Στα επόμενα 5-10 χρόνια και εάν, η επίλυση του κυκλοφοριακού
InBusinessNews 16:28 - 13 Μαΐου 2023
Χρειάζεται να καταρτιστεί μακροχρόνιος στρατηγικός σχεδιασμός για τα επόμενα 5-10 χρόνια με την εμπλοκή όλων των αρμόδιων φορέων προκειμένου να υπάρξει επίλυση του κυκλοφοριακού ζητήματος, δήλωσε το Σάββατο ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Αλέξης Βαφεάδης, σε χαιρετισμό του σε ημερίδα, που συνδιοργάνωσαν τo Επιστημονικό Τεχνικό Επιμελητήριο Κύπρου (ΕΤΕΚ) και ο Σύλλογος Συγκοινωνιολόγων Κύπρου με θέμα «Βιώσιμη Κινητικότητα στο Κέντρο της Λευκωσίας».
Ο κ. Βαφεάδης αναφέρθηκε στο κυκλοφοριακό ζήτημα, λέγοντας ότι οι πολίτες θα πρέπει να στραφούν στη χρήση των μέσων μαζικής κυκλοφορίας.
Χαιρετισμούς στην ημερίδα απηύθυναν και ο Δήμαρχος Λευκωσίας, Κωνσταντίνος Γιωρκάτζης, ο Πρόεδρος του ΕΤΕΚ, Κωνσταντίνος Κωνσταντή και ο Πρόεδρος του Συλλόγου Συγκοινωνιολόγων Κύπρου, Μιχάλης Λαμπρινός.
Ο Υπουργός ανέφερε ότι το κυκλοφοριακό δεν είναι σημερινό, ούτε χθεσινό πρόβλημα και εξήγησε τι μπορεί να γίνει σήμερα, αλλά και μακροπρόθεσμα για να επιλυθεί. Σημείωσε ότι χρειάζεται, με την εμπλοκή όλων των αρμόδιων φορέων, να καταρτιστεί μακροχρόνιος στρατηγικός σχεδιασμός για τα επόμενα 5-10 χρόνια προκειμένου να υπάρξει επίλυση του κυκλοφοριακού ζητήματος, προσθέτοντας ότι αυτό είναι που επιδιώκει να πετύχει ο ίδιος.
Ο κ. Βαφεάδης επεσήμανε ότι το πρόβλημα, το οποίο παρατηρείται είναι οι ρυθμοί με τους οποίους αγοράζονται αυτοκίνητα, αφού είναι πολύ μεγαλύτεροι από τους ρυθμούς με τους οποίους κατασκευάζονται οδικά δίκτυα. «Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να βρούμε εναλλακτικούς τρόπους διακίνησης και οι εναλλακτικοί τρόποι διακίνησης, δεν είναι άλλοι από τα μέσα μαζικής μεταφοράς και οι πόλεις μας εξαρτώνται από αυτά», είπε.
Ο Υπουργός επανέλαβε ότι τα μέσα μαζικής μεταφοράς είναι η απάντηση στα κυκλοφοριακά προβλήματα, στη συμφόρηση, στους ρύπους και από τη στιγμή που υπάρχει γενική παραδοχή θα πρέπει να εξεταστεί πώς αυτό επηρεάζει τις πόλεις και ποιες λύσεις μπορούν να εξευρεθούν.
Σημείωσε ότι οι τοπικές αρχές έχουν ουσιαστικό ρόλο να διαδραματίσουν, γιατί, όπως είπε, οι τοπικές αρχές έχουν ένα όραμα για τον χαρακτήρα που θέλουν να έχει η πόλη τους. Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε και στην υιοθέτηση και υλοποίηση ενός μέρους του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας από τον Δήμο Λευκωσίας, σημειώνοντας ότι «εμείς σαν κράτος πρέπει να στηρίξουμε αυτή την προσπάθεια».
Περιβαλλοντικοί κίνδυνοι λόγω κυκλοφοριακού
Ο Υπουργός έκρουσε τον κώδωνα και του περιβαλλοντικού κινδύνου λέγοντας ότι «αν δεν ευαισθητοποιηθούμε, αν δεν αλλάξουμε συνήθειες, οι καταστροφικές συνέπειες που έχουμε από την κλιματολογική αλλαγή θα είναι όλο και χειρότερες. Να αλλάξουμε κατεύθυνση με τρόπο που θα αναδεικνύει τις πόλεις μας, με τρόπο που θα μας επιτρέπει να συναναστρεφόμαστε, να πηγαίνουμε στη δουλειά μας και να βγαίνουμε έξω για διασκέδαση».
Ο κ. Βαφεάδης δήλωσε ότι «εάν κρίνουμε ότι 50% των ρύπων οφείλονται στις μεταφορές και ότι πολύ σύντομα αυτό θα μεταφράζεται σε αγορά πράσινων πιστώσεων αντιλαμβάνεστε ότι πιθανότατα να πληρώνουμε 100-200 εκατομμύρια το χρόνο», προσθέτοντας ότι αυτά τα χρήματα μπορούν να δαπανηθούν για την ανέγερση σχολείων και νοσοκομείων. «Δεν θέλουμε να τα πληρώνουμε σε πράσινες πιστώσεις, που σημαίνει ότι πρέπει να αντιμετωπίσουμε και το θέμα των ρύπων και να ζούμε σε μια κοινωνία βιώσιμη», ανέφερε.
