Σύνδεσμος Ασφαλιστικών Εταιρειών Κύπρου: Δυναμικά στην digital εποχή

Εκεί που θα έλεγε κάποιος ότι η πανδημία έχει αφήσει το αρνητικό της στίγμα στον ασφαλιστικό κλάδο, οι αριθμοί δείχνουν ακριβώς το αντίθετο. Συγκεκριμένα, τα συμβόλαια σημειώνουν άνοδο, ενώ ο ψηφιακός μετασχηματισμός των εταιρειών προχωρεί δυναμικά με αμείωτους ρυθμούς, όπως επισημαίνει ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Ασφαλιστικών Εταιρειών Κύπρου (ΣΑΕΚ), Ανδρέας Αθανασιάδης. 

Τι τεχνολογικές αλλαγές έχουν επέλθει στον ασφαλιστικό κλάδο λόγω της πανδημίας, πόσο έχουν επηρεάσει τον τομέα και προς ποια κατεύθυνση;

Η ασφαλιστική βιομηχανία έχει εντάξει την τεχνολογία στις εργασίες της, πολύ πριν ακόμη εμφανιστεί η υγειονομική κρίση, αλλά και η πρόκληση της ψηφιακής εποχής. Με τις ασφαλιστικές εταιρείες να πρωτοπορούν διαχρονικά στην εφαρμογή της ψηφιοποίησης, η επιτυχία τους να προσαρμοστούν σε σύντομο χρονικό διάστημα στα νέα δεδομένα, μόνο τυχαία δεν μπορεί να θεωρηθεί. Μετά το προσωρινό «μούδιασμα» που επέφεραν τα περιοριστικά μέτρα, οι ασφαλιστικές εταιρείες ανασυντάχτηκαν και σχεδόν άμεσα κατόρθωσαν να εντάξουν αυτοματοποιημένες διαδικασίες σε μια κατεξοχήν ανθρωποκεντρική βιομηχανία, με τέτοιο τρόπο που οι πελάτες συνέχισαν να εξυπηρετούνται απρόσκοπτα. Η ανταπόκριση της αγοράς επιβεβαίωσε την επιτυχία της προσπάθειας. Μέσα στην περίοδο της πανδημίας, όπου η οικονομία πάγωσε, τα ασφάλιστρα σημείωσαν άνοδο.

Πόσες ασφαλιστικές εταιρείες υπάρχουν αυτή τη στιγμή στην Κύπρο και ποιους τομείς καλύπτουν;

Ο Σύνδεσμος Ασφαλιστικών Εταιρειών Κύπρου εκπροσωπεί 29 εταιρείες, οι οποίες καλύπτουν πέραν του 98% της ασφαλιστικής αγοράς. Τα μέλη του ΣΑΕΚ καλύπτουν όλο το φάσμα των κλάδων Γενικής Φύσεως - Ατυχημάτων, Ασθενειών, Οχημάτων, Περιουσίας, Εμπορευμάτων και άλλων, μέχρι και τον Κλάδο Θαλασσίων Σκαφών - ενώ με τον ίδιο τρόπο καλύπτεται και το πλήρες φάσμα στον Κλάδο Ζωής, συμπεριλαμβανομένων και των κλάδων επενδυτικών και συνταξιοδοτικών προϊόντων.

Ποια είδη ασφαλιστικών συμβολαίων έχουν κυριαρχήσει κατά το τελευταίο έτος και γιατί κατά την άποψή σας;

Τόσο τα συμβόλαια στον Γενικό Κλάδο όσο και τα συμβόλαια στον Κλάδο Ζωής σημειώνουν αύξηση, κάτι που κατά την άποψή μου οφείλεται σε δύο παράγοντες. Πρώτον, ως χώρα παραμένουμε χαμηλά σε ό,τι αφορά το μέσο ασφάλιστρο ανά κάτοικο, κάτι που αναδεικνύει το πρόβλημα της υποασφάλισης και κατά δεύτερον, η ασφαλιστική βιομηχανία απέδειξε πως στις κρίσιμες στιγμές βρίσκεται με σοβαρότητα δίπλα στους πελάτες της. Το γεγονός ότι σε μια περίοδο κρίσης τα ασφάλιστρα σημειώνουν αύξηση, ερμηνεύεται ως ψήφος εμπιστοσύνης προς τη βιομηχανία, επιφορτίζοντάς μας με ακόμα περισσότερη ευθύνη έναντι των πελατών μας. 

Πώς εκτιμάτε ότι θα κινηθούν τα πράγματα στον κλάδο σας το επόμενο διάστημα και ποιες τάσεις θα επικρατήσουν;

Μέσα σε μια δύσκολη περίοδο λόγω της πανδημίας, αλλά και μιας σειράς αλλαγών στο εποπτικό και ρυθμιστικό πλαίσιο, οι ασφαλιστικές εταιρείες κατάφεραν να κλείσουν το 2021 με θετικό πρόσημο. Η τάση παραμένει ανοδική και παρόλο που το 2022 θα είναι ένα ακόμα πιο δύσκολο έτος, λόγω των σημαντικών αλλαγών που επέρχονται στο ρυθμιστικό πλαίσιο (εφαρμογή λογιστικού προτύπου IFRS 17, οδηγία MID για μηχανοκίνητα κ.ά.), παραμένουμε αισιόδοξοι. Η ψηφιοποίηση αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητας, ενώ η εισαγωγή νέων ασφαλιστικών προϊόντων είναι μια διαρκής διαδικασία. Στο ασταθές οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον που ζούμε, οι απαιτήσεις για ασφάλιση μεταβάλλονται συνεχώς. Η ασφάλιση δεδομένων(cyber insurance) αποτελεί σημαντική πρόκληση για τη βιομηχανία και τα επόμενα χρόνια θα σημειώσει αλματώδη ανάπτυξη. Τα έξυπνα οχήματα και οι συσκευές προσωπικής κινητικότητας, που κυκλοφορούν στους δρόμους, απαιτούν νέα προϊόντα ασφάλισης, ενώ οι νέες μεγάλες αναπτύξεις χρειάζονται εξειδικευμένες ασφαλίσεις τόσο κατά τη διάρκεια της ανέγερσης όσο και κατά τη λειτουργία τους.  

