Η Μεσόγειος ως κόμβος γαλάζιας ανάπτυξης και o ρόλος Κύπρου-Ελλάδας
15:35 - 12 Μαΐου 2022
Η Μεσόγειος μπορεί να καταστεί κόμβος γαλάζιας ανάπτυξης, με την Κύπρο και την Ελλάδα να έχουν σημαντικό ρόλο να διαδραματίσουν σε αυτή την προσπάθεια. Το ζήτημα ανέλυσαν κορυφαία κυβερνητικά στελέχη των δύο κρατών, κατά τη διάρκεια του Famagusta Business Forum.
Ο Υφυπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Δημητριάδης ανέφερε από το πάνελ του Famagusta Business Forum πως η ακτοπλοϊκή σύνδεση αποτελεί ένα εγχείρημα που πρέπει να αγκαλιαστεί, τόσο από πλευράς Ελλάδας όσο και Κύπρου, για να καταστεί βιώσιμο και ενδεχομένως να επεκταθεί στο μέλλον και σε μια τρίτη χώρα.
Αναφέρθηκε στην στρατηγική για την κυπριακή ναυτιλία και στη γαλάζια οικονομία, όπου προσπάθεια είναι να υπάρξει ολιστική προσέγγιση στον τρόπο αντιμετώπισης θεμάτων που αφορούν στις θάλασσες. Διεμήνυσε ότι η στρατηγική αποσκοπεί στη μεγιστοποίηση της αναπτυξιακής δυναμικής που απορρέει από τις θάλασσες μας. Βασικό εργαλείο αποτελεί ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός της Κύπρου, που βρίσκεται σε διαβούλευση μέχρι το τέλος Μαΐου.
Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Ελλάδας Ιωάννης Πλακιωτάκης, σε παρέμβασή του από την Αθήνα, είπε πως η ακτοπλοϊκή γραμμή Ελλάδας-Κύπρου, μια αμοιβαία επιδίωξη και των δύο χωρών, θα ενδυναμώσει τις ήδη άριστες σχέσεις μεταξύ τους και θα τονώσει το τουριστικό προϊόν. Το σημαντικό είναι η γραμμή να είναι βιώσιμη, είπε ο Υπουργός. Η έλλειψη σε επίπεδο αξιωματικών απασχολεί ιδιαίτερα την Ελλάδα, με τον αρμόδιο Υπουργό να την χαρακτηρίζει ως μια από τις μεγάλες προκλήσεις της ναυτιλίας.
Ο Μαρκ Κληρίδης, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών είπε πως η ακτοπλοϊκή σύνδεση είναι σημαντική, καθώς δίνει έξτρα ορατότητα της ναυτιλίας στην Κύπρο που μέχρι τώρα δεν είχε όση θα έπρεπε.
«Η Κύπρος προσφέρει ασφαλές θεσμικό πλαίσιο για τις ναυτιλιακές εταιρείες και άλλα πλεονεκτήματα. Η έλλειψη τεχνικού προσωπικού είναι ένα από τα βασικά ζητήματα που εντοπίζει ο κ. Κληρίδης. Αισιοδοξία προκαλεί το γεγονός ότι η κάθοδος πλοιοκτητών μεγάλωσε το σύμπλεγμα και αρκετά από τα πανεπιστήμια έχουν προσθέσει ναυτιλιακά προγράμματα. Σχετικά με τα ναύλα, είπε πως τη δεκαετία 2010-2022 ήταν πολύ χαμηλά και ερχόμενοι στην πανδημία σημειώθηκε στροφή των καταναλωτών από το να ξοδεύουν τα χρήματα τους σε υπηρεσίες προς αγαθά.
Οι εν λόγω παράγοντες, σε συνδυασμό με τα προβλήματα στα λιμάνια, αφού έμειναν κλειστά λόγω της πανδημίας, συνθέτουν μια θύελλα που δεν φαίνεται να υποχωρεί, διαπίστωσε ο κ. Κληρίδης.
Ο Χαράλαμπος Μανώλη, εκπρόσωπος της διαχειρίστριας εταιρείας της ναυτιλιακής σύνδεσης Κύπρου-Ελλάδας περιέγραψε χαρακτηριστικά και υπηρεσίες που προφέρει το πλοίο. Το πρώτο ταξίδι θα γίνει στις 19 Ιουνίου και το τελευταίο στις 17 Σεπτεμβρίου. Υπό το χειροκρότημα των παρευρισκόμενων, ο κ. Μανώλη ανακοίνωσε στο Συνέδριο ότι στις 12 Μαΐου οι κρατήσεις ξεπέρασαν τις 3.000, με ενδιαφέρον από τους πολίτες για μεταφορά 1100 οχημάτων, στέλνοντας έτσι ενθαρρυντικά μηνύματα για την πορεία του έργου.
Ο Ιωάννης Μελάς, Βουλευτής Α’ Πειραιώς και Νήσων έκανε αναφορά στο νέο δρομολόγιο Κύπρου-Ελλάδας, κοινό αίτημα των δύο χωρών. Το χαρακτήρισε σημαντικό για την ανάπτυξή τους, αφού θα διευκολύνει εμπορικές και τουριστικές δραστηριότητες και θα μειώσει το μεταφορικό κόστος που είναι σημαντικό, ιδιαίτερα, σε μια περίοδο ενεργειακής κρίσης. Καταλήγοντας είπε πως «η Ελλάδα με την Κύπρο στην Ευρώπη θα πρέπει να είναι ενωμένες για να περνάει ο ελληνισμός, σε ισχυρή βάση για να αποκτήσουν αξία και να δώσουν λύσεις στις κοινωνίες της Ελλάδας και Κύπρου».
Συντονιστής της ενδιαφέρουσας συζήτησης ήταν ο Γιώργος Μαυρουδής, τέως Πρόεδρος Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αμμοχώστου.