#deinfluencing δηλαδή… θα σου καταστρέψω το brand!
Παναγιώτης Όθωνος 13:59 - 22 Μαρτίου 2023
Μετά από χίλια μύρια κύματα… οι Influencers ως νέοι-ημίθεοι της νέας γενιάς γνωστή και ωςGeneration Z έρχονται να καθορίσουν (τουλάχιστον, έτσι νομίζουν) τη νέα τάξη πραγμάτων σε ό,τι αφορά τους τομείς του PR και του Marketing ή και της επικοινωνίας ευρύτερα. Σε ένα γενικό πλαίσιο η γενιά αυτή που χαρακτηρίζεται ως Generation Z, αφορά άτομα που έχουν γεννηθεί κάπου μεταξύ 1997 και 2013.
Δηλαδή νεαροί, εθισμένοι στο διαδίκτυο, χωρίς ιδιαίτερες γνώσεις επικοινωνίας (του τύπου τα ξέρω όλα) είναι αυτοί που επαναπροσδιορίζουν την επικοινωνία των Brands, επειδή κατάφεραν να συγκεντρώσουν κάποιες δεκάδες χιλιάδες Followers και Likes. Αν και δεν θέλω να τους βάζω όλους στο ίδιο τσουβάλι, οφείλω να αναφέρω ότι σε αυτόν τον κυκεώνα υπάρχουν εξαιρέσεις, λίγες, αλλά υπάρχουν.
Το νόμισμα όμως, έχει δύο όψεις… η νέα «μόδα» είναι το #deinfluencing και αυτό αφορά κυρίως στην πλατφόρμα του TikTok και λιγότερο θα έλεγα στο Instagram.
Και εξηγώ, οι so called influencers, άλλως content creators, παράγουν περιεχόμενο στις προαναφερθείσες πλατφόρμες, παροτρύνοντας τους Followers τους να ΜΗΝ αγοράζουν ή να ΜΗΝ χρησιμοποιούν κάποια προϊόντα. Βασικός «διακριτικός» στόχος είναι να κάνουν ζημιά σε προϊόντα και κατ’ επέκταση σε εταιρείες, με σκοπό να παρακινήσουν τους Followers τους, συνειδητά ή όχι, να επιλέξουν άλλα brands. Ενδεικτικά το hashtag #deinfluencing μετρά στο TikTok 78 εκατομμύρια views! Μέσα από αυτήν την τάση, οι «επαναστάτες» - rebel influencers κράζουν συνήθως καλλυντικά, τρόφιμα, ηλεκτρονικά προϊόντα και όχι μόνο…
Ομολογουμένως, τη ζημιά μπορείς να την πάθεις από οποιονδήποτε σε οποιαδήποτε πλατφόρμα! Αρκεί ένας δυσαρεστημένος πελάτης να πατήσει σε ευαίσθητες χορδές και να κάνει τεράστια ζημιά στο brand αλλά και την εταιρεία που εκπροσωπείς. Ενδεικτικό είναι το πρόσφατο παράδειγμα αεροπορικής εταιρείας που βρέθηκε εκτεθειμένη στο έλεος των SocialMedia …λόγω κακής συνεννόησης με ταξιδιώτη. OK, ο πελάτης… έχει πάντα δίκαιο, αλλά πως θα μπορούσε ο Market-ίστας να αποφύγει τα χειρότερα;
Εννοείται στην τεράστια ζημιά που έχει ήδη υποστεί η φήμη της εταιρείας, βοήθησαν οι γνωστοί «Ρομπέν των Δασών» του Facebook, οι οποίοι δεν έχασαν την ευκαιρία να κερδίσουν Likes, δίνοντας ρεσιτάλ “ανθρωπιάς” προς τον συνάνθρωπο… η γνωστή επανάσταση του καναπέ μέσω Social Media με αναφορές στην Κύπρο του μεσαίωνα, με πιασάρικες ατάκες και όλα τα συναφή (παλιά μου τέχνη κόσκινο). Τα ερωτήματα πολλά. Υπήρξε σκοπιμότητα σε όλο αυτό; Λειτούργησε τυχαία ως Butterfly Effect; Έκανε όντως κάτι κακό η εταιρεία; Μάλλον δεν έχει σημασία, αυτό που πρέπει να αναλογιστούμε είναι η ζημιά που έχει υποστεί το brand.
Το περιστατικό το αναφέρω ως ενδεικτικά ως case study, αφού ως επαγγελματίες του κλάδου οφείλουμε να χειριζόμαστε τέτοια απρόοπτα στο πλαίσιο του Crisis Management ή του worst case scenario. Κάθε περίπτωση είναι διαφορετική, ωστόσο κάθε περίπτωση οφείλει σωστή και ανθρώπινη επικοινωνιακή προσέγγιση. Το τι συμβαίνει στα Social Media δεν μπορεί να είναι ελεγχόμενο, ελεγχόμενη όμως μπορεί να είναι η αντίδραση μιας εταιρείας και πρέπει να είναι άμεση. Ανεξαρτήτως ευθυνών στη σύγχρονη εποχή όλες οι εταιρείες οφείλουν να έχουν ανθρώπινο πρόσωπο… MUST! Σε έναν ευρύτερο παραλογισμό η Generation Z έχει τις δικές της ιδιομορφίες που είναι το θάρρος της γνώμης τους, κάτι που κατ’ επέκταση είναι συνδεδεμένο με το trend #deinfluencing
Υ.Γ. Σε αυτή τη φάση δεν υπάρχει εγχειρίδιο χρήσης της Generation Z. Η άποψή τους είναι σεβαστή, γουστάρω την ειλικρίνεια, τη μαγκιά και το θάρρος, ωστόσο ως επαγγελματίες Επικοινωνιολόγοι ή Marketers οφείλουμε να αντιμετωπίζουμε αυτή τη γενιά με την ίδια ειλικρίνεια και διαφάνεια και κυρίως άμεσα. Καιρός, ως επαγγελματίες pre-millenial εποχής, να δούμε τα αντανακλαστικά μας…
*Corporate Communication & PR Manager ALPHA Κύπρου