Άνοιξε το δρόμο για το ασφαλτικό στο Μιτσερό το Τμ. Περιβάλλοντος

Το πράσινο φως για την ανέγερση μονάδας παραγωγής ασφαλτικού σκυροδέματος δυναμικότητας 240 τόνων/ώρα στο Μιτσερό, τηρουμένων συγκεκριμένων προϋποθέσεων που θέτει, άναψε η Περιβαλλοντική Αρχή.

Η μονάδα παραγωγής ασφαλτικού σκυροδέματος θα μεταφερθεί στο Μιτσερό από τις εγκαταστάσεις της εταιρείας Prometheas Asphalt Ltd στο Τσέρι και η παραγωγή ασφαλτικού σκυροδέματος δεν θα ξεπερνά τους 150,000 τόνους/έτος.

To προτεινόμενο τεμάχιο κατασκευή του έργου απέχει 2,7 km νότια, από το όριο της οικιστικής ζώνης του Μιτσερού, 2.8 km δυτικά από το όριο της οικιστικής ζώνης της Κάτω Μονής, 3.7 km βορειοδυτικά, από το όριο της οικιστικής ζώνης της Ορούντας, 3.8 km βόρεια από το όριο της οικιστικής ζώνης του Μενοίκου, 4.6 km ανατολικά, από το όριο της οικιστικής ζώνης του Αγ. Ιωάννη, 3.5 km νοτιοανατολικά, από το όριο της οικιστικής ζώνης της Αγροκηπιάς και 5.9 km νοτιοανατολικά, από το όριο της οικιστικής ζώνης της Μαλούντας.

Η περιοχή ανάπτυξης του προτεινόμενου έργου βρίσκεται σε περιοχή όπου η χρήση γης χαρακτηρίζεται κυρίως ως λατομική. Στην ευρύτερη περιοχή ανάπτυξης του προτεινόμενου  έργου εντοπίζονται κυρίως λατομεία και υποστατικά και εγκαταστάσεις που σχετίζονται με την εντατική εκτροφή ζώων και παρεμφερείς με αυτή δραστηριότητες, όπως εγκαταστάσεις αποθήκευσης και διαχείρισης αποβλήτων και σφαγεία.

Κατά τη διάρκεια της ολοκληρωμένης εξέτασης των περιβαλλοντικών παραμέτρων του έργου, η Περιβαλλοντική Αρχή έλαβε υπόψη την Μελέτη Εκτίμησης Επιπτώσεων στο Περιβάλλον (ΜΕΕΠ) και τα συμπληρωματικά στοιχεία που υποβλήθηκαν από τον Κύριο του Έργου, τις προδιαγραφές και άλλα στοιχεία από την κατασκευή και λειτουργία παρόμοιων έργων, τα χωροταξικά και περιβαλλοντικά δεδομένα του χώρου, τις εκθέσεις της Συμβουλευτικής Ομάδας του Πανεπιστημίου Κύπρου, τις σχετικές μελέτες της περιοχής του έργου, την μελέτη εκτίμησης των οσμών, τις απόψεις αρμοδίων Τμημάτων, του ενδιαφερόμενου κοινού, των τοπικών αρχών και την επιτόπια επίσκεψη. 

Οι κυριότερες επιπτώσεις

Οι κυριότερες επιπτώσεις που αναμένεται να δημιουργηθούν κατά τη διάρκεια λειτουργίας της ανάπτυξης αφορούν μεταξύ άλλων τα πιο κάτω:

Επιπτώσεις στα επιφανειακά και υπόγεια νερά

Η ποιότητα των υπόγειων και επιφανειακών υδάτων δεν αναμένεται να επηρεαστεί από τις δραστηριότητες και την παραγωγική διαδικασία της μονάδας. Ενδεχόμενη ρύπανση των υπόγειων νερών είναι δυνατή να προκύψει μόνο σε περιπτώσεις ατυχήματος (διαρροή καυσίμων, χημικών ουσιών, bitumen και ασφαλτικού σκυροδέματος).

Επιπτώσεις στο έδαφος

Νοουμένου, ότι θα τηρούνται όλοι οι σχετικοί Περιβαλλοντικοί Όροι της Γνωμοδότησης δεν αναμένεται να δημιουργηθούν σημαντικές επιπτώσεις στο έδαφος. Οι εργασίες/δραστηριότητες του προτεινόμενου έργου δεν θα προκαλέσουν σημαντικές γεωλογικές μεταβολές στη διάταξη των πετρωμάτων, την τοπογραφία και το ανάγλυφο της περιοχής. Στον προτεινόμενο χώρο θα πραγματοποιηθούν χωματουργικές εργασίες διαμόρφωσης του χώρου που θα εγκατασταθεί η μονάδα του ασφαλτικού (εκσκαφές/επιχωματώσεις).

