  10. Υποστήριξη της ΡΑΕΚ στην αξιολόγηση των κριτήριών της τεχνικής και οικονομικής αξιολόγησης έργων σύνδεσης που υποβάλλονται προς έγκριση από τον Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς.
  11. Υποστήριξη της ΡΑΕΚ στην αξιολόγηση της πρότυπης σύμβασης προμήθειας για κάθε κατηγορία πελατών η οποία υποβάλλεται προς έγκριση της ΡΑΕΚ από τον αποκλειστικό προμηθευτή φυσικού αερίου, 12 μήνες πριν την εκτιμώμενη έλευση του φυσικού αερίου στη Δημοκρατία.
  12. Υποστήριξη της ΡΑΕΚ στην αξιολόγηση του πενταετούς επιχειρηματικού σχεδίου που υποβάλλει ο αποκλειστικός προμηθευτής στη ΡΑΕΚ σε ετήσια βάση.
  13. Υποστήριξη της ΡΑΕΚ στην αξιολόγηση του εγχειριδίου μεθοδολογίας υποχρεωτικής αγοράς ανεξαρτήτως παραλαβής, το οποίο υποβάλλεται προς έγκριση της ΡΑΕΚ από τον αποκλειστικό προμηθευτή εντός δύο μηνών από την σύναψη της ανάντη σύμβασης προμήθειας.
  14. Υποστήριξη της ΡΑΕΚ στην αξιολόγηση του εγχειριδίου μεθοδολογίας υπολογισμού εγγυήσεων προμήθειας, η οποία υποβάλλεται προς έγκριση της ΡΑΕΚ από τον αποκλειστικό προμηθευτή φυσικού αερίου, 12 μήνες πριν την εκτιμώμενη έλευση του φυσικού αερίου στη Δημοκρατία.
  15. Υποστήριξη της ΡΑΕΚ στην αξιολόγηση της αναλυτικής ετήσιας έκθεσης για τη λειτουργία του συστήματος μεταφοράς που υποβάλλεται από τον Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς.
  16. Κατάρτιση νέου Κανονισμού Αδειών/Τελών φυσικού αερίου στη βάση του νέου «περί Ρύθμισης της Αγοράς Φυσικού Αερίου Νόμου».

Προϋποθέσεις και κίνδυνοι

Πέραν των πιο πάνω, στα έγγραφα του διαγωνισμού περιλαμβάνονται και αναφορές για τις προϋποθέσεις επίτευξης των στόχων που έχουν τεθεί, καθώς και για τους κινδύνους από ενδεχόμενη αποτυχία.

Όπως αναφέρεται, «για την επίτευξη των στόχων της συμφωνίας-πλαίσιο, καθώς και την υλοποίηση των επιμέρους συμβάσεων, είναι απαραίτητο να διασφαλιστούν τα ακόλουθα:

  • Μια έμπειρη Ομάδα Έργου
  • Άριστη συνεργασία μεταξύ του Αναδόχου και της Αναθέτουσας Αρχής,
  • Κατανόηση του μοντέλου αγοράς φυσικού αερίου στην Κυπριακή Δημοκρατία και των ιδιαιτεροτήτων του,
  • Καλή γνώση του ευρωπαϊκού νομοθετικού και ρυθμιστικού πλαισίου ενεργειακών αγορών,
  • Καλή γνώση της διεθνούς, ευρωπαϊκής και περιφερειακής αγοράς φυσικού αερίου.

Όσον αφορά, δε, τους κινδύνους, στα έγγραφα τονίζεται πως «ο σοβαρότερος κίνδυνος μη επιτυχούς υλοποίησης του Αντικειμένου της Συμφωνίας είναι η μη κατανόηση του μοντέλου αγοράς φυσικού αερίου όπως έχει διαμορφωθεί σύμφωνα με τις σχετικές προαναφερθείσες Υπουργικές Αποφάσεις».

Άλλος ένας σημαντικός κίνδυνος, προστίθεται, «είναι η μη επαγγελματική συμπεριφορά του αναδόχου, που θα είχε ως αποτέλεσμα είτε τη μη έγκυρη παράδοση των παραδοτέων που συμφωνήθηκαν με την Αναθέτουσα Αρχή και προδιαγράφηκαν στην εντολή εργασίας και στην επιμέρους σύμβαση είτε την υποβολή Παραδοτέων που δεν πληρούν τους όρους που αναφέρονται στην συμφωνία-πλαίσιο και στην εντολή εργασίας και δεν ανταποκρίνονται στο αναμενόμενο επίπεδο ποιότητας της ΡΑΕΚ».

Δειτε Επισης

Τρέχουν οι διαδικασίες για λειτουργία της αγοράς φυσικού αερίου-Οι ανάγκες της ΡΑΕΚ και γιατί βγήκε σε προσφορές
IEA: Η υπερπροσφορά πετρελαίου συνεχίζεται παρά τις γεωπολιτικές εντάσεις
Σε χαμηλό δύο εβδομάδων παραμένει το πετρέλαιο
Η αδήριτη ανάγκη για φυσικό αέριο στην Κύπρο και το τερματικό ως η πιο σύντομη και ρεαλιστική πρόταση
ΔΟΕ: Περισσότερος από τον μισό ηλεκτρισμό θα προέρχεται από πηγές χαμηλού άνθρακα πριν από το 2030
Η ζήτηση για LNG ωθεί τις τιμές του ευρωπαϊκού φυσικού αερίου προς τα πάνω
Κάντρι Σίμσον: Η Ευρώπη μπορεί να ζήσει χωρίς το ρωσικό φυσικό αέριο
Γ. Παπαναστασίου: Χαμηλότερο ενεργειακό κόστος και προσιτές τιμές θα ωφελήσουν την ανταγωνιστικότητα της Ε.Ε.
Gazprom: Πουλάει ξενοδοχεία και θέρετρα για να καλύψει ζημιές 7 δις δολαρίων
Πτώση πέραν του 4% στην τιμή του πετρελαίου