Διευκρινίσεις για την εφαρμογή κινήτρων αεροπορικής επιβατικής κίνησης
16:49 - 28 Σεπτεμβρίου 2022
Σε διευκρινίσεις και σε τοποθέτηση αναφορικά με τη θέση του Γραφείου Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων σχετικά και την εφαρμογή κινήτρων αεροπορικής επιβατικής κίνησης για την περίοδο 2022 – 2027, προέβη με δηλώσεις της στο ΚΥΠΕ η αρμόδια Έφορος Στέλλα Μιχαηλίδου.
Συγκεκριμένα, η κ. Μιχαηλίδου είπε αρχικά ότι το Γραφείο της δεν απορρίπτει ούτε εγκρίνει σχέδια «εκτός και αν είναι βάσει του γενικού απαλλακτικού κανονισμού το οποίο είναι καθαρά έγκριση του Εφόρου σε εθνικό επίπεδο».
«Αυτό που είχε σχέση με τα κίνητρα δεν εμπίπτει στον γενικό απαλλακτικό κανονισμό και άρα ήταν θέμα γνωμάτευσης, σχολιασμού, άποψης από το Γραφείο μας και οτιδήποτε αφορά τις κρατικές ενισχύσεις και εμπίπτει εντός των αρμοδιοτήτων των κρατικών ενισχύσεων», πρόσθεσε.
Ως Γραφείο, σύμφωνα με την Έφορο, «παραθέσαμε γραπτώς τις απόψεις μας στις 26 Ιουλίου του 2022 στο Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων το οποίο αποτάθηκε κοντά μας με σχετική πρόσφατη επιστολή».
Ανέφερε ότι στην επιστολή του Γραφείου της «έγινε εκτενής αναφορά για τα νέα κίνητρα σε θέματα εντός των αρμοδιοτήτων μας, αλλά πρωτίστως είχαμε αναφέρει τη σημασία των κινήτρων για τις αεροπορικές εταιρείες, την ανάπτυξη των κυπριακών αεροδρομίων και του τουριστικού ρεύματος προς την Κύπρο και γενικά την όλη θετική επίδραση στην οικονομίας».
Σαν τέτοιο που ήταν, όπως αναφέρεται στην επιστολή, «έπρεπε να γίνει με πλήρη διαφάνεια και νομική ασφάλεια ως προς την τήρηση του ενωσιακού δικαίου των κρατικών ενισχύσεων».
Επιπλέον, η κ. Μιχαηλίδου είπε στο ΚΥΠΕ ότι «κατά την ανάλυση, γνωμάτευση μας, στην επιστολή μας επισημάναμε σχετικές πρόνοιες για την μεθοδολογία υπολογισμού της αποδοτικότητας και της τεκμηρίωσης αυτής και έγινε εισήγηση από μέρους του Γραφείου μας σε αυτή την επιστολή όπως εξεταστούν εναλλακτικά σενάρια υπολογισμού της αποδοτικότητας, ταυτόχρονα με σχετικά σενάρια ευαισθησίας των διαφόρων άλλων σεναρίων που θα παρουσίαζαν».
Και αυτό, συνέχισε, «μέσα στα πλαίσια όπως ένας ιδιώτης επενδυτής θα ενεργούσε σε μια παρόμοια περίπτωση ούτως ώστε να τηρηθεί το κριτήριο ΦΟΑ που είναι ο φορέας Οικονομίας Αγοράς».
Ότι δηλαδή, όπως εξήγησε, το κράτος θα έπρεπε να ενεργήσει ακριβώς όπως θα ενεργούσε ένας ιδιώτης επενδυτής για να έχει την μέγιστη αποδοτικότητα υπό τις περιστάσεις.
Επίσης, η Έφορος είπε ότι «παρά τα σχόλια, ανάλυση, επισήμανση κινδύνων και λόγω του ότι τη νομική ασφάλεια για γνωμοδότηση παρέχει τελικά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συστήσαμε όπως το θέμα παραπεμφθεί στην Επιτροπή για απόφαση, γνωμοδότηση».
«Ούτε το απορρίψαμε, ούτε το εγκρίναμε. Σχολιάσαμε, αναλύσαμε, εισηγηθήκαμε τρόπους που θα έπρεπε να παραπεμφθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για αξιολόγηση», σημείωσε.
Ανέφερε επίσης ότι «κρίναμε επιπρόσθετα πως, πέρα της νομικής ασφάλειας και της διαφάνειας που έπρεπε να υπάρχει στο συγκεκριμένο θέμα, ότι το κριτήριο ΦΟΑ αποτελεί μια περίπλοκη οικονομική ανάλυση, ότι εμπλέκονταν πάρα πολλά εκατομμύρια στο θέμα και ότι υπάρχει ο κίνδυνος καταγγελιών από άλλους ενδιαφερόμενους, και με δεδομένο την αβεβαιότητα στον τομέα των αερομεταφορών αλλά και την γενικότερη οικονομική ύφεση λόγω και της κρίσης του πολέμου».
«Άρα, ήταν διπλή και τριπλή η ανάγκη να αποταθούμε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την τελική γνωμοδότηση», τόνισε.
Επίσης, η Έφορος Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων είπε στο ΚΥΠΕ ότι σε προσωπική συνάντηση που είχε τόσο με το Υπουργείο Μεταφορών όσο και με το Υπουργείο Οικονομικών «συμφωνήθηκε η ετοιμασία εκτενούς μελέτης η οποία θα αποστελλόταν στο γραφείο μας με διάφορα σενάρια, με σενάρια ευαισθησίας και το γραφείο μας στη συνέχεια θα το αξιολογούσε και ανάλογα θα έπραττε».
Αυτή την μελέτη, συνέχισε, «την παραλάβαμε πριν δύο με τρεις μέρες, αλλά προέκυψε το εν λόγω θέμα με την Hermes, οπότε θα πρέπει να επικοινωνήσουμε εκ νέου ή να επικοινωνήσουν εκ νέου τα αρμόδια Υπουργεία μαζί μας για να δούμε πως θα το χειριστούμε περαιτέρω».