Χορηγία Κατηγορίας Οικονομία

Μακροπρόθεσμα και μετροπρόθεσμα μέτρα Βαφεάδη για το κυκλοφοριακό

Τα εντεινόμενα προβλήματα που δημιουργούνται στα μεγάλα αστικά κέντρα λόγω του κυκλοφοριακού προβλήματος, εξέτασε σήμερα η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών, στην παρουσία του αρμόδιου Υπουργού, Αλέξη Βαφεάδη. Ο κ. Βαφεάδης παρουσίασε σειρά μακροπρόθεσμων και μεσοπρόθεσμών μέτρων για την επίλυση του προβλήματος, υπογραμμίζοντας ότι ως πιο αποτελεσματικό αναγνωρίζεται η ενίσχυση των μεταφορών μέσω λεωφορείων, καθώς κρίνεται ως μέτρο που μπορεί να έχει πιο άμεσα αποτελέσματα.

Το θέμα τέθηκε στην Επιτροπή έπειτα από εισήγηση των Βουλευτών Μαρίνου Μουσιούττα, Παύλου Μυλωνά, Κώστα Κώστα, Γιαννάκη Γαβριήλ, Βαλεντίνου Φακοντή και Σταύρου Παπαδούρη, καθώς έχει επανειλημμένα συζητηθεί στο παρελθόν χωρίς να υπάρξει εξέλιξη, ενώ αναδείχθηκε ως μείζον ζήτημα και κατά τη συνεδρίαση γνωριμίας με τον νέο Υπουργό Μεταφορών, πριν ένα μήνα περίπου. Όπως ανέφερε ο κ. Βαφεάδης, θα ακολουθήσει νέα συνάντηση με την Επιτροπή, ώστε να παρουσιαστεί ο οδικός χάρτης που προτείνει το Υπουργείο για την αντιμετώπιση του προβλήματος.

Οδικό δίκτυο και δρόμοι πρωταρχικής σημασίας
Ως βασική παράμετρο για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού, ο Υπουργός ανέφερε, κατά την τοποθέτησή του στη συνεδρίαση, την ολοκλήρωση του κύριου οδικού δικτύου και των δρόμων πρωταρχικής σημασίας στα αστικά κέντρα, φέρνοντας ως παράδειγμα την κατασκευή του δρόμου Σαϊττά – Λεμεσού, καθώς και του περιφερειακού Λευκωσίας. Επεσήμανε, όμως, ότι με περίπου 750.000 εγγεγραμμένα οχήματα αυτή τη στιγμή, ο αριθμός των οχημάτων αυξάνεται γρηγορότερα από όσο μπορούν να κατασκευαστούν δρόμοι.

Μέσα μεταφοράς
Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στην αναβάθμιση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και συγκεκριμένα των λεωφορείων, υπογραμμίζοντας την ανάγκη να γίνουν ελκυστική επιλογή για τον κόσμο και να εξυπηρετούν σε συνδυασμό με τη χρήση αυτοκινήτου, καθώς και σε συνδυασμό με τη χρήση ποδηλάτου. Σημείωσε ότι με τον τρόπο αυτό διευκολύνεται και η επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί στις εκπομπές ρύπων στην ατμόσφαιρα, υπογραμμίζοντας ότι «αν δεν πετύχουμε τους στόχους σύντομα θα καλούμαστε να αγοράζουμε πράσινες πιστώσεις, με κόστος δεκάδες αν όχι εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ».

Park to ride
Ανάμεσα στις προτάσεις που παρουσίασε ο Υπουργός στη συνεδρίαση και τέθηκαν προς συζήτηση, ήταν το σύστημα park to ride, καθώς και η επέκταση της λειτουργίας των σχολικών λεωφορείων για να εξυπηρετούνται δημοτικά και νηπιαγωγεία. Τόνισε ως βασική ανάγκη την ύπαρξη στάσεων, καθώς και τη γενικότερη αναβάθμιση της εμπειρίας στα λεωφορεία, με νέες διαδρομές, αναβάθμιση του λογισμικού των εταιρειών λεωφορείων για ειδοποίηση άφιξης στις στάσεις κ.α. Ο κ. Βαφεάδης σημείωσε ότι η επιβολή μέτρων όπως η εκ περιτροπής κυκλοφορία αυτοκινήτων με μονούς και ζυγούς αριθμούς πινακίδων θα πρέπει να είναι έσχατο μέτρο, αν αποτύχουν όλα τα άλλα, και ευχήθηκε να μη χρειαστεί να εφαρμοστεί.

