Ελληνική: Προσοχή στα SMS που λαμβάνετε από τράπεζες

Καθημερινό φαινόμενο είναι οι αναφορές για απάτες, με μηνύματα που υποτίθεται ότι στέλνουν τράπεζες, προτρέποντας τους πολίτες να πατήσουν σε συγκεκριμένο σύνδεσμο (link). Με αυτόν τον τρόπο, επιτήδειοι επιχειρούν να αποκτήσουν πρόσβαση σε ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα των πολιτών αλλά και στους προσωπικούς τους λογαριασμούς, με στόχο να αποσπάσουν χρηματικά ποσά.

Ειδικά το τελευταίο διάστημα έχουν αποσταλεί μαζικά SMS σε πελάτες τραπεζών, στα οποία αναφέρεται ότι ο λογαριασμός ή η κάρτα του πελάτη έχουν μπλοκαριστεί και ότι θα πρέπει να ακολουθήσει ένα link και να καταχωρίσει τους μυστικούς κωδικούς του για να τον ξεμπλοκάρει. Για να ξεγελάσουν τους πολίτες, οι επιτήδειοι χρησιμοποιούν ως ταυτότητα αποστολέα την τράπεζα, ενώ η σελίδα στην οποία οδηγείται ο πελάτης προσομοιάζει με αυτήν της τράπεζας. Σε περίπτωση που ο πελάτης ανταποκριθεί στο SMS και πατήσει το link, καταχωρώντας τα στοιχεία του, δίνει αυτομάτως εν αγνοία του πρόσβαση στους επιτήδειους στον τραπεζικό του λογαριασμό.

Η Ελληνική Τράπεζα, με στόχο να προστατεύσει τους πελάτες της έχει επανειλημμένα ενημερώσει το κοινό ότι δεν πρόκειται ποτέ να ζητήσει οποιαδήποτε στοιχεία, στέλνοντας link μέσω SMS στο κινητό τηλέφωνο.

Επίσης, σε περίπτωση που όντως έχει μπλοκάρει ο λογαριασμός ή η κάρτα ενός πελάτη της Ελληνικής Τράπεζας, η διαδικασία για να ξεμπλοκάρει είναι διαφορετική και γίνεται μέσω τηλεφωνικής συνομιλίας με λειτουργό εξυπηρέτησης στο Κέντρο Επικοινωνίας Πελατών της Ελληνικής Τράπεζας, στους αριθμούς 8000 9999/+357 22 500 500 για την επαλήθευση στοιχείων.

Η Ελληνική Τράπεζα καλεί όλους τους πελάτες της να είναι υποψιασμένοι και να παραμείνουν σε εγρήγορση, να προστατεύουν πάντοτε τα προσωπικά τους δεδομένα και να μην πατήσουν σε οποιοδήποτε link εάν λάβουν αντίστοιχο SMS ούτε καν από περιέργεια.

Τα «πρόσωπα» της ηλεκτρονικής απάτης

Η ηλεκτρονική απάτη δεν είναι ένα φαινόμενο στατικό, αλλά εξελίσσεται διαρκώς, με τους επιτήδειους να επιστρατεύουν διαφορετικά τεχνάσματα και μεθόδους παραπλάνησης. Τα πολλά «πρόσωπα» της ηλεκτρονικής απάτης καθιστούν αναγκαίο να είναι οι πολίτες ενημερωμένοι και προετοιμασμένοι ανά πάσα στιγμή.

Ένα από τα συνήθη σενάρια απάτης είναι αυτό της «Ανακατεύθυνσης Τιμολογίων». Στην προκειμένη περίπτωση ο επιτήδειος αποστέλλει μήνυμα, στο οποίο εμφανίζεται ως ο τακτικός προμηθευτής/συνεργάτης του παραλήπτη, εξαπατώντας τον να στείλει μια εκκρεμή πληρωμή στον λογαριασμό του αντί για τον λογαριασμό του πραγματικού προμηθευτή.

Δεύτερος δημοφιλής τρόπος εξαπάτησης είναι η «κοινωνική μηχανική και ηλεκτρονικό ψάρεμα» (social engineering & fishing). Πρόκειται για μια μέθοδο, στην οποία ο πολίτης λαμβάνει μέσω μηνύματος την οδηγία να προβεί σε μια ενέργεια που δεν θα έπρεπε (π.χ. να αποκαλύψει προσωπικά του δεδομένα ή στοιχεία του λογαριασμού του, να κάνει κλικ σε έναν σύνδεσμο ή να ανοίξει ένα συνημμένο αρχείο, να στείλει χρήματα για να κερδίσει ένα βραβείο). Σε αυτές τις περιπτώσεις, οι απατεώνες προσποιούνται ότι είναι κάποιος γνωστός και αξιόπιστος οργανισμός, μην υποκινώντας έτσι τις υποψίες των πολιτών.