Η σφράγιση του εδάφους από την κατασκευή της προτεινόμενης ανάπτυξης αναμένεται να ανέλθει στο 61%. Με βάση το σχεδιασμό του έργου, δεν αναμένεται ότι η σφράγιση του εδάφους θα έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση του κινδύνου πλημμύρας.

Επιπτώσεις στην ποιότητα της ατμόσφαιρας

Κατά τη λειτουργία του προτεινόμενου έργου θα προκύψουν εκπομπές αέριων ρύπων και οσμών από τις διεργασίες που θα εκτελούνται, όπως κατά την αποθήκευση του bitumen και την παραγωγή, εκφόρτωση και μεταφορά του ασφαλτικού σκυροδέματος, αλλά σύμφωνα με τα αποτελέσματα των διαφόρων σεναρίων μοντελοποίησης που έτρεξαν, η διασπορά τους κυμαίνεται μεταξύ 0-200 μέτρα για τους αέριους ρύπους και από 0-600 μέτρα για τις οσμές. Οι εκτιμώμενες ετήσιες συγκεντρώσεις για το έργο σε σχέση με τους ευαίσθητους αποδέκτες είναι εντός των επιτρεπόμενων συγκεντρώσεων, με βάση των περί της Ποιότητας του Ατμοσφαιρικού Αέρα Νόμος του 2010 (Ν. 77(I)/2010) και τροποποιήσεις (Ν. 3(I)/2017) και (Ν. 20(I)/2020).

Οι οσμές είναι χημικές ενώσεις που δεν θεωρούνται επίσημα αναγνωρισμένοι ως ρύποι. Για την αξιολόγηση των επιπτώσεων της οχληρίας λόγω οσμών δεν υπάρχει εθνικό νομικό πλαίσιο που να καθορίζει επιτρεπόμενα όρια που μπορεί να εκτίθεται ημερησίως/ετησίως ένας ευαίσθητος αποδεκτής, χωρίς να υποβαθμίζεται η υγεία του.

Η σημαντικότητα των επιπτώσεων στο περιβάλλον από την έκλυση οσμών εξαρτάται από το συνδυασμό της επιθετικότητας/οξύτητας των οσμών, την ευαισθησία των αποδεκτών καθώς επίσης και τη συγκέντρωση των οσμών στην περιοχή όπου βρίσκεται ο κάθε αποδέκτης.

Τα συμπεράσματα των μελετών οσμών (στην ΜΕΕΠ και από την εταιρεία Atlantis) που εκπονήθηκαν κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η επίδραση της προτεινόμενης μονάδας ασφαλτικού σκυροδέματος είναι μικρή σε αποστάσεις πέραν των 600μ από το ασφαλτικό, λαμβάνοντας υπόψη τη χρήση των βέλτιστων πρακτικών στην μονάδα, καθώς και την ορθή λειτουργία και συντήρησή της.

Επιπτώσεις από θόρυβο και δονήσεις στο ανθρωπογενές περιβάλλον

Εκπομπή θορύβου και δονήσεων/κραδασμών μπορεί να προκύψει από τη χρήση των οχημάτων και του εξοπλισμού (πύργο ανάμειξης, γεννήτρια) και κατά την μεταφορά του ασφαλτικού σκυροδέματος από τη μονάδα και αναμένεται να είναι εντός του χώρου που θα διεξάγεται η παραγωγική διαδικασία περίπου 80-90dB (A).Οι εκτιμώμενες τιμές των δεικτών Lden και Lnight σε απόσταση μικρότερη των 400μ. από το όριο του έργου υπολογίστηκαν στα 30-40 dB(A), περίπου. Οι διεργασίες που θα εκτελούνται κατά την λειτουργία του έργου δεν αναμένεται ότι θα αποτελούν σημαντικές πηγές δημιουργίας δονήσεων ή κραδασμών στους περιβαλλοντικούς αποδέκτες της περιοχής μελέτης Η διακίνηση βαρέων οχημάτων σε οδοστρωμένο οδικό δίκτυο ενδέχεται να προκαλεί κραδασμούς 0.01 - 0.2 mm/s στις βάσεις των κτηρίων που βρίσκονται σε απόσταση 10-20 μέτρα από το οδικό δίκτυο.

