Αντώνης Αντωνίου: Οι ΜμΕ καθορίζουν την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας
InBusinessNews 08:00 - 18 Ιουλίου 2023
Τεράστια είναι η συμβολή των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜμΕ) στην οικονομία της Κύπρου, αναφέρει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εργοδοτών και Βιομηχάνων (ΟΕΒ), Αντώνης Αντωνίου, καθώς αποτελούν το 99% του συνόλου των επιχειρήσεων, εργοδοτούν το 85% των εργαζομένων και κατά συνέπεια χαρακτηρίζονται ως η «ραχοκοκαλιά» της οικονομίας.
Σε συνέντευξη του στο InBusinessNews, ο Αντώνης Αντωνίου, αναφέρει πως οι ΜμΕ εκτείνονται σε όλους τους τομείς της οικονομίας και είναι αυτές που καθορίζουν την ανταγωνιστικότητα και την ευημερία της κοινωνίας.
Σημειώνει επίσης, την σημαντικότητα της συμπερίληψης των νέων αυτού του τόπου στις ΜμΕ καθώς διαθέτουν τα κατάλληλα εφόδια ώστε να βοηθούν τις ίδιες τις εταιρίες να εξελίσσονται και να μην παραμένουν στάσιμες. Χαρακτηριστικά αναφέρει πως η σταδιακή είσοδος της νέας γενιάς στις επιχειρήσεις μπορεί να συμβάλει προς την ψηφιακή μετάβαση καθώς οι νέοι είναι πιο εξοικειωμένοι με τις νέες τεχνολογίες.
Ποιος ο ρόλος των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜμΕ) στην κυπριακή οικονομία; Ισχύει ότι αποτελούν την ραχοκοκαλιά της κυπριακής οικονομίας;
Στην Κύπρο, όπως και στην υπόλοιπη Ευρώπη, οι Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις (ΜμΕ) αποτελούν το 99% του συνόλου των επιχειρήσεων. Εργοδοτούν σχεδόν το 85% του συνόλου των εργαζομένων του τόπου, επομένως έχουν τεράστια συμβολή στην αγορά εργασίας και παράλληλα είναι αυτές που καθορίζουν την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας αλλά και την ευημερία της κοινωνίας.
Οι κυπριακές ΜμΕ εκτείνονται σε όλους τους τομείς οικονομικής δραστηριότητας από οικογενειακές επιχειρήσεις, καταστήματα, παροχείς επαγγελματικών υπηρεσιών, τουριστικές, μέχρι και νεοφυείς, καινοτόμες επιχειρήσεις τεχνολογίας ή ακόμα και βιοτεχνίες ή βιομηχανίες. Φυσιολογικά και η συντριπτική πλειοψηφία των Μελών της Ομοσπονδίας Εργοδοτών & Βιομηχάνων (ΟΕΒ) είναι ΜμΕ.
Επομένως, δεν μπορώ παρά να συμφωνήσω ότι αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας.
Πληθωρισμός, ενέργεια, ανθρώπινο δυναμικό
Με ποιες προκλήσεις και ποια προβλήματα έρχονται σήμερα αντιμέτωπες οι ΜμΕ της Κύπρου;
Οι ΜμΕ της Κύπρου βρίσκονται αντιμέτωπες με μεγάλες προκλήσεις όπως είναι ο πληθωρισμός ο οποίος παραμένει ακόμα σε ψηλά επίπεδα, επηρεάζοντας το κόστος των επιχειρήσεων και φυσικά την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών. Για αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων στην οικονομία η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα έχει προχωρήσει σε αύξηση των δανειστικών επιτοκίων, μόλις την περασμένη βδομάδα αυξήθηκαν ακόμα περισσότερο φτάνοντας επίπεδα ρεκόρ εικοσαετίας, με προφανείς προεκτάσεις στο κόστος χρηματοδότησης άρα και με επιπτώσεις επί της ανάπτυξης.
