Powered by

«Πέταξαν» ψηλότερα από ποτέ το 2023 τα ελληνικά αεροδρόμια-Η δυναμική των αεροπορικών εταιρειών

Χρονιά ρεκόρ το 2023 για τα αεροδρόμια της Ελλάδας, με τα στοιχεία της επιβατικής κίνησης να επισφραγίζονται τόσο με το ιστορικό ρεκόρ όλων των εποχών που κατέγραψε η επιβατική κίνηση στο Διεθνές Αεροδρόμιο της Αθήνας, «Ελευθέριος Βενιζέλος», αλλά και με τα υπόλοιπα αεροδρόμια που διαχειρίζεται τόσο η ΥΠΑ όσο και η Fraport Greece, που και σ´ αυτά αναμένεται ρεκόρ ανόδου διακίνησης επιβατών και πτήσεων σε σύγκριση με το 2022 και το 2019.

Τα ελληνικά αεροδρόμια πέταξαν ψηλότερα από ποτέ το 2023 αφήνοντας πίσω το στίγμα της πανδημίας. Τα θετικά μηνύματα για την καλή πορεία του τουρισμού επιβεβαιώθηκαν από πολύ νωρίς, με την Ελλάδα να είναι ένας ελκυστικός προορισμός.

Ειδικότερα, για το αεροδρόμιο της Αθήνας, που έσπασε για πρώτη φορά το φράγμα των 28 εκατομμυρίων επιβατών, συγκεκριμένα διακινήθηκαν συνολικά 28.174.150 επιβάτες, ξεπερνώντας κατά πολύ το αντίστοιχο προηγούμενο ρεκόρ του 2019 που ήταν 25,57 εκατομμύρια, τα θετικά μηνύματα ξεκίνησαν από τον Μάιο, με το ρεκόρ του 2019 να σπάει ήδη από τον Νοέμβριο καθώς η επιβατική κίνηση μέσα στο 2023 παρουσίασε εκρηκτική άνοδο και κάθε μήνας δημιουργούσε και ένα νέο ρεκόρ.

Η επιβατική κίνηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών κατά τη διάρκεια του έτους 2023 ανήλθε σε 28,17 εκατ., αυξημένη κατά 24% σε σύγκριση με το 2022, αλλά και κατά 10,2% σε σύγκριση με το 2019. Τόσο η εγχώρια, όσο και η διεθνής επιβατική κίνηση, ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2022 κατά 18,9% και 26,4% αντίστοιχα, ενώ παρουσίασαν άνοδο και σε σύγκριση με το 2019, κατά 13,3% και 8,8% αντίστοιχα.

Οι μήνες «απογείωσης»

Οι αριθμοί είναι πραγματικά εντυπωσιακοί μέσα στη διάρκεια του έτους. Τρεις μήνες με κίνηση άνω των 3 εκατομμυρίων επιβατών (Ιούλιος, Αύγουστος, Σεπτέμβριος), τέσσερις μήνες με κίνηση άνω των 2 εκατομμυρίων επιβατών (Απρίλιος, Μάιος, Ιούνιος, Οκτώβριος) και πέντε μήνες με κίνηση επιβατών άνω του ενός εκατομμυρίου (Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος, Νοέμβριος, Δεκέμβριος).

Ο καλύτερος μήνας ήταν ο Ιούλιος (για πρώτη φορά ξεπέρασε τον Αύγουστο που είναι παραδοσιακά ο πρώτος σε κίνηση μήνας, 3.295.923 εκατ. επιβάτες ) με 3.299.333 εκατ. επιβάτες. Ο χειρότερος μήνας αντίστοιχα ήταν ο Φεβρουάριος με 1.357.990 εκατ. επιβάτες.

