Ψήνεσαι για Cookies; Online διαφήμιση! Αυτά που ήξερες ξέχασέ τα…

Το διαδίκτυο είναι μεταβλητό και εξελίξιμο… δεν ξέρω εάν το έχουμε λάβει στα σοβαρά, αλλά τα Cookies στα οποία στηρίζεται ολόκληρη η ψηφιακή διαφημιστική επένδυση, από το 2023 θα έχουν πολύ αλμυρή γεύση! Αυτό αφορά τις στοχευμένες καμπάνιες, τις στρατηγικές αλλά κυρίως την καλοστημένη βιομηχανία πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ ή δολαρίων που εδώ και δεκαετίες υπόκλεπτε “διακριτικά” προσωπικά δεδομένα των χρηστών… ohhhh yes! Και ας μην ξεχνάμε βάσει νόμου, ευθύνη έχει και ο κλέφτης αλλά και ο κλεπταποδόχος!

Είναι βέβαιο, ότι οι χρήστες του διαδικτύου (καταναλωτές),  έχουν παρατηρήσει ότι εάν «τολμήσουν» να ψάξουν για αγορά ενός προϊόντος που τελικά δεν καταλήξει στο “shopping cart” τους, ξαφνικά αμέτρητες διαφημίσεις του ίδιου ή παρόμοιου προϊόντος, ξεπροβάλλουν από ΠΑΝΤΟΥ… ακόμη και στον ύπνο τους! Google Ads, Facebook, Online banners… the Big Brother is watching you! Σε όποια ιστοσελίδα σερφάρεις, σε όποιο Social Media Μέσο επιλέξεις να «κοινωνικοποιηθείς» από την οθόνη σου…  οι διαφημίσεις αυτές θα γίνουν ξαφνικά η διαδικτυακή «σκιά» σου, με σκοπό να σου επιβάλουν την αγορά του προϊόντος που αναζήτησες… Γι’ αυτό το επιθετικό Marketing «ευθύνεται» η τεχνολογία Cookies.

Ας το πάρουμε από την αρχή. Γιατί τα λέμε Cookies;;; Ο όρος προέρχεται από τα  «magic cookies», που χρησιμοποιούνται από προγραμματιστές για να περιγράψουν ένα πακέτο πληροφοριών που λαμβάνει ένα πρόγραμμα και το στέλνει πίσω (χωρίς αλλαγές), πανομοιότυπο αλλά τυλιγμένο σαν ένα “Magic Cookie”. Να το θέσουμε πιο απλά; Συλλογή και αξιοποίηση προσωπικών δεδομένων!

Προφανώς και τα Cookies δεν είναι μπισκότα… πρόκειται για λέξεις (key words) που ο χρήστης γράφει στην διαδικασία αναζήτησης - αγοράς ή με τις επιλογές – επισκέψεις που κάνει στην διαδικασία αναζήτησης προϊόντων ή και άλλων επιλογών. Η συστοιχία λοιπόν των λέξεων αλλά και η «συμπεριφορά» του χρήστη, είναι τα δεδομένα (personal data) τα οποία υποκλέπτονται από ιστοσελίδες και στέλνονται σε διάφορους servers με αποτέλεσμα οι πλατφόρμες και οι ιστοσελίδες να αξιοποιούν ως εργαλείο για στοχευμένη διαφήμιση, χωρίς όμως την έγκριση - συγκατάθεση του χρήστη!

Moment of truth, κάπως έτσι εξειδικεύσαμε με τεράστια επιτυχία τις καμπάνιες προώθησης των πελατών μας, επιτυγχάνοντας γι’ αυτούς ή για τις εταιρείες μας (in house) κορυφαίες αποδόσεις. Για παράδειγμα, είμαι εκδότης και θέλω να πουλήσω το βιβλίο «Ο Ιούδας Φιλούσε Υπέροχα» (τυχαία επιλογή), μέσω του μηχανισμού στοχευμένης διαφήμισης Google Ads ή Facebook, μπορώ να εντοπίσω – στοχεύσω: 1. Φύλο: Γυναίκες 2. Ηλικία: 25 μέχρι 54 3. Μητρική Γλώσσα: Ελληνικά 4. Γεωγραφική θέση – Επιλογή πόλης και μάλιστα εμβέλεια σε χιλιόμετρα από το κέντρο… και αυτά είναι μόνο μερικά από τα στοιχεία που επιτρέπουν σε εμάς τους «επιτήδειους» Marketers να στοχεύσουμε με μεγάλη ακρίβεια τον καταναλωτή που ψάχνουμε. ΠΟΤΕ δεν ήταν τόσο εύκολο! Είναι λες και πας στον Ιππόδρομο και γνωρίζεις από πριν πιο άλογο θα κερδίσει την κούρσα… αυτό ακριβώς κατέληξε να είναι η στοχευμένη Online διαφήμιση τα τελευταία χρόνια, εκτοξεύοντας τον δείκτη επιτυχίας του κάθε διαφημιστή αλλά και των πωλήσεων!