Ανάμεσα στα μέτρα που στοχεύουν μεσοπρόθεσμα στην αποκλιμάκωση του κυκλοφοριακού προβλήματος, ο Υπουργός ανέφερε και την ετοιμασία νομοσχεδίου για τη διευκόλυνση της απομάκρυνσης οχημάτων που έχουν εμπλακεί σε τροχαία ατυχήματα χωρίς τραυματισμούς, προκειμένου να μη δημιουργείται συμφόρηση στο οδικό δίκτυο, ιδίως σε ώρες αιχμής. Στα πιο μακροπρόθεσμα πλάνα του Υπουργείου βρίσκεται και ο σχεδιασμός για αξιοποίηση τεχνολογίας, όπως τα έξυπνα φώτα τροχαίας, αλλά και άλλων συστημάτων, για συλλογή δεδομένων από αισθητήρες σε καίρια σημεία του οδικού δικτύου.

Κατά τη συζήτηση ανέφερε ότι τα αποτελέσματα από την εφαρμογή κλιμακωτού ωραρίου στη δημόσια υπηρεσία δεν έχουν ακόμα φανεί, εξέφρασε όμως επιφυλάξεις ότι μπορεί η αποσυμφόρηση που δημιουργείται να αναπληρωθεί από αυτόματη ανακατανομή του όγκου αυτοκινήτων στο οδικό δίκτυο. Σημείωσε, όμως ότι η τηλεργασία είχε σαφώς αποτελέσματα, που φάνηκαν κατά την περίοδο της πανδημίας, και ενδεχομένως να μπορούσε να αποτελέσει ένα μέτρο, το οποίο όμως δεν εμπίπτει στη δικαιοδοσία του Υπουργείου του.

Σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρίαση της Επιτροπής, ο Υπουργός είπε ότι διεξήχθη «μία πολύ εποικοδομητική συζήτηση» και ότι από την ανταλλαγή απόψεων «έχουμε αποκομίσει πολύ θετικές εισηγήσεις από τους Βουλευτές».

Οδικός χάρτης
«Έχουμε δεσμευτεί ότι θα τις λάβουμε υπόψη στους σχεδιασμούς και έχουμε δεσμευτεί επίσης ότι στο άμεσο μέλλον θα συναντηθούμε ξανά με την Επιτροπή Μεταφορών, στην οποία θα παρουσιάσουμε τον οδικό χάρτη σύμφωνα με τον οποίο προτείνουμε να χειριστούμε το θέμα της συμφόρησης και το θέμα που εξελίσσεται σε ακόμα πιο σημαντικό, αυτό της μείωσης των ρύπων, ώστε να ικανοποιήσουμε τους στόχους με τους οποίους έχει δεσμευτεί η χώρα μας και κατ’ επέκταση η κυβέρνηση", ανέφερε.

Σε ερώτηση για την προτεραιότητα που προτίθεται να δώσει το Υπουργείο στο θέμα των Μαζικών Μεταφορών, είπε ότι το θέμα είναι διπλό. Αφενός, σημείωσε τη συμφόρηση στους δρόμους, την ταλαιπωρία που υφίστανται οι πολίτες και το οικονομικό κόστος από την καθυστέρηση που παρατηρείται. Αφετέρου, ανέφερε ότι και οι ρύποι είναι πολύ σοβαρό θέμα. «Αν λάβουμε υπόψη ότι στην ΕΕ έχουμε περίπου 400.000 πρόωρους θανάτους ,λόγω της ρύπανσης του αέρα, αντιλαμβάνεστε ότι πρέπει να λάβουμε μέτρα», πρόσθεσε.

