Γιατί η γερμανική οικονομία πάτησε… φρένο-Τα πέντε αγκάθια
InBusinessNews 08:30 - 11 Οκτωβρίου 2024
Οι δομικές προκλήσεις για τη Γερμανία και την οικονομία της έχουν φέρει τη χώρα σε σταυροδρόμι όσον αφορά την ανάπτυξη και δημιουργούν συνεχείς πιέσεις στον κυβερνητικό συνασπισμό στο Βερολίνο.
Η παραδοχή ότι η παραγωγή στη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης αναμένεται να μειωθεί φέτος για δεύτερη συνεχή χρονιά δείχνει το μέγεθος των προκλήσεων, την ώρα που οι γεωπολιτικές και εμπορικές συνθήκες αλλάζουν συνεχώς, ο ανταγωνισμός εντείνεται και αυξάνονται συνεχώς οι πιέσεις για πιο πράσινη μετάβαση στην οικονομία και την παραγωγή.
Την ίδια στιγμή, η Γερμανία αντιμετωπίζει και ένα μεγάλο πρόβλημα που καταγράφεται σε σημαντικό μέρος της Ευρώπης, αυτό της γήρανσης του πληθυσμού και της έλλειψης επαρκών εργατικών χεριών.
Συρρίκνωση κατά 0,2% το 2024
Η γερμανική κυβέρνηση αναμένει τώρα η οικονομία να συρρικνωθεί κατά 0,2% φέτος, έχοντας προηγουμένως προβλέψει ανάπτυξη 0,3%.
Τα μεγαλύτερα προβλήματα της Γερμανία βρίσκονται εν τη γενέσει εδώ και χρόνια αλλά η ευημερία των προηγούμενων ετών, ειδικά μέχρι το ξέσπασμα της πανδημίας το 2020, δεν είχε επιτρέψει την εμφάνισή τους στο σημερινό βαθμό.
- Η χώρα εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό στη βιομηχανική παραγωγή όπου όμως όλα αλλάζουν ειδικά σε αυτοκινητοβιομηχανίες και άλλους κλάδους λόγω μεγάλου ανταγωνισμού από την Κίνα και από άλλες χώρες
- Οι τιμές της πολύ φθηνής ενέργειας που λάμβανε η χώρα πριν τον πόλεμο της Ρωσίας με την Ουκρανία αποτελούν πλέον παρελθόν
- Οι πράσινες πολιτικές της ΕΕ απαιτούν μεγάλες μεταβολές σε παραγωγή αλλά και σημαντικές νέες επενδύσεις
- Έχουν μείνει πίσω επενδύσεις σε υποδομές
- Δεν υπάρχει αρκετό εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό και επιπλέον καταγράφεται γήρανση του πληθυσμού
Τα προβλήματα αυτά αλλά και τις πολιτικές προκλήσεις που συνεπάγονται παραδέχτηκε ο ίδιος ο υπουργός Οικονομίας της χώρας, Ρόμπερτ Χάμπεκ. Αφού επιβεβαίωσε ότι το ΑΕΠ πρόκειται να συρρικνωθεί για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, απέδωσε την εντεινόμενη αδυναμία της οικονομίας στις αποτυχίες των τελευταίων δεκαετιών, όπως τις χαρακτήρισε.
«Η ανάκαμψη λοιπόν καθυστερεί για άλλη μια φορά, αλλά τώρα κυρίως όχι λόγω κυκλικών παραγόντων που έχουν επιδεινωθεί ή εξελιχθεί πιο αργά, αλλά επειδή οι διαρθρωτικοί παράγοντες την καθιστούν πολύ πιο δύσκολη», ήταν τα λόγια του.
Καμπανάκι η Volkswagen
Η οικονομία της Γερμανίας αντιμετωπίζει προβλήματα εδώ και χρόνια, αλλά η είδηση τον Σεπτέμβριο ότι η αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen εξετάζει να κλείσει εγχώρια εργοστάσια οδήγησε για πρώτη φορά πολλούς Γερμανούς να αναλογιστούν την έκταση των προβλημάτων της χώρας.
Την εξέλιξη αυτή ακολούθησε η απόφαση της εταιρείας κατασκευής τσιπ Intel να αναστείλει τα σχέδια για την κατασκευή εργοστασίου 30 δισεκατομμυρίων ευρώ στη Γερμανία, σχολίαζε το Politico.
Με τον τρικομματικό κυβερνητικό συνασπισμό να έχει τις δικές του κόντρες, η απάντηση του Βερολίνου στα προβλήματα δέχτηκε πλήγμα και από συνταγματικό φρένο χρέους που περιορίζει το ομοσπονδιακό έλλειμμα στο 0,35% του ΑΕΠ, εκτός από περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, περιορίζοντας τις επιλογές της κυβέρνησης για πιο ουσιαστική οικονομική τόνωση, όπως σχολιάζεται
Μέλη των αριστερών κομμάτων του συνασπισμού – το Σοσιαλδημοκρατικό Κόμμα (SPD) και οι Πράσινοι του Χάμπεκ – τάσσονται υπέρ της χαλάρωσης των αυστηρών κανόνων για τις δαπάνες, ενώ οι δημοσιονομικά συντηρητικοί Ελεύθεροι Δημοκράτες θέλουν να τηρούνται αυτοί οι κανόνες.
Ο Χάμπεκ φάνηκε να αναγνωρίζει ότι οι εσωτερικές διαμάχες εντός της κυβέρνησής του και εντός της ΕΕ δεν βοηθούν σε τίποτε. «Η πολιτική συζήτηση στη Γερμανία και την Ευρώπη δεν παρέχει επί του παρόντος στις εταιρείες, και ίσως και στους καταναλωτές, μια σαφή πυξίδα ως προς το πού οδεύει (η χώρα) στο ταξίδι», ήταν τα λόγια του.
Στις 28 Σεπτεμβρίου του 2025 η χώρα οδεύει προς ομοσπονδιακές εκλογές.