Powered by

Συμφώνησαν εμπορικό διάδρομο Ινδίας-Μ. Ανατολής-Ευρώπης μέσω Ισραήλ οι G20

Στο πλαίσιο της διάσκεψης των G20 στο Νέο Δελχί, ο Πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών, Τζο Μπάιντεν, ανακοίνωσε ότι συμφωνήθηκε η δημιουργία εμπορικού διαδρόμου, στο πλαίσιο του οποίου θα συνδεθεί η Ινδία, η Μέση Ανατολή και η Ευρώπη με μία ποικιλία υποδομών, μεταξύ των οποίων και την κατασκευή σιδηροδρόμου που θα συνδέσει τον Περσικό Κόλπο και την Μεσόγειο, διασχίζοντας τα ΗΑΕ, την Σαουδική Αραβία, την Ιορδανία και θα καταλήγει στις ισραηλινές μεσογειακές ακτές.

Το εγχείρημα χαρακτήρισε ως «μία συμφωνία τεράστιας σημασίας» ο Πρόεδρος Μπάιντεν κατά την ανακοίνωσή του. Παράλληλα, με δηλώσεις του, χαιρέτισε το νέο αυτό πρότζεκτ ο οικοδεσπότης της διάσκεψης των G20, Ινδός Πρωθυπουργός Ναρέντρα Μόντι, αναφέροντας μεταξύ άλλων ότι «ο σχεδιασμός κοινών επιδιώξεων και οραμάτων αποτελεί εγγύηση ότι ο νέος εμπορικός διάδρομος Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης θα καταστεί κοινός φάρος συνεργασίας, καινοτομίας και συλλογικής προόδου». 

Με τον ίδιο ενθουσιασμό χαρακτήρισε τον σχεδιαζόμενο νέο εμπορικό διάδρομο ως «ιστορική εξέλιξη» και η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Ούρσουλα Φον Ντερ Λάιεν, ενώ αναφερόμενη ειδικότερα στην κατασκευή σιδηροδρομικού δικτύου μεταξύ Περσικού Κόλπου και Μεσογείου ως μία ευκαιρία «να αυξηθούν οι εμπορικές συναλλαγές μεταξύ Ινδίας και Ευρώπης κατά 40%».

Ο σύμβουλος εθνικής ασφαλείας των ΗΠΑ, Τζέικ Σάλιβαν, σχολιάζοντας ειδικότερα την εξέλιξη στα διεθνή ΜΜΕ, διευκρίνισε ότι «η κατασκευή σιδηροδρομικού δικτύου μεταξύ Κόλπου-Μεσογείου που θα διασχίζει εδάφη της Σαουδικής Αραβίας και Ισραήλ δεν προλέγει απαραίτητα ότι επίκειται εξομάλυνση των σχέσεων των δύο χωρών», τονίζοντας ωστόσο ότι «είναι πολύ σημαντικό πως το Ισραήλ θα συμμετέχει σε αυτόν τον σχεδιασμό».

Τόνισε μάλιστα ότι, πέραν της Σαουδικής Αραβίας και του Ισραήλ, στο νέο σιδηροδρομικό δίκτυο θα περιλαμβάνονται και άλλες χώρες, μεταξύ των οποίων τα ΗΑΕ, η Ιορδανία και χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. «Πιστεύουμε ότι, πέραν του ότι το συγκεκριμένο εγχείρημα έχει μεταμορφωτικό χαρακτήρα, καθαυτό μεταμορφωτικό είναι το όραμα που καλείται να πραγματώσει», πρόσθεσε ο Σάλιβαν.  

Στο νέο μεγαλεπήβολο σχέδιο αναφέρθηκε και ο Άμος Χόκσταϊν, ειδικός σύμβουλος του Προέδρου Μπάιντεν, αρμόδιος για την ανάπτυξη των ενεργειακών υποδομών. Ο Χόκσταϊν σε δηλώσεις του στα διεθνή ΜΜΕ έδωσε γενικά στοιχεία για το επικείμενο χρονοδιάγραμμα ανάπτυξης του πρότζεκτ. Συγκεκριμένα, δήλωσε ότι κατά του ερχόμενους μήνες θα συναντηθούν κοινές ομάδες εργασίας των συνεργαζομένων κρατών για να καθορίσουν το τελικό χρονοδιάγραμμα των επαφών τους για την πορεία του έργου.