Σε ποιο βαθμό έχουν διατηρηθεί οι ασφάλειες υγείας - εταιρικές και προσωπικές - στην εποχή του ΓεΣΥ;

Η ασφάλιση στον Κλάδο Υγείας επηρεάστηκε αναπόφευκτα από την εισαγωγή του ΓεΣΥ. Μεγάλος αριθμός εταιρικών συμβολαίων έχουν ακυρωθεί ή διαφοροποιηθεί, όμως αρκετοί από τους εργαζόμενους διατήρησαν τις καλύψεις τους μέσω προσωπικών συμβολαίων. Ένας μεγάλος αριθμός συμπατριωτών μας, πάνω από 200.000, συνεχίζουν να διατηρούν ασφαλιστικό συμβόλαιο στον Κλάδο Υγείας και αυτό δεν είναι παράδοξο. Σε όλες τις χώρες του κόσμου, όπου λειτουργεί κρατικό σύστημα υγείας, η ιδιωτική ασφάλιση διατηρεί ένα παράλληλο και συμπληρωματικό ρόλο.

Με ποιο σκεπτικό ένας τόσο σημαντικός αριθμός πολιτών διατηρούν και την ιδιωτική τους ασφάλιση;                                           

Πολλοί επέλεξαν να κρατήσουν την ιδιωτική τους ασφάλιση, αφού προσδίδουν αξία σε υπηρεσίες που δεν παρέχει το κρατικό σύστημα, όπως ελεύθερη πρόσβαση σε οποιονδήποτε ιατρό, χωρίς ουρές και άλλες καθυστερήσεις, άμεση πρόσβαση σε διαγνωστικά εργαστήρια ή σε ιατρούς στο εξωτερικό, επιλογή φαρμάκων και άλλα πολλά. Ένα είναι το σίγουρο. Οι ασφαλιστικές εταιρείες θα συνεχίσουν να προσαρμόζουν τα προϊόντα, έτσι ώστε οι καλύψεις τους να συμπληρώνουν αυτές του κρατικού συστήματος υγείας, ενώ παράλληλα θα προσφέρουν τη δυνατότητα λήψης υψηλού επιπέδου ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης στον ιδιωτικό τομέα.  

Η digital εποχή επηρεάζει δυσμενώς τον τομέα σας λόγω των ανέπαφων συναλλαγών και την απουσία προσωπικής επικοινωνίας ή θα λέγατε ότι έχει, πλέον, βρεθεί η φόρμουλα;

Η ασφαλιστική βιομηχανία είναι εξ ορισμού ανθρωποκεντρική. Ο πολίτης διαχρονικά εμπιστεύεται τον ασφαλιστή του, ο οποίος βρίσκεται δίπλα του στις δύσκολες στιγμές που βιώνει, σε μια καταστροφή ή σε κάποια ασθένεια. Ταυτόχρονα γνωρίζουμε ότι οι ρυθμοί της ζωής έχουν αυξηθεί και η καθημερινότητά μας δεν θυμίζει αυτή του παρελθόντος. Αυτό οδήγησε σε αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούμε και συναλλασσόμαστε, με τον χρόνο να αποτελεί, πλέον, πολύτιμο αγαθό και την προσαρμογή της οικονομίας στα νέα δεδομένα να είναι μονόδρομος.  Οι ασφαλιστικές εταιρείες είναι ταυτισμένες με την εξέλιξη και η τεχνολογία αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της λειτουργίας τους. Στην ψηφιακή εποχή επικρατεί η ανέπαφη εξυπηρέτηση, η οποία όμως δεν εκθρονίζει την ανθρώπινη επικοινωνία του πελάτη με τον ασφαλιστή του, ο οποίος βρίσκεται πάντα στο πλευρό του, όταν αυτός τον χρειαστεί. Οι νέες μορφές επικοινωνίας και παροχής υπηρεσιών εξοικονομούν χρόνο και χρήμα, ενώ καταργούν την ταλαιπωρία της φυσικής παρουσίας και των διαδικασιών πληρωμής και παραλαβής εγγραφών, κάτι που συγχρονίζεται και με τα κριτήρια των ESG (περιβάλλον, κοινωνία, διακυβέρνηση), που εφαρμόζουν οι σύγχρονες εταιρείες.  

Δειτε Επισης

Trust International Insurance Company (Cyprus) Ltd: Σύγχρονη και δυναμική
Eurolife: Ασφάλιση αξιοπιστίας
Ancoria Insurance Public Ltd: Με εξαιρετικές επιδόσεις
Γενικές Ασφάλειες: Πιο μπροστά από τις ανάγκες
Σύνδεσμος Ασφαλιστικών Εταιρειών Κύπρου: Δυναμικά στην digital εποχή