Καρούσος-Περδίος: Ο τουρίστας να βιώνει την κυπριακή εμπειρία
16:15 - 29 Μαρτίου 2022
Την ανάγκη προσέλκυσης ποιοτικού τουρισμού που μπορεί να είναι ανθεκτικός σε συνεχόμενες κρίσεις αλλά και την ανάγκη ο τουρίστας να βιώνει την κυπριακή εμπειρία κατά το ταξίδι του στην Κύπρο, τόνισαν τόσο ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων Γιάννης Καρούσος όσο και ο ο Υφυπουργός Τουρισμού Σάββας Περδίος μιλώντας σε συνέδριο που διοργάνωσε την Τρίτη ο Σύνδεσμος Τουριστικών Επιχειρήσεων Κύπρου (ΣΤΕΚ) με θέμα «Τουρισμός: Η επόμενη μέρα».
Συγκεκριμένα, ο κ. Καρούσος είπε ότι ο ποιοτικός τουρισμός έρχεται μέσω της ολοκληρωμένης τουριστικής εμπειρίας, υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι «χωρίς την αεροπορική συνδεσιμότητα δεν πρόκειται να δούμε επισκέπτες ποιότητας».
Ο Υπουργός Μεταφορών είπε ότι προς επίτευξη αυτού του στόχου «πρέπει να δημιουργήσουμε τέτοιο τουριστικό θέρετρο ούτως ώστε οι επισκέπτες να έχουν τέτοιες μοναδικές εμπειρίες και αναμνήσεις, ούτως ώστε με την επιστροφή πίσω στο σπίτι τους να παίρνουν κι λίγη Κύπρο μαζί τους, λίγο από το τουριστικό θέρετρο που έχουν επισκεφθεί, έτσι ώστε να έχουμε επαναλαμβανόμενους επισκέπτες».
«Για μένα ο ποιοτικός τουρισμός είναι το είδος του τουρίστα και το είδος του προϊόντος που θα ετοιμάσουμε και θα έχει ως αποτέλεσμα τρία πράγματα: Το πρώτο είναι ότι θα δημιουργήσουμε έναν προορισμό που θα τον απολαμβάνουν οι επισκέπτες, το δεύτερο είναι ότι οι επιχειρήσεις θα ευημερούν και το τρίτο είναι ότι οι κάτοικοι θα είναι περήφανοι για το θέρετρό τους», υπογράμμισε.
Αναφερόμενος στην αεροπορική συνδεσιμότητα της Κύπρου, ο κ. Καρούσος είπε ότι γίνεται μια αξιόλογη προσπάθεια σε συνεργασία με το Υφυπουργείο Τουρισμού, την Hermes και με αρκετούς άλλους και «καταφέραμε εν μέσω κρίσης και εν μέσω πανδημίας να έχουμε περισσότερους προορισμούς διαθέσιμους, περισσότερες επιλογές σε σχέση με το 2019».
Πρόσθεσε ότι το 2021 είχαμε 158 προορισμούς, ενώ το 2019 που ήταν η καλύτερη τουριστική περίοδος και επιβατικής κίνησης είχαμε 150 και λίγο-πολύ τις ίδιες αεροπορικές εταιρείες.
Αναφέροντας ότι ο Υφυπουργός Τουρισμού επέμενε ότι έπρεπε να ανοίξουμε την Γαλλία και να πείσουμε αεροπορικές εταιρείες να την εντάξουν στους προορισμούς τους, ο κ. Καρούσος είπε ότι «εδώ και αρκετά χρόνια δεν υπήρχαν απευθείας πτήσεις και πλέον έχουμε πτήσεις σχεδόν σε όλα τα αεροδρόμια του Παρισιού, στην Τουλούζη, στην Λυών, στο Στρασβούργο και θα έρθουν κι άλλα».
Επιπλέον, ο Υπουργός Μεταφορών είπε ότι με την πρωτοβουλία της Κύπρου για τη Διακήρυξη για την Αεροπορική Συνδεσιμότητα και την υιοθέτησή της από άλλα 13 κράτη μέλη της ΕΕ, «ζητούμε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να καταθέσει συγκεκριμένο σχέδιο στήριξης και ανάκαμψης των αερομεταφορών, αλλά και να μας δώσει τα εργαλεία -γιατί τώρα με τις κρατικές ενισχύσεις υπάρχουν αρκετά προβλήματα- για να στηρίξουμε την αεροπορική συνδεσιμότητα».
