ΧΑΡΗΣ ΚΥΡΙΑΚΙΔΗΣ ΔΕΠΕ- Η δικαιοσύνη στον ασφαλιστικό τομέα

Η Χάρης Κυριακίδης ΔΕΠΕ ιδρύθηκε το 1976 και έχει διαχρονικά εξελιχθεί σε μια από τις μεγαλύτερες δικηγορικές εταιρείες στην Κύπρο. Παρέχει υπηρεσίες μέσω τμημάτων που καλύπτουν όλα σχεδόν τα νομικά πεδία και τους τομείς επιχειρηματικότητας.

Mιλήστε μας για την εταιρεία σας και τις κύριες υπηρεσίες/προϊόντα της.

H Χάρης Κυριακίδης ΔΕΠΕ ασχολείται από την ίδρυσή της το 1976 μέχρι και σήμερα, δηλαδή εδώ και 45 χρόνια, με ζητήματα ασφαλιστικού δικαίου. Τα τελευταία 15 χρόνια έχει δημιουργήσει ξεχωριστό τμήμα Ασφαλιστικού Δικαίου και Προσωπικών Τραυματισμών (Insurance Law and Personal Injury Department), το οποίο είναι ένα από τα μεγαλύτερα στην Κύπρο και συμβουλεύει τόσο τοπικές όσο και διεθνείς εταιρείες, οι οποίες δραστηριοποιούνται στον τομέα των ασφαλίσεων και της διαχείρισης κινδύνων. Στο εν λόγω τμήμα εργάζονται σήμερα πέντε δικηγόροι και δύο paralegals. Χειρίζεται δικαστηριακές και εξωδικαστηριακές υποθέσεις τροχαίων και εργατικών ατυχημάτων, ιατρικής αμέλειας, επαγγελματικής αμέλειας, ευθύνης κατόχων ακίνητης ιδιοκτησίας, απαιτήσεων ανάκτησης ασφαλιστικών εταιρειών, ενώ παράλληλα παρέχει σε ασφαλιστικές εταιρείες νομικές συμβουλές συμμόρφωσης με κανονισμούς και νομοθεσίες.

Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις της ασφαλιστικής βιομηχανίας σήμερα;

Υπάρχουν αρκετές προκλήσεις στην ασφαλιστική βιομηχανία. Καταρχάς, τα τελευταία χρόνια η βιομηχανία κλήθηκε να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις διάφορων ευρωπαϊκών Κανονισμών και Οδηγιών, όπως το Solvency II, MiFID II, GDPR, PRIIPS και IDD. Όλες σχεδόν οι ασφαλιστικές εταιρείες ανάλωσαν πάρα πολύ χρόνο, χρήμα και εργατικό προσωπικό για να συμμορφωθούν με τις αυξημένες απαιτήσεις που απορρέουν από το νέο νομοθετικό και κανονιστικό καθεστώς. Μάλιστα, το νέο ρυθμιστικό περιβάλλον ευνοεί την ίδρυση μεγάλων μονάδων κάτι το οποίο ενδεχομένως να οδηγήσει κάποιες ασφαλιστικές εταιρείες σε εξαγορά ή και συγχώνευση. Πιστεύουμε ότι τα επόμενα χρόνια θα αυξηθεί ο αριθμός συγχωνεύσεων ή και εξαγορών ασφαλιστικών εταιρειών, όχι μόνο ως αποτέλεσμα του νέου ρυθμιστικού πλαισίου, αλλά και ως συνέπεια του γεγονότος ότι η κυπριακή αγορά ενδεχομένως να είναι η μοναδική αγορά ανά το παγκόσμιο που ενώ είναι τόσο μικρή σε μέγεθος διαθέτει τόσο μεγάλο αριθμό ασφαλιστικών εταιρειών (34 ασφαλιστικές εταιρείες, ενώ άλλες 8 δραστηριοποιούνται στην Κύπρο υπό το καθεστώς ελεύθερης εγκατάστασης). Επίσης, οι ραγδαίες εξελίξεις στην τεχνολογία, η ψηφιοποίηση των δεδομένων, οι τεχνολογικές εφαρμογές και οι νομικές συμβουλές που απαιτούνται για τη συμμόρφωση με τους πιο πάνω κανονισμούς και ειδικότερα του GDPR, έχουν απασχολήσει ιδιαίτερα την ασφαλιστική βιομηχανία τα τελευταία χρόνια.