Η μεγαλύτερη αύξηση στην συνολική κίνηση σημειώθηκε τον Οκτώβριο με 19% και η μικρότερη τον Μάρτιο με 1,1%. Φέτος για πρώτη φορά στους επιβάτες εσωτερικού έσπασε το φράγμα του ενός εκατομμυρίου επιβατών για δύο μάλιστα μήνες, τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Αντίστροφα, στους επιβάτες εσωτερικού οι μόνοι μήνες με κίνηση κάτω του ενός εκατομμυρίου υπήρξαν οι Ιανουάριος (989.806) και Φεβρουάριος (916.769).

Οι αυξήσεις στους επιβάτες εξωτερικού κυμάνθηκαν σε μονοψήφια ποσοστά σε σχέση με το 2019 το πρώτο εννεάμηνο και σε διψήφια το τελευταίο τρίμηνο. Ο πολυπληθέστερος μήνας ήταν ο Αύγουστος με 2.274.756 εκατ. επιβάτες και ασθενέστερος ο Φεβρουάριος με 916.769 χιλιάδες επιβάτες. Συνολικά περίπου 19,4 εκατ. επιβάτες εξωτερικού χρησιμοποίησαν το «Ελευθέριος Βενιζέλος» το 2023, ένα από τα εντυπωσιακότερα στατιστικά για τις επιδόσεις του αεροδρομίου, 4 εκατ. παραπάνω σε σχέση με το 2022.

Αντίστοιχα στους επιβάτες εσωτερικού είχαμε διακυμάνσεις. Έντεκα μήνες κινήθηκαν θετικά και ένας αρνητικά σε σχέση με το 2019 (Φεβρουάριος με -0,5%). Από τους έντεκα θετικούς μήνες οι εννέα είχαν διψήφια αύξηση και μόλις οι δύο μονοψήφια (Ιανουάριος, Μάρτιος). Καλύτερος μήνας ο Ιούλιος με 1,29 εκατ. επιβάτες και χειρότερο ο Φεβρουάριος με 441 χιλιάδες επιβάτες.

Η δυναμική των αεροπορικών εταιρειών

Στην εκτίναξη της επιβατικής κίνησης στο Διεθνή Αερολιμένα σημαντικό ρόλο έπαιξε η δυναμική των αεροπορικών εταιρειών, με πρώτη στη λίστα την AEGEAN, η οποία έχει συμβάλλει τα μέγιστα στην φετινή αύξηση της επιβατικής κίνησης του αεροδρομίου καθώς και η ίδια φέτος έχει να παρουσιάσει επιβατική κίνηση ρεκόρ.

Η ελληνική εταιρεία στο χειμερινό της πρόγραμμα έδωσε νέες, αυξημένες επιλογές στους επιβάτες της, με 18 νέα δρομολόγια σε 14 χώρες, σε σχέση με το περυσινό χειμερινό πρόγραμμα, επεκτείνοντας το δίκτυό της σε προορισμούς της Μέσης Ανατολής, της Βόρειας Αφρικής, των Βαλκανίων αλλά και της Ευρώπης. 

Οι νέοι προορισμοί είναι το Ντουμπάι (Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα), το Λούξορ και το Σαρμ Ελ Σέιχ της Αιγύπτου, το Ίνσμπρουκ (Αυστρία), η Μπρατισλάβα (Σλοβακία), το Μπακού (Αζερμπαϊτζάν), το Κισινάου (Μολδαβία), και το Κάιρο για πρώτη φορά από τη Θεσσαλονίκη.

Επίσης, για πρώτη φορά η εταιρεία διατηρεί κατά τη χειμερινή περίοδο τα δρομολόγια από την Αθήνα προς το Μπρίστολ και το Μπίρμινχαμ, τη Μάλαγα, το Μπιλμπάο, το Ταλίν, τη Ρίγα, την Τυνησία, αλλά και προς τη Βαρκελώνη από τη Θεσσαλονίκη, στηρίζοντας την επέκταση της τουριστικής περιόδου, ενώ ταυτόχρονα αυξάνει τη συχνότητα και σε σημαντικούς «καθιερωμένους» προορισμούς, προσθέτοντας μια δεύτερη καθημερινή πτήση από την Αθήνα προς τη Φρανκφούρτη.

Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Sky Express. Διαθέτει το μεγαλύτερο δίκτυο εγχώριων προορισμών (33), ενώ εξυπηρετεί σταθερά με απευθείας πτήσεις της ένα διαρκώς επεκτεινόμενο δίκτυο 15 διεθνών προορισμών (Αγγλία, Γαλλία,Γερμανία, Βέλγιο, Ιταλία, Κύπρος, Πολωνία και Βουλγαρία).

Έχει συνάψει σημαντικές συμφωνίες με παγκόσμιους αερομεταφορείς, όπως Air France, KLM, Qatar Airways, Emirates, Delta, American Airlines, Cyprus Airways, Condor, El Al, Turkish Airlines, Middle East Airlines, Royal Jordanian, Air Transat και easyjet.

Ως εκ τούτου, επιβάτες από όλο τον κόσμο έχουν τη δυνατότητα να ταξιδέψουν στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος» και να συνεχίσουν το ταξίδι τους σε όλους τους μαγευτικούς προορισμούς εσωτερικού της SKY express.

Τρίτη δυναμική εταιρεία για τον ΔΑΑ είναι η Ryanair. H ιρλανδική εταιρεία πετά από Αθήνα για Βαρσοβία, Βερολίνο (Βραδεμβούργο), Βιέννη, Βίλνιους, Βουδαπέστη, Βροκλάου, Βρυξέλλες Σαρλερουά, Δουβλίνο, Κατάνια, Κατόβιτσε, Κέρκυρα, Κολωνία (Βόννη), Κρακοβία, Χανιά, Λονδίνο, Μάλτα, Μιλάνο, Μπάρι, Μπολόνια, Πάφος, Ρώμη Σαντορίνη και Tελ Αβίβ.

Στην 4η θέση είναι η Wizz Air, low cost εταιρεία, μια από τις πιο σταθερές και συνέχεια αναπτυσσόμενες παρουσίες στο «Ελ.Βενιζέλος». Οι προορισμοί που αυτή την εποχή μπορεί κάποιος να πετάξει από την Αθήνα με την Wizz Air είναι Τίρανα, Λάρνακα, Κιουτάισι, Βουδαπέστη, Τελ Αβίβ, Μιλάνο, Κατοβίτσε, Αμπού Ντάμπι και Λονδίνο.

Στην πέμπτη θέση βρίσκεται η Lufthansa. Ο γερμανικός αερομεταφορέας είναι από τους πιο σταθερούς συμμάχους του ελληνικού αεροδρομίου με παρουσία δεκαετιών και δυνατότητα για πολλούς προορισμούς. Και συνεχίζουν με δυναμική παρουσία στον ΔΑΑ οι Easy Jet, η Volotea, η Transavia, η Emirates και στην δέκατη θέση είναι η Turkish Airlines η οποία έχει χτίσει μια σταθερή σχέση με την Αθήνα προσφέροντας σημαντικούς προορισμούς ανά τον κόσμο.

H εισαγωγή στο Χρηματιστήριο-νέες επενδύσεις

Μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Φεβρουαρίου το αεροδρόμιο της Αθήνας σχεδιάζεται να κάνει το μεγάλο βήμα, περνώντας την πόρτα του Χρηματιστηρίου Αθηνών.

Το διοικητικό συμβούλιο έχει συγκαλέσει έκτακτη γενική συνέλευση για τις 12 Ιανουαρίου προκειμένου να ληφθούν οι αποφάσεις σχετικά με την εισαγωγή των μετοχών της εταιρείας στην «Κύρια Αγορά της Ρυθμιζόμενης Αγοράς Αξιών του Χρηματιστηρίου Αθηνών», ενώ στα θέματα προς συζήτηση είναι και η τροποποίηση του υφιστάμενου καταστατικού της εταιρείας.

