Χρύσω Τσόκκου: Τίποτα δεν χαρίζεται
07:20 - 29 Σεπτεμβρίου 2020
Με την υπόμνηση ότι τίποτα δεν χαρίζεται, η director της A.Tsokkos Hotels Public, Χρύσω Τσόκκου, ξεδιπλώνει τις τάσεις στον τουριστικό χάρτη, καθώς και όλα όσα πρέπει να κάνουμε ως χώρα, για να ανταποκριθούμε καλύτερα, έχοντας τώρα να αντιμετωπίσουμε και τις τεράστιες επιπλοκές και παρενέργειες των συνεπειών της πανδημίας.
Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και η τοποθέτησή της ότι η εξεύρεση καταρτισμένου προσωπικού είναι δυσκολότερη από ό,τι η προσέλκυση τουριστών. Εξηγεί περαιτέρω τους λόγους για τους οποίους οι προκλήσεις για τις γυναίκες του κλάδου είναι ακόμη μεγαλύτερες, αφού όπως η ίδια υπογραμμίζει, καλά κρατεί η έμφυλη ανισότητα.
Ποιες είναι οι τάσεις που παρουσιάζει ο επιχειρηματικός τομέας δραστηριοποίησής σας με το κλείσιμο μιας δεκαετίας και την αρχή μιας άλλης;
Ο κλάδος μας βρισκόταν στο μεταίχμιο πολλών αλλαγών, όμως οι συνθήκες και οι προοπτικές για τον παγκόσμιο τουρισμό ήταν θετικές. Οι τάσεις των ταξιδιών άρχισαν να επηρεάζονται από την παγκόσμια κίνηση κατά της κλιματικής αλλαγής. Ήδη η περιβαλλοντική ταυτότητα των καταλυμάτων είναι σημαντικός λόγος επιλογής των τουριστών. Επίσης, δεν παραβλέπονται οι τάσεις στον τρόπο ζωής, όπως η υγιεινότερη διατροφή, η χορτοφαγία και η ωμοφαγία, οι οποίες είναι παγκόσμιες.
Θα μπορούσατε να αναφερθείτε στις αλλαγές αυτές;
Η πανδημία φάνηκε να διαφοροποιεί άρδην τα πράγματα σε όλο το φάσμα της κοινωνικής και οικονομικής ζωής. Έστω και προσωρινά η ελευθερία κινήσεων και ταξιδιών δεν είναι δεδομένη και οι διακοπές είναι αντικείμενο πρωτοκόλλων και περιορισμών.
Πέραν αυτών, η τεράστια οικονομική ύφεση που κτύπησε την Κύπρο, αλλά και τις χώρες προέλευσης, μας αναγκάζει να διαφοροποιήσουμε τα χρονοδιαγράμματα και τους προγραμματισμούς μας. Είμαστε, βεβαίως, αισιόδοξοι ότι η κατάσταση θα επανέλθει στα γνωστά επίπεδα. Μέχρι να γίνει όμως αυτό, θα πρέπει να διαχειριστούμε τις προκλήσεις της φετινής και ίσως της επόμενης σαιζόν.
Πέραν αυτών, μεσοπρόθεσμα τα ταξίδια θα είναι συχνότερα, αλλά συντομότερα, ενώ η χρήση της τεχνολογίας ήδη είναι απαραίτητη. Οι προτιμήσεις στα ξενοδοχεία τείνουν προς καταλύματα με ταυτότητα, lifestyle, customer experience και… μαγικές στιγμές.
Ποιες ιδιαίτερες προκλήσεις καλείστε να χειριστείτε;
Οι προκλήσεις του κλάδου απαιτούν ελαστικότητα, εγρήγορση και οραματισμό. Θα πρέπει να στοχεύσουμε στην ολιστική τουριστική εμπειρία, στην αειφορία της ανάπτυξης και στα ψηλά επίπεδα υπηρεσιών.
Επιπλέον, οι αγορές προέλευσης δεν είναι επ’ αόριστον δεδομένες και οι διάφορες γενεές έχουν εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά διακοπών.
Η ποιότητα των καταλυμάτων θα συμπληρωθεί με εκείνη της τουριστικής εμπειρίας εντός και εκτός ξενοδοχείων. Η εμπειρία, όμως, φτιάχνεται από συναισθήματα και από διαδράσεις ανθρώπων, εξού και η ανάγκη προσέλκυσης ανάλογα καταρτισμένου προσωπικού.