Η εμπειρία του τμήματος Ασφαλιστικού Δικαίου

Σε ποια θέματα, εκτός από δικαστική και εξωδικαστική εκπροσώπηση σε απαιτήσεις (claims), έχει εμπειρία το τμήμα Ασφαλιστικού Δικαίου της εταιρείας σας;

Η εταιρεία μας παρέχει νομικές συμβουλές για θέματα χειρισμού απαιτήσεων που προκύπτουν τόσο από ασφαλιστικά προϊόντα ζωής όσο και από ασφαλιστικά προϊόντα γενικού κλάδου. Παράλληλα, έχουμε αναλάβει την ευθύνη καθοδήγησης διάφορων ασφαλιστικών εταιρειών σε θέματα κανονιστικής συμμόρφωσης, καθώς και εκπαίδευσης στελεχών τους, όπως διοικητικού προσωπικού, αλλά και ασφαλιστικών διαμεσολαβητών, ούτως ώστε να διασφαλιστεί η σωστή εφαρμογή και κατανόηση νέου ρυθμιστικού πλαισίου από τα εποπτευόμενα μέλη.

Περαιτέρω, ως εταιρεία έχουμε ασχοληθεί με τη σύνταξη και αναθεώρηση αντασφαλιστικών συμβάσεων στη βάση των οποίων κτίζεται η μετέπειτα συνεργασία των μερών. Μετά την εφαρμογή του Solvency II και των κεφαλαιακών απαιτήσεων που προβλέπονται από τον εν λόγω κανονισμό, η αντασφάλιση αποτελεί το κατ’ εξοχήν εργαλείο για τη μείωση των κεφαλαιακών απαιτήσεων, προσφέροντας την απαραίτητη σταθερότητα στον τομέα της ασφάλισης.  

Επιπλέον, παρέχουμε νομικές συμβουλές όσον αφορά την αναθεώρηση ασφαλιστικών συμβολαίων, αιτήσεων ασφάλισης, ασφαλιστικών συμβάσεων διαμεσολάβησης, ασφαλιστικών συμβάσεων με τρίτα πρόσωπα καθώς και άλλων εσωτερικών εγγράφων ασφαλιστικών εταιρειών.

Χειριζόμαστε επίσης, για λογαριασμό ασφαλιστικών εταιρειών, απαιτήσεις οι οποίες εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της 4ης Οδηγίας Ασφάλισης Οχημάτων και στο σύστημα Πράσινης Κάρτας (Green Card System).                                                                Συγκεκριμένα, η εταιρεία μας παρέχει νομικές συμβουλές στην αντιμετώπιση απαιτήσεων της 4ης Οδηγίας Ασφάλισης Οχημάτων από τροχαίο ατύχημα ασφαλισμένου, το οποίο συνέβη  στην Κύπρο με αλλοδαπό εμπλεκόμενο όχημα, αλλά και απαιτήσεων του συστήματος Πράσινης Κάρτας, στο οποίο ο ασφαλισμένος εμπλέκεται σε τροχαίο ατύχημα που συμβαίνει σε αλλοδαπό κράτος - μέλος.

