Χορηγία Κατηγορίας Εμπόριο

Βασίλης Φουρλής: Πολύ σημαντική αγορά για τον όμιλο Fourlis η Κύπρος-Είμαστε σε φάση ισχυροποίησης

Ηγείται ενός από τους μεγαλύτερους εμπορικούς διεθνοποιημένους ομίλους της Ελλάδας με ιστορία 73 χρόνων και δεν φοβάται, παρά τις αντιξοότητες των καιρών, να δοκιμάζεται επιχειρηματικά σε διάφορους τομείς, από ηλεκτρικά είδη σε έπιπλα κι από τα αθλητικά στην ανάπτυξη γης και στην υγεία κι ευεξία. Σε όλα με επιτυχία.

Ο Βασίλης Φουρλής, πρόεδρος του Ομίλου Fourlis, που κατάφερε να κερδίσει την εμπιστοσύνη του Ingvar Kamprad, ιδρυτή της ΙΚΕΑ πριν από 22 χρόνια, φέρνοντας τα ομώνυμα καταστήματα στην Ελλάδα και στη συνέχεια στην Κύπρο, μιλά στο IN Business για όσα άλλαξαν από τότε για τον όμιλό του, που ομολογουμένως, είναι πολλά.

Συναντήσαμε τον άνθρωπο που μας μύησε στη σουηδική απλότητα και κομψότητα μέσω των ΙΚΕΑ, στο κατάμεστο 7o Business Leaders Summit, όπου ήταν ομιλητής με θέμα, τι άλλο, το λιανεμπόριο. Η προηγούμενη φορά που μιλήσαμε σε συνέντευξη ήταν το 2017 και μεταξύ των όσων κράτησα ήταν η εντύπωση που μου προκάλεσε το ότι μιλούσε πάντα σε πρώτο πληθυντικό, κάτι που προσέδιδε σεβασμό στην ομάδα του. Αυτό συνεχίζει να κάνει μέχρι σήμερα.

Είναι, άλλωστε, ξεκάθαρος. Θεωρεί πως η επιτυχία του ομίλου βασίζεται στην αταλάντευτη αφοσίωσή του στην καλλιέργεια ισχυρών σχέσεων με τους υπαλλήλους και τους προμηθευτές, επενδύοντας σε υποδομές αιχμής και δίνοντας προτεραιότητα στην ικανοποίηση των πελατών για προσφορά ποιότητας και εμπειριών.

Από την εποχή του ΄50, όταν η επιχειρηματική οικογένεια Φουρλή ασχολούνταν με τα ηλεκτρικά είδη, αλλά και από το 2001 που άνοιξε το πρώτο IKEA στη Θεσσαλονίκη ως franchise partner-μετά από τέσσερα χρόνια συζητήσεων με τους Σουηδούς-η κατάσταση στο λιανεμπόριο άλλαξε άρδην.

Κι όμως, οι νέοι όροι και πρακτικές, όπως η ψηφιοποίηση και το ESG, τον καθιστούν και πάλι πρωτοπόρο, χάρη στη διορατικότητά του. Διορατικότητα επέδειξε καθ’ όλη την επιχειρηματική του πορεία.

Ποιος δεν θυμάται την εξαγορά της Κωτσόβολος και τη μεταπώλησή της στην Dixons το 2004 ή την απόφασή του να αφήσει τον τομέα των ηλεκτρικών το 2014 και να μετατρέψει τον όμιλο σε αμιγώς λιανεμπορικό στους κλάδους του οικιακού εξοπλισμού, των επίπλων και των αθλητικών ειδών.

Αυτές είναι μόνο μερικές από τις κινήσεις-ματ που έκανε μέσα στα χρόνια ο δημιουργός του ομίλου-οι άνθρωποι είμαστε δημιουργοί, άλλωστε, σύμφωνα με το νέο εταιρικό αφήγημα της ΙΚΕΑ-για να φτάσουμε στο 2023.