Το ενεργειακό κόστος και όλες οι εξελίξεις στον τομέα της ενέργειας, η σοβαρή έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού, οι εξελίξεις στην ψηφιακή τεχνολογία, η ανάγκη για εκσυγχρονισμό της δημόσιας υπηρεσίας, είναι πρόσθετες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι κυπριακές ΜμΕ.
Η συμβολή της νέας γενιάς στην ψηφιακή μετάβαση
Πόσο ψηφιακά εγγράμματες θα λέγατε ότι είναι οι κυπριακές ΜμΕ;
Ένας μεγάλος αριθμός κυπριακών ΜμΕ είναι ταυτόχρονα και οικογενειακές επιχειρήσεις που διοικούνται κατά βάση από τον ιδιοκτήτη και μέλη της οικογένειάς του. Το γεγονός αυτό πιθανόν να επηρεάζει σε μερικές περιπτώσεις την ψηφιακή εξέλιξη μιας επιχείρησης.
Βοηθητική προς την κατεύθυνση της ψηφιακής μετάβασης είναι η σταδιακή είσοδος της νέας γενιάς στις επιχειρήσεις, αφού οι νέοι επιχειρηματίες είναι πιο εξοικειωμένοι με τις νέες τεχνολογίες και συχνά συμβάλλουν στην υιοθέτηση νέων ψηφιακών εφαρμογών που προσφέρουν αποδοτικές λύσεις σε προβλήματα και βελτιώνουν την ανταγωνιστικότητα.
Η εμπειρία της πανδημίας του κορωνοϊού αποτέλεσε κομβικό σημείο για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των ΜμΕ επιχειρήσεων, αφού πολλές από αυτές αναγκάστηκαν να στραφούν στην τεχνολογία για να επιβιώσουν. Το σοκ του Covid-19 επέφερε μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα την εξοικείωση των επιχειρήσεων και των στελεχών τους – ανεξαρτήτως επιπέδου μόρφωσης - με όρους όπως είναι η τηλεργασία, οι τηλεδιασκέψεις και το ηλεκτρονικό εμπόριο. Παρά τις αρνητικές προεκτάσεις της πανδημίας στην κοινωνία και την οικονομία, ο αντίκτυπος στην ψηφιακή μετάβαση ήταν θετικός.
Τεχνολογικά εργαλεία
Θα λέγατε ότι οι ΜμΕ της Κύπρου έχουν ευκολία ή δυσκολία πρόσβασης σε κατάλληλα ψηφιακά εργαλεία και υποδομές; Ποιες οι ανάγκες τους;
Τα τελευταία χρόνια, με την έλευση τεχνολογιών όπως είναι οι οπτικές ίνες (fiber optics) και τα δίκτυα πέμπτης γενιάς (5G) η Κύπρος έχει κάνει άλματα προόδου στο σκέλος των τηλεπικοινωνιακών υποδομών και της συνδεσιμότητας. Οι τεχνολογίες αυτές αποτελούν ουσιαστικά την «πρώτη ύλη» στην πορεία για τον ψηφιακό μετασχηματισμό και πλέον είναι διαθέσιμες σε ολόκληρη την επικράτεια του νησιού σε προσιτό κόστος.
Παράλληλα, στον τόπο μας δραστηριοποιείται μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων πληροφορικής που αναπτύσσουν και εισάγουν υπερσύγχρονα εργαλεία και συστήματα ικανά να προσφέρουν λύσεις σε κάθε πρόβλημα που μπορεί να αντιμετωπίσει μια επιχείρηση. Επομένως, θα έλεγα ότι η πρόσβαση είναι διαθέσιμη, αλλά χρειάζεται πρωτίστως η οικονομική ενίσχυση των ΜμΕ έτσι ώστε να μπορέσουν να υιοθετήσουν τα ψηφιακά εργαλεία που θα τις ανεβάσουν στο επόμενο σκαλοπάτι.
