Μega-deals της ελληνικής ναυτιλίας το τελευταίο 10ήμερο
10:09 - 30 Αυγούστου 2021
Μία συγχώνευση που δημιουργεί ναυτιλιακό "γίγαντα", αγορές μεγάλων πλοίων και ναυλώσεις με κέρδη ρεκόρ συνθέτουν το "παζλ" των συμφωνιών των Ελλήνων εφοπλιστών στο τέλος του καλοκαιριού.
Φυσικά ξεχωρίζει η στρατηγική κίνηση του ομίλου Navios, συμφερόντων της Αγγελικής Φράγκου. Λίγους μήνες μετά την απορρόφηση του βραχίονα containerships, η Navios Maritime Partners έθεσε υπό τον έλεγχό της και την Navios Maritime Acquisition, η οποία διαχειρίζεται στόλο tankers.
Ως απότοκο του deal, η ναυτιλιακή διαθέτει πλέον περισσότερα από 140 πλοία (bulkers, containerships και tankers) και είναι η μεγαλύτερη του κλάδου στη Wall Street, βάσει μεγέθους του στόλου, η αξία του οποίου προσεγγίζει τα 4,2 δισ. δολάρια.
Πέρα από το πλεονέκτημα της διαφοροποίησης στις ναυτιλιακές αγορές, η κίνηση της κυρίας Φράγκου διασώζει τη Navios Acquisition από δανειακές υποχρεώσεις, οι οποίες διακινδύνευσαν την ομαλή λειτουργία της.
Αγοραπωλησίες
Παρότι οι συναλλαγές στη second hand αγορά περιορίστηκαν τον Αύγουστο, σε παγκόσμιο επίπεδο, καταγράφονται ακόμη ορισμένα ενδιαφέροντα deals.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η συμφωνία της NGM Energy, συμφερόντων της οικογένειας Μουνδρέα, η οποία παραμένει ιδιαίτερα δραστήρια στην αγορά μεταχειρισμένων. Σύμφωνα με ναυλομεσιτικά reports, η ναυτιλιακή απέκτησε το bulk carrier, τύπου capesize, "Frontier Phoenix", χωρητικότητας 181.400 dwt και κατασκευής 2011, έναντι 33,75 εκατ. δολαρίων.
Πρόκειται για τίμημα πάνω από τα επίπεδα της αγοράς για ένα capesize δεκαετίας, το οποίο, με βάση ναυλομεσιτικές πηγές, πωλείται σήμερα κατά μέσο όρο στη "ζώνη" των 30-31 εκατ. δολαρίων. Η βάση δεδομένων Equasis αναφέρει ότι ο στόλος της ναυτιλιακής αποτελείται από 26 πλοία, bulk carriers και tankers.
Παράλληλα, σε ελληνικά "χέρια" κατέληξε, όπως επισημαίνουν ναυλομεσίτες, το υπερ-δεξαμενόπλοιο (VLCC) "Chang Bai San", χωρητικότητας 318.400 dwt και κατασκευής 2012, έναντι 41,5 εκατ. δολαρίων. Πρόκειται για χαμηλό τίμημα, αν ληφθεί υπόψη ότι ένα VLCC δεκαετίας αλλάζει ιδιοκτήτη σήμερα έναντι περίπου 49-50 εκατ. δολαρίων.
Ωστόσο, όπως αναφέρουν τα reports των brokers, πρόκειται για πώληση κατόπιν δικαστικής απόφασης, λόγω προβλημάτων που αντιμετωπίζει η εταιρεία που το ήλεγχε μέχρι πρότινος, η Xihe Holdings, με έδρα τη Σιγκαπούρη. Η VesselsValue αποτιμά το tanker στα 46,3 εκατ. δολάρια.
Μέχρι τώρα δεν έχει γίνει γνωστό το όνομα του αγοραστή. Μόνο η ναυλομεσιτική Seasure Shipbroking εμφανίζει την Cyprus Maritime, συμφερόντων του Ανδρέα Χατζηγιάννη, ως νέα ιδιοκτήτρια του δεξαμενόπλοιου.
"Τρελά" κέρδη
Τις εξαιρετικές συνθήκες στις αγορές μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων εξακολουθούν να εκμεταλλεύονται οι "Greeks", εξασφαλίζοντας πολυετείς ναυλώσεις σε ιδιαίτερα ελκυστικές τιμές.
Στα containerships, η Danaos Corporation του Γιάννη Κούστα έκλεισε ναύλωση τεσσάρων ετών για το "Phoebe", χωρητικότητας 8.463 TEUs και κατασκευής 2005, αποκομίζοντας 55.000 δολάρια την ημέρα. Η εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο ναυτιλιακή διαχειρίζεται 71 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Πάνω από 50.000 δολάρια την ημέρα κερδίζει το "Synergy Oakland" (χωρητικότητας 4.253 TEUs και κατασκευής 2009) της Eurobulk, συμφερόντων Αριστείδη Πίττα. Συγκεκριμένα, το πλοίο έχει ναυλωθεί στην κορυφαία εταιρεία τακτικών γραμμών Maersk για τρία χρόνια, έναντι 51.000 δολαρίων την ημέρα. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της, η εταιρεία ελέγχει 22 πλοία (containerships και bulk carriers).
Στο ξηρό φορτίο ξεχωρίζει η συμφωνία της Livanos Maritime, συμφερόντων της οικογένειας Λιβανού, για το supramax "Ariadne", χωρητικότητας 57.000 dwt και κατασκευής 2010. Το πλοίο ναυλώθηκε για έξι μήνες, κερδίζοντας περίπου 41.000 δολάρια την ημέρα.
Πηγή: Capital.gr