Κύριε Φουρλή, πώς ήταν το 2023; Είστε ικανοποιημένος από τις επιδόσεις σας στις αγορές δραστηριοποίησής σας;

Ο όμιλος Fourlis είναι μια ισχυρή ελληνική επιχείρηση με εταιρείες που έχουν εμπορική δραστηριότητα σε Ελλάδα, Κύπρο, Βουλγαρία και Ρουμανία.

Είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι από τα αποτελέσματα των δραστηριοτήτων μας σε όλες τις χώρες, παρά τις παγκόσμιες προκλήσεις που καλούμαστε τόσο εμείς όσο και οι καταναλωτές να αντιμετωπίσουν.

Ειδικότερα για την Κύπρο;

Ειδικά για την Κύπρο τα αποτελέσματα ήταν εξαιρετικά. Η Intersport παρουσιάζει σταθερή πορεία με τη θέση της στην τοπική αγορά να έχει εδραιωθεί. Ιδιαίτερα εντυπωσιακά είναι τα νούμερα της ΙΚΕΑ, που παρουσίασε 24% αύξηση πωλήσεων το εννιάμηνο του 2023, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022.

Συνολικά, στην αγορά της Κύπρου τα έσοδα του ομίλου μας αυξήθηκαν κατά 16% το πρώτο εξάμηνο του 2023, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022.

Το 2022 συνολικά καταγράψαμε πωλήσεις 501.4 εκατομμυρίων ευρώ, με τις ηλεκτρονικές πωλήσεις να ανέρχονται στα 69.7 εκατ. ευρώ, σε σχέση με 77.8 εκατ. ευρώ το 2021, απόρροια και της άρσης των περιοριστικών μέτρων της πανδημίας. Από τα μεγέθη αυτά, περίπου, το 15% προέρχεται από την αγορά της Κύπρου.

Η συνεργασία με ΙΚΕΑ

Αλήθεια, πώς προέκυψε αυτή σας η συνεργασία με τον σουηδικό κολοσσό, από τη στιγμή που εσείς προερχόσασταν από άλλο επιχειρηματικό κλάδο και η ΙΚΕΑ, μέχρι τότε, εισερχόταν η ίδια στις διάφορες χώρες δραστηριοποίησής της; Πώς πείσατε τους Σουηδούς;

Οι στρατηγικές μας προτεραιότητες διαμορφώνονται μέσα από την κατανόηση των αναγκών και των προτιμήσεων της κάθε εποχής. Κάπως έτσι είδαμε την ευκαιρία να συστήσουμε αρχικά στον Έλληνα καταναλωτή το πολύ επιτυχημένο brand IKEA.

Στις χώρες της Ευρώπης γνώριζε μεγάλη επιτυχία και από την αρχή πιστέψαμε ότι και στην Ελλάδα ο συνδυασμός ποιοτικών, λειτουργικών και οικονομικών ειδών σπιτιού θα έχαιρε εκτίμησης από τον Έλληνα καταναλωτή.

Δημιουργήσαμε ένα πολύ λεπτομερές business plan, προκειμένου να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη του Ingvar Kamprad, ιδρυτή της ΙΚΕΑ. Η διαδικασία αυτή δεν ήταν εύκολη, δείξαμε, όμως, μεγάλη θέληση και επιμονή και σήμερα νιώθουμε υπερηφάνεια που αντιπροσωπεύουμε το brand IKEA εδώ και 22 χρόνια.

Ποια είναι τα επενδυτικά σας σχέδια για το 2024;

Στόχος μας το επόμενο διάστημα είναι η λειτουργία επιπλέον καταστημάτων ΙΚΕΑ νέας γενιάς, όπως στην Πάτρα και στο Ηράκλειο, καθώς και στο project Ελληνικό.

