Fitch Ratings: Ποιοι ξενοδοχειακοί όμιλοι θα ανακάμψουν πρώτοι
19:00 - 25 Οκτωβρίου 2021
Η πανδημική κρίση αναμφίβολα επηρέασε αρνητικά τον κλάδο της ξενοδοχίας, τόσο της ελληνικής, που αποτελεί τη βαριά βιομηχανία της χώρας, όσο και της παγκόσμιας, με τα έσοδα ανά δωμάτιο, σύμφωνα με τη Fitch Ratings, να κατρακυλούν σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα (-80%) σε σχέση με την περίοδο πριν από την πανδημία.
Τα νέα υγειονομικά πρωτόκολλα και η πρόοδος σε ό,τι αφορά τους εμβολιασμούς συνέδραμαν στη μερική ανάκαμψη του κλάδου, που εξακολουθεί να απειλείται από τις νέες μεταλλάξεις. Ως αποτέλεσμα, η Fitch Ratings αναμένει ότι οι αφίξεις στα ξενοδοχεία θα παραμείνουν περιορισμένες το β’ εξάμηνο του 2021 – ειδικά σε σχέση με τους business travellers, οι οποίοι μάλλον θα συνεχίσουν να προτιμούν τις εξ αποστάσεως επαφές.
Σε αυτό το πλαίσιο τα έσοδα ανά δωμάτιο θα συνεχίσουν να καταγράφουν… χαμηλές πτήσεις το 2021, στο 60% σε σχέση με τα προπανδημικά επίπεδα, παρά τα ενθαρρυντικά σημάδια της θερινής περιόδου.
Ως εκ τούτου, σύμφωνα με τον οίκο, η πορεία των εσόδων δεν θα έχει επανέλθει σε προπανδημική τροχιά μέχρι το 2025.
Αναμφίβολα, οι ευρωπαϊκές ξενοδοχειακές μονάδες ήταν από τις πλέον πληγείσες στον κόσμο, καθώς μάλιστα οι αξιολογήσεις αρκετών εκδοτών ομολόγων του κλάδου παρουσιάζουν αρνητικό Outlook, αντανακλώντας καθυστερήσεις στην απομόχλευση και ελλείψεις ταμειακών ροών.
Ποιος «Τουρισμός» θα ανακάμψει γρηγορότερα
Σύμφωνα με τη Fitch Ratings, η ζήτηση για ταξίδια αναψυχής συνέβαλε στην αύξηση των τουριστικών εσόδων κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Αντίθετα, τα επαγγελματικά ταξίδια μειώθηκαν δραματικά (κατά 61%), καθώς οι περισσότερες εταιρείες τα έχουν αναστείλει.
Τα μη απαραίτητα επαγγελματικά ταξίδια θα παραμείνουν περιορισμένα, όχι μόνο λόγω των περιορισμών κινητικότητας, αλλά και εξαιτίας των εταιρικών πολιτικών εξοικονόμησης κόστους – ειδικά υπό το φως της θεαματικής ανάπτυξης εργαλείων τηλεδιάσκεψης. Ενώ υπάρχει όρεξη για επανέναρξη των προσωπικών συναντήσεων, ένα μεγάλο μέρος της εξ αποστάσεως εργασίας θα συνεχιστεί, βλάπτοντας τα ξενοδοχεία που εξαρτώνται περισσότερο από το τμήμα «MICE» (συναντήσεις, συνέδρια και εκθέσεις).
Η Fitch αναμένει ότι β’ εξάμηνο του 2021 θα πραγματοποιούνται μόνο μικρές εταιρικές συγκεντρώσεις, αφού μάλιστα δεν έχουν προγραμματιστεί μεγάλες εκθέσεις ή εκδηλώσεις (ιδιαίτερα σημαντικές στη Γερμανία).
Σε ό,τι αφορά τα ταξίδια αναψυχής, οι τουρίστες, συνεχίζουν να προτιμούν την επαρχία και τις κωμοπόλεις.
