Powered by

Κανονικά και σε πλήρη εξέλιξη το θαλάσσιο εμπόριο στον Βόσπορο

Στις πύλες της Μαύρης Θάλασσας το εμπόριο βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, καθώς φορτηγά πλοία και πετρελαιοφόρα πλέουν από την καρδιά της Κωνσταντινούπολης προς ρωσικά και ουκρανικά λιμάνια.

Αμέσως μετά τη ρωσική επίθεση στην Ουκρανία στις 24 Φεβρουαρίου και τις πρώτες δυτικές κυρώσεις, τα μεγαλύτερα πλοία των διεθνών εταιρειών που διακινούνται σε αυτά τα ύδατα αντικαταστάθηκαν από μικρότερα πλοία.

Ο συνολικός αριθμός των πλοίων στη διαδρομή παραμένει περίπου στο προπολεμικό επίπεδο των 40.000, σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες.

«Η Ρωσία κλέβει ξεδιάντροπα τα ουκρανικά σιτηρά και τα στέλνει στο εξωτερικό από την Κριμαία, μεταξύ άλλων και στην Τουρκία», δήλωσε ο Βασίλ Μπόντναρ, πρέσβης της Ουκρανίας στην Άγκυρα.

«Μόνο τον Μάιο μετρήσαμε τουλάχιστον 10 περάσματα, συμπεριλαμβανομένων δύο ταξιδιών μετ' επιστροφής από τρία πλοία με ρωσική σημαία», προσέθεσε.

Ενώ καταδίκασε γρήγορα τη ρωσική επίθεση στην Ουκρανία, η Τουρκία τοποθετήθηκε ως ουδέτερος μεσολαβητής και αρνήθηκε να συμμετάσχει στις δυτικές κυρώσεις κατά της Μόσχας.

Παρότι η Άγκυρα έχει απαγορεύσει τη διέλευση στρατιωτικών πλοίων από τα στενά της, τα Δαρδανέλια και τον Βόσπορο από τα τέλη Φεβρουαρίου βάσει της Συνθήκης του Μοντρέ του 1936, δεν έχει νομικά το δικαίωμα να αναχαιτίζει εμπορικά πλοία ή να τα ερευνά, δήλωσε διπλωματική πηγή στην Άγκυρα.

«Δεν παρακολουθούμε τα πλοία κατά την έξοδό τους από τα Στενά. Τα παρακολουθούμε 10 χιλιόμετρα πριν από την είσοδό τους και 10 χιλιόμετρα μετά την έξοδό τους», δήλωσε η πηγή υπό τον όρο της ανωνυμίας.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση επέβαλε εμπάργκο στις ρωσικές εισαγωγές, αλλά δεξαμενόπλοια με ελληνικές ή μαλτέζικες σημαίες έχει παρατηρηθεί να πλέουν μέσω του Βοσπόρου μέχρι τη Μαύρη Θάλασσα προς τα ρωσικά λιμάνια, όπως μεταδίδει το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Ο Ρώσος Υπουργός Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ θα επισκεφθεί την Τετάρτη την Τουρκία για να συζητήσει την πιθανή δημιουργία «θαλάσσιων διαδρόμων», αν και το ουκρανικό σιτάρι εξάγεται κρυφά προς όφελος της Ρωσίας, σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες.

«Αυτές είναι οι πληροφορίες που λαμβάνουμε, αλλά δεν μπορούμε να σταματήσουμε, ή να ελέγξουμε, ή να αμφισβητήσουμε την πρόθεση οποιουδήποτε φορτηγού πλοίου, παρά μόνο αν αισθανθούμε ότι απειλείται η τουρκική ειρήνη ή ασφάλεια», δήλωσε η διπλωματική πηγή.

Πριν από τον πόλεμο, η Ουκρανία ετοιμαζόταν να γίνει ο τρίτος μεγαλύτερος εξαγωγέας σιταριού στον κόσμο και πολλές χώρες της Αφρικής και της Μέσης Ανατολής εξαρτώνται από αυτή.

Χωρίς να το παραδέχεται ανοιχτά, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει βρει κενά στο ισχύον καθεστώς κυρώσεων και ετοιμάζεται να το αυστηροποιήσει περεταίρω, δήλωσε πηγή στις Βρυξέλλες.

Αυτές προβλέπουν μια νέα σειρά κυρώσεων με στόχο τα σχέδια της Μόσχας να στερήσει από τους Ευρωπαίους φορείς την ασφάλισή τους εάν τα πλοία τους συλληφθούν επ' αυτοφώρω.

«Τα περισσότερα από αυτά τα σκάφη καλύπτονται από ευρωπαϊκές και βρετανικές ασφάλειες, με αυτό το νέο πακέτο, δεν θα μπορούν πλέον να τις χρησιμοποιούν», δήλωσε η πηγή. «Αυτό αναμένεται να έχει σημαντικό αντίκτυπο», τόνισε.

Δειτε Επισης

Γκούλσμπι (Fed): Πρέπει να επιβραδυνθεί ο ρυθμός μείωσης των επιτοκίων
Bitcoin: Tι σημαίνει για την τιμή του η πιθανή δημιουργία εθνικού αποθέματος στις ΗΠΑ
ΗΠΑ: Η επιλογή του Μπέσεντ για το Υπουργείο Οικονομικών δίνει «ανάσα» στις παγκόσμιες αγορές
Banco BPM: Εξετάζει την εξαγορά της από την UniCredit-Στα $11 δις η προσφορά
Τι είναι και γιατί ενδέχεται να αλλάξει το «φρένο χρέους» της Γερμανίας
Bitcoin: Τριήμερη πτώση 6%-Φρέναρε στα $94.000
Fed: Οι προειδοποιήσεις για το χρέος και τον εμπορικό πόλεμο-Τι δείχνει η εξαμηνιαία έκθεση
Ο τρόμος του Τραμπ πάνω από την Ευρώπη-Τι φοβάται τώρα η ΕΚΤ
Ανοδικά ξανά οι τιμές πετρελαίου και φυσικού αερίου λόγω των γεωπολιτικών αναταραχών
Ευρωζώνη: Απροσδόκητη πτώση για τον ιδιωτικό τομέα τον Νοέμβριο-«Φλερτάρει» με την ύφεση