Νέοι μέθοδοι εργασίας
Ποιες ευκαιρίες προκύπτουν μέσω της υιοθέτησης ψηφιακών και τεχνολογικών εργαλείων για τις ΜμΕ;
Όπως ανέφερα, η συγκυρία της πανδημίας του κορωνοϊού αποτέλεσε την αφορμή για ψηφιακό μετασχηματισμό πολλών επιχειρήσεων. Η υιοθέτηση των ευρυζωνικών συνδέσεων υψηλών ταχυτήτων, της τηλεργασίας, των τηλεδιασκέψεων και του ηλεκτρονικού εμπορίου μπορεί να ήταν απότομη, εντούτοις αποδείχτηκε αποτελεσματική αφού προέκυψαν νέες ευκαιρίες και προοπτικές για τις ΜμΕ.
Η τηλεργασία έδωσε την ευκαιρία σε εργαζόμενους να συνεχίσουν να προσφέρουν ακόμα και τις μέρες που αδυνατούν να προσέλθουν στον χώρο εργασίας, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις αποφορτίζεται και ο εργοδότης από λειτουργικό κόστος. Οι τηλεδιασκέψεις συνέβαλαν στην εξοικονόμηση χρόνου, χρήματος και ενέργειας, αφού απέτρεψαν περιττές μετακινήσεις του προσωπικού, ενώ το ηλεκτρονικό εμπόριο έδωσε στις επιχειρήσεις πρόσβαση σε περισσότερους δυνητικούς πελάτες. Παρόλο που αυτές οι ψηφιακές λύσεις μπήκαν στην καθημερινότητα των επιχειρήσεων κατά την περίοδο της πανδημίας, εντούτοις αποδείχθηκαν πολύ ευεργετικές, με αποτέλεσμα να διατηρηθούν επί μονίμου βάσης και πλέον είναι πολλές οι επιχειρήσεις που προβαίνουν σε επενδύσεις στην τεχνολογία.
Η συμβολή της ΟΕΒ
Πώς η ΟΕΒ στηρίζει και υποβοηθά τις ΜμΕ;
Η Ομοσπονδία Εργοδοτών & Βιομηχάνων (ΟΕΒ) βρίσκεται συνεχώς στο πλευρό των ΜμΕ παρέχοντας καθοδήγηση, πληροφόρηση και συμβουλευτικές υπηρεσίες σε καθετί που σχετίζεται με την επιχειρηματικότητα, την εργασία, την οικονομία, την ενέργεια και το περιβάλλον.
Η ΟΕΒ διοργανώνει εκπαιδευτικά προγράμματα που απευθύνονται σε ΜμΕ και τα οποία είναι σχεδιασμένα για να στηρίξουν τις ανάγκες των επιχειρήσεων και να τις βοηθήσουν να ελιχθούν και να εξελιχθούν. Παράλληλα, η ΟΕΒ βρίσκεται σε επαφή με πέραν των εκατό επιχειρηματικών και κλαδικών συνδέσμων – μελών της και τους βοηθά να συντονίσουν τις ενέργειές τους με σκοπό να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που παρουσιάζονται καθημερινά.
Επίσης, παρέχει στις επιχειρήσεις πρόσβαση σε ευρωπαϊκά προγράμματα, συνέδρια, εμπορικές εκθέσεις, επιχειρηματικές αποστολές και άλλα. Το σημαντικότερο χαρακτηριστικό της ΟΕΒ είναι η δυνατότητα της να αναπτύσσεται προσφέροντας κάθε χρόνο νέες υπηρεσίες και δημιουργώντας νέα τμήματα ανάλογα με τις ανάγκες των Μελών της.
- Cyta Business
Η Cyta Business, αντιλαμβανομένη τις σύγχρονες απαιτήσεις και τις αυξημένες ανάγκες των ΜμΕ για αναβάθμισή τους στην ψηφιακή εποχή, συμβάλλει στην ανάπτυξή τους παρέχοντας λύσεις στα πρακτικά ζητήματα και τις προκλήσεις που τις απασχολούν και ταυτόχρονα αναδεικνύει τις ευκαιρίες που προκύπτουν με τη δύναμη της τεχνολογίας.