Θέμης Παπαδόπουλος: Οι προκλήσεις και το μεταβαλλόμενο τοπίο στη ναυτιλία

Η απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα, η ανάπτυξη νέων τεχνολογιών και η ατελείωτη αναζήτηση ταλέντων, είναι τα κύρια ζητήματα που καλείται να αντιμετωπίσει η κυπριακή ναυτιλία, σε μια περίοδο μετά την πανδημία η οποία είχε επιφέρει διακοπή της παγκόσμιας αλυσίδας εφοδιασμού και άλλες αλυσιδωτές προκλήσεις.

Ο πρόεδρος του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου και Αντιπρόεδρος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, Θέμης Παπαδόπουλος, σε συνέντευξή του στο περιοδικό GOLD, σκιαγραφεί το μεταβαλλόμενο τοπίο στη ναυτιλία.

Έχει αναφερθεί ότι, από τις αρχές Οκτωβρίου, ο αριθμός των πλοίων στο κυπριακό νηολόγιο έχει μειωθεί κατά 21% ως αποτέλεσμα των κυρώσεων κατά της Ρωσίας και των εξαγωγών πετρελαίου της. Τι θα μπορούσε να κάνει η Κύπρος για να προσελκύσει περισσότερους πλοιοκτήτες;

Η κυπριακή σημαία, όπως και άλλα νηολόγια, βιώνει σκαμπανεβάσματα στις νηολογήσεις σκαφών και αυτό είναι κάτι στο οποίο πρέπει να προσαρμοστούμε ανάλογα.

Ο καλύτερος τρόπος για την ανάπτυξη του μητρώου είναι να επικεντρωθεί το Υπουργείο Ναυτιλίας στην ολοκλήρωση του προγράμματος ψηφιοποίησης και αυτοματισμού, που έχει ξεκινήσει, και κατά συνέπεια να καταστεί ένα σύγχρονο και αποτελεσματικό μητρώο.

Πώς συγκρίνονται οι επιδόσεις της ναυτιλίας της Κύπρου μετά την πανδημία με αυτές άλλων μεγάλων ναυτιλιακών χωρών;

Η ναυτιλία τόσο σε παγκόσμιο επίπεδο όσο και εδώ στην Κύπρο, έδειξε τεράστια ανθεκτικότητα κατά τη διάρκεια των δύο ετών της πανδημίας COVID-19.

Παρά την οικονομική επιβράδυνση και τις νομοθετικές προκλήσεις, η ναυτιλία συνέχισε να λειτουργεί χωρίς αποτυχία, παρέχοντας ενέργεια, πρώτες ύλες και αγαθά σε όλο τον κόσμο.

Αυτό από μόνο του ήταν ένα αξιοσημείωτο επίτευγμα, καθώς κοιτάζοντας πίσω, τα δεδομένα εκείνη την περίοδο ήταν πολύ δύσκολα.

Πώς έχουν επηρεάσει οι περιβαλλοντικοί στόχοι της Ε.Ε. και του ΙΜΟ (International Maritime Organization) τα εμπορικά συμφέροντα όσον αφορά τον ναυτιλιακό τομέα της Κύπρου;

Η ναυτιλία έχει αγκαλιάσει τη φιλοδοξία για απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές.

Συνεργαζόμαστε στενά με τα ενδιαφερόμενα μέρη τόσο σε επίπεδο Ε.Ε. όσο και σε διεθνές επίπεδο για να διασφαλίσουμε ότι οι επερχόμενοι κανονισμοί σχετικά με τις εκπομπές άνθρακα θα είναι κατάλληλοι για το σκοπό τους.

Είναι σαφές ότι υπάρχει μια αλλαγή στο τοπίο στο οποίο πρέπει να αντιδράσουμε θετικά και, ταυτόχρονα, είναι σαφές ότι η ναυτιλία είναι ένας σημαντικός κρίκος σε μια πολύ μακρά αλυσίδα.

Η Κύπρος κατατάσσεται σήμερα ως ο τρίτος μεγαλύτερος στόλος στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Μπορούμε να γίνουμε το νούμερο ένα;

Αν και θα ήταν ωραίο να πούμε ότι είμαστε το νούμερο ένα, δεν νομίζω ότι αυτό είναι το πιο σημαντικό για την κυπριακή σημαία.

