But first coffee
Ερατώ Πισιάρα Γερασίμου 10:16 - 13 Μαρτίου 2023
Αποτελεί ένα από τα δημοφιλέστερα ροφήματα σε όλο τον κόσμο. Καθημερινά καταναλώνονται διεθνώς τρία δισεκατομμύρια φλιτζάνια. Στην Κύπρο, η αγορά ξεπερνά τα €66 εκατ., ποσό που αφορά μόνο στο κανάλι της λιανικής, ενώ στο σύνολο - σύμφωνα με στοιχεία από οργανισμούς στατιστικών του εξωτερικού όπως το Statista - υπολογίζεται κάπου στα €500 εκατ. Με τους καταναλωτές να προτιμούν τον καφέ τους τόσο από τους ειδικούς όσο και στο σπίτι με ειδικό δικό τους εξοπλισμό - μια τάση που έγινε εντονότερη λόγω πανδημίας - αποτελεί μια αγορά που βάζει τον καφέ on top, γεμάτη με χαρμάνι που όχι μόνο διατηρείται αλλά και δυναμώνει μέσα στον χρόνο.
Η κουλτούρα του καφέ στην Κύπρο πάει πολύ - πολύ πίσω στις ρίζες του νησιού. Από τον παραδοσιακό καφενέ του χωριού μέχρι τα σημερινά σύγχρονα coffee spots, που κάνουν delivery μέσω εφαρμογών στα έξυπνα τηλέφωνα, η σχέση των Κυπρίων με τον καφέ αποτελεί τελετουργία.
Στην κυπριακή αγορά και μόνο στο κομμάτι της λιανικής καταγράφονται πωλήσεις πέραν των €66 εκατ. σε υπεραγορές (εκτός Lidl), μπακάλικα, περίπτερα, mini-markets, φούρνους και εκπτωτικές αλυσίδες, σύμφωνα με στοιχεία - retail audit της RAI Consultants.
Τα είδη καφέ της λιανικής αποτελούν ο παραδοσιακός, ο παγωμένος, ο στιγμιαίος, ο φίλτρου, ο πιο εξειδικευμένος και σε κάψουλες. Αν υπολογίσει κανείς και το HORECA τμήμα της αγοράς, δηλαδή, καφεστιατόρια, bars, clubs, ξενοδοχεία, μεγάλα κέντρα δεξιώσεων και αυτό που αφορά καντίνες, ζαχαροπλαστεία, νοσοκομεία και στρατόπεδα, ο καφές αποδίδει πολλά εκατομμύρια στη χώρα μας.
Σημεία πώλησης καφέ με όλο και περισσότερες επιλογές ξεπηδούν παντού πλέον στο νησί, καθιστώντας δύσκολη την ακριβή καταγραφή των μεγεθών του κλάδου. Για το σύνολο της αγοράς της Κύπρου στοιχεία από οργανισμούς στατιστικών του εξωτερικού, όπως το Statista, κάνουν λόγο για ποσό που ξεπερνά τα €500 εκατ.
Μάλιστα, σημειώνεται ότι πρόκειται για μια αγορά που θα αναπτύσσεται σε ποσοστό 3,17% ανά έτος τα επόμενα χρόνια.
Με τους Κύπριους να είναι λάτρεις του καφέ, δεν είναι τυχαίο που ακόμα και στα πιο απομακρυσμένα χωριά προσφέρονται εξειδικευμένοι τύποι καφέ, κάτι που καθορίζει περισσότερο η ζήτηση του κοινού.
€ 480 δισ. διεθνώς
Η διεθνής αγορά σήμερα ανέρχεται σε πέραν των €480 δισ., σύμφωνα με το Statista. H Ευρώπη αποτελούσε τη μεγαλύτερη αγορά σε επίπεδο κατανάλωσης καφέ το 2021, με μερίδιο που υπολογίζεται στο 32% της διεθνούς, σύμφωνα με τον οργανισμό Centre for the Promotion of Imports from developing countries (CBI), με τις υπόλοιπες ηπείρους να ακολουθούν.
Η Βραζιλία αποτελεί μακράν τη χώρα με την περισσότερη παραγωγή, οι Φινλανδοί είναι οι πιο δεινοί καταναλωτές καφέ στον κόσμο, οι δέκα χώρες με την υψηλότερη κατανάλωση διεθνώς βρίσκονται στην Ευρώπη, ενώ οι ΗΠΑ είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας στον τομέα. Πέραν των πιο πάνω, σε έρευνα που έγινε από το Institute for Scientific Information on Coffee (ISIC), 68% των ατόμων που συμμετείχαν είπαν ότι συνήθως καταναλώνουν καφέ ενώ εργάζονται. Η τάση είναι πιο έντονη σε ευρωπαϊκές χώρες, όπως Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία και Ηνωμένο Βασίλειο.
Άξιον αναφοράς είναι πως οι εξελίξεις στον τομέα της τεχνολογίας δίνουν περαιτέρω ώθηση στον κλάδο. Τα σημεία καφέ αποκτούν μεγαλύτερη δεινότητα για την ετοιμασία όλο και περισσότερων επιλογών, ενώ όλο και πιο μεγάλη μερίδα των καταναλωτών επιλέγουν να δοκιμάζουν διαφορετικούς καφέδες, τους οποίους ετοιμάζουν στο σπίτι τους με εξοπλισμό που προμηθεύονται οι ίδιοι. Υπολογίζεται, μάλιστα, πως μέχρι το 2025 περισσότερο από το 70% των παγκόσμιων καταναλωτών καφέ θα τον ετοιμάζουν στο σπίτι, με το κανάλι, όμως, πώλησης εκτός σπιτιού να παραμένει δυνατό. Ακόμα, σημαντική τάση αποτελεί το γεγονός ότι 53% των καταναλωτών επιθυμούν να επιλέγουν καφέδες που ακολουθούν βιώσιμες πρακτικές παραγωγής, κάτι που φροντίζουν οι εταιρείες να παρέχουν.
Την ίδια ώρα, οι παίκτες του κλάδου βλέπουν διαρκώς όλο και πιο μακριά, διευρύνοντας την γκάμα των προϊόντων που προσφέρουν, με ελκυστικές επιλογές που συνδυάζονται με τον καφέ για μια πιο πλήρη και ολοκληρωμένη εμπειρία. Το όλο σκηνικό, οι τάσεις και οι επιλογές που ολοένα και πληθαίνουν, συνθέτουν μια αγορά με δυνατό χαρμάνι σε κάθε της μορφή, καθώς αποτελεί, συν τοις άλλοις, σημαντικό τομέα απασχόλησης και νέων θέσεων εργασίας.