Ποια προβλήματα αντιμετωπίζει γενικά ο κλάδος σας;
Η εξεύρεση καταρτισμένου και ενθουσιώδους προσωπικού είναι δυσκολότερη από ό,τι η προσέλκυση τουριστών. Αποτελεί μεγάλη πρόκληση ο σχεδιασμός της επόμενης μέρας στην αγορά εργασίας, καθώς και η ανάγκη δομών επιμόρφωσης και κατάρτισης σε θέματα customer experience, ενώ το εργασιακό κόστος είναι, βεβαίως, μέγα ζήτημα. Πρέπει να προβληματιστούμε για τη φυγή ταλαντούχων νέων για εργοδότηση στο εξωτερικό, αφού είτε δεν βρίσκουν ευκαιρίες είτε δεν είναι ικανοποιητικές οι απολαβές. Ακόμη, στην περίπτωση νέων επιχειρηματιών μεγάλο ζήτημα είναι οι πολλές φορολογίες, όπως και η διαφθορά που νιώθουν ότι υπάρχει. Ο νέος θέλει ελπίδα για να δημιουργήσει και θέλει να έχει μοντέλα - πρότυπα.
Πώς βιώνετε το επιχειρείν ως millennial επιχειρηματίας;
Δραστηριοποιούμαστε σε έναν απαιτητικό τομέα, όπου οι εξελίξεις κινούνται πολύ γρήγορα και δεν μας επιτρέπεται να επαναπαυθούμε. Ακόμα και χωρίς τις προκλήσεις των συνεπειών της πανδημίας ο πήχης συνεχώς ανεβαίνει, γεγονός που απαιτεί σκληρή δουλειά, επιμονή, διορατικότητα, εγρήγορση και συνοχή.
Είμαι άνθρωπος των προκλήσεων, αλλά και της ευθύνης. Βεβαίως, τίποτα δεν χαρίζεται και απαιτείται εσωτερικό κίνητρο.
Η νεότερη γενεά των επιχειρηματιών οφείλει ακόμα να προσαρμόζεται στον τρόπο σκέψης και στο επιχειρηματικό πλάνο της προηγούμενης, παρόλο που πρέπει να γίνεται με γρηγορότερους ρυθμούς η παράδοση των ηνίων στο νέο αίμα.
Ποια είναι τα χαρακτηριστικά που διακρίνουν τους millennials;
Οι millennials έχουν εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά από τους παλαιότερους και αυτό αποτελεί τεράστια πρόκληση σε επιχειρήσεις όπου συνυπάρχουν ακόμα και τρεις γενεές επιχειρηματιών. Όπως πρόκληση για τους παλαιότερους είναι και οι χειρισμοί έναντι των millennials.
Οι νεότερες γενιές εκτιμούν το αγαθό του περισσότερου ελεύθερου χρόνου, της καλύτερης ποιότητας ζωής, καθώς και το να είναι ωφέλιμοι στην κοινωνία γενικότερα.
Δεν μας επιτρέπεται, λοιπόν, ο εφησυχασμός και για να ξεχωρίσουμε απαιτείται πρωταθλητισμός.
Βεβαίως, σημειώστε ότι για τις γυναίκες είναι ακόμα πιο δύσκολος ο επαγγελματικός πρωταθλητισμός, αφού καλά κρατεί η έμφυλη ανισότητα. Θα πρέπει με αποφασιστικές δράσεις να πετύχουμε την επαγγελματική ενδυνάμωση της γυναίκας και την εξάλειψη των υφιστάμενων στερεοτύπων και κοινωνικών προκαταλήψεων.
Ποια είναι τα άμεσα μελλοντικά πλάνα της εταιρείας σας;
Βραχυπρόθεσμα απαιτείται η άμεση και ολική επανάκαμψη της τουριστικής οικονομίας. Τίποτε δεν μπορεί να προχωρήσει αν δεν επανέλθει η κατάσταση. Αφορμής δοθείσης, όμως, αξίζει να κοιτάξουμε δυνατότητες διαφοροποίησης προϊόντος, εμπειριών και αγορών.
Μεσοπρόθεσμος στόχος μας είναι με πλάνο και επιμονή να επανέλθουμε στα επίπεδα προ της πανδημίας. Επιπλέον, να αναπτύξουμε στοχευμένα συγκεκριμένες αγορές για να μειώσουμε την εξάρτηση, παράλληλα να προσελκύουμε επισκέπτες με υψηλότερη αγοραστική δύναμη, αφού καταστούμε ανταγωνιστικοί με αναβαθμισμένο προϊόν, συνεισφέροντας στην οικονομία του τόπου μας.
Ακόμα, θα πρέπει να γίνουν εντονότερες προσπάθειες για ανάπτυξη τουριστικών αφίξεων από νέες αγορές και το κυριότερο να ενισχύσουμε τη συνδεσιμότητα του νησιού μας.
