O στόχος και πού θέλει να εδραιωθεί ως τουριστικός προορισμός η Κύπρος
14:45 - 13 Δεκεμβρίου 2022
Απώτερος στόχος της Εθνικής Στρατηγικής Τουρισμού 2030 (ΕΣΤ2030) είναι να εδραιωθεί η Κύπρος ως ένας ολόχρονος, ποιοτικότερος, ψηφιακά έξυπνος, πιο προσβάσιμος τουριστικός προορισμός, που σέβεται το περιβάλλον και διοχετεύει τα οφέλη από τον τουρισμό σε όλες τις περιοχές του νησιού, δήλωσε ο Υφυπουργός Τουρισμού, Σάββας Περδίος, σε διάσκεψη Τύπου για την ανασκόπηση της Εθνικής Στρατηγικής Τουρισμού 2030.
Επιπλέον, μέχρι το 2030 το Υφυπουργείο στοχεύει η Κύπρος να κατατάσσεται στις πρώτες 30 χώρες του δείκτη Τουριστικής Ανάπτυξης στην παγκόσμια κατάταξη διεθνούς ανταγωνιστικότητας για τον τουρισμό.
Απολογισμός 2020-2022
Κάνοντας απολογισμό για την τριετία 2020-2022, ο Υφυπουργός είπε ότι η ΕΣΤ υλοποιήθηκε κατά 95%, παρά τις δυσκολίες της περιόδου, όπως η πανδημία και ο πόλεμος στην Ουκρανία. Σημαντικό επίτευγμα ήταν η εδραίωση νέας τουριστικής ταυτότητας για την Κύπρο, καθώς «δεν είναι πια το νησί του ήλιου και της θάλασσας», σημείωσε, αλλά προωθείται ως προορισμός με ιστορία, πολιτισμό και αυθεντικές εμπειρίες, ολόχρονα. Προς αυτό τον σκοπό, δημιουργήθηκε και το νέο λογότυπο για προώθηση του τουριστικού προϊόντος, ενώ υιοθετήθηκαν και 12 σήματα ποιότητας που εμπλουτίζουν την ταυτότητά του. Τέτοια είναι τα σήματα «Χριστουγεννιάτικο Χωριό», «Wine Routes», «Colourful Villages of Cyprus» κ.λπ.
Επιπλέον, ο κ. Περδίος σημείωσε ότι πέραν από 30% του ετήσιου προϋπολογισμού του Υφυπουργείου, ποσό που αντιστοιχεί σε €15 εκ., είναι αφιερωμένο σε επιχορηγήσεις για βελτίωση υποδομών και υπηρεσιών, όπως τα χωριά της υπαίθρου, δασικά καταφύγια και ξενώνες, οινοποιεία, μονοπάτια της φύσης κ.λπ., καθώς και οι μαρίνες και το καζίνο. Σημείωσε ότι το αντίστοιχο ποσό επί ΚΟΤ ήταν μόλις €5 εκ.
Αξιοποιώντας το Σχέδιο Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης (ΣΑΑ) και το «Κύπρος-το Αύριο», το Υφυπουργείο επιχορήγησε αναβαθμίσεις εστιατορίων και πωλητηρίων παραδοσιακών προϊόντων, την αισθητική αναβάθμιση χωριών και χώρων παροχής αυθεντικών εμπειριών, ανακαινίσεις καταλυμάτων στα ορεινά και τη δημιουργία υποδομών υγείας και ευεξίας σε ξενοδοχεία και καταλύματα.
Κατά την περίοδο 2020-2022 βελτιώθηκε επίσης η συνδεσιμότητα της Κύπρου, και μέσω θάλασσας και μέσω αέρος. Δραστηριοποιήθηκαν στην Κύπρο εταιρείες κρουαζιέρας, χρησιμοποιώντας την Κύπρο ως βάση (home port), ενώ το 2022 οι αφίξεις επιβατών κρουαζιερόπλοιων αυξήθηκαν σε 350.000 άτομα, από 130.000 το 2019.
Επιπλέον, μπήκαν νέα αεροπορικά δρομολόγια, σε σχέση με το 2019 σε Ευρώπη και Μέση Ανατολή, ενώ αναμένονται το επόμενο διάστημα και νέα δρομολόγια προς Γαλλία, Βέλγιο και Ελβετία. Ο Υφυπουργός σημείωσε ότι η σημερινή συνδεσιμότητα της Κύπρου και τα δρομολόγια είναι στα ίδια επίπεδα με το 2019, ενώ σήμερα δεν περιλαμβάνονται δρομολόγια από Ρωσία και Ουκρανία.