«Ένας από τους στόχους της Διακήρυξης εκτός από τα εργαλεία και την πίεση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να στηρίξει τις αερομεταφορές, θέλουμε να μπει ένας ορισμός για το τι σημαίνει ελάχιστη αεροπορική συνδεσιμότητα», σημείωσε.
Από την πλευρά του, ο Υφυπουργός Τουρισμού Σάββας Περδίος είπε πως κάθε χρόνο εκδηλώνεται και μία νέα κρίση στον τουρισμό και τόνισε πως προσπάθεια του Υφυπουργείου είναι «να φτιάξει έναν τουρισμό πιο ανθεκτικό σε σχέση με προηγουμένως, ούτως ώστε αυτές οι κρίσεις που θα συνεχίσουν να έρχονται κάθε χρόνο να μπορούμε να τις αντιμετωπίζουμε».
Στη συνέχεια ο Υφυπουργός αναφέρθηκε στις δύο πτυχές που έχει η ποιότητα του τουρισμού και είπε ότι η πρώτη αφορά την ποιότητα σε επίπεδο προορισμού και η δεύτερη τον ιδιωτικό τομέα.
Σε σχέση με την ποιότητα σε επίπεδο τουρισμού, ο κ. Περδίος είπε ότι στο Υφυπουργείο «προσπαθήσαμε παρά την κρίση της πανδημίας να φτιάξουμε κάποια προϊόντα που να μπορούν να δώσουν νέα ταυτότητα στην Κύπρο» και πρόσθεσε ότι «πρέπει να αφήσουμε τα σήματα ποιότητας που να μπορούν να βάζουν στο μυαλό του επισκέπτη το τι σημαίνει Κύπρος».
Αναφερόμενος σε 12 παραδείγματα πάνω στα οποία εργάστηκε το Υφυπουργείο τα τελευταία δύο χρόνια, ο κ. Περδίος είπε ότι το πρώτο αφορά τα θεματικά πάρκα της Κύπρου και τόνισε πως «στόχος είναι να πιστοποιηθούν πολλά θεματικά πάρκα για να μπορέσει να ανεβεί και το επίπεδο τους γενικότερα».
Ανέφερε ότι το δεύτερο σήμα αφορά τις παραλίες και πρόσθεσε πως η Κύπρος διαθέτει 75 παραλίες με γαλάζια σημαία αλλά το πιο σημαντικό, όπως είπε, είναι ότι η Κύπρος έχει τα πιο καθαρά νερά στην Ευρώπη» με ποσοστό καθαρότητας 100%, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Πρακτορείο Περιβάλλοντος.
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στην κυπριακή γαστρονομία και είπε μεταξύ άλλων ότι δεν είναι αρκετό να πεις ότι η Κύπρος διαθέτει καλό φαγητό και πρόσθεσε ότι είναι διαφορετικό να αναφέρεσαι σε κυπριακό πρόγευμα με το οποίο «αυτόματα μπαίνει μια ταυτότητα στο μυαλό του επισκέπτη».
Επίσης, ο κ. Περδίος έκανε αναφορά στην ανάγκη δημιουργίας "Vegan Friendly" ξενοδοχεία και εστιατόρια, σημειώνοντας ότι 150 επιχειρήσεις στην Κύπρο έχουν ενταχθεί σε αυτό το σήμα.
Αναφέρθηκε επίσης μεταξύ άλλων στην ανάγκη να προβληθούν τα κυπριακά κρασιά, αλλά και στην ανάγκη να αναδειχθεί η κυπριακή φύση και τα κυπριακά χωριά στα οποία θα δοθεί η δυνατότητα να αναδειχθούν παγκόσμια.
«Ο τρόπος προβολής της Κύπρου στο εξωτερικό έχει πλέον αλλάξει. Δεν λέμε ότι είμαστε νησί του ήλιου και της θάλασσας», είπε και πρόσθεσε πως «εκείνο που λέμε είναι ότι η Κύπρος δεν είναι μόνο νησί του ήλιου και της θάλασσας αλλά είναι επίσης μεταξύ άλλων πλούσια σε ιστορία, πολιτισμό και εμπειρίες.
«Εκεί που διαφέρει η Κύπρος είναι όχι στο ότι υπάρχουν αυτές οι εμπειρίες αλλά στο ότι μπορεί κανείς να τις βρει ταξιδεύοντας πολύ μικρές αποστάσεις», υπογράμμισε.
