Ε. Καλογήρου: Πρέπει να μάθουμε να ζούμε και να ταξιδεύουμε με τον ιό

Αισιόδοξη παρουσιάζεται η Ελένη Καλογήρου, CEO  της Hermes Airports, σε ό,τι αφορά την ανάκαμψη της ταξιδιωτικής κίνησης μετά το πλήγμα που επέφερε η πανδημία στην τουριστική βιομηχανία, επισημαίνοντας πως ο τομέας θα ανακάμψει σταδιακά και θα ευδοκιμήσει όπως το έχει πράξει και σε άλλες δύσκολες περιόδους.

Πώς θα περιγράφατε την εμπειρία σας κατά την περίοδο αποκλεισμού στα αεροδρόμια; Ποιες ήταν οι προτεραιότητές σας εκείνη την εποχή;
Προτεραιότητές μας από την αρχή της πανδημίας ήταν η προστασία και η ασφάλεια του προσωπικού και των επιβατών μας και η διασφάλιση της επιχειρησιακής συνέχειας. Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι, ακόμη και κατά τη διάρκεια της περιόδου αποκλεισμού, τα αεροδρόμιά μας δεν έκλεισαν, καθώς αποτελούν κρίσιμο συστατικό στοιχείο των υποδομών της χώρας. Τα αεροδρόμια έπρεπε να παραμείνουν σε λειτουργία καθώς προσφέρουν βασικές υπηρεσίες, διατηρώντας τη συνδεσιμότητα με τον υπόλοιπο κόσμο και εξυπηρετώντας κρίσιμες πτήσεις για τη μεταφορά φορτίου (συμπεριλαμβανομένων των ιατρικών προμηθειών) και τον επαναπατρισμό ανθρώπων. Αυτό που σήμαινε για εμάς ήταν ότι, σε μια εποχή χωρίς ουσιαστικά έσοδα, συνεχίσαμε να επιβαρυνόμαστε το κόστος. Ήταν απαραίτητο να μειώσουμε τα έξοδά μας στο μέγιστο δυνατό βαθμό για να διασφαλίσουμε τη ρευστότητά μας και να διασφαλίσουμε τη συνέχεια της επιχείρησής μας. Παρόλο που ένα μεγάλο ποσοστό των δαπανών ενός αεροδρομίου δεν είναι μεταβλητό και, ως εκ τούτου, είναι δύσκολο να μειωθεί, η αποτελεσματική συνεργασία μεταξύ όλων των φορέων του αεροδρομίου, μας επέτρεψε να διαχειριστούμε την δύσκολη αυτή περίοδο.

Πιστεύετε ότι ο COVID-19 θα έχει μόνιμο αντίκτυπο στον τομέα των αερομεταφορών και των αεροδρομίων; Οι εταιρείες διαχείρισης αεροδρομίων σε άλλες χώρες εξετάζουν ήδη εναλλακτικές πηγές εσόδων (θεματικά πάρκα κλπ). Προβλέπετε ότι η Hermes Airports θα αναγκαστεί να ακολουθήσει παρόμοια προσέγγιση;
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η συνεχιζόμενη πανδημία COVID-19 έχει τεράστιο αντίκτυπο στη ζωή των ανθρώπων, στην κοινωνία και στην παγκόσμια οικονομία, με τις αεροπορικές μεταφορές και τον ευρύτερο τομέα των ταξιδιών και του τουρισμού να είναι μεταξύ των τομέων που έχουν πληγεί περισσότερο. Ο τομέας των αεροπορικών μεταφορών έχει αποδείξει και στο παρελθόν ότι μπορεί να ανταποκριθεί με επιτυχία στις αλλαγές και στις προκλήσεις που προκύπτουν και πιστεύω ότι το ίδιο θα συμβεί και τώρα. Για ένα νησί όπως η Κύπρος, με μεγάλο τουριστικό τομέα, η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια θα συνεχίσει να υπάρχει και θα αναβιώσει σταδιακά. Αναγνωρίζουμε ότι μπορεί να χρειαστεί λίγος χρόνος για να επιστρέψουμε σε προηγούμενα επίπεδα κυκλοφορίας, αλλά είμαι βέβαιη ότι θα το πράξουμε. Ευκαιρίες μπορεί να προκύψουν σε μια κρίση, όχι μόνο μέσω εναλλακτικών πηγών εσόδων αλλά μέσω παραλλαγών σε υπάρχουσες. Ένα καλό παράδειγμα είναι η απόφαση της Wizz Air να δημιουργήσει μια νέα βάση στη Λάρνακα με τρία αεροσκάφη από τον Ιούλιο του 2020. Αυτός ήταν ένας μακροπρόθεσμος στόχος μας και η ευκαιρία να το κάνουμε πραγματικότητα ήρθε κατά τη διάρκεια της κρίσης.