Επίσης, κληθήκαμε να δώσουμε νομικές συμβουλές για θέματα που αφορούν στην άδεια λειτουργίας ασφαλιστικών επιχειρήσεων, οι οποίες έχουν την έδρα τους σε άλλα κράτη και ενδιαφέρονται να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους στην Κυπριακή Δημοκρατία και τη διεύρυνση των πωλήσεών τους υπό το καθεστώς ελεύθερης παροχής υπηρεσιών και ελεύθερης εγκατάστασης, στη βάση των ελευθεριών που θεσπίστηκαν από τη Συνθήκη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τη Συνθήκη Λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Τέλος, ένα άλλο θέμα στο οποίο έχει εμπειρία το τμήμα ασφαλιστικού δικαίου της εταιρείας μας είναι η αντιμετώπιση απαιτήσεων που έχουν κάποιο στοιχείο ασφαλιστικής απάτης. Οι κυπριακές ασφαλιστικές εταιρείες αντιμετωπίζουν σχεδόν καθημερινά ψεύτικες ή υπερβολικές απαιτήσεις, κυρίως στον κλάδο των τροχαίων ατυχημάτων, όπου το φαινόμενο έχει γίνει πολύ έντονο εδώ και μερικά χρόνια. Διαπιστώνουμε και εμείς κατά τον χειρισμό υποθέσεων ότι υπάρχουν οργανωμένα κυκλώματα στα οποία συμπεριλαμβάνονται συνεργεία επιδιόρθωσης οχημάτων, γιατροί και άλλοι, οι οποίοι είτε παρουσιάζουν ψευδείς ή υπερβολικούς τραυματισμούς των εμπλεκόμενων είτε τους αποδίδουν σε ατυχήματα ή άλλα συμβάντα, ενώ ήταν προϋπάρχοντα, είτε ακόμα «σκηνοθετούν» και τα ίδια τα ατυχήματα.

Οι ασφαλιστικές εν καιρώ πανδημίας

Πώς επηρεάζει η πανδημία την παροχή νομικών υπηρεσιών σε ασφαλιστικές εταιρείες και πώς επηρεάζει η τεχνολογία τον τρόπο λειτουργίας των ασφαλιστικών εταιρειών;

Η ασφαλιστική βιομηχανία απέδειξε την αξιοπιστία και την ανθεκτικότητά της παρά την κρίση που προκάλεσε η πανδημία τον τελευταίο χρόνο. Η έξαρση του κορωνοϊού δεν αναμένεται να έχει σοβαρό αντίκτυπο στις ασφαλιστικές εταιρείες (από πλευράς απαιτήσεων), αφού στα περισσότερα ασφαλιστικά προϊόντα/προγράμματα που υπάρχουν στην αγορά, εξαιρείται η πανδημία από την ασφαλιστική κάλυψη. Ωστόσο, θα πρέπει οι ασφαλιστικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Κύπρο να λάβουν πολύ σοβαρά υπόψη την απόφαση που εκδόθηκε πρόσφατα στο Ηνωμένο Βασίλειο στην υπόθεση - πιλότος (Financial Conduct Authority (Appellant) -v- Arch Insurance (UK) Ltd and others (Respondents) [2020] EWHC Comm 2448), όπου τίθενται σοβαρά ζητήματα που επεκτείνουν την ευθύνη των ασφαλιστικών εταιρειών κάτω από υφιστάμενα συμβόλαια. Φυσικά αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον το κατά πόσο τα κυπριακά δικαστήρια θα υιοθετήσουν την εν λόγω απόφαση.

Όσον αφορά τις υπόλοιπες απαιτήσεις υπήρξε γενική μείωση. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το 2019 υπήρξαν σχεδόν διπλάσια ατυχήματα σε σχέση με το 2020, με τον συνολικό αριθμό των απαιτήσεων το 2019 να αντιστοιχούσε σε περίπου 290.000, ενώ το 2020 σε 148.000. Παράλληλα, αυτή η έκτακτη κατάσταση λειτούργησε ως κινητήριος μοχλός για την άμεση ένταξη όλων των επιχειρήσεων στον ψηφιακό κόσμο, ούτως ώστε να είναι εφικτή η συνέχιση των εργασιών τους. Είναι γεγονός ότι πριν από την εφαρμογή των περιοριστικών μέτρων τον Μάρτιο του 2020, ελάχιστες ασφαλιστικές εταιρείες παρείχαν τα προϊόντα και υπηρεσίες τους διαδικτυακά. Η πανδημία έδωσε το έναυσμα για περαιτέρω τεχνολογική ανάπτυξη και δημιουργία νέων ασφαλιστικών προϊόντων, κάτι που δημιούργησε και απαιτήσεις για νομική υποστήριξη σε διάφορα σχετικά ζητήματα.

