Κόμβος logistics και ενέργειας η Κύπρος
06:35 - 15 Νοεμβρίου 2022
Στο συμπέρασμα ότι η Κύπρος, αξιοποιώντας τη γεωγραφική της θέση και επενδύοντας σε υποδομές λιμανιών και αεροδρομίων, έχει μετατραπεί σε βασικό περιφερειακό συγκοινωνιακό κόμβο, όπως και στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας, καταλήγει η EY Attractiveness Survey Cyprus 2022, με θέμα «Πώς η Κύπρος μπορεί να διεκδικήσει επενδύσεις σε έναν ανατρεπτικό κόσμο». Όπως προκύπτει, τεράστιες είναι την ίδια ώρα οι προοπτικές που διανοίγονται για την χώρα μας και σε ό,τι αφορά τον τομέα της ενέργειας.
Τα αποτελέσματα της έκθεσης, που παρουσιάστηκαν πρόσφατα στο πλαίσιο του Cyprus Attractiveness Forum το οποίο διοργάνωσε η EY στη Λεμεσό, αναδεικνύουν την σημασία της αναβάθμισης των υποδομών για την Κύπρο, καθώς η στρατηγική θέση της χώρας δημιουργεί αρκετά πλεονεκτήματα για επενδύσεις και την καθιστά αρκετά ανταγωνιστική έναντι άλλων χωρών της περιοχής.
Ειδικότερα, όπως προκύπτει από την έκθεση, αξιοποιώντας τη γεωγραφική της θέση και επενδύοντας σε υποδομές λιμανιών και αεροδρομίων, η Κύπρος έχει μετατραπεί-όπως έχει προαναφερθεί- σε βασικό περιφερειακό κόμβο στις υποδομές συγκοινωνιών και υπηρεσιών logistics.
Διαβάστε ακόμα:
Ελληνική: Έδωσε όσα ήθελαν, έδειξε τον δρόμο, περιμένει... ανταπόδοση
McDonald's: Αντίστροφη μέτρηση για το opening νέου εστιατορίου
Κατά το 2021, σύμφωνα με την EY Attractiveness Survey Cyprus 2022, οι συγκοινωνίες και οι υποδομές αποθήκευσης και διανομής(logistics), συνείσφεραν στην Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία της χώρας 1.33 δισ. ευρώ ή 6.5%, που ήταν το έβδομο μεγαλύτερο ποσό.
Η έκθεση ξεχωρίζει τέσσερις επενδύσεις στον τομέα των υποδομών, που είχαν σημαντικό αντίκτυπο τα τελευταία χρόνια στην οικονομία.
Η πρώτη αφορά την επένδυση της DP World (UAE) στο λιμάνι Λεμεσού το 2016, στο τερματικό και τις θαλάσσιες υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένου πετρελαίου και φυσικού αερίου ανοικτής θάλασσας, εμπορευματοκιβώτια και του τερματικού κρουαζιέρων. H κοινοπραξία υπό την ηγεσία της Eurogate, οδήγησε σε επένδυση μιας τρίτης παραχώρησης του λιμανιού, που περιλαμβάνει τη λειτουργία ενός τερματικού σταθμού εμπορευματοκιβωτίων. Μέχρι σήμερα μαζί έχουν επενδύσει εκατομμύρια σε state-of-art πληροφοριακά συστήματα και επιπρόσθετες υποδομές.
Η δεύτερη έχει να κάνει με τα δύο αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου, όπου με την παραχώρηση της διαχείρισής τους στην Hermes Airports έχουν γίνει επενδύσεις πέραν των 600 εκατ. ευρώ τα τελευταία χρόνια, ενώ αναμένεται να επεκταθούν ακόμη περισσότερο σε υποδομές.
Η τρίτη σχετίζεται με τη δημιουργία διυλιστηρίων από την Petrolina και την VTTV στο Βασιλικό, αναβαθμίζοντας την δυνατότητα αποθήκευσης καυσίμων.
Τέλος, γίνεται αναφορά στην αναδιαμόρφωση του λιμανιού Λάρνακας, όπου βάσει των σχεδιασμών θα αναβαθμιστεί ταυτόχρονα το λιμάνι, η θαλάσσια περιοχή, οι συγκοινωνίες και οι χώροι αποθήκευσης.