Επιπτώσεις στο βιολογικό περιβάλλον

Η χωροθέτηση του έργου απέχει περίπου 330m από το ανατολικό τμήμα της προστατευόμενης περιοχής Ειδική Ζώνη Διατήρησης «Περιοχή Μιτσερού – Αγροκηπιάς»-CY2000003 και περισσότερο από 1km από το ανατολικό τμήμα της προστατευόμενης περιοχής. Κατά την διαδικασία προελέγχου του έργου εκτιμήθηκε ότι δεν απαιτείται η ετοιμασία Ειδικής Οικολογικής Αξιολόγησης (Δέουσα Μελέτη). Εννοείται όμως ότι κατά την αξιολόγηση της ΜΕΕΠ λήφθηκε υπόψη η απόσταση από την προστατευόμενη περιοχή του δικτύου Natura 2000 Ειδική Ζώνη Διατήρησης «Περιοχή Μιτσερού-Αγροκηπιάς»-CY2000003 και εκτιμήθηκαν τυχόν επιπτώσεις από την κατασκευή και λειτουργία του έργου.

Κατά το στάδιο κατασκευής και λειτουργίας του έργου δεν αναμένεται κατάληψη γης και σφράγιση εδάφους που θα οδηγούσαν σε απώλεια οικοτόπων και ειδών χαρακτηρισμού της προστατευόμενης περιοχής. Επιπρόσθετα, η πρόσβαση στην τελική θέση χωροθέτησης του έργου δεν διέρχεται μέσα από την προστατευόμενη περιοχή αλλά γίνεται μέσω του κύριου δρόμου οπότε δεν αναμένεται υποβάθμιση των οικοτόπων και των ειδών χαρακτηρισμού λόγω αυξημένης κίνησης οχημάτων εντός της προστατευόμενης περιοχής.

Τέλος, λαμβάνοντας υπόψη ότι η κατεύθυνση των ανέμων στην περιοχή είναι κυρίως προς τα νότια και νοτιοανατολικά και ότι η απόσταση της τελικής θέσης χωροθέτησης του έργου από την προστατευόμενη περιοχή προς τα νοτιοανατολικά είναι μεγαλύτερη από 1km, δεν αναμένεται υποβάθμιση της ποιότητας του αέρα εντός της προστατευόμενης περιοχής που ενδεχομένως να οδηγούσε σε υποβάθμιση των οικοτόπων και των ειδών χαρακτηρισμού. Ως εκ τούτου, δεν αναμένονται επιπτώσεις στα προστατευόμενα είδη της περιοχής Natura 2000 και δεναπαιτείται Ειδική Οικολογική Αξιολόγηση (Δέουσα Εκτίμηση Επιπτώσεων).

Κυκλοφοριακή Επιβάρυνση

Η αύξηση των οχημάτων κατά τη φάση λειτουργίας του προτεινόμενου έργου δεν αναμένεται ότι θα επηρεάσει δυσμενώς την ομαλή κυκλοφορία των υπόλοιπων οχημάτων στο υφιστάμενο οδικό δίκτυο. Σε ότι αφορά το δρόμο Ε903, ο οποίος αποτελεί έναν κύριο και πολυσύχναστο οδικό άξονα, για τον οποίο εκφράζονται διαχρονικά παράπονα σχετικά με τη συμφόρηση, η ημερήσια αύξηση οχημάτων σε σχέση με την υφιστάμενη κατάσταση δεν αναμένεται να ξεπεράσει το 1%. Η αύξηση αυτή θα αφορά τη διαδρομή μέχρι το ύψος της διασταύρωσης με το Ε929, σύμφωνα με το Τμήμα Δημοσίων Έργων.

Συσσωρευτικές επιπτώσεις

Στην περιοχή ανάπτυξης του προτεινόμενου έργου εντοπίζονται κυρίως λατομεία και εγκαταστάσεις που σχετίζονται με την εντατική εκτροφή ζώων και παρεμφερείς με αυτή δραστηριότητες, όπως η αποθήκευση και η διαχείριση αποβλήτων και η σφαγή ζώων.

Σύμφωνα με την ΜΕΕΠ δεν αναμένεται ότι η συνεργιστική δράση ανάμεσα στο προτεινόμενο έργο και των υφιστάμενων και προγραμματιζόμενων μελλοντικών έργων θα προκαλέσει υπερβάσεις στη συγκέντρωση των αέριων ρύπων για τους οποίους έχουν καθοριστεί ανώτατα επιτρεπτά όρια.