Υπάρχουν νέες εξελίξεις σχετικά με τη χρήση του παλιού αεροδρομίου;
Μεγάλο μέρος της περιοχής του παλιού αεροδρομίου αξιοποιείται. Από το 2019, περίπου 5.000 τ.μ.μ. από το παλιό κτίριο του τερματικού σταθμού έχουν στεγάσει ένα πανεπιστήμιο που προσφέρει μαθήματα εξ αποστάσεως. Επιπλέον, οι εταιρείες Skylink executive aviation terminal, courier και cargo handling, καθώς και τρεις σχολές αεροπορικών πτήσεων, βρίσκονται επίσης στην περιοχή του παλιού αεροδρομίου.

Ποια είναι η πρόβλεψή σας για την επιβατική κίνηση το 2021; Πιστεύετε ότι θα υπάρξει ποτέ επιστροφή στους αριθμούς ρεκόρ του περασμένου έτους;
Εξακολουθεί να υπάρχει σημαντική αβεβαιότητα ως προς το πως θα κυλήσει το 2021, πράγμα το οποίο εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον τρόπο με τον οποίο εξελίσσεται η κατάσταση με τον ιό, τις πιθανές θεραπείες, την ταχύτητα εμβολιασμού, καθώς και τους επιδημιολογικούς περιορισμούς που επιβάλλονται από διάφορες χώρες και τον βαθμό συντονισμού τους.

Αυτό που είδαμε είναι ότι υπάρχει ζήτηση για ταξίδια και μια ταχεία ανάκαμψη πραγματοποιήθηκε τον Ιούλιο και τον Αύγουστο του 2020, πριν επιβληθούν πρόσθετοι περιορισμοί στις πτήσεις. Με βάση την εμπειρία που αποκτήθηκε, θα έλεγα ότι το 2021 θα πρέπει να περάσουμε από τη διαχείριση κρίσεων στη διαχείριση κινδύνων και έτσι να μάθουμε να ζούμε και να ταξιδεύουμε με τον ιό. Εάν η πρόταση του τομέα των αερομεταφορών για διενέργεια διαγνωστικών tests σε ταξιδιώτες που προέρχονται από περιοχές υψηλού κινδύνου-σε αντίθεση με την εφαρμογή καραντίνας ή οριστικών περιορισμών στα ταξίδια – αγκαλιαστεί, θα επιτρέψει την ανάκτηση της εναέριας κυκλοφορίας μειώνοντας ταυτόχρονα τον κίνδυνο μετάδοσης, τόσο στις τοπικές κοινότητες όσο και κατά τη διάρκεια των αεροπορικών πτήσεων. Παρόλο που θα μας πάρει τρία έως τέσσερα χρόνια πριν επιστρέψουμε στα επίπεδα επιβατών του 2019, η προσδοκία είναι ότι θα το κάνουμε και ότι θα συνεχίσουμε να μεγαλώνουμε στη συνέχεια.