«Συνεπώς η χρήση των λεωφορείων καθίσταται επιτακτική, καθώς θα προσφέρει στους συμπολίτες μας πιο γρήγορες και πιο φθηνές διαδρομές, και ταυτόχρονα θα αφαιρέσει από το οδικό δίκτυο ρυπογόνα οχήματα, που προκαλούν ρύπανση στο περιβάλλον», εξήγησε ο Υπουργός, προσθέτοντας ότι «με μία δράση θεωρούμε ότι θα πετύχουμε δύο στόχους».

Σημείωσε, ακόμα, πως «το 2030 είναι πολύ κοντά και πρέπει να αναλάβουμε γρήγορα δράση». Εξήγησε, δε, ότι δεν μπορούμε να βασιστούμε στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μόνο, «γιατί δεν ξέρουμε πόσο γρήγορα θα υιοθετηθούν και, λαμβάνοντας υπόψη τα προβλήματα που υπάρχουν στην εφοδιαστική αλυσίδα, είναι ένα μέτρο που δεν μας πείθει ότι θα φέρει τα αποτελέσματα που θέλουμε».

Σε ερώτηση σχετικά με την προοπτική για τραμ στην Κύπρο, ο Υπουργός απάντησε ότι «όλες οι λύσεις είναι στο τραπέζι, το θέμα είναι ποια είναι πιο αποτελεσματική για την Κύπρο». Εξήγησε ότι δεν είναι αυτοσκοπός το τραμ, αλλά ζητούμενο είναι να μεταφέρεται μεγάλος αριθμός ατόμων, όσο το δυνατόν πιο σύντομα.

«Θα σταθμίσουμε το κόστος και θα πάρουμε τις ανάλογες αποφάσεις», πρόσθεσε, εξηγώντας ότι «η λύση του λεωφορείου έχει κάποιο προτέρημα, γιατί μπορεί να εφαρμοστεί πολύ πιο γρήγορα, ενώ το τραμ χρειάζεται μία τεράστια υποδομή, δεν είναι μόνο το κόστος, αλλά και ο χρόνος που χρειάζεται να υλοποιηθεί».

Σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρίαση, ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Βουλευτής της ΔΗΠΑ, Μαρίνος Μουσιούττας, ανέφερε ότι, όσον αφορά τα μακροπρόθεσμα πλάνα του Υπουργείου, «έχουν ακούσει αυτά που έχουν ήδη σχεδιαστεί και προχωρεί η υλοποίησή στου,ς όπως η κατασκευή περιμετρικών αυτοκινητόδρομων, η διαπλάτυνση άλλων  αυτοκινητόδρομων», ενώ στα μεσοπρόθεσμα, όπως είπε, είναι η εγκατάσταση σε Λευκωσία και Λεμεσό περίπου 70 έξυπνων φώτων τροχαίας, σε βάθος τριών-τεσσάρων χρόνων, που θα ρυθμίζονται αναλόγως της κυκλοφοριακής κίνησης και αναμένεται να βοηθήσουν στην απάμβλυνση της κυκλοφορίας κατά 10%-15%.

Όσον αφορά την επέκταση του θεσμού του σχολικού λεωφορείου, είπε ότι ήδη από τον ερχόμενο Σεπτέμβρη θα λειτουργήσει στην περιοχή Στροβόλου, όπου υπάρχουν 13 σχολεία σε ακτίνα 2-3 χιλιομέτρων, ούτως ώστε οι μαθητές να πηγαινοέρχονται στα σχολεία τους με λεωφορεία, για να μην χρησιμοποιούνται τα ιδιωτικά αυτοκίνητα των γονιών τους.

Είπε ακόμη ότι η χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς και συγκεκριμένα των λεωφορείων θα πρέπει να μπει στις σωστές βάσεις, «εδώ και τώρα» δηλαδή τα δρομολόγια, τα λεωφορεία,  το κόστος τους, οι λεωφορειολωρίδες και τα κίνητρα στον κόσμο για να τα χρησιμοποιεί.