Και επειδή ο μέσος χρήστης δεν είναι ούτε ΙΤ αλλά ούτε hacker, αξίζει να αναφέρουμε ότι το διαφημιστικό οικοσύστημα βασίζεται στα cookies για περισσότερα από 20 χρόνια. Εν κατακλείδι, δυστυχώς για εμάς, η εποχή της στοχευμένης διαφήμισης βάσει της συμπεριφοράς του χρήστη, (με κλεμμένα προσωπικά δεδομένα) φτάνει στο τέλος της!

Ο θάνατος των cookies έρχεται μετά από τη θέσπιση νέων πολιτικών για τη διαχείριση των προσωπικών δεδομένων των χρηστών. Σύμφωνα με έρευνες μόλις το 5% όσων περιηγούνται στο διαδίκτυο απορρίπτει τα cookies. Το υπόλοιπο 95% είτε λόγω κεκτημένης ταχύτητες είτε λόγω άγνοιας έκανε απλά Accept για να φεύγουν τα ενοχλητικά παράθυρα από την οθόνη… και κάπως έτσι φτάσαμε εδώ που φτάσαμε.

Ποια είναι η επόμενη μέρα; Σίγουρα είναι πρόβλημα για πολύ δυνατούς λύτες… σύμφωνα με πληροφορίες την σπαζοκεφαλιά αυτή καλούνται να λύσουν εταιρείες όπως η Apple, Google, Mozilla και άλλες εταιρείες πλατφόρμες κτλ. Ο μεγάλος στόχος;  Η παροχή δεδομένων (data) στις διαφημιστικές εταιρείες ΧΩΡΙΣ να παραβιάζεται η ιδιωτικότητα των χρηστών!

Υ.Γ. Κρίμα γιατί ήταν τόσο ωραία τα Cookies! Ας παραδεχθούμε όμως, ότι ήταν πολύ βολικό και ότι το αξιοποιήσαμε στο έπακρον. Τετέλεσται!

*Corporate Communication & PR Manager ALPHA Κύπρου

Δειτε Επισης

Έκθεση Ντράγκι: Ο δρόμος για την ανταγωνιστικότητα στην Ε.Ε. και η περίπτωση της Κύπρου
Το sportswashing και η ειλικρινής επικοινωνία σχετικά με την ενσωμάτωση της αειφόρου ανάπτυξης στον αθλητισμό
Ο ρόλος των παρόχων διοικητικών υπηρεσιών στην ανάπτυξη της οικονομίας και ενάντια στο ξέπλυμα χρήματος
Θωράκιση του τομέα του στοιχήματος με νέα νομοθετικά εργαλεία
Πρόκληση, αλλά και ευκαιρία για την Κύπρο ο ελάχιστος φόρος 15% για τις πολυεθνικές
Πώς η ψηφιακή τραπεζική μεταμορφώνει τον χρηματοοικονομικό τομέα της Κύπρου
Οι βασικές διαφορές μεταξύ των δεικτών αναφοράς τιμών φυσικού αερίου Henry Hub και TTF
Οι «πειρατές» του χαλλουμιού-Πώς η επιτυχία του αύξησε τον ανταγωνισμό στο εξωτερικό
Η γυναικεία μοναξιά στα Διοικητικά Συμβούλια
Ο Κανονισμός ψηφιακής επιχειρησιακής ανθεκτικότητας-Μια νέα εποχή για την οικονομική ασφάλεια