Η διακύβευση της νέας φορολογικής μεταρρύθμισης

Ήταν τον περασμένο Ιούνιο που δημοσίευμα του βρετανικού Guardian ανέφερε πως η Κύπρος θα μπορούσε να ασκήσει βέτο στην έγκριση από την ΕΕ της πρότασης του Τζο Μπάιντεν για έναν παγκόσμιο ελάχιστο φορολογικό συντελεστή για τις επιχειρήσεις.

Αφορμή ήταν η τοποθέτηση τότε του Υπουργού Οικονομικών Κωνσταντίνου Πετρίδη στην επιτροπή οικονομικών και νομισματικών υποθέσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που εκλείφθηκε ως άρνηση της Κύπρου να ακολουθήσει τις διεργασίες για την επιβολή παγκοσμίως του ενιαίου φορολογικού συντελεστή σε 15%, που γίνονται τόσο σε διεθνές επίπεδο (με τις αποφάσεις των G7 το περασμένο καλοκαίρι) όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο (με τη νέα συμφωνία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου τον Νοέμβριο για τις πολυεθνικές) .

Σήμερα, η εικασία της Guardian διαψεύστηκε.  Ο κ. Πετρίδης από το βήμα της Βουλής στις 9 του Δεκέμβρη, εξήγγειλε την νέα φορολογική μεταρρύθμιση για την Κύπρο μετά από μια εικοσαετία, αναφέροντας πως η παγκόσμια συμφωνία για την επιβολή φορολογικού συντελεστή 15% στις μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις παρέχει στην Κυπριακή Δημοκρατία την ευκαιρία βελτίωσης του εθνικού φορολογικού πλαισίου μέσω της μείωσης του διοικητικού φόρτου, με παράλληλη μείωση του φορολογικού βάρους των επιχειρήσεων, έτσι ώστε να διασφαλιστεί η ουδετερότητα της προωθούμενης μεταρρύθμισης.

Και σίγουρα, η παγκόσμια αυτή φορολογική μεταστροφή αποτελεί καταπληκτική αφορμή για μια δική μας εκσυγχρονισμένη φορολογική μεταρρύθμιση, μέσα από προσεκτικό σχεδιασμό, αντισταθμιστικά φορολογικά μέτρα και κίνητρα, με εξωστρέφεια και με πλήρη συμμόρφωση με τα νέα δεδομένα για πάταξη της φοροδιαφυγής. Αντίθετα, από μόνη της μια αύξηση στον φορολογικό συντελεστή, θα άφηνε πιθανότατα ένα επιζήμιο αποτύπωμα στον τομέα των υπηρεσιών.

Πέραν από τις μειώσεις που ανέφερε ο Υπουργός Οικονομικών προχθές από το βήμα της Βουλής στα πλαίσια αντιστάθμισης στην αύξηση του εταιρικού φόρου, θα μπορούσε επιπρόσθετα να εξεταστεί η κατάργηση ή η μείωση του Φόρου Περί Χαρτοσήμανσης ή  ως αντισταθμιστικό μέτρο να δοθεί φορολογική απαλλαγή σε εταιρίες που επενδύουν σε άλλες νεοφυείς (start-ups) ή καινοτόμες εταιρίες. 

Είναι πλέον ξεκάθαρο από τις δηλώσεις του Υπουργού, πως υπάρχει η πολιτική βούληση από την Κυπριακή κυβέρνηση να αντιμετωπιστούν αυτές οι αλλαγές με την τόλμη που προϋποθέτει μια μεταρρύθμιση, χωρίς η χώρα να αναπτύξει φοβικά σύνδρομα ή να οδηγηθεί στην απομόνωση λόγω άρνησης προσαρμογής στα νέα δεδομένα.

Το ίδιο πιστεύω ισχύει για τον ιδιωτικό τομέα των υπηρεσιών, ο οποίος θα καλωσόριζε ιδιαίτερα θερμά μια νέα φορολογική μεταρρύθμιση. Παρ’ όλ’αυτά, τo 2022 είναι μια προεκλογική χρονιά και γι’ αυτό εύχομαι τα κοινοβουλευτικά κόμματα να συμπεριφερθούν υπεύθυνα στις κοινοβουλευτικές διεργασίες όταν έρθει η ώρα, χωρίς άγονες αντιπαραθέσεις που χαρακτηρίζουν το διάτρητο παρελθόν μας και που το μόνο που πέτυχαν ήταν να διαιωνίσουν, παρά να αντιμετωπίσουν, τα ζέοντα προβλήματα της χώρας. Οι μεταρρυθμίσεις αποτελούν για τον τόπο μας, την μόνη επιλογή προς την πρόοδο.     

*Δικηγόρος, Μέλος Συμβουλίου/Εκπρόσωπος Τύπου Παγκύπριου Δικηγορικού Συλλόγου

Δειτε Επισης

Άρθρο του CEO της Eurobank Φωκίωνα Καραβία: Ινδία, ένας στρατηγικός εταίρος για την Ελλάδα και την Κύπρο
Πώς η αδράνεια (inertia) προστατεύει το ηλεκτρικό σύστημα
Η αναθεώρηση των δημόσιων συμβάσεων: Επιτακτική ανάγκη για τον κατασκευαστικό κλάδο και την οικονομία
Η δασμολογική απειλή του Τράμπ: Ο χάλυβας, ο προστατευτισμός και ο βαθύτερος παγκόσμιος εμπορικός πόλεμος
Αγροφωτοβολταϊκά: Η απάντηση των γεωργών στην ξηρασία και την ενεργειακή κρίση
Επιστημονική εκπροσώπηση στο Δ.Σ. του ΟΑΥ: Προϋπόθεση για μία σύγχρονη και τεκμηριωμένη πολιτική υγείας
Το λογισμικό που «κάθεται» και γιατί η επένδυσή σας δεν αποδίδει
Προστατεύοντας το εθνικό μας προϊόν με διαφάνεια και υπευθυνότητα
Τεχνικό χρέος (Tech debt) στην εποχή του ψηφιακού μετασχηματισμού: Διαχείριση και πρόληψη οι σύμμαχοι της μετάβασης
Οι προοπτικές της αγοράς ακινήτων της Λευκωσίας το 2025