Δήλωσε εξάλλου, ότι σήμερα στους δρόμους υπάρχουν 750.000 οχήματα και μέχρι το 2030, με αυτούς τους ρυθμούς, θα αυξηθούν στις 800.000 σημειώνοντας ότι η λύση δεν είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, για τα οποία δεν υπάρχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αλλά τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Εξέφρασε την πεποίθηση ότι οι δημόσιες συγκοινωνίες πρέπει να είναι οι αρτηρίες μέσα από τις οποίες μπορούν να επικοινωνήσουν οι πολίτες από το ένα σημείο στο άλλο και πρόσθεσε ότι η συνεργασία μεταξύ όλων των φορέων θα δώσει την ικανότητα να δημιουργηθούν βιώσιμες πόλεις.
Από την πλευρά του ο κ. Γιωρκάτζης ανέφερε ότι δυστυχώς, σε σύγκριση με την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, η Κύπρος καταγράφει τα υψηλότερα επίπεδα υποβάθρου όζοντος ανά την υφήλιο και πέραν τούτου τα οξείδια του αζώτου κατ’ αναλογία πληθυσμού είναι από τα υψηλότερα επίπεδα, με το 50% των ρύπων να προέρχεται από τις μεταφορές.
Πρόσθεσε ότι σύμφωνα με τις ετήσιες εκθέσεις του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος, αλλά και με τα δεδομένα που συλλέγει το Ινστιτούτο Κύπρου, κάθε χρόνο καταγράφονται περίπου 700 θάνατοι στην Κύπρο λόγω ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Ο κ. Γιωρκάτζης είπε ακόμη ότι όσον αφορά το Δήμο Λευκωσίας έχει τεθεί ψηλά το θέμα της βιώσιμης κινητικότητας, «καθώς θεωρούμε ότι είναι υποχρέωση όλων μας να αναζητήσουμε εναλλακτικές επιλογές στον τρόπο μετακίνησης, εξασφαλίζοντας για όλους ένα μέλλον βιώσιμο και απαλλαγμένο από τους περιβαλλοντικούς ρύπους».
Αναφέρθηκε στις δράσεις στις οποίες προέβη ο Δήμος λέγοντας, μεταξύ άλλων, ότι «πρώτοι αναδείξαμε το ολοκληρωμένο Σχέδιο Κινητικότητας Λευκωσίας του Υπουργείου Μεταφορών ως πολιτική του κράτους και αρχίσαμε την υλοποίησή του. Όλα τα έργα που υλοποιήθηκαν στο Δήμο τα τελευταία χρόνια, την τελευταία δεκαετία υιοθετούν τις αρχές της βιώσιμης κινητικότητας».
Παράλληλα, είπε ότι η επιλογή χρήσης του αυτοκινήτου για τη μετάβαση στην εργασία και για όλες τις καθημερινές δουλειές είναι μια νοοτροπία που σιγά σιγά θα πρέπει να αλλάξει, λέγοντας ότι είναι η αναγκαία η χρήση μέσων μαζικής μεταφοράς και του ποδηλάτου.
«Επιβάλλεται εμείς πρώτοι να προβούμε σε δραστικές ενέργειες με στόχο τη μείωση των ρύπων, ενέργειες που υπαγορεύουν και αλλαγές στις καθημερινές μας συνήθειες» είπε ο Δήμαρχος Λευκωσίας υποδεικνύοντας ότι μια καλύτερη ποιότητα ζωής δεν σημαίνει διευκόλυνση στη διακίνηση με το ιδιωτικό αυτοκίνητο, αλλά συλλογική προσπάθεια αλλαγής νοοτροπίας για ένα καλύτερο περιβάλλον του αύριο.
Ο κ. Κωνσταντή ανέφερε ότι ο εκνευρισμός που υπάρχει καθημερινά όλων όσων μπαίνουν στην είσοδο της Λευκωσίας είναι ο ίδιος και πέραν των συμπερασμάτων για το ποια είναι τα προβλήματα που δημιούργησαν το κυκλοφοριακό, θα πρέπει να αντιμετωπιστεί ολιστικά το ζήτημα. Σημείωσε ότι έχουν γίνει πολλές μελέτες και διαπιστώσεις και το θέμα είναι οι πράξεις και πώς με συνέπεια, όραμα, πλάνο, «καθοδηγούμαστε για να επιλύσουμε αυτά τα ζητήματα».
Είπε ακόμη ότι οι βιώσιμες συγκοινωνίες θα πρέπει να είναι και αξιόπιστες και φιλικές και σύγχρονες. Απευθυνόμενος στον Υπουργό Μεταφορών, υπογράμμισε ότι απαιτείται μια εθνική πολιτική με χρονοδιαγράμματα μέσω των οποίων να γνωρίζει και ο πολίτης όσα θα υλοποιηθούν.
Ο κ. Λαμπρινός αναφέρθηκε από πλευράς του σε καταστροφικές περιβαλλοντικές συνέπειες λόγω των ρύπων και του κυκλοφοριακού προβλήματος. Δήλωσε ότι χρειάζεται η δημιουργία μιας νέας κουλτούρας με ενεργούς και περήφανους πολίτες οι οποίοι θα νοιώθουν συνιδιοκτήτες των δημόσιων χώρων.
Ακόμη, πρότεινε ένα μεγαλόπνοο σχέδιο για την αναγέννηση και την πεζοδρόμηση ολόκληρου του τμήματος της πόλης της Λευκωσίας που περικλείεται από τα τείχη σημειώνοντας ότι για την υλοποίησή του χρειάζεται ευφάνταστος σχεδιασμός και καλός συντονισμός, καθώς και συνεργασία μεταξύ της της Κυβέρνησης του Δήμου Λευκωσίας, του ιδιωτικού τομέα και των πολιτών.