Θα έχετε ακούσει την κριτική ότι η αεροπορική σύνδεση της Κύπρου είναι ανεπαρκής, είναι αλήθεια αυτό; Πώς θα περιγράφατε την εικόνα και πώς μπορεί να βελτιωθεί;
Δεδομένου του μεγέθους της Κύπρου και της απόστασής μας από την Ευρώπη δεν θα έλεγα ότι η συνδεσιμότητά μας είναι ανεπαρκής, αλλά παραδέχομαι ότι μπορεί να βελτιωθεί και εργαζόμαστε προς το σκοπό αυτό. Λίγο πριν την εμφάνιση της πανδημίας, η Κύπρος συνδέθηκε άμεσα με 120 προορισμούς σε 40 χώρες μέσω 70 αεροπορικών εταιρειών. Η κρίση έχει επηρεάσει την αεροπορική βιομηχανία σε παγκόσμιο επίπεδο και, ως εκ τούτου, η συνδεσιμότητα της Κύπρου δεν θα μπορούσε να παραμείνει ανεπηρέαστη. Ωστόσο, από την πρώτη μέρα, βρισκόμαστε σε συνεχή επικοινωνία με τις αεροπορικές εταιρείες, με στόχο να τους πείσουμε να αποκαταστήσουν πλήρως τα προγράμματα πτήσεων τους. Οι προσπάθειες αυτές έχουν σταδιακά ακμάσει, με περίπου 20 αεροπορικές εταιρείες να εκτελούν πτήσεις προς και από τα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου αυτή τη στιγμή. Η δημιουργία μιας βάσης στην Κύπρο από την Wizz Air θα συμβάλει σίγουρα στη βελτίωση της κατάστασης, ειδικά όταν αρθούν οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί. Ένα καλό παράδειγμα είναι η εισαγωγή της διαδρομής Beauvais του Παρισιού προς και από τα αεροδρόμια της Λάρνακας και της Πάφου, η οποία θα παρέχει άμεση σύνδεση με τη Γαλλία, κάτι στο οποίο εργαζόμαστε εδώ και αρκετά χρόνια.

Δεδομένου ότι η Κύπρος δεν μπορεί να επωφεληθεί από τις παραδοσιακές αγορές φέτος λόγω της πανδημίας, ποιες άλλες αγορές νομίζετε ότι πρέπει να στοχεύσουμε για να αυξήσουμε τις αφίξεις τουριστών;
Μία από τις κύριες προτεραιότητες της μακροπρόθεσμης στρατηγικής μας για την ανάπτυξη της αεροπορική κίνησης είναι η διαφοροποίηση της κυκλοφορίας για τη μείωση της εξάρτησης από τις παραδοσιακές αγορές μέσω της ανάπτυξης των δευτερογενών αγορών. Το περασμένο καλοκαίρι, για παράδειγμα, είδαμε ανάπτυξη σε αγορές όπως η Αυστρία και η Ελβετία. Ωστόσο, λόγω της επιδημιολογικής κατάστασης, δεν ήταν δυνατόν να αξιοποιηθεί αυτή η ευκαιρία. Οι προσπάθειες προς αυτή την κατεύθυνση θα συνεχιστούν με τη σταδιακή ανάκαμψη της κυκλοφορίας. Η διαφοροποίηση σε διαφορετικές αγορές δεν αφορά μόνο τις χώρες αλλά και τους τύπους ταξιδιωτών. Με βάση τις ταξιδιωτικές τάσεις που παρατηρούμε, τα μεμονωμένα ταξίδια φαίνεται να αυξάνουν τη σημασία τους και αυτό είναι ένα τμήμα της αγοράς που επιδιώκουμε ως αεροδρόμια και ενθαρρύνουμε τον τομέα του τουρισμού να διερευνήσει περαιτέρω. Άλλες τάσεις περιλαμβάνουν τους νεότερους επιβάτες και τους ανθρώπους που αναζητούν πιο γνήσιες εμπειρίες όταν ταξιδεύουν, οι οποίες επίσης προωθούνται.

Ποιες είναι οι βασικές δεξιότητες και ιδιότητες που χρειάζεται ένας επιτυχημένος επιχειρηματικός ηγέτης;
Στόχος κάθε επιχειρηματικού ηγέτη είναι να επιτύχει τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα για τον οργανισμό του οποίου ηγείται. Για να επιτευχθεί αυτό, πρέπει πρώτα να έχει όραμα για το πού θέλει να οδηγήσει τον οργανισμό. Αυτό το όραμα θα καθοδηγήσει τη δημιουργία μιας στρατηγικής, με συγκεκριμένους και μετρήσιμους στόχους, οι οποίοι στη συνέχεια θα πρέπει να κοινοποιούνται σε όλους στον οργανισμό, ώστε να μπορούν να εφαρμοστούν και να αποδώσουν τα επιθυμητά αποτελέσματα. Είναι σημαντικό για τους ηγέτες να είναι σε θέση να επικοινωνούν το όραμά τους με έναν συναρπαστικό τρόπο στην ομάδα τους και να οδηγούν με υποδειγματικό τρόπο, εμπνέοντας όλους να εργαστούν αποτελεσματικά για την επίτευξη των στόχων τους. Ένας ηγέτης πρέπει να είναι ευέλικτος και ικανός να προσαρμόζεται στις μεταβαλλόμενες καταστάσεις προκειμένου να επιτύχει τη μακροπρόθεσμη στρατηγική του οργανισμού. Τέλος, είναι πολύ σημαντικό για έναν ηγέτη να έχει αξίες στις οποίες να βασίζει τις ενέργειές του/της, η σημαντικότερη από τις οποίες είναι η ακεραιότητα.


