CSR: Εταιρική Ευθύνη, Green Policies και Πράσινα Άλογα
Παναγιώτης Όθωνος 16:15 - 20 Φεβρουαρίου 2023
«Greenwashing». Αυτός είναι ο όρος που χρησιμοποιείται πλέον σε διεθνές επίπεδο για τις εταιρείες και οργανισμούς όπου εφαρμόζουν με δόλιο τρόπο πρακτικές που όχι μόνο δεν βοηθούν το περιβάλλον ή την κοινωνία αλλά αντιθέτως μπορεί να το επιβαρύνουν ή και ακόμη να επωφελούνται με παραπλανητικές τοποθετήσεις περί CSR Green Policies και πράσινα άλογα.
Και εξηγώ… όταν λες ότι ως εταιρεία εφαρμόζω στρατηγικά Πρόγραμμα Εταιρικής Ευθύνης (ΕΚΕ) ή Πράσινες Πρακτικές, πέρα από το μπλα μπλα, εκ των πραγμάτων και στην πράξη ποιος σε ελέγχει και σε δεύτερη φάση, πως γνωρίζουμε ότι το CSR που ισχυρίζεσαι ότι εφαρμόζεις, δεν είναι απλά κόλπο Marketing, με σκοπό να κτίσεις μια θετική, αλλά συνάμα ψεύτικη εικόνα για το brand σου; Την ίδια ώρα, «κτίζοντας» θετική εικόνα μέσα από fake CSR επηρεάζεις τον καταναλωτή ο οποίος δημιουργεί συμπάθεια για τον Οργανισμό και κατ’ επέκταση τα προϊόντα σου.
Μπορεί αρκετοί να σκέφτονται το σκάνδαλο με τους ρύπους γνωστής αυτοκινητοβιομηχανίας ή τα πλαστικά μπουκάλια αναψυκτικών από εταιρείες που διατυμπανίζουν ότι είναι ΠΟΛΥ Πράσινες ή και αναψυκτικά Zero calories που δεν είναι Zero. Τα εν οίκο μην εν δήμω… ωστόσο εάν ο οίκος μας είναι η Κύπρος και όχι η Walt Disney, οφείλουμε να λέμε τα σύκα σύκα και τη σκάφη σκάφη, γιατί αλλιώς απλά κοροϊδευόμαστε σε έναν όμορφο εταιρικά κόσμο “αγγελικά” πλασμένο!
Κακά τα ψέματα έχουμε δει πολλές εταιρείες να φοράνε το καπέλο CSR και οι ρύποι της βιομηχανίας που εκπροσωπούν να φτάνουν μέχρι το φεγγάρι, έχουμε δει CSR συναυλίες να κοστίζουν 100 χιλιάδες ευρώ (ίσως κάποιες λιγότερα – άλλες περισσότερα) και στο τέλος τα ψίχουλα να πηγαίνουν για «καλό» σκοπό, έχουμε δει τραγουδιστές να το παίζουν ανθρωπιστές και να τα παίρνουν μαύρα under the table... όνομα και μη χωριό.
Bottom Line? Εκτιμώ ότι πάρα πολλές εταιρείες στην Κύπρο αξιοποιούν και εφαρμόζουν πολιτικές - στρατηγικές CSR επειδή αντιλαμβάνονται ότι πρόκειται για μια αναγκαία δραστηριότητα που επιβάλλει η σύγχρονη εταιρική πραγματικότητα έτσι ώστε να κερδίσουν τις καρδιές των καταναλωτών… ως αποτέλεσμα το CSR στον τόπο μας έχει αναδειχθεί το νέο απόλυτο εργαλείο του Marketing! Ohhhh YES! Στο νησί που λέγεται Κύπρος, ας μου επιτραπεί να πω ότι είναι πολύ λίγες οι εταιρείες που πραγματικά θέλουν να σώσουν τον πλανήτη ή να βοηθήσουν την κοινωνία ανιδιοτελώς. Από την άλλη, υπάρχει και αντίβαρο, το ενδεχόμενο να ζήσουμε και στον πλανήτη Άρη, είναι πλέον ρεαλιστικό… άρα δεν μας ενδιαφέρει πραγματικά ο πλανήτης γη.
Ας εστιάσουμε στην ανάγκη… ως άνθρωποι θέλουμε να ζούμε και να απολαμβάνουμε συνθήκες καλύτερης ζωής. Η οικονομική ανάπτυξη του περιβάλλοντος που ζούμε ή της ευρύτερης περιοχής (region) αποτελεί τον κοινό παρονομαστή όλων για να μπορέσουμε να ευημερήσουμε σε σωστές συνθήκες, εμείς και τα παιδιάς μας. Η γνώση, η καλύτερη εκπαίδευση (ακαδημαϊκή και όχι μόνο) και η φροντίδα υγείας αποτελούν τις βάσεις των αναπτυγμένων χωρών που πετυχαίνουν συνθήκες ιδανικής – ποιοτικής ζωής. Δυστυχώς όμως, η ανθρώπινη συμπεριφορά είναι ζημιογόνα ως προς το περιβάλλον (ορυκτά, νερό, δάση, απόβλητα). Οι ειδικοί εκτιμούν ότι βάσει της εκμετάλλευση του πλανήτη, μέχρι το 2050 δεν θα έχουμε αρκετό φαγητό για όλους τους ανθρώπους.
Εν κατακλείδι, κάθε επιχείρηση, οφείλει να προσέχει την ηθική της, ακόμα κι εάν υπάρχουν αγνές προθέσεις για CSR, πρέπει να αξιολογούμε αυτό που κάνουμε και να μετράμε το πραγματικό αντίκτυπό των ενεργειών μας προς όφελος της κοινωνίας. Άρα πέραν από το εικονικό CSR ήρθε η ώρα να δούμε την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη υπεύθυνα, ηθικά και κυρίως ρεαλιστικά. Ήρθε η ώρα για πραγματικό CSR, ήρθε η ώρα για εφαρμογή ηθικής σε όλη τη διαδικασία που λέγεται Εταιρική Υπευθυνότητα. Ως επαγγελματίες είμαστε έτοιμοι;
Υ.Γ. …δυστυχώς το CSR σε πολλές περιπτώσεις έχει αναδειχθεί ως το νέο εργαλείο του Marketing!
*Corporate Communication & PR Manager ALPHA Κύπρου