Ο κ. Περδίος ανέφερε ότι, με εξαίρεση το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ελλάδα και το Ισραήλ, το ποσοστό διαφήμισης που δαπανήθηκε για τις υπόλοιπες αγορές ήταν μεγαλύτερο από το ποσοστό της αγοράς σε αφίξεις. Για παράδειγμα στην περίπτωση της Γαλλίας, ενώ η διαφήμιση έφτασε το 15% του συνολικού μεριδίου, οι αφίξεις δεν ξεπέρασαν το 5%. Όπως είπε, αυτό γίνεται επειδή «επιθυμούμε ενίσχυση των αγορών αυτών, κάτι το οποίο προϋποθέτει αυξημένες δαπάνες σε διαφήμιση». Ειδικά για τη Γαλλία, είπε ότι το 2019 δεν υπήρχε απευθείας πτήση. Με τη διαφήμιση αυξήθηκε η ζήτηση και το 2022 υπήρχαν 15 εβδομαδιαίες πτήσεις, ενώ, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε, οι αφίξεις από Γαλλία αυξήθηκαν 100% από το 2019.
Στις υφιστάμενες αγορές της Γερμανίας, Πολωνίας, Ισραήλ, Σκανδιναβικών χωρών, Ολλανδίας, Ελλάδας, Αυστρίας, Ελβετίας και Ιορδανίας, προστέθηκαν νέες, όπως η Γαλλία, η Ιταλία, η Ουγγαρία, η Σερβία και η Σαουδική Αραβία, είπε, αναφέροντας ότι πλέον το 40% των αφίξεων προέρχεται από την ΕΕ, σε σχέση με το 25% πριν την πανδημία. Ο Υφυπουργός σημείωσε και τη συνεργασία με την Ιορδανία, για προσέλκυση μακρινών αγορών, μέσω κοινών τουριστικών πακέτων, όπως από ΗΠΑ, Καναδά, Κορέα, Ιαπωνία, Κίνα.
Επιπλέον, ανέφερε ότι, ενώ πριν την πανδημία ο τουρισμός εξαρτάτο κατά 70% από Οργανωτές Ταξιδιών, και 30% σε μεμονωμένους ταξιδιώτες, τα ποσοστά σήμερα είναι 50-50, κάτι το οποίο είναι «υγιές για την αγορά», όπως είπε.
Προτεραιότητες για Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα 2023-2025
Προτεραιότητα για το Υφυπουργείο Τουρισμού το επόμενο διάστημα είναι η εκπαίδευση, ειδικά ατόμων που δραστηριοποιούνται στα ορεινά, την ύπαιθρο και απομακρυσμένες περιοχές, για ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος. Επίσης, θα συνεχιστεί η υλοποίηση των σχεδίων του ΣΑΑ, ενώ αναμένεται να ξεκινήσει και υλοποίηση εξειδικευμένου πλάνου δράσης για την Πόλη Χρυσοχούς και την Τηλλυρία.
Επιπλέον, μεσοπρόθεσμος στόχος του Υφυπουργείου είναι η δημιουργία ενιαίου μηχανισμού για παρακολούθηση στατιστικών στοιχείων του τουρισμού. Σύμφωνα με τον κ. Περδίο, ιδιαίτερα σημαντική επίσης είναι η διεξαγωγή μετρήσεων φέρουσας ικανότητας προορισμού, ούτως ώστε να κοστολογούνται οι περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιπτώσεις, όπως ηχορύπανση, φωτορύπανση, κατανάλωση νερού, που πηγάζουν από τον τουρισμό, με σκοπό οι μετρήσεις να κατευθύνουν πολιτικές αποφάσεις για το περιβάλλον.
Σε αυτό το πλαίσιο κινείται και η προώθηση της Κύπρου ως προσβάσιμου τουριστικού προορισμού και προορισμού με περιβαλλοντική ευαισθησία, ενώ περαιτέρω αναμένεται να προωθηθεί και η ενδυνάμωση των 12 υφιστάμενων σημάτων ποιότητας, με την προσθήκη ακόμα 4, όπως οι θεματικές παραλίες και ο συνεδριακός τουρισμός. Το Υφυπουργείο στοχεύει επίσης σε ενισχυμένες δράσεις για ναυτικό τουρισμό και τουρισμό υγείας και ευεξίας.