Γενικότερα, η συνδεσιμότητα της Κύπρου παραμένει σε καλά επίπεδα, ενώ γίνεται μνεία στη δημιουργία βάσης της WizzAir, αλλά και στην επέκταση δρομολογίων από την Emirates. Όσον αφορά τη θάλασσα, η επέκταση δρομολογίων και η αναβάθμιση του λιμανιού, αναμένεται να συνεισφέρουν στον τομέα των logistics.
Ώθηση στην ανάπτυξη υποδομών έδωσε εξάλλου η ανακάλυψη φυσικού αερίου εντός της κυπριακής ΑΟΖ, καθώς οι εταιρείες στον τομέα των logistic, ειδικεύτηκαν πάνω σε υποστηρικτικές υπηρεσίες που αφορούν τον τομέα της ενέργειας, του πετρελαίου και του φυσικού αερίου. Αποτέλεσμα, παγκόσμιου παίκτες της ενέργειας να επιλέγουν την Κύπρο για τις υπηρεσίες της.
Στροφή σε νέες διαδικασίες
Η περίοδος της πανδημίας, όπως τονίζει, και μέσα από τα μέτρα που λήφθηκαν για την καταπολέμηση της, ανάγκασαν τους εμπλεκόμενους στον τομέα των συγκοινωνιών να αναδιαμορφώσουν τον τρόπο διεκπεραίωσης των εργασιών τους. Αυτό οδήγησε σε νέες ευκαιρίες, δίνοντας περισσότερη βάση στο ηλεκτρονικό εμπόριο, στην αύξηση της χρήσης της τεχνολογίας και στην αναθεώρηση τοποθεσιών αποθήκευσης.
Οι αναταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα έχουν οδηγήσει τις μεγάλες επιχειρήσεις στο να αναθεωρήσουν τις δραστηριότητες τους. Η Κύπρος, υπογραμμίζεται, αναμένεται να επωφεληθεί από την προσέλκυση και την περιφερειοποίηση των αλυσίδων εφοδιασμού λόγω της θέσης της και της επέκτασης των υποδομών. Επίσης, θεωρητικά η χώρα είναι σε θέση να προσελκύσει κολοσσούς στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Επομένως, η δημιουργία διεθνούς εμπορευματικού κέντρου στην Κύπρο, για ευρωπαϊκές και άλλες εταιρείες, που θα αφορά την κάλυψη των αγορών της νοτιοανατολικής Μεσογείου, είναι πιθανό να αυξήσει περαιτέρω τις ανάγκες αποθήκευσης.
Ενέργεια.. αλλιώς
Εξέχουσα θέση έχει και στον τομέα της ενέργειας η Κύπρος, πάρα τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει το δίκτυο της, αλλά και τις αυξημένες ανάγκες.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης, το δίκτυο ενέργειας της Κύπρου είναι από τα πιο εξαρτώμενα στην Ε.Ε., κυρίως λόγω του απομονωμένου δικτύου αλλά και της χαμηλής διαφοροποίησης των πηγών ενέργειας και την καύση μόνο συμβατικών πηγών ενέργειας, με αποτέλεσμα τις πιο αυξημένες τιμές ενέργειας, συγκριτικά με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Ωστόσο, επενδυτές από το εξωτερικό έχουν στο ραντάρ τους μεγάλα έργα ΑΠΕ στην Κύπρο. Οι αναβαθμισμένες δομές εισάγουν μία νέα αγορά ενέργειας και δίνουν ώθηση στη χώρα για περεταίρω ESG πρακτικές, κάτι που αναμένεται να ενταθεί περισσότερο.
Όπως προαναφέρθηκε, η ανακάλυψη φυσικού αερίου έχει προσελκύσει τιτάνες από τον τομέα της ενέργειας την τελευταία δεκαετία. Η Κύπρος έχει καταφέρει να καταστεί πάροχος λογιστικών και υπηρεσιών για εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα του πετρελαίου και αερίου.
Η γεωγραφική θέση της χώρας, τονίζεται πως δεν είναι μόνο σημαντική για σημείο καυσίμων και headquartering, αλλά και τοποθετεί την Κύπρο ως ενεργειακό κόμβο.
Στην έκθεση γίνεται αναφορά στην εισαγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) για την παραγωγή ενέργειας, μία επένδυση €290 εκατ., όπως και στον EuroAsia Interconnector, ένα έργο για το οποίο ήδη έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση ύψους €657 εκατ. από την Ε.Ε.