Τα δέκα μεγάλα έργα που θα αλλάξουν το οδικό δίκτυο της Κύπρου
InBusinessNews 06:40 - 02 Νοεμβρίου 2023
Η ανάπτυξη ενός σύγχρονου και ασφαλούς οδικού δικτύου εντάσσεται στους στρατηγικούς στόχους του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων.
Σύμφωνα με το σχέδιο δράσης 2023-2024 του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, το κόστος κατασκευής ενός σύγχρονου και ασφαλούς οδικού δικτύου ανέρχεται στα €439.3 εκατ., με χρονοδιάγραμμα υλοποίησης έως τον Σεπτέμβριο του 2026.
Τα αναμενόμενα οφέλη προς την κοινωνία είναι η οικονομική ανάπτυξη, η βελτίωση της ποιότητας του ταξιδιού, οι ασφαλείς δρόμοι, η μείωση των ατυχημάτων και η πάταξη της αστυφιλίας.
Στο πλαίσιο αυτό προωθείται η υλοποίηση δέκα έργων υποδομής/παρεμβάσεων, τα οποία αναμένεται να αλλάξουν την εικόνα του οδικού δικτύου της Κύπρου.
- Περιμετρικός αυτοκινητόδρομος Λευκωσίας φάση Α1, τμήμα από βιοτεχνική Λακατάμιας μέχρι Βιομηχανική Ιδαλίου
Οι εργασίες άρχισαν τον Μάρτιο του 2020 και αναμένεται να ολοκληρωθούν τον Απρίλιο του 2024.
Το έργο περιλαμβάνει αυτοκινητόδρομο τεσσάρων λωρίδων μήκους 7,5 χιλιομέτρων, συν δευτερεύοντες δρόμους περίπου 10 χιλιομέτρων, που συνδέουν το υπάρχον δίκτυο.
Περιλαμβάνει ακόμα δύο διασταυρώσεις στη Βιομηχανική Περιοχή Ιδαλίου με τον αυτοκινητόδρομο, μία διασταύρωση στη Βιομηχανική Περιοχή Τσερίου με το Ολυμπιακό Σκοπευτήριο και έναν κυκλικό κόμβο στη Λεωφόρο Στροβόλου-Τσερίου.
Το έργο ύψους €72,3 εκατ. χρηματοδοτείται από το Ταμείο Διευρωπαϊκών Δικτύων (CEF).
- Κατασκευή αυτοκινητόδρομου Αστρομερίτη - Ευρύχου
Η υλοποίηση του έργου άρχισε τον Οκτώβριο του 2022, με τις εργασίες να αναμένεται να ολοκληρωθούν τον Οκτώβριο του 2025.
Το έργο, το οποίο χρηματοδοτείται από εθνικούς πόρους, έχει ενδεικτικό κόστος €88,6 εκατ.
Πρόκειται για υπεραστικό αυτοκινητόδρομο τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας, μήκους 11 χιλιομέτρων. Ο δρόμος ξεκινά σε σημείο του υφιστάμενου δρόμου Αστρομερίτη – Ευρύχου, νοτίως της κοινότητας Αστρομερίτη, μετά τη διασταύρωση προς την κοινότητα Βυζακιάς και τερματίζει στη συμβολή του υφιστάμενου δρόμου. Περιλαμβάνει έναν ανισόπεδο κόμβο στην περιοχή Κουτραφά, ανισόπεδες διαβάσεις και δύο ισόπεδους κόμβους για τη διασύνδεση με το υφιστάμενο οδικό δίκτυο. Επίσης περιλαμβάνεται μεγάλη κοιλαδογέφυρα στον ποταμό της Ελιάς, στην περιοχή Βυζακιάς.
- Βελτίωση των λεωφόρων Αργυρουπόλεως – Ιπποκράτους και τμήματος της λεωφόρου Τσερίου και λεωφόρου Στροβόλου στη Λακατάμια
Με συναρμόδιο το Υπουργείο Εσωτερικών, το έργο άρχισε να υλοποιείται τον Φεβρουάριο του 2023, με την ολοκλήρωσή του να εκτιμάται τον Οκτώβριο του 2025.
Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα οδικά έργα, καθώς οι εν λόγω δρόμοι συνολικού μήκους 6,2 χλμ. αφορούν τμήματα δρόμων πρωταρχικής σημασίας του Τοπικού Σχεδίου Λευκωσίας μεγάλης κυκλοφοριακής και πολεοδομικής σημασίας, καθώς θα συνδέσουν απευθείας την δυτική με την ανατολική πλευρά της πόλης της Λευκωσίας, ενώ παράλληλα θα συνδεθούν με άλλα έργα, που είτε υλοποιήθηκαν παλαιότερα, είτε υλοποιούνται σήμερα (όπως ο Περιμετρικός Αυτοκινητόδρομος της Λευκωσίας).
Μεταξύ άλλων, προβλέπεται η κατασκευή δρόμου με τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας, η κατασκευή γέφυρας στην κοίτη του ποταμού Καλόγερου ποταμού, καθώς και η κατασκευή τριών κυκλικών κόμβων.
Με την υλοποίηση του έργου αναμένεται να αντιμετωπιστεί ριζικά το πρόβλημα του κυκλοφοριακού στην ευρύτερη Λευκωσία, ενώ κρίνεται ως ιδιαίτερα σημαντικό το γεγονός ότι θα επιλυθεί το πρόβλημα συμφόρησης στη λεωφόρο Σπύρου Κυπριανού.
Χρηματοδοτείται από εθνικούς πόρους και έχει ενδεικτικό κόστος €30.7 εκατ.
- Κατασκευή αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας - Παλαιχωρίου, τμήμα από Ανάγεια μέχρι Αγροκηπιά
Οι κατασκευαστικές εργασίες άρχισαν τον Μάρτιο του 2023 και αναμένεται να ολοκληρωθούν τον Σεπτέμβριο του 2026.
Η φάση αυτή του αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας – Παλαιχωρίου αφορά την κατασκευή του τμήματος Ανάγειας – Αγροκηπιάς, μήκους περίπου 8.1 χλμ., με τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας, ισόπεδο κόμβο στους Εργάτες, ανισόπεδους κόμβους στη συμβολή του Αγίου Ιωάννη και της Μαλούντας και ισόπεδο τερματικό κόμβο κοντά στη συμβολή Αγροκηπιάς – Μιτσερού. Περιλαμβάνει επίσης τρεις γέφυρες, καθώς και υπέργειες και υπόγειες οχηματικές προσβάσεις για σύνδεση υφιστάμενων δρόμων.
Το κόστος του έργου, το οποίο χρηματοδοτείται από εθνικούς πόρους, φτάνει τα €71.4 εκατ.
- Κατασκευή φάσης Α’ δρόμου Γερμασόγειας - Ακρούντα - Διερώνας - Αρακαπά
Οι εργασίες άρχισαν τον Αύγουστο του 2019, ενώ η ολοκλήρωση του έργου εκτιμάται ότι θα γίνει τον Ιούνιο του 2024.
Το ενδεικτικό κόστος φτάνει τα €8.2 εκατ., με χρηματοδότηση από εθνικούς πόρους.
Πρόκειται για βελτίωση / αναβάθμιση του τμήματος του υφιστάμενου δρόμου Ακρούντας – Διερώνας μήκους 8,1 χλμ. Στόχος του έργου είναι η βελτίωση / αναβάθμιση του συνολικού άξονα Γερμασόγειας – Ακρούντας – Διερώνας – Αρακάπα που έχει μήκος 18,2 χλμ., σε δύο κατασκευαστικές φάσεις.
- Κατασκευή Α’ φάσης αυτοκινητόδρομου Λεμεσού - Σαϊττά
Τον Ιούνιο του 2024 αναμένεται να ολοκληρωθούν οι κατασκευαστικές εργασίες, οι οποίες άρχισαν τον Σεπτέμβριο του 2020.
Με χρηματοδότηση από εθνικούς πόρους και το Ταμείο Διευρωπαϊκών Δικτύων (CEF), το ενδεικτικό κόστος του έργου ανέρχεται στα €31.1 εκατ.
Η πρώτη φάση αφορά το τμήμα από τα Πολεμίδια προς την Παλώδεια, από το Palais de Sport έως την έξοδο Παλώδειας και έχει μήκος περίπου 3,6 χιλιόμετρα.
Το έργο περιλαμβάνει δευτερεύον οδικό δίκτυο επτά χιλιομέτρων, τέσσερις κυκλικούς κόμβους και υπερυψωμένη διάβαση, καθώς και υπόγεια διάβαση και τοίχους στήριξης.
