Airbnb: Ετοιμαστείτε για το ριμπάουντ του αιώνα στον τουρισμό
09:06 - 09 Αυγούστου 2021
Η επέλαση της πανδημίας κλόνισε τα θεμέλια της εξαιρετικά επιτυχημένης εταιρείας βραχύχρονης μίσθωσης. Τις πρώτες οκτώ εβδομάδες εμφάνισης του κορωνοϊού, οι κρατήσεις της Airbnb μειώθηκαν κατά 80%. Η εταιρεία έπρεπε να λάβει δραστικά μέτρα προκειμένου να επιβιώσει.
Σήμερα, ενάμιση χρόνο από την έναρξη της πανδημίας, η αξία της εταιρείας ανέρχεται σε πάνω από 80 δισεκατομμύρια δολάρια. Η σταδιακή επιστροφή στην κανονικότητα, επέτρεψε στην Airbnb να δημιουργήσει έσοδα τα οποία φτάνουν τα επίπεδα του 2019. Ο Ceo και συνιδρυτής της δημοφιλούς πλατφόρμας, Μπράιαν Τσέσκι, σε συνέντευξή του σύμφωνα με το MarketWatch, περιγράφει την ανάκαμψη της εταιρείας μετά τις βαριές απώλειες της πανδημίας, το μέλλον των ταξιδιών και την επόμενη μέρα της βιομηχανίας, ενώ αποκαλύπτει και πού βρέθηκε το 1 δισεκατομμύριο δολάρια με το οποίο αποζημιώθηκαν οι πελάτες του.
«Στην αρχή, ένιωθα σαν καπετάνιος πλοίου που ήταν έτοιμο να βυθιστεί. Τον Ιανουάριο του 2020, πληροφορηθήκαμε για τον ιό στην Κίνα – ίσως νωρίτερα από άλλους, καθώς δραστηριοποιούμαστε στην εν λόγω αγορά. Μέσα σε ένα βράδυ, χάθηκε περίπου το 80% των συνολικών μας κρατήσεων. Θυμάμαι που συζητούσαμε πως αν ο ιός ξεφύγει και μετατοπιστεί και σε άλλες ηπείρους τότε τα πράγματα θα είναι πολύ δύσκολα. Τότε, δεν μπορούσα να συνειδητοποιήσω ακριβώς αυτό που έλεγα. Μετά από λίγο, όμως, είδαμε παρόμοιες πτώσεις σε Κορέα, Ιαπωνία, Ευρώπη και αργότερα και στις ΗΠΑ» δηλώνει χαρακτηριστικά.
Μιλώντας για τις πρώτες μέρες της υγειονομικής κρίσης, οι εξελίξεις ήταν καταιγιστικές. Οι χώρες έκλειναν τα σύνορά τους η μία μετά την άλλη. Ο κόσμος είχε πανικοβληθεί. «Εκατομμύρια πελάτες μάς ζητούσαν πίσω τα χρήματά τους. Λάβαμε αιτήματα επιστροφής χρημάτων που ξεπερνούσαν το 1 δισεκατομμύριο δολάρια». Ένα μεγάλο μέρος από τους συνεργαζόμενους οικοδεσπότες της εταιρείας διέθεταν ήδη πολιτικές ακύρωσης. «Εκείνοι δεν επηρεάστηκαν» αναφέρει χαρακτηριστικά. Υπήρχαν όμως, όπως υποστηρίζει και ορισμένοι οι οποίοι εφάρμοζαν πολύ αυστηρές πολιτικές ακύρωσης. Οι πελάτες δεν μπορούσαν να λάβουν πίσω (όλα) τους τα χρήματα.
Στους πολίτες όμως, δεν επιτρεπόταν να ταξιδέψουν, για αυτό «αποφασίσαμε να παρακάμψουμε τις πολιτικές ακύρωσης και να επιστρέψουμε τα χρήματά τους». Ναι μεν αυτή ήταν η σωστή απόφαση για τους επισκέπτες, όμως, δημιούργησε ένα τεράστιο πρόβλημα για τους οικοδεσπότες. «Ρίξαμε 250 εκατομμύρια δολάρια στο τραπέζι – σε μια εποχή που η επιχείρησή μας βυθιζόταν και δεν ξέραμε πού ακριβώς πηγαίναμε – αποζημιώσαμε και τους οικοδεσπότες μας. Πληρώσαμε το 25% του ποσού που θα είχε πληρωθεί βάσει των πολιτικών ακύρωσης. Δεν ήμασταν σε θέση να δώσουμε όλο το ποσό». Πολλοί οικοδεσπότες πίστευαν ότι ήταν μια εξαιρετική κίνηση, αλλά μερικοί δεν ήταν ικανοποιημένοι. «Λάβαμε αποφάσεις αξίας μιας δεκαετίας μέσα σε λίγους μήνες, και νιώθω ότι πήραμε σωστές αποφάσεις» αναφέρει χαρακτηριστικά ο Τσέσκι.