Who is Who
Η Ελένη Καλογήρου, από τον Μάιο του 2016, είναι η ανώτατη εκτελεστική διευθύντρια της Hermes Airports, της εταιρείας που διαχειρίζεται τα δυο διεθνή αεροδρόμια της Κύπρου στη βάση 25ετούς συμφωνίας. Η συμφωνία παραχωρήθηκε για την ανάπτυξη και τη λειτουργία των δύο διεθνών αερολιμένων στη Λάρνακα και την Πάφο και υπογράφηκε με την Κυπριακή Δημοκρατία το 2006 κατόπιν διεθνούς διαγωνισμού. Η επαγγελματική πορεία της Ελένης Καλογήρου στην Hermes Airports ξεκίνησε το 2014, όταν είχε διατελέσει ανώτατη οικονομική διευθύντρια και εκτελεστική διευθύντρια ελέγχου εργασιών.

Διαθέτει πέραν των 30 χρόνων επαγγελματικής εμπειρίας, κυρίως στον κλάδο των αερομεταφορών, καθώς υπήρξε ανώτατη οικονομική διευθύντρια και μεταγενέστερα αναπληρώτρια ανώτατη εκτελεστική διευθύντρια των Κυπριακών Αερογραμμών. Τον Ιούνιο 2019 διορίστηκε μέλος στο διοικητικό συμβούλιο του Διεθνούς Συμβούλιου Αερολιμένων Ευρώπης (ACI Europe) κι από το 2018 είναι μέλος του συμβουλευτικού σώματος του ICAEW Travel, Tourism & Hospitality Community.

Διαθέτει, επίσης, εμπειρία στον τομέα ανάπτυξης ακινήτων, καθώς και στο λογιστικό επάγγελμα, έχοντας εργαστεί στην KPMG τόσο στην Κύπρο όσο και στο Λονδίνο. Η Ελένη Καλογήρου είναι μέλος του Ινστιτούτου Εγκεκριμένων Λογιστών της Αγγλίας και Ουαλίας (ICAEW) και του Συνδέσμου Εγκεκριμένων Λογιστών Κύπρου. Είναι κάτοχος πτυχίου και μεταπτυχιακού διπλώματος στα οικονομικά από το Πανεπιστήμιο του Cambridge.

Δειτε Επισης

Παγκόσμια διάκριση για τη Δέσποινα Πολυβίου στις εξετάσεις επαγγελματικού επιπέδου του ICAEW
Παρουσίαση βιβλίου «Σπύρος Κυπριανού: Στη μάχη της ιστορίας όπως την έζησα 1932-1959»
Nobu Matshuhisa: Η αγάπη του για την κυπριακή κουζίνα και η επέκταση στην Ευρώπη
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Το κτίσιμο μιας επιχειρηματικής αυτοκρατορίας και η τεράστια κοινωνική προσφορά
Έφυγε από την ζωή ο Έλληνας εφοπλιστής και επιχειρηματίας Βαρδής Βαρδινογιάννης
Διευθύντρια για πολυμερείς υποθέσεις στο DG TRADE η Μυρτώ Ζαμπάρτα-Διορίστηκε από την Κομισιόν
Η fashion designer Βασιλική Χαρίτωνος στο 1ο Ευρωπαϊκό Φεστιβάλ Τέχνης και Πολιτισμού Αναπηρίας DIS
Ο ιδρυτής της M. Residence Νικόλας Μιχαλιάς στη λίστα «40 under 40» του Fortune Greece-«Είναι ένας πρωτοπόρος»
Ο Νικόλας Στρατής, μέλος του ICAEW, στην υψηλού κύρους επιτροπή IFAC Young Leaders Collective
Κυκλοφόρησε η βιογραφία της Ζέτας Αιμιλιανίδου-H χαρισματική προσωπικότητα και το σημαντικό της έργο