Πιστεύω ότι η ύπαρξη ενός σύγχρονου και ευέλικτου μητρώου θα διασφαλίσει ότι η Κύπρος βρίσκεται πάντα στις ανώτερες βαθμίδες, όποια και αν είναι η κατάταξή της.

Τα αυτόνομα πλοία είναι σε πρώιμο στάδιο αλλά ωστόσο έχουν λάβει αρκετή δημοσιότητα… Είναι έτοιμα τα λιμάνια της Κύπρου να τα συντηρήσουν και να τα βοηθήσουν να λειτουργήσουν;

Τα αυτόνομα πλοία έχουν λάβει αρκετή δημοσιότητα τον τελευταίο καιρό και αν και δεν είναι πλέον απλώς εννοιολογικά, δύσκολα συναντώνται σε υπάρχουσες συναλλαγές.

Αν και αυτή η τεχνολογία έχει κάποια εφαρμογή σε περιφερειακές ή παράκτιες υπηρεσίες, δεν μπορώ να φανταστώ ότι θα είναι εφαρμόσιμη στη συντριπτική πλειοψηφία των ποντοπόρων πλοίων (ocean-going ships) σύντομα.

Δεν υπάρχουν, μέχρι στιγμής, διεθνείς κανόνες και πρότυπα που θα επέτρεπαν σε πλοία που διαθέτουν αυτό το είδος τεχνολογίας να εμπορεύονται παγκοσμίως ούτε κάποιος κανονισμός σχετικά με το τι θα περίμενε κανείς από τα λιμάνια που θα επισκέπτονται αυτά τα πλοία.

Ως γενικό σχόλιο, θα έλεγα ότι η ώθηση για αυτονομία έχει περάσει πίσω από την πίεση για μειώσεις εκπομπών και απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές.

Έχουν σημειωθεί αρκετές προσπάθειες για εύρεση και διατήρηση ταλέντων στον τομέα της ναυτιλίας. Γενικά, υπάρχουν αρκετά κίνητρα για να πειστούν οι νέοι να ακολουθήσουν αυτήν την καριέρα;

Πάντα υπήρχαν και πάντα θα υπάρχουν προκλήσεις στην εύρεση και διατήρηση κορυφαίων ταλέντων.

Ωστόσο, πιστεύω ότι οι προσπάθειες που έγιναν τα τελευταία χρόνια, τόσο από την κυβέρνηση όσο και από τον ιδιωτικό τομέα, για αύξηση της εκπαίδευσης και της ευαισθητοποίησης των φοιτητών και των νέων στην Κύπρο αποδίδουν και βλέπουμε πολλούς νέους να επιλέγουν ναυτική εκπαίδευση.

Είναι, αναμφίβολα, ένας από τους πιο σταθερούς και πολλά υποσχόμενους τομείς της οικονομίας και δεν θα δίσταζα να παροτρύνω τους νέους να τον επιλέξουν ως καριέρα.

Μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρη τη συνέντευξη του κ. Παπαδόπουλου, όπως έχει δημοσιευθεί στο περιοδικό GOLD εδώ.

Δειτε Επισης

Στη Νέα Υόρκη για επαφές ο Γιώργος Παπαναστασίου-Στο επίκεντρο οι επιχειρηματικές ευκαιρίες στην Κύπρο
Πτώση, μετά από το τριήμερο ανοδικό σερί, παρουσίασε το ΧΑΚ
ΚΟΕ: Στο 2,6% το 2024 και στο 3,3% το 2025 ο ρυθμός ανάπτυξης
Ζημιές καταγράφει την Πέμπτη το ΧΑΚ
Ρεκόρ συμμετοχών στον Γύρο της Πάφου 2024 (video)
Παρουσίαση κοινοβουλευτικού έργου του ευρωβουλευτή του ΕΛΚ Λουκά Φουρλά
Έτσι θα λειτουργήσουν τα Κέντρα Εξυπηρέτησης του Πολίτη τη Μεγάλη Πέμπτη
Το παζλ της απασχόλησης στο Δημόσιο-Οι μόνιμοι, οι αορίστου και ορισμένου χρόνου και πόσοι οι ωρομίσθιοι
Οι νέοι κανόνες που ενέκρινε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για καταπολέμηση του ξεπλύματος
Επ. Θεσμών: 6+1 προτάσεις νόμου για πολλαπλές συντάξεις-όριο συνταξιοδότησης κρατικών αξιωματούχων