Πρόκειται για ένα μοντέλο που καλύπτει τις ανάγκες του σύγχρονου καταναλωτή και παρουσιάζει επιτυχία. Παράλληλα, εξετάζουμε κι επιπλέον δραστηριότητες ανάπτυξης στον τομέα των προϊόντων ευεξίας.

Τα πλάνα για την Κύπρο

Η Κύπρος είναι στα σχέδιά σας με νέες επενδύσεις, είτε στα υφιστάμενα brands είτε με κάτι εντελώς καινούργιο;

Η Κύπρος είναι μία πολύ σημαντική αγορά για τον όμιλο Fourlis και έχουμε ιδιαίτερους δεσμούς με το καταναλωτικό κοινό. Το επιχειρηματικό περιβάλλον της χώρας έχει επιδείξει αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα, άμεση και αποτελεσματική προσαρμογή στις νέες προκλήσεις

Αναζητούμε πάντα ευκαιρίες για να επεκτείνουμε τις εμπορικές μας δραστηριότητες στη χώρα είτε μέσω εξορθολογισμού του υπάρχοντος δικτύου είτε με νέα καταστήματα. Κινούμαστε με προσεκτικά βήματα, σταθμίζοντας περιβάλλον της αγοράς και το επιχειρηματικό κλίμα.

Οι πρωτοβουλίες στον χώρο του λιανικού εμπορίου παραμένουν προτεραιότητά μας, όπως βέβαια και οι επενδύσεις στο real estate. Είμαστε σε φάση ισχυροποίησης του αποτυπώματός μας μέσα από τις εταιρείες μας. Εξάλλου, επιχειρηματικότητα που δεν αναβαθμίζει τις δραστηριότητές της παύει να υπάρχει.

Βαδίζουμε μπροστά με διορατικότητα

Τα τελευταία χρόνια, οι αγορές βίωσαν τις αρνητικές επιπτώσεις της πανδημίας και στη συνέχεια του πολέμου στην Ουκρανία. Πώς επηρέασαν τη δραστηριότητα και τα πλάνα σας οι δυσμενείς αυτές συνθήκες και πώς τις αντιμετωπίσατε;

Αντιμετωπίσαμε τις προκλήσεις της τελευταίας δεκαετίας με αποφασιστικότητα και σχέδιο. Παρά τις διαδοχικές κρίσεις, μπορέσαμε να προσαρμόζουμε το επενδυτικό μας πλάνο στις ιδιαιτερότητες κάθε συνθήκης.

Και φυσικά το υλοποιήσαμε με συνέπεια ως προς στον σχεδιασμό και συνέχεια ως προς τους επιδιωκόμενους στόχους. Είναι αλήθεια ότι ζήσαμε πρωτόγνωρες συνθήκες. Καταφέραμε, όμως, να αδράξουμε τις ευκαιρίες πίσω από κάθε κρίση.

Για παράδειγμα, βελτιστοποιήσαμε τις εφοδιαστικές αλυσίδες διασφαλίζοντας τη λειτουργική συνέχεια των εταιρειών μας κι επιταχύναμε εντυπωσιακά την ανάπτυξη των ηλεκτρονικών καταστημάτων.

Βαδίζουμε μπροστά με διορατικότητα και οπλισμένοι με την εμπειρία των αλλαγών που συνέβησαν στο λιανικό εμπόριο και την αγορά γενικότερα τα τελευταία χρόνια. Αξιοποιούμε τις νέες τάσεις σε όλα τα επίπεδα, από το εργασιακό περιβάλλον και τις αναδυόμενες δεξιότητες μέχρι την ψυχολογία του μέσου καταναλωτή.

Για τον όμιλό μας η ενεργειακή μετάβαση και ο ψηφιακός μετασχηματισμός συνιστούν μονόδρομο βιώσιμης ανάπτυξης.