Πάντως, παράγοντες της αγοράς τονίζουν πως μετά από αυτή την εξέλιξη το αεροδρόμιο θα είναι πλέον έτοιμο να προχωρήσει για τις μεγάλες αναμενόμενες επενδύσεις, που περιλαμβάνουν ένα νέο τέρμιναλ (ή μεγάλη επέκταση του υφιστάμενου) που δεν προχώρησαν λόγω της πανδημίας, και συνολικές επενδύσεις που φημολογείται ότι ξεπερνούν σε πρώτη φάση τα 300εκατ.ευρώ.

Ωστόσο μικρότερης κλίμακας επεμβάσεις ήδη υλοποιούνται. Ήδη, έχουν αναβαθμιστεί τα συστήματα διαχείρισης αποσκευών, το νέο σύστημα στάθμευσης σε αφίξεις και αναχωρήσεις. Επίσης αναπτύσσονται έξι νέες θέσεις στάθμευσης για αεροπλάνα τύπου C (Boeing 737/Airbus321) και μερικές θέσεις για ελικόπτερα. Επίσης έχουν δημιουργηθεί νέα lounges αλλά και νέες θέσεις αφίξεων και αναχωρήσεων.

Ρεκόρ και στο 11μηνο στα αεροδρόμια της χώρας

Σε ό,τι αφορά την επιβατική κίνηση με βάση τα στατιστικά στοιχεία του 11μήνου από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας για το σύνολο των ελληνικών αεροδρομίων, συμπεριλαμβανομένου και του ΔΑΑ, (τις επόμενες ημέρες αναμένεται το σύνολο της κίνησης για το 2023) είχαμε ρεκόρ ανόδου διακίνησης επιβατών και πτήσεων σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022 και του 2019. 

Ειδικότερα, από την ανάλυση και σύγκριση των δεδομένων καταγράφεται ρεκόρ όλων των εποχών στα αεροδρόμια της χώρας καθώς προκύπτει ότι η επιβατική κίνηση 11μηνου 2023 ξεπέρασε κατά 9,6% το 12μηνο του 2022. Το 11μηνο του 2023 διακινήθηκαν στα αεροδρόμια 69.771.387 επιβάτες έναντι 61.229.394 το αντίστοιχο διάστημα του 2022 και 61.665.799 του 2019.

Δειτε Επισης

UBS: Πού βάζει τον πήχη για την ανάπτυξη στην Ελλάδα
Amazon: Ποιοι Έλληνες βρίσκονται πίσω από το mega deal της αμερικανικής εταιρείας στην Ελλάδα
Δυναμικά στον τομέα ΑΠΕ της Ελλάδας με επένδυση σε τρία νέα αιολικά πάρκα μεγάλης κλίμακας η Amazon
Στις αγορές με επανέκδοση δεκαετούς ομολόγου το ελληνικό δημόσιο-Στόχος η άντληση €250 εκ.
Πρόωρη αποπληρωμή δανείων και το 2025 προγραμματίζει η Ελλάδα-Ποιος ο στόχος
Κομισιόν: Η Ελλάδα μηδενίζει το δημοσιονομικό έλλειμμα το 2024-2025
Mε βλέψεις στο εξωτερικό οι ελληνικές τράπεζες-Μειώνονται οι στόχοι των MREL
Πόσο κοστίζει τώρα ένα διαμέρισμα στις ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις-Στις φθηνότερες αγορές η Αθήνα
Θετικό σήμα από Κομισιόν για ελληνική οικονομία-Αβεβαιότητα από την επιβράδυνση της Ευρώπης
Επιδεινώθηκε το οικονομικό κλίμα στην Ελλάδα τον Οκτώβριο-Πού οφείλεται η εξασθένιση