Τα απαραίτητα ψηφιακά εργαλεία για τη βιωσιμότητα των ΜμΕ
InBusinessNews 07:30 - 28 Φεβρουαρίου 2023
Του δρος Φάνου Τεκέλα*
Η συμβολή των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην κυπριακή οικονομία παραμένει, αδιαμφησβήτητα, πολύ σημαντική. Απόδειξη της σημαντικότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων αποτελούν τα στοιχεία που παραθέτει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για τη χώρα μας.
Συγκεκριμένα, το 99.8% των επιχειρήσεων στην Κύπρο είναι μικρομεσαίες επιχειρήσεις και μόνο το 0.2% από αυτές αποτελούν μέρος των μεγάλων. Είναι σημαντικό όμως να προσδιοριστούν τα κριτήρια όπου μια επιχείρηση θεωρείται μικρομεσαία. Επιχειρήσεις που εργοδοτούν από 1 μέχρι και 249 άτομα, εμπίπτουν στην κατηγορία των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, ενώ επιχειρήσεις που εργοδοτούν περισσότερα από 250 άτομα θεωρούνται ως μεγάλες.
Το δεύτερο κριτήριο αφορά στον τζίρο της κάθε εταιρίας, που προσδιορίζει και το μέγεθος της. Το ποσοστό 99.8% ισοδυναμεί σε 57 469 μικρομεσαίες επιχειρήσεις, με μόνο 89 από αυτές να κρίνονται ως μεγάλες.
Η σημασία των μικρομεσαίων επιχειρήσεων κρίνεται ως τεράστια μεν για την οικονομία της χώρας, αφετέρου δε για την ανάπτυξη της εκάστοτε βιομηχανίας. Ωστόσο, πολύ λίγοι φορείς έχουν εναποθέσει πόρους για την ανάπτυξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Ο ρόλος του Κέντρου Επιχειρηματικότητας CEDAR, σε συνεργασία με το πανεπιστήμιο UCLan Cyprus, είναι να προωθήσει την ανάπτυξη δεξιοτεχνιών μέσω εκπαίδευσης σε ιδιοκτήτες και διευθυντές μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Πιο συγκεκριμένα, το CEDAR σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο UCLan Cyprus προωθεί τον ψηφιακό μετασχηματισμό των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, όπου εξακολουθεί να παραμένει προτεραιότητα, έτσι ώστε να διασφαλιστεί η ανταγωνιστικότητα και η περεταίρω ανάπτυξή τους. Κάποια τυπικά παραδείγματα, τα οποία αποτελούν μέρος των επιχειρηματικών μοντέλων των επιτυχημένων μικρομεσαίων επιχειρήσεων, είναι οι υπηρεσίες Cloud και οι πλατφόρμες ανάπτυξης λογισμικού για mobile εφαρμογές.
Επιπλέον, συγκεκριμένοι τομείς της οικονομίας όπως ο ξενοδοχειακός κλάδος (συμπεριλαμβανομένων και μικρών επιχειρήσεων) έχει ήδη προχωρήσει σε κάποια βήματα, συμμετέχοντας σε περισσότερες από μία ψηφιακή πλατφόρμα, με στόχο τη διασύνδεση τους με την αγορά.
Οι πολύ μικρές, μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις οφείλουν να αξιοποιούν όλες τις ψηφιακές δυνατότητες που είναι διαθέσιμες, όπως παραδείγματος χάρη τις υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αυτές οι πρακτικές αξιολογούνται ως κρίσιμες για την προώθηση του ψηφιακού μετασχηματισμού των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και προβάλλονται ως αξιόλογες λύσεις από το Κέντρο Επιχειρηματικότητας CEDAR.
Είναι απαραίτητο να σημειώσουμε ότι οι συνέπειες της υγειονομικής και της μετέπειτα οικονομικής κρίσης τα τελευταία δύο χρόνια έχει προκαλέσει τεράστιες προκλήσεις για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, όπως παραδείγματος χάριν η πρόσβαση σε χρηματοοικονομικούς πόρους και ο αυξημένος ανταγωνισμός, κυρίως από μεγαλύτερες επιχειρήσεις.