Σύμφωνα με τον Χόκσταϊν, το πρώτο στάδιο θα έχει στόχο την χαρτογράφηση των υποδομών που θα πρέπει να κατασκευαστούν και με ποιον τρόπο θα διασυνδεθούν σε πρακτικό επίπεδο οι υπάρχουσες υποδομές των χωρών που θα συμμετάσχουν στο εγχείρημα. Εντός του ερχομένου έτους, πρόσθεσε ο Χόκσταϊν, θα έχει συγκεκριμενοποιηθεί το πρότζεκτ της δημιουργίας του εμπορικού διαδρόμου Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης, ώστε να είναι δυνατή η εκπόνηση μελέτης χρηματοδότησης και έναρξης κατασκευής των απαιτουμένων υποδομών, που θα περιλαμβάνουν – πέραν της αύξησης των εμπορικών συναλλαγών – και τον τομέα της ενέργειας.

Όπως σχολιάζει η ινδική φιλοκυβερνητική εφημερίδα Times of India, που καλύπτει τις εργασίες της διάσκεψης των G20 στο Νέο Δελχί, η ανάπτυξη του νέου εμπορικού διαδρόμου Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης εκλαμβάνεται από τις ΗΠΑ και τους εμπορικούς τους εταίρους ως ανταπάντηση στην επέκταση της οικονομικής παρουσίας της Κίνας στην περιοχή.

Από ισραηλινής πλευράς δεν έχει σημειωθεί κάποια επίσημη αντίδραση. Ωστόσο, δημοσιεύματα του ισραηλινού Τύπου κατά την διάρκεια του τελευταίου διμήνου, είχαν επαναφέρει στην επικαιρότητα παλαιότερες σκέψεις σιδηροδρομικής σύνδεσης των ισραηλινών μεσογειακών ακτών με τον Περσικό Κόλπο και κυρίως με την Σαουδική Αραβία, συνδέοντας αυτό το σενάριο με την έντονη φημολογία που φέρει το Ριάντ να πρόκειται να εξομαλύνει τις διπλωματικές του σχέσεις με το Ισραήλ, στο πλαίσιο ενός νέου στρατηγικού πλαισίου συνεργασίας μεταξύ Σαουδικής Αραβίας και Ηνωμένων Πολιτειών.

Πάντως, η εκ νέου ανάδειξη της πιθανότητας σιδηροδρομικής διασύνδεσης Περσικού Κόλπου-Ισραήλ προκάλεσε επικριτικά σχόλια στην αγγλόφωνη φιλοκυβερνητική αιγυπτιακή εφημερίδα Egyptian Gazette, ως επίσης και σε άλλα αιγυπτιακά ΜΜΕ, επιρρίπτοντας ευθύνες στους Ισραηλινούς ότι επιδιώκουν την μείωση της στρατηγικής σημασίας της Διώρυγας του Σουέζ, προκειμένου να επιτύχουν την εξομάλυνση των διπλωματικών σχέσεων Ισραήλ-Σαουδικής Αραβίας.

Δειτε Επισης

Ανοδικά ξανά οι τιμές πετρελαίου και φυσικού αερίου λόγω των γεωπολιτικών αναταραχών
Ευρωζώνη: Απροσδόκητη πτώση για τον ιδιωτικό τομέα τον Νοέμβριο-«Φλερτάρει» με την ύφεση
Γερμανία: Ταχύτερη η συρρίκνωση στον ιδιωτικό τομέα-«Αγκάθι» οι υπηρεσίες
Bitcoin: Ο «βασιλιάς» των cryptos φλερτάρει με τα $100.000
Εκτίμηση αναλυτών: Γεωπολιτικά και δασμοί θα φέρουν απόλυτη ισοτιμία μεταξύ ευρώ και δολαρίου το 2025
Βιλερουά: Δεν βλέπει μεγάλο πληθωριστικό «χτύπημα» από τους δασμούς του Τραμπ
Τι σημαίνει η επιστροφή Τραμπ για τις αποδόσεις των ομολόγων και τα νομίσματα
Bitcoin: Έσπασε το φράγμα των 95.000 δολαρίων λόγω του «φαινομένου Τραμπ»
Βρετανία: Απροσδόκητη αύξηση του πληθωρισμού στο 2,3% τον Οκτώβριο
Morgan Stanley: Φρένο στην ανάπτυξη και πληθωρισμός από τους δασμούς Τραμπ