Ο κ. Μουσιούττας σημείωσε ότι δεν θα λυθεί το πρόβλημα από την μία μέρα στην άλλη, αλλά αν δεν αντιμετωπιστεί σήμερα, με τη ροή αύξησης των αυτοκινήτων στους δρόμους, «πολύ σύντομα θα φτάσουμε σε ένα σημείο που τα μποτιλιαρίσματα θα είναι καθημερινό φαινόμενο σε πολλές περιοχές». 

Είπε ακόμη ότι είναι «με χαρά» που άκουσαν από τον Υπουργό ότι προωθείται νομοθετική ρύθμιση θέματος που είχε εγγράψει στην Επιτροπή, ο Βουλευτής Δημήτρης Δημητρίου, για τα μικροατυχήματα χωρίς τραυματίες και ενέργειες για να φεύγουν άμεσα τα οχήματα αυτά από τον δρόμο. Ως Επιτροπή, είπε, συζήτησαν το εν λόγω θέμα τρεις φορές χωρίς κάποια κατάληξη, λόγω άρνησης κάποιων από τους εμπλεκόμενους φορείς. Αναμένουν το νομοσχέδιο του Υπουργείου για να δουν τι περιέχει και να το προωθήσουν άμεσα, κατέληξε.

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Πρόδρομος Αλαμπρίτης, σε παρέμβασή του κατά τη συνεδρίαση, ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι πέραν από την τηλεργασία, ένα μεσοπρόθεσμο μέτρο για το κυκλοφοριακό θα ήταν να μεταφερθούν εκτός Λευκωσίας κάποιες υπηρεσίες, στο πλαίσιο της αποκέντρωσης, φέρνοντας ως παράδειγμα το Υφυπουργείο Τουρισμού, το οποίο πρότεινε ότι θα μπορούσε να βρίσκεται σε μία παραθαλάσσια περιοχή, όπου υπάρχει και περισσότερη τουριστική ανάπτυξη.

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Βαλεντίνος Φακοντής, ανέφερε σε δηλώσεις του ότι ως κόμμα, κατέθεσαν συγκεκριμένες προτάσεις με στόχο μια ολοκληρωμένη στρατηγική για τη βιώσιμη αστική κινητικότητα που θα ανταποκρίνεται στο όραμα για πόλεις με υψηλή ποιότητα ζωής.

«Οι προτάσεις στοχεύουν στη βελτίωση του κύριου οδικού δικτύου των πόλεων, τη χρήση των δημόσιων μεταφορών, την ενθάρρυνση ήπιων μορφών μετακίνησης με σύγχρονες και κατάλληλες παρεμβάσεις που θα δημιουργούν το κατάλληλο μικροκλίμα ώστε να διευκολύνεται η μετακίνηση πεζών και ποδηλατών και την προώθηση τεχνολογιών και μέτρων για το περιβάλλον για εξοικονόμηση ενέργειας, μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και διασφάλιση της υγείας», είπε.

Ο κ. Φακόντης έκανε λόγο για «κυκλοφοριακό χάος» λέγοντας ότι όλα τα προηγούμενα χρόνια, «οι κυβερνώντες δεν κατάφεραν να δώσουν λύσεις» στα πιο σημαντικά ζητήματα που αφορούν τις συγκοινωνίες και το κυκλοφοριακό. Από αυτά, είπε, ξεχωρίζουν τρία αλληλένδετα ζητήματα και συγκεκριμένα, η απουσία ενός ολοκληρωμένου οδικού δικτύου, η εφαρμογή στρατηγικής για βιώσιμη κινητικότητα στις πόλεις, και τα προβλήματα στις δημόσιες μεταφορές.

Σε παρέμβασή του κατά τη συνεδρίαση, ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χρύσανθος Σαββίδης, μεταφέροντας την εικόνα των ταυτόχρονων εργοταξίων σε κεντρικούς οδικούς άξονες της πόλης της Πάφου, έθεσε το ζήτημα του κατά πόσο υπάρχει έλεγχος στο πως επηρεάζεται η κυκλοφοριακή κίνηση από οδικά έργα, αναγνωρίζοντας παράλληλα ότι είναι σημαντική παράμετρος για την επίλυση του κυκλοφοριακού η ολοκλήρωση του οδικού δικτύου.

Ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ, Ηλίας Μυριάνθους, σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρίαση χαιρέτισε τις απόψεις του Υπουργού, αναφέροντας ότι ως κόμμα η ΕΔΕΚ τονίζει ότι υπάρχουν και ζητήματα που θα μπορούσαν να λυθούν άμεσα για απάμβλυνση του κυκλοφοριακού προβλήματος και άλλα που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν σε κάποιες δεκαετίες. Αναφερόμενος στις εισηγήσεις τους, είπε ότι θα μπορούσε άμεσα να θεσπιστεί η τηλεργασία στον δημόσιο τομέα ακόμη και στον ιδιωτικό με κίνητρα, ούτως ώστε ένας μεγάλος αριθμός εργαζομένων που μπορεί να προσφέρει τις υπηρεσίες του από το σπίτι, να μπορεί να το πράξει χωρίς να υπάρχει αυτή η μεγάλη μετακίνηση.

Ένα άλλο άμεσο μέτρο, είπε, είναι αναβάθμιση τεχνολογιών με εφαρμογές στα κινητά για να ενημερώνονται οι οδηγοί για σημεία όπου υπάρχει κυκλοφοριακό κομφούζιο για να διοχετεύεται η κυκλοφορία σε άλλες κατευθύνσεις.

Αναφέρθηκε, ακόμα, σε ζητήματα καλύτερης αστυνόμευσης στις ώρες αιχμής, και στην ύπαρξη πολλών δημόσιων υπηρεσιών σε αστικά κέντρα. Ο κ. Μυριάνθους αναφέρθηκε και σε σχεδιασμούς που θα μπορούσαν να υλοποιηθούν στο μέλλον, όπως η ανέγερση εκπαιδευτηρίων ή άλλων υπηρεσιών μαζί με αυτήν δημόσιων κτηρίων για να εξυπηρετούνται οι υπάλληλοι που θα εργάζονται σε αυτές τις περιοχές. Υπάρχουν προτάσεις, είπε ο κ. Μυριάνθους, σημειώνοντας ότι το ζήτημα είναι, πέραν από την οποιαδήποτε συζήτηση, να προχωρήσουν στην άμεση υλοποίηση αυτών των έργων.

Σε παρέμβασή του κατά τη συνεδρίαση, ο Βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων, Σταύρος Παπαδούρης, εξέφρασε τον προβληματισμό του για το γεγονός ότι, παρά τις επανειλημμένες συνεδριάσεις της Επιτροπής για το εν λόγω θέμα, ακόμα δεν υπάρχει κάτι που να μπορεί να ανακοινωθεί προς τα έξω.

ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ

Δειτε Επισης

Στα έργα ενδιαφέροντος της ΕΤΕπ οι προτεραιότητες του κράτους-Είδε Κακουρή ο Βαφεάδης
Η μέση ετήσια επιβάρυνση ανά πολίτη από την πράσινη φορολογία-Τα ευρήματα της μελέτης του ΚΟΕ
Οικονομία και τραπεζικός τομέας Κύπρου και Ελλάδας στο επίκεντρο συνάντησης Κεραυνού με Στουρνάρα
Ξεκαθαρίζει για την κατάργηση του τέλους €350 για τις εταιρείες ο Κεραυνός- «Ήταν ένα βάρος…»
Στο 2,5% ο ρυθμός ανάπτυξης της οικονομίας το 2023-Σε ποιους τομείς οφείλεται το θετικό πρόσημο
Τελειώνει η… βενζίνη των οριζόντιων μέτρων για καύσιμα-Σφύριξε την λήξη εποχής ο Κεραυνός
Πράσινη φορολογία: «Δεν θα υπάρξουν σοβαρές απειλές...»-Δείτε την μελέτη του Πανεπιστημίου Κύπρου
Μάκης Κεραυνός: Οι πέντε βασικοί πυλώνες του πλαισίου για τη φορολογική μεταρρύθμιση
Ικανοποίηση Γιάννη Παναγιώτου για την αύξηση της άδειας μητρότητας
Ολομέλεια: Ναι σε κατάργηση ετήσιου τέλους €350 για εταιρείες και «Φωτοβολταϊκά για Όλους»