Αναφορικά με τις συνεργιστικές επιπτώσεις εξαιτίας της εκπομπής αιωρούμενων σωματιδίων PM10, η κύρια πηγή εκπομπής αιωρούμενων σωματιδίων αποτελεί το υφιστάμενο λατομείο. Οι προγραμματιζόμενες μελλοντικές αναπτύξεις απέχουν σημαντική απόσταση από τους πλησιέστερους οικιστικούς αποδέκτες και δεν αναμένεται ότι θα προκαλέσουν σημαντική επιβάρυνση. Δεν αναμένεται επιπρόσθετη σημαντική επιβάρυνση σε αιωρούμενα σωματίδια από αυτή που ήδη υφίσταται από το γειτνιάζοντα λατομείο με την τήρηση των μέτρων που συμπεριλαμβάνονται στην παρούσα Γνωμοδότηση σε συνδυασμό με διαχειριστικούς όρους για τη σκόνη κατά τη διάρκεια των εργασιών του λατομείου.

Όπως προαναφέρθηκε η προσθήκη του προτεινόμενου ασφαλτικού δεν συμβάλει συσσωρευτικά σε περαιτέρω όχληση στη ευρύτερη περιοχή μελέτης. Σε ορισμένες περιοχές των γύρω κοινοτήτων, υπάρχει όχληση από έκλυση οσμών λόγω των υφιστάμενων κτηνοτροφικών μονάδων και άλλων παρεμφερών χρήσεων. Η μοντελοποίηση των οσμών κατέδειξε ότι η προσθήκη του προτεινόμενου ασφαλτικού δεν επιβαρύνει την υφιστάμενη κατάσταση.

Διαβάστε αυτούσια τη γνωμάτευση του Τμ. Περιβάλλοντος ΕΔΩ. 

Η θέση της Περιβαλλοντικής Αρχής

Η Γνωμοδότηση συνοδεύεται από Συνοπτικό Σημείωμα της Περιβαλλοντικής Αρχής για τον τρόπο και στο βαθμό στον οποίο ενσωματώθηκαν ή έτυχαν διαφορετικού χειρισμού τα αποτελέσματα των διαβουλεύσεων, όπως αναφέρεται σε Συνοπτικό Σημείωμα, που επισυνάπτει.

Μετά από συναξιολόγηση των πιο πάνω, η Περιβαλλοντική Αρχή συνηγορεί στο εν λόγω έργο με την προϋπόθεση της τήρησης των όρων που περιλαμβάνονται στο συγκριμένο Παράρτημα.

Σημειώνεται ότι η εν λόγω γνωμοδότηση έχει διάρκεια ισχύος από την ημερομηνία έκδοσης όσο και η Ισχύς της Πολεοδομικής Άδειας, νοουμένου ότι, στο διάστημα που μεσολαβεί, δεν επέρχεται μεταβολή των δεδομένων βάσει των οποίων αυτή εκδόθηκε.

Δειτε Επισης

Ζυγίζουν την πρόταση των εργοδοτών και παίρνουν τις αποφάσεις τους οι συντεχνίες στο έτοιμο σκυρόδεμα
Ετοιμάζει νέο εργοστάσιο στο Τσέρι η Green Dot-Οι κύριες δραστηριότητες κατά την λειτουργία του
Πρόταση δύο σημείων από τους εργοδότες για άρση του αδιεξόδου στο έτοιμο σκυρόδεμα-Το γάντι στις συντεχνίες
Δείχνει τα δόντια της στις εταιρείες έτοιμου σκυροδέματος η απεργία-Επηρεάζει δραστηριότητες και κερδοφορία
Ζητούν και τα ρέστα οι απεργοί στο σκυρόδεμα-«Δεν έχω μαγικό κουμπί» διαμηνύει ο Γιάννης Παναγιώτου
Κ. Κωνσταντή: Τι εισηγείται το ΕΤΕΚ για εκτόνωση της κρίσης στον κλάδο έτοιμου σκυροδέματος
Σοβαρές επιπτώσεις από την απεργία στον κλάδο σκυροδέματος-Έντονη ανησυχία πολιτικών μηχανικών
Σε τρεις με έξι μήνες νέες προσφορές για τον δρόμο Πόλης-Πάφου… Στα 90 εκ. ευρώ εκτοξεύεται το κόστος
Γιάννης Παναγιώτου: Για 37 σεντ την ώρα ο καυγάς στο έτοιμο σκυρόδεμα-Υπαναχώρησαν οι συντεχνίες
Έξω από το Υπουργείο Εργασίας οι απεργοί στον κλάδο σκυροδέματος-Θα επιδώσουν ψήφισμα στον Παναγιώτου