Πώς προβλέπετε ότι θα επηρεαστούν εκ νέου οι επιχειρήσεις στις αγορές που δραστηριοποιείστε, εξαιτίας του πολέμου στο Ισραήλ;

Λειτουργούμε στο πλαίσιο μίας παγκοσμιοποιημένης αγοράς, με αποτέλεσμα η κρίση σε μεμονωμένες εξ αυτών να επηρεάζει το σύνολο όσων συνδέονται μαζί της. Οι επιπτώσεις του πολέμου της Ουκρανίας είναι ακόμη ορατές και με τις πρόσφατες εξελίξεις στη Μέση Ανατολή οι διεθνείς και κατ’ επέκταση τοπικές αγορές θα επηρεαστούν ακόμη περισσότερο.

Οι προκλήσεις στο λιανεμπόριο

Ποιες είναι, σήμερα, οι μεγαλύτερες προκλήσεις για τον τομέα του λιανεμπορίου;

Στον Όμιλο Fourlis στοχεύουμε στην εξυπηρέτηση του καταναλωτή και επενδύουμε στην omnichannel λειτουργία. Σε όλα τα brands που εκπροσωπεί ο όμιλός μας, σε όλες τις χώρες, λειτουργούμε φυσικά και διαδικτυακά καταστήματα και αυτή η συνύπαρξη είναι μία μεγάλη πρόκληση.

Το φυσικό κατάστημα παραμένει πρώτη επιλογή του καταναλωτή αλλά πρέπει να συνυπάρχει με το ηλεκτρονικό. Μέλημα της κάθε επιχείρησης είναι να φροντίζει ώστε τόσο τα φυσικά όσο και τα ηλεκτρονικά καταστήματα να προσφέρουν την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την αγορά.

Είναι απαραίτητο τα δύο είδη να μετατραπούν σε ένα ενιαίο κανάλι εξυπηρέτησης με κοινή προϊοντική αντίληψη ως προς την αντιμετώπιση του καταναλωτή.

Τα φυσικά καταστήματα υπερισχύουν, δηλαδή, των online αγορών;

Οι καταναλωτές συνεχίζουν να προτιμούν τα φυσικά καταστήματα, τα online, όμως, κερδίζουν συνεχώς έδαφος. Σύμφωνα με σχετική έρευνα, 42% των αγορών στην ΕΕ σε ρούχα, παπούτσια και αξεσουάρ γίνονται διαδικτυακά. Στην Ελλάδα και την Κύπρο τα ποσοστά είναι αρκετά χαμηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο αλλά συνεχώς αυξανόμενα.

Ψηφιακός μετασχηματισμός και ESG

Πώς αλλάζει το λιανεμπόριο η ψηφιακή τεχνολογία;

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι κάτι περισσότερο από μία έννοια στον επιχειρηματικό κόσμο και στον κλάδο του λιανικού εμπορίου. Δεν είναι απλώς η υιοθέτηση νέων τεχνολογιών αλλά ο επανασχεδιασμός των επιχειρηματικών διαδικασιών με ψηφιακή νοοτροπία και η υιοθέτηση μιας πελατοκεντρικής προσέγγισης. Είναι απαραίτητος για τη διατήρηση των επιχειρήσεων και την ανάπτυξή τους.

Και πώς αναμένετε να επηρεάσει το λιανικό εμπόριο η τεχνητή νοημοσύνη;

Η τεχνητή νοημοσύνη έχει τη δύναμη να αλλάξει το λιανικό εμπόριο έξυπνα. Να διαμορφώνει, για παράδειγμα, καινοτόμες προϊοντικές τάσεις που προβλέπουν ανάγκες. Στα καταστήματά μας, τόσο ΙΚΕΑ όσο και Intersport, έχουμε προχωρήσει σε επενδύσεις, όπως, η online παραγγελία εντός του μαγαζιού και τα έξυπνα ταμεία, που αναβαθμίζουν την καταναλωτική εμπειρία.