Εν τούτοις, η υγειονομική/οικονομική κρίση έχει προβάλει την ευκαιρία διαφοροποίησης στρατηγικής, ειδικά σε θέματα ψηφιακής αναβάθμισης και e-commerce. Επομένως, η ανάπτυξη σωστού διαδικτυακού μάρκετινγκ και διαδικτυακής πλατφόρμας και αγοράς προϊόντων δεν συστήνεται μόνο, αλλά απαιτείται στις μέρες μας.
Το Κέντρο Επιχειρηματικότητας CEDAR θεωρεί ότι αυτά τα εργαλεία και η στροφή στη χρήση της τεχνολογίας από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, αποτελεί αδήριτη ανάγκη για τη βιωσιμότητα και την ανάπτυξή τους. Αποδεδειγμένα, αρκετές μικρομεσαίες επιχειρήσεις έχουν τη δική τους ιστοσελίδα και λογαριασμούς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όμως υστερούν στην ανάλυση των πληροφοριών που συλλέγουν και από τα δύο. Αυτό προϋποθέτει την κατοχή τεχνογνωσίας μέσω εκπαίδευσης και πρακτικής εξάσκησης.
Το CEDAR σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο UCLan Cyprus, προσφέρει συμβουλευτικές υπηρεσίες σε οργανισμούς, έτσι ώστε να μπορούν να διαχειρίζονται καλύτερα τις πληροφορίες που συλλέγουν μέσω της ιστοσελίδας και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Δυστυχώς, η πανδημία έχει αναδείξει αρκετούς τομείς όπου οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις υστερούν, έχει όμως τονίσει και τη διάθεση των ιδιοκτητών να εμπλακούν στον ψηφιακό μετασχηματισμό τους.
Δύο ίσως από τα πιο αξιοσημείωτα εργαλεία, τα οποία επιβάλλεται να υιοθετήσουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, είναι το Customer Relationship Management (CRM) και Supply Chain Management (SCM). Αποτελούν δύο τομείς, όπου οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις μπορούν να έχουν υπεροχή εν συγκρίσει με μεγαλύτερους οργανισμούς, λόγω και του μικρού τους μεγέθους.
Συγκεκριμένα προγράμματα που υπάρχουν διαθέσιμα για όλες τις επιχειρήσεις, μπορούν να αναπτύξουν την σχέση της κάθε εταιρίας με πελάτες, προμηθευτές και υπαλλήλους, έτσι ώστε να δημιουργείται ανταγωνιστικό ψηφιακό πλεονέκτημα. Το Κέντρο Επιχειρηματικότητας CEDAR σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο UCLan Cyprus προσφέρουν μια σειρά από εκπαιδευτικά προγράμματα σε χρονιαία βάση, που προωθούν τους διάφορους τρόπους και εργαλεία και τα οποία αφορούν την υιοθέτηση αυτών των προγραμμάτων σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τη σωστή εφαρμογή τους.
Αξιοσημείωτο είναι και το γεγονός ότι, τόσο το CEDAR όσο και το Πανεπιστήμιο UCLan Cyprus συμμετέχουν ενεργά σε Ευρωπαϊκά ερευνητικά έργα με εταίρους από άλλες Ευρωπαϊκές χώρες που στοχεύουν στη διαιώνιση των καλύτερων πρακτικών για την ψηφιακή αναβάθμιση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Μέσω αυτών των χρηματοδοτούμενων προγραμμάτων, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αναγνωρίζουν τις καλύτερες πρακτικές μικρομεσαίων επιχειρήσεων άλλων Ευρωπαϊκών κρατών, λαμβάνοντας από τη μία χρηματοδότηση για τον ψηφιακό τους μετασχηματισμό, ενώ από την άλλη επενδύουν ουσιαστικά στην εκπαίδευσή τους.
- Cyta Business
Η Cyta Business, αντιλαμβανομένη τις σύγχρονες απαιτήσεις και τις αυξημένες ανάγκες των ΜμΕ για αναβάθμισή τους στην ψηφιακή εποχή, συμβάλλει στην ανάπτυξή τους παρέχοντας λύσεις στα πρακτικά ζητήματα και τις προκλήσεις που τις απασχολούν και ταυτόχρονα αναδεικνύει τις ευκαιρίες που προκύπτουν με τη δύναμη της τεχνολογίας.
Διευθυντής Κέντρου Επιχειρηματικότητας CEDAR
Λέκτορας Επιχειρηματικότητας και Καινοτομίας – Πανεπιστήμιο UCLan Cyprus