Η κλοπή ταυτότητας είναι μια ακόμα μέθοδος ηλεκτρονικής απάτης, στην οποία οι επιτήδειοι κατορθώνουν να συλλέξουν προσωπικές πληροφορίες π.χ. όνομα, αριθμό ταυτότητα, διεύθυνση κ.τ.λ., ώστε μέσω πλαστοπροσωπίας να αιτηθούν πιστωτικές κάρτες και δάνεια, να αγοράσουν ακριβά αντικείμενα, να κάνουν ανάληψη χρημάτων ή να διαπράξουν έγκλημα στο όνομα του θύματος.

Τέλος, οι ειδικοί στις απάτες επιλέγουν συχνά τη λεγόμενη «ρομαντική απάτη». Πρόκειται για μια μέθοδο απόσπασης μεγάλων χρηματικών ποσών ως «δανεικών», με την επιστράτευση της γοητείας και της πειθούς. Αφού οι θύτες επιτύχουν τον στόχο τους, εξαφανίζονται και δεν επιστρέφουν ποτέ τα χρήματα. Συνήθως ο απατεώνας έρχεται σε επαφή με τον πολίτη, μέσω μιας διαδικτυακής πλατφόρμας γνωριμιών, όπου εκδηλώνει το ενδιαφέρον του, κάνοντας συνεχώς κομπλιμέντα. Αφού δημιουργηθεί ένα αίσθημα εμπιστοσύνης μεταξύ θύτη και θύματος, επινοούνται διάφορα προβλήματα και στη συνέχεια ο θύτης ζητεί βοήθεια μέσω «δανεισμού» χρηματικών ποσών.

Όπως γίνεται αντιληπτό, οι μέθοδοι που χρησιμοποιούν οι επιτήδειοι ποικίλλουν. Λαμβάνοντας όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας, η Ελληνική Τράπεζα ενημερώνει τους πελάτες της ότι δεν πρόκειται ποτέ να ζητήσει οποιαδήποτε στοιχεία, στέλνοντας link μέσω SMS στο κινητό τηλέφωνο. Παράλληλα, στην ιστοσελίδα της έχει δημιουργήσει ειδική ενότητα, στην οποία αναφέρονται τρόποι δράσης των επιτηδείων αλλά και συμβουλές προς τους πελάτες της για να προστατευτούν.

Τέλος, έχει δημιουργήσει έξυπνα και απλά βίντεο ενημέρωσης για τις ηλεκτρονικές απάτες και τρόπους προστασίας από αυτές.

Δειτε Επισης

Το ύψος των μη εξυπηρετούμενων δανείων που κατέχουν οι εταιρείες εξαγοράς πιστώσεων
Καμπανάκι Λαγκάρντ για την αδράνεια της Ευρώπης στην ενοποίηση των κεφαλαιαγορών
Eurobank: Μνημόνιο συνεργασίας με J.P. Morgan Asset Management-Ο στόχος της πρωτοβουλίας
Στα €44.175.002,2 το εκδομένο μετοχικό κεφάλαιο της Τράπεζας Κύπρου-Τι ανακοίνωσε το ΧΑΚ
Στουρνάρας: Η ΕΚΤ θα πρέπει να μειώνει τα επιτόκια σε κάθε συνεδρίαση μέχρι να φτάσει το 2%
Σχέδιο pronomia της Τράπεζας Κύπρου: Ταξιδιωτικό «προνόμιο» σε 125 τυχερούς
Morningstar DBRS: Θετική η επιτάχυνση μείωσης των DTC από ελληνικές τράπεζες
Κερδίζει το στοίχημα για πιο long term επενδυτές η Τρ. Κύπρου-Τι δείχνει η είσοδος Wellington στην μετοχική της δομή
Έτσι διαμορφώνεται χωρίς την πρώην Λαϊκη η μετοχική σύνθεση της Τρ. Κύπρου-Οι επενδυτές με συμμετοχή πέραν του 3%
Τα τρωτά σημεία και οι ανησυχίες της ΕΚΤ για την οικονομία της Ευρωζώνης-Παραμένει εύθραυστη η ανάπτυξη