Πόσο σημαντικά είναι τα κριτήρια ESG για τον όμιλό σας; Πώς προσθέτουν αξία στις επιχειρήσεις;

Κάνουμε πράξη την επιχειρηματικότητα με ήθος και διαφάνεια, προβαίνοντας σε δράσεις και πρωτοβουλίες με στόχο τον σεβασμό στον άνθρωπο, τη δημιουργία των βάσεων για μία καλύτερη κοινωνία και των προϋποθέσεων για ένα βιώσιμο περιβάλλον. Εφαρμόζουμε διοικητικές πρακτικές εταιρικής διακυβέρνησης, έχοντας υψηλά πρότυπα επαγγελματικής ηθικής, τα οποία περιγράφονται στον κώδικα δεοντολογίας.

O πυλώνας governance είναι μια σωστή κατεύθυνση. Και παρότι υπάρχει εντύπωση ότι λειτουργεί επιβαρυντικά, επί της ουσίας προστατεύει τις επιχειρήσεις και τα στελέχη από υπερβολικά ρίσκα και λάθη. Στον όμιλο συνεχίζουμε να μετατρέπουμε την ποιότητα σε προστιθέμενη αξία για τους ανθρώπους μας, τους συνεργάτες, την κοινωνία, την οικονομία και το περιβάλλον.

  • Όμιλος Fourlis

Τομείς δραστηριότητας: Λιανική οικιακού εξοπλισμού και επίπλων μέσω του franchise καταστημάτων IKEA, λιανική αθλητικών ειδών, μέσω του franchise καταστημάτων Intersport και πιο πρόσφατα η λιανική υγείας και ευεξίας μέσω του franchise των καταστημάτων Holland & Barrett (Ελλάδα).

Επίσης, επενδύει στον τομέα των ακινήτων με την ίδρυση της Trade Estates REIC, μιας εταιρείας που ειδικεύεται στα εμπορικά πάρκα και στα omnichannel logistics, η οποία εισήχθη στο Χρηματιστήριο Αθηνών τον Νοέμβριο του 2023.

IKEA: 12 καταστήματα & 8 Pickup & Order Points ΙΚΕΑ σε Ελλάδα, Κύπρο και Βουλγαρία και e-shops στις αντίστοιχες αγορές.
Intersport: 157 καταστήματα σε Ελλάδα, Κύπρο, Βουλγαρία και Ρουμανία και τα αντίστοιχα e-shops σε κάθε αγορά.

Δειτε Επισης

Ελαιόλαδο από «χρυσάφι» με αυξήσεις που αγγίζουν το 100%-Η εναλλακτική λύση στη μισή τιμή
TIMS: Ετοιμάζεται για δύο νέα opening στα εμπορικά κέντρα της Κύπρου
Σοκολατοειδή: Ακρίβυναν ήδη τα εισαγόμενα, έρχονται πικρές αυξήσεις από Απρίλιο
VTN Group: Απέκτησε ακόμη ένα ακίνητο, ανακοινώνει καινούργιες συνεργασίες και δραστηριότητες
Μάριος Αντωνίου: Θέλουμε προσωπικό, όχι επιχορηγήσεις-Η καλή πρόθεση δεν έλυσε το πρόβλημα
Deal για Φούρνους Ζορπάς-Εξαγοράζουν την Yiallourou Eurofoods
Εκτοξεύονται με αυξήσεις-φωτιά οι τιμές των σοκολατένιων προϊόντων στην κυπριακή αγορά... Πάνω κατά 20% με 30%
Έρευνα για αθέμιτες εμπορικές πρακτικές που επηρεάζουν αγρότες ξεκινά η Κομισιόν
O νέος κανονισμός περί μέτρων και σταθμών-Οφέλη για ιδιώτες και επιχειρήσεις
Πετρελαιοειδή: Πτώση στις συνολικές, αλλά άνοδος στις πωλήσεις από πρατήρια