Από που προήλθαν τα χρήματα των αποζημιώσεων;
«Όταν ένας πελάτης πληρώνει την Airbnb, διατηρούμε τα χρήματα έως ότου παρέχονται υπηρεσίες. Είχαμε 1 δισεκατομμύριο δολάρια σε μεσεγγύηση. Και το επιστρέψαμε».
Οι δύσκολες μέρες
Υπήρξαν όμως και αποφάσεις που έπρεπε να πάρει η διοίκηση της εταιρείας οι οποίες δεν ήταν ούτε εύκολες, ούτε όμως και ευχάριστες. «Στις 5 Μαΐου, ανακοινώσαμε απολύσεις. Ήταν το πιο δύσκολο πράγμα που έχω κάνει ποτέ. Στα πρώτα 13 χρόνια λειτουργία μας, δεν χρειάστηκε ποτέ να κάνουμε απολύσεις. Και μετά ήρθε η πανδημία. Ο κορωνοϊός μας ανάγκασε να απολύσουμε περίπου το 25% των εργαζομένων μας, δηλαδή 1.800 – 1.900 υπαλλήλους, συν 1.000 εργολάβους. Χάσαμε περίπου το 40% των υπαλλήλων μας».
Έκτοτε, η Airbnb, άλλαξε πορεία. Ο κορωνοϊός έδωσε ώθηση στις αγροτικές και επαρχιακές περιοχές. «Ξεκινήσαμε να προωθούμε μακροχρόνιες διαμονές άνω των 28 ημερών, οι οποίες αυξήθηκαν από το 14% της επιχείρησής μας το 2019 σε 24% -25% σήμερα. Η ακαθάριστη τιμή κράτησης αυξήθηκε, επειδή οι άνθρωποι κάνουν πλέον κρατήσεις για ολόκληρα σπίτια με τέσσερα ή πέντε υπνοδωμάτια. Αυτό σήμαινε ότι οι ADR [μέσες ημερήσιες τιμές] αυξήθηκαν κατά 20% σε 30%. Η επισκεψιμότητα στον ιστό έφτασε το 95% των επιπέδων του 2019 χωρίς κανένα μάρκετινγκ. Η επιχείρησή μας ήταν ισχυρότερη από ποτέ. Έτσι αποφασίσαμε να βγούμε στις αγορές. Το απόθεμα διπλασιάστηκε την πρώτη ημέρα διαπραγμάτευσης τον Δεκέμβριο».
Τα ταξίδια στην μετά – Covid εποχή
«Ετοιμαστείτε για το ριμπάουντ του αιώνα στον τουρισμό» δηλώνει χαρακτηριστικά ο Τσέσκι. Σε συνολικό επίπεδο, τα ταξίδια πλησιάζουν ήδη τα επίπεδα του 2019 παγκοσμίως. Τα εσωτερικά ταξίδια καταγράφουν μια τεράστια ανάπτυξη. «Δεν έχουν επιστρέψει τα διασυνοριακά ταξίδια ακόμη. Οι άνθρωποι ξοδεύουν περίπου το 25% του εισοδήματός τους στη στέγαση. Τα ταξίδια είναι μια μεγάλη βιομηχανία, όχι τόσο μεγάλη όσο η στέγαση, αλλά περίπου 2 τρισεκατομμύρια δολάρια ετησίως. Τα καταλύματα για ταξίδια κυμαίνονται μεταξύ 700 δισεκατομμυρίων και 1 τρισεκατομμυρίου. Τώρα υπάρχει μια ακόμη κατηγορία που συνδυάζει αυτές τις δύο. Αισθάνομαι αρκετά αισιόδοξος για το μέλλον» υποστηρίζει καταλήγοντας.
Πηγή: NewMoney.gr