Τον τελευταίο χρόνο λοιπόν, παρατηρείται αυξητική τάση στις διαδικτυακές πωλήσεις και πλέον αρκετές ασφαλιστικές εταιρείες παρέχουν προϊόντα και υπηρεσίες τους διαδικτυακά, παρόλο που μέχρι και σήμερα υπάρχουν νομικές στρεβλώσεις, οι οποίες απαιτούν προσωπική παρουσία, υπογραφές και σφραγίδες. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο νομοθετικό πλαίσιο της Κύπρου τυγχάνει εφαρμογής ο Κανονισμός 910/2014 σχετικά με την ηλεκτρονική ταυτοποίηση και τις υπηρεσίες εμπιστοσύνης για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές στην εσωτερική αγορά, ο οποίος διευκολύνει και προωθεί τις διασυνοριακές και εθνικές διαδικτυακές πωλήσεις. Το κυπριακό κοινοβούλιο έχει ψηφίσει τον νόμο 55(Ι)/2018 για την εφαρμογή των σχετικών προνοιών, εντούτοις η πρακτική χρήση της ηλεκτρονικής υπογραφής παραμένει ακόμα μετέωρη και μη συνήθης στις καθημερινές συναλλαγές.  

Νέα δεδομένα με τη μεταρρύθμιση της δικαιοσύνης

Πώς θα επηρεάσει η μεταρρύθμιση της δικαιοσύνης τον ασφαλιστικό τομέα;

Από τον Ιούλιο του 2020 ανακοινώθηκε το Πρόγραμμα Εκδίκασης Καθυστερούμενων Υποθέσεων (Backlog) στο Ε.Δ. Πάφου, με σκοπό τη διεκπεραίωση και ολοκλήρωση όλων των εκκρεμούντων αγωγών, οι οποίες καταχωρίστηκαν μέχρι και τις 31/12/2013. Σύμφωνα με το πλάνο, αυτό το πρόγραμμα θα επεκταθεί σύντομα και στις άλλες επαρχίες, με σκοπό να ξεκαθαρίσουν όλες οι αγωγές που εκκρεμούν εδώ και πολλά χρόνια.

Πολύ μεγάλη επίδραση θεωρούμε ότι θα έχει στον ασφαλιστικό τομέα και ειδικότερα στο κομμάτι των απαιτήσεων η μεταρρύθμιση των Θεσμών Πολιτικής Δικονομίας. Σύμφωνα με το σχέδιο των Προτεινόμενων Κανονισμών Πολιτικής Δικονομίας, έχουν διαμορφωθεί προδικαστικά πρωτόκολλα σε σχέση με απαιτήσεις για συγκεκριμένο χρηματικό ποσό, τροχαία ατυχήματα και σωματικές βλάβες, ενώ για τις περιπτώσεις που δεν καλύπτονται από πρωτόκολλα προβλέπεται διαδικασία προδικαστικής συμπεριφοράς, στοχεύοντας στην αναμόρφωση του τρόπου με τον οποίο τα μέρη συμπεριφέρονται πριν από την έναρξη δικαστικής διαδικασίας. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι πριν από την καταχώριση της αγωγής ο απαιτητής θα οφείλει να αποστείλει επιστολή απαίτησης προς τον προτεινόμενο εναγόμενο, η οποία θα περιλαμβάνει συγκεκριμένα στοιχεία και έπειτα ο προτεινόμενος εναγόμενος θα έχει συγκεκριμένη προθεσμία μέσα στην οποία θα οφείλει να απαντήσει. Το δικαστήριο δύναται να λάβει υπόψη τη συμμόρφωση ή τη μη συμμόρφωση με προδικαστικό πρωτόκολλο κατά την έκδοση οδηγιών διαχείρισης υπόθεσης και όταν εκδίδει διατάγματα αναφορικά με τα έξοδα. Δημιουργείται έτσι ισχυρό κίνητρο για τα μέρη να εμπλακούν σε προδικαστηριακές επικοινωνίες. Επίσης, σε οποιοδήποτε στάδιο και το αργότερο 21 ημέρες πριν την έναρξη της ακροαματικής διαδικασίας, τα μέρη θα δικαιούνται να υποβάλουν προτάσεις διακανονισμού οι οποίες όσον αφορά την πλευρά του εναγόμενου προσομοιάζουν με τις συνέπειες της Πληρωμής στο Δικαστήριο που υπάρχει και σήμερα, όμως δεν θα χρειάζεται να κατατίθεται το σχετικό ποσό στο δικαστήριο. Συγκεκριμένα, σε περίπτωση που ο ενάγοντας απορρίψει πρόταση διακανονισμού του εναγόμενου και το δικαστήριο επιδικάσει ποσό μικρότερο του συνολικού ποσού της πρότασης του εναγόμενου, τότε ο ενάγοντας θα καταβάλλει οποιαδήποτε έξοδα επωμίστηκε ο εναγόμενος μετά την τελευταία ημερομηνία κατά την οποία η πρόταση θα μπορούσε να γίνει αποδεκτή σύμφωνα με τους όρους της.