Σύμφωνα με έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδιών τον Ιούλιο του 2021, μόνο το 23% των ερωτηθέντων θα επέλεγε αστικούς προορισμούς. Αυτό το περιβάλλον ωφελεί ξενοδοχειακούς φορείς όπως το Meliá και το Barceló, οι οποίοι λειτουργούν σε θέρετρα. Αντίθετα, δυσκολίες θα αντιμετωπίσουν εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε αστικά περιβάλλοντα όπως η NH Hotel Group S.A. (NHH; B-/Negative) και ο Alpha Group SARL (A&O; CCC).
Budget vs Upscale
Τα πιο «οικονομικά» καταλύματα, π.χ. Whitbread PLC (BBB-/Stable), Travelodge, Intercontinental Hotel Group (IHG) και μερικά από τα brands της Accor SA (BB+/Stable), παρουσιάζουν ελαφρώς καλύτερη απόδοση από τις πιο πολυτελείς προτάσεις, αλλά αυτό το χάσμα δεν είναι τόσο μεγάλο όσο κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης του 2008.
Στην τρέχουσα κρίση, μερικές πολυτελείς επιλογές όπως τα ξενοδοχεία του Sani/Ikos Group S.C.A. (B-/Stable) στην Ελλάδα ή τα θέρετρα του ομίλου Meliá επωφελούνται από τη μεγαλύτερη ζήτηση για αναψυχή λόγω της αύξησης του διαθέσιμου εισοδήματος για ορισμένα τμήματα του πληθυσμού κατά τη διάρκεια των lockdowns.
Ποιες γεωγραφικές περιοχές θα ωφεληθούν καθώς ανοίγουν ξανά τα σύνορα;
Η έλλειψη εναρμόνισης μεταξύ των πολιτικών των χωρών που έχουν πληγεί από την πανδημία και τα κλειστά σύνορα σε περίπου 30% των χωρών δημιουργούν σύγχυση και αβεβαιότητα σχετικά με τον προγραμματισμό ταξιδιών.
Ως αποτέλεσμα, οι επίδοξοι ταξιδιώτες κάνουν κρατήσεις της τελευταίας στιγμής και επικεντρώνονται κυρίως σε προορισμούς εσωτερικού. Η Fitch ανέμενε ότι η αυξημένη ζήτηση για διακοπές στο εξωτερικό και η καθιέρωση «διαβατηρίων εμβολίων» σε ορισμένα κράτη θα οδηγούσε σε μεγαλύτερο αριθμό διεθνών ταξιδιών. Ωστόσο, οι αβεβαιότητες παραμένουν πολλές. Μοιραία οι διακοπές με αυτοκίνητο είναι στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών.
Η Whitbread, η NHH και η Accor επωφελούνται από την ισχυρή αναγνωρισιμότητα και την παρουσία του Bran στο Ηνωμένο Βασίλειο, την Ισπανία και τη Γαλλία, αντίστοιχα.
Ποια δομή ιδιοκτησίας θα επιτύχει μετά την πανδημία;
Οι μονάδες με freehold properties έχουν αποκτήσει μεγαλύτερη οικονομική και λειτουργική ευελιξία, σε σύγκριση με τους φορείς εκμετάλλευσης των ξενοδοχείων τους.
Οι Whitbread, Barceló και Meliá επωφελήθηκαν από τις χαμηλότερες μισθώσεις. Αντίθετα, η NHH μισθώνει την πλειοψηφία των δωματίων της (65%), με τις ρήτρες μεταβλητότητας και τις διαπραγματεύσεις να αποτελούν καθοριστικό παράγοντα για τη μείωση αυτού του κόστους.
Η A&O ήταν λιγότερο ευέλικτη, με σταθερά κυρίως ενοίκια που δεν μπορούσαν να προσαρμοστούν στη φθίνουσα ζήτηση. Η NHH και η Meliá «ξαναέχτισαν» τα αποθέματα ρευστότητας μέσω επιλεγμένων εκποιήσεων το α’ εξάμηνο του 2021.
Πηγή: FortuneGreece