- Μελέτη και κατασκευή αυτοκινητόδρομου Πάφου Πόλης Χρυσοχούς, Αγ. Μαρινούδας – Στρουμπιού Φάση Α1
Η έναρξη των εργασιών πραγματοποιήθηκε τον Μάιο του 2021, με το έργο να αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2025.
Χρηματοδοτείται από εθνικούς πόρους, με ενδεικτικό κόστος €86.8 εκατ.
Τονίζεται ότι το έργο στο σύνολο του, έχει μήκος 31χλμ. περίπου και η κατασκευή του προωθείται σε δύο φάσεις. Η πρώτη φάση αφορά στο τμήμα από την Αγία Μαρινούδα μέχρι το Στρουμπί. Σε εξέλιξη βρίσκεται η μελέτη – κατασκευή, η οποία αρχίζει από τον αυτοκινητόδρομο Λεμεσού – Πάφου παρά την Αγία Μαρινούδα, διέρχεται δυτικά της Μαραθούντας και ανατολικά της Τσάδας και καταλήγει στον υφιστάμενο δρόμο Πάφου – Πόλης μετά το Στρουμπί, κοντά στη συμβολή προς Θελέτρα.
- Βελτίωση δρόμου Σωτήρας - Δερύνειας
Συναρμόδιο για το έργο είναι το Υπουργείο Εσωτερικών. Οι εργασίες βρίσκονται σε εξέλιξη από τον
Αύγουστο του 2022 και υπολογίζεται ότι θα ολοκληρωθούν τον Φεβρουάριο του 2025.
Η χρηματοδότηση προέρχεται από εθνικούς πόρους και το ενδεικτικό κόστος ανέρχεται στα €15.6 εκατ.
Το έργο προνοεί τη βελτίωση δρόμου που συνδέει τους δυο δήμους μήκους 4 χιλιομέτρων και την κατασκευή συνδετήριων δρόμων συνολικού μήκους 2,5 χιλιομέτρων συμπεριλαμβανομένων της αναβάθμισης των υποδομών και της διαχείρισης των όμβριων με επέκταση του οχετού ομβρίων μήκους 1,4 χιλιομέτρων διά μέσου του πυρήνα του Δήμου Δερύνειας.
- Βελτίωση δρόμου Σωτήρας - Δερύνειας- οδικό δίκτυο Ενεργειακού Κέντρου Βασιλικού
Το έργο ολοκληρώθηκε τον Οκτώβριο του 2023, ενώ οι εργασίες διήρκησαν τρία χρόνια.
Η χρηματοδότηση προέκυψε από εθνικούς πόρους, με το κόστος να φτάνει τα €17.6 εκατ.
Το έργο αφορά στην κατασκευή οδικού δικτύου που θα εξυπηρετεί το Ενεργειακό και Βιομηχανικό Κέντρο Βασιλικού, καθώς και το Λιμάνι Βασιλικού. Βρίσκεται νότια του χωριού Μαρί και δυτικά του χωριού Ζύγι. Βασικός στόχος της βελτίωσης, αναβάθμισης και συμπλήρωσης του υφιστάμενου οδικού δικτύου στην περιοχή, είναι η εξυπηρέτηση του υπό ανάπτυξη ενεργειακού και βιομηχανικού κέντρου, αλλά και η επέκταση του λιμανιού του Βασιλικού.
- Βελτίωση παραλιακού δρόμου Λάρνακας - Δεκέλειας
Τον Ιούνιο του 2024 τοποθετείται η ολοκλήρωση του έργου, οι εργασίες του οποίου άρχισαν τον Σεπτέμβριο του 2022.
Το ενδεικτικό κόστος ξεπερνά τα €17 εκατ. και χρηματοδοτείται από εθνικούς πόρους.
Η υλοποίηση της κατασκευής αναμένεται να βελτιώσει την ασφάλεια στα συγκεκριμένα τμήματα, καθώς και την κυκλοφοριακή ικανότητα του δικτύου, αλλά ταυτόχρονα θα μετατρέψει τον δρόμο σε μια σύγχρονη λειτουργική λεωφόρο τόσο για τους πεζούς όσο και για τα οχήματα. Παράλληλα, θα αναβαθμίσει το παραλιακό μέτωπο και τουριστικό προϊόν της Λάρνακας.
Οι εργασίες καλύπτουν μήκος κύριου δρόμου 3,2 χλμ. και δευτερεύον οδικό δίκτυο μήκος 4 χλμ.