Με αυτές και άλλες αλλαγές, θεωρούμε πως θα μειωθεί ο χρόνος εκδίκασης των υποθέσεων (από 7-8 χρόνια που είναι σήμερα ενδεχομένως σε 2-3) και συνεπώς οι ασφαλιστικές εταιρείες θα καλούνται να διευθετούν νωρίτερα όλες τις απαιτήσεις τους, ενώ ταυτόχρονα θα περιορίζονται τα δικηγορικά και άλλα αχρείαστα έξοδα, αλλά και οι τόκοι, τα οποία καλούνται να πληρώσουν οι ασφαλιστικές εταιρείες.

Νομικά πεδία και τομείς της εταιρείας

Η Χάρης Κυριακίδης ΔΕΠΕ παρέχει υπηρεσίες μέσω τμημάτων που καλύπτουν όλα σχεδόν τα νομικά πεδία και τους τομείς επιχειρηματικότητας και συγκεκριμένα: Διοικητικό και Δημόσιο Δίκαιο, AML και Κυρώσεις, Τραπεζικά και Χρηματοοικονομικά, Blockchain, Ανταγωνισμός, Εταιρική και Εμπορική Συμβουλευτική, Επίλυση εταιρικών διαφορών και Διαιτησία, Ποινικό Δίκαιο (με έμφαση στις εκδόσεις και τα ευρωπαϊκά εντάλματα σύλληψης), Προστασία προσωπικών δεδομένων & Ηλεκτρονικό Δίκαιο, Ανάκτηση χρεών, Εργατικό Δίκαιο, Πνευματική Ιδιοκτησία, Ασφαλιστικό Δίκαιο, Δίκαιο Προσωπικών Ζημιών (Personal Injury), Περιουσιακά και Οικογενειακά θέματα, Ακίνητη Ιδιοκτησία, Ναυτικό Δίκαιο, Φορολογικό Δίκαιο, Εμπιστεύματα και Επενδυτικά Ταμεία.

 

Facts & figures

4 γραφεία

9 συνέταιροι

30 δικηγόροι

45 χρόνια εμπειρίας

80 συνεργάτες

 

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Διευθύνσεις

Λευκωσία: Κινύρα 1, 5ος όροφος, 1102, Λευκωσία

Λεμεσός: Γλάδστωνος 106, 3032, Λεμεσός

Λάρνακα: Λεωφόρος Φανερωμένης 115, Antouanettas Building, 6031, Λάρνακα

Πάφος: Νίκου Νικολαΐδη 4 & Κινύρα, 2ος όροφος, 8011, Πάφος

 

Τηλέφωνο: 24201600

Φαξ: 24201601

E-mail: info@harriskyriakides.law

Ιστοσελίδα: www.harriskyriakides.law

 

 

 

Δειτε Επισης

TRUST INSURANCE CYPRUS - Η Trust καλωσορίζει το μέλλον
EUROLIFE - Συμβόλαιο αξιοπιστίας
ΑNCORIA - Με ποιότητα και αξιοπιστία
ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΕΣ ΚΥΠΡΟΥ - Το 2021 είναι η χρονιά μας
Στην εποχή του insurtech