Διεθνής Ανταγωνιστικότητα
Η Κύπρος σήμερα βρίσκεται στην 31η θέση από τις 117 παγκόσμια του Travel and Tourism Development Index του World Economic Forum, στην 21η από τις 43 στην Ευρώπη και 6η από τις 16 της Μεσογείου. Στόχος της ΕΣΤ2030 είναι η Κύπρος να καταταχτεί στις πρώτες 30 αγορές παγκοσμίως και στις πρώτες 20 της Ευρώπης. Για αναφορά, η Ελλάδα βρίσκεται σήμερα στην 28η θέση παγκοσμίως.
Για να το πετύχει αυτό, η Κύπρος πρέπει, μεταξύ άλλων, να βελτιώσει τις δημόσιες συγκοινωνίες της καθώς και την επίσπευση διαδικασιών θεωρήσεων εισόδου από τρίτες χώρες. Ο Υφυπουργός ανέφερε ότι έχουν γίνει διαβήματα στα Υπουργεία Εξωτερικών και Μεταφορών για αυτά τα θέματα. Αναφορικά με τις δημόσιες συγκοινωνίες, και απαντώντας σε ερώτηση, ο Υφυπουργός πρόσθεσε ότι στόχος είναι να βελτιωθεί η προσβασιμότητα από τα αεροδρόμια προς τα χωριά και η συνδεσιμότητα των χωριών μεταξύ τους. Γι’ αυτό τον σκοπό προωθείται διαγωνισμός για μικρά λεωφορεία που θα ενώνουν τα χωριά ή θα μεταφέρουν τους τουρίστες από εμπειρία σε εμπειρία.
Επιπλέον, χρήζει βελτίωσης και η ανταγωνιστικότητα των τιμών, με τον Υφυπουργό να σημειώνει ότι αυτό που επιθυμούμε δεν είναι μείωση των τιμών, αλλά βελτίωση του προσφερόμενου προϊόντος.
Ακόμα, σημείωσε ότι όσον αφορά τη διαδικτυακή φήμη της Κύπρου ως προορισμού, που αφορά τη γενική ικανοποίηση του πελάτη, η Κύπρος σήμερα βρίσκεται στο 86%, ελάχιστα πίσω από Τουρκία και Ελλάδα (με 88% και 87% αντίστοιχα). Στόχος, σημείωσε ο κ. Περδίος, είναι μέχρι το 2030 το ποσοστό να ανεβεί στο 90%.
Όσον αφορά τον στόχο για τις αγορές μέχρι το 2030, σημειώνεται ότι η ρωσική αγορά καταλαμβάνει πλέον πολύ μικρότερο ποσοστό στους στόχους του Υφυπουργείου Τουρισμού. Ενώ στους στόχους που τέθηκαν το 2020 η αγορά της Ρωσίας καταλάμβανε το δεύτερο μεγαλύτερο μερίδιο, μετά το Ηνωμένο Βασίλειο, στους αναθεωρημένους στόχους του 2022 το ποσοστό της δεν διαφέρει από τις υπόλοιπες αγορές, πέραν του ΗΒ. Ο κ. Περδίος επανέλαβε ότι οι αγορές της ΕΕ είναι πλέον ο στόχος για περαιτέρω ανάπτυξη του κυπριακού τουριστικού προϊόντος, ενώ, σημείωσε, ότι αναμένει μεγάλη αύξηση στο επόμενο διάστημα από την αγορά της Πολωνίας, καθώς είναι μία μεγάλη και ανθεκτική αγορά, με τουρίστες όλων των ηλικιών.
Ερωτηθείς για τα επιτεύγματα της θητείας του, ο κ. Περδίος ευχαρίστησε τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας για τη στήριξη και την εμπιστοσύνη που του έδειξε. Ανέφερε ότι το σημαντικότερο επίτευγμα της θητείας του ήταν ότι «αγγίξαμε τις ζωές του κάθε πολίτη, στο κάθε χωριό», σημειώνοντας ότι προτεραιότητα του Υφυπουργείου είναι η βελτίωση του τουριστικού προϊόντος και των υπηρεσιών πρώτα για τους ντόπιους, για να ικανοποιηθεί η τοπική αγορά.