Εξάλλου, μιλώντας στο συνέδριο, η Πρόεδρος του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (ΕΟΤ) Άντζελα Γκερέκου είπε ότι η Κύπρος μπορεί να είναι μια «ιστορία επιτυχίας» για την επόμενη μέρα.
Αναφέρθηκε στις κρίσεις τόσο της πανδημίας όσο και του πολέμου στην Ουκρανία και πρόσθεσε έρχονται αυτές οι δύο κρίσεις να συναντηθούν με την δεύτερη κρίση, όπως είπε, «να είναι ανθρωπιστική, οικονομική και γεωπολιτική μας δείχνει το πόσο ευάλωτοι είμαστε και πόσο ευάλωτος είναι ο τουρισμός και πόσο ανθεκτικός γίνεται κάθε φορά με την διαχείριση αυτών των κρίσεων».
Η κ. Γκερέκου είπε ότι πιστεύει ακράδαντα πως η μόνη λύση σε αυτές τις κρίσεις είναι ο ποιοτικός τουρισμός και πρόσθεσε ότι προς επίτευξη αυτού του σκοπού «ο λόγος πρέπει να δοθεί στον σύγχρονο ταξιδιώτη».
«Σχεδόν το 50% των ταξιδιωτών πολύ πιο σημαντικές από ότι στην περίοδο πριν από την πανδημία», είπε και πρόσθεσε ότι «η επιθυμία των ταξιδιωτών να πάρουν τη ζωή τους πίσω είναι τόσο ισχυρή που προς το παρόν δείχνει ότι είναι δύσκολο να αναχαιτιστεί αρκετά, παρά τον πόλεμο στην Ουκρανία και την κρίση».
Ανέφερε επίσης ότι «βιώσιμες επιχειρήσεις και φιλικές προς το περιβάλλον πολιτικές αποτελούν συνεχόμενο ζητούμενο» και τόνισε πως «το να νοιώσει ντόπιος ο ταξιδιώτης είναι η πιο σημαντική εμπειρία που έτσι θα πάρει μαζί του ένα κομμάτι από την χώρα μας».
Τέλος, ο Πρόεδρος του ΣΤΕΚ Άκης Βαβλίτης αναφέρθηκε στις συνεχόμενες κρίσεις από το 2001 και σε στοιχεία για τον τουρισμό και πρόσθεσε ότι «πρέπει να γίνει σοβαρή μείωση της υπερβολικής εξάρτησης μας από μία ή δύο χώρες».
Ανέφερε ότι μέχρι το 2008 η Κύπρος είχε τουρισμό από το Ηνωμένο Βασίλειο που έφθανε το 57% των συνολικών αφίξεων, ενώ το 2019 είχαμε δύο χώρες, το Ηνωμένο Βασίλειο με 36% και την Ρωσία με 21%.
«Σχεδόν όλες οι άλλες τουριστικές χώρες της Μεσογείου δεν εξαρτώνται πάνω από 20% από μια χώρα», πρόσθεσε.
Επίσης, ο κ. Βαβλίτης είπε ότι από την ίδρυση του ο ΣΤΕΚ έλεγε ότι «ο ποιοτικός τουρισμός είναι μονόδρομος για μια ανθηρή ξενοδοχειακή βιομηχανία και ευημερούσα οικονομία».
Αναφορικά με στοιχεία για τα έσοδα από τον τουρισμό, ο κ. Βαβλίτης είπε ότι το 2019 ενώ οι αφίξεις ήταν περισσότερες κατά 1,28 εκατομμύρια σε σύγκριση με το 2001 «είχαμε €140 εκατομμύρια λιγότερα», προσθέτοντας ότι «αυτός μας δείχνει ξεκάθαρα ότι πρέπει να στραφούμε προς ποιοτικότερο τουρισμό».
«Ο στόχος μας πρέπει να είναι η αύξηση της προστιθέμενης αξίας και όχι μόνο η αύξηση των τουριστών», ανέφερε και πρόσθεσε ότι αυτά τα στοιχεία μεταξύ άλλων πρέπει να γίνουν αφορμή για προβληματισμό μεταξύ άλλων για το προσφερόμενο τουριστικό προϊόν, την τιμολόγηση του και την αξιοποίηση προσφερόμενων τρόπων πώλησης.