Μακροπρόθεσμα πρέπει να εργαστούμε συντονισμένα για ολόχρονο τουρισμό, αφού η εποχικότητα είναι το πλέον σοβαρό πρόβλημα μας ταλανίζει.
Ποιο είναι το προσωπικό όραμά σας για τον τομέα του τουρισμού;
Το όραμα μου είναι να επιτύχουμε να εδραιωθούμε ως προορισμός που προσφέρει ολοκληρωμένη ποιοτική και αειφόρα τουριστική εμπειρία στους επισκέπτες μας.
Ταυτόχρονα να συμβάλουμε στην αναβάθμιση της τοπικής κοινωνίας, της ποιότητας ζωής των ντόπιων, καθώς και στην οικονομική ευημερία και την προστασία του περιβάλλοντος.
Η Κύπρος μπορεί και πρέπει να καταστεί το διαμάντι της Μεσογείου, φτάνει όλοι - ενδιαφερόμενοι, πολίτες και κοινωνία - να ενισχύσουμε την τουριστική συνείδησή μας.
Ο τουρισμός επιβάλλεται να χαρακτηρισθεί ως εθνικό θέμα μείζονος σημασίας.
Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και η τοποθέτησή της ότι η εξεύρεση καταρτισμένου προσωπικού είναι δυσκολότερη από ό,τι η προσέλκυση τουριστών. Εξηγεί περαιτέρω τους λόγους για τους οποίους οι προκλήσεις για τις γυναίκες του κλάδου είναι ακόμη μεγαλύτερες, αφού όπως η ίδια υπογραμμίζει, καλά κρατεί η έμφυλη ανισότητα.
Ποιες είναι οι τάσεις που παρουσιάζει ο επιχειρηματικός τομέας δραστηριοποίησής σας με το κλείσιμο μιας δεκαετίας και την αρχή μιας άλλης;
Ο κλάδος μας βρισκόταν στο μεταίχμιο πολλών αλλαγών, όμως οι συνθήκες και οι προοπτικές για τον παγκόσμιο τουρισμό ήταν θετικές. Οι τάσεις των ταξιδιών άρχισαν να επηρεάζονται από την παγκόσμια κίνηση κατά της κλιματικής αλλαγής. Ήδη η περιβαλλοντική ταυτότητα των καταλυμάτων είναι σημαντικός λόγος επιλογής των τουριστών. Επίσης, δεν παραβλέπονται οι τάσεις στον τρόπο ζωής, όπως η υγιεινότερη διατροφή, η χορτοφαγία και η ωμοφαγία, οι οποίες είναι παγκόσμιες.
Θα μπορούσατε να αναφερθείτε στις αλλαγές αυτές;
Η πανδημία φάνηκε να διαφοροποιεί άρδην τα πράγματα σε όλο το φάσμα της κοινωνικής και οικονομικής ζωής. Έστω και προσωρινά η ελευθερία κινήσεων και ταξιδιών δεν είναι δεδομένη και οι διακοπές είναι αντικείμενο πρωτοκόλλων και περιορισμών.
Πέραν αυτών, η τεράστια οικονομική ύφεση που κτύπησε την Κύπρο, αλλά και τις χώρες προέλευσης, μας αναγκάζει να διαφοροποιήσουμε τα χρονοδιαγράμματα και τους προγραμματισμούς μας. Είμαστε, βεβαίως, αισιόδοξοι ότι η κατάσταση θα επανέλθει στα γνωστά επίπεδα. Μέχρι να γίνει όμως αυτό, θα πρέπει να διαχειριστούμε τις προκλήσεις της φετινής και ίσως της επόμενης σαιζόν.
Πέραν αυτών, μεσοπρόθεσμα τα ταξίδια θα είναι συχνότερα, αλλά συντομότερα, ενώ η χρήση της τεχνολογίας ήδη είναι απαραίτητη. Οι προτιμήσεις στα ξενοδοχεία τείνουν προς καταλύματα με ταυτότητα, lifestyle, customer experience και… μαγικές στιγμές.
Ποιες ιδιαίτερες προκλήσεις καλείστε να χειριστείτε;
Οι προκλήσεις του κλάδου απαιτούν ελαστικότητα, εγρήγορση και οραματισμό. Θα πρέπει να στοχεύσουμε στην ολιστική τουριστική εμπειρία, στην αειφορία της ανάπτυξης και στα ψηλά επίπεδα υπηρεσιών.
Επιπλέον, οι αγορές προέλευσης δεν είναι επ’ αόριστον δεδομένες και οι διάφορες γενεές έχουν εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά διακοπών.
Η ποιότητα των καταλυμάτων θα συμπληρωθεί με εκείνη της τουριστικής εμπειρίας εντός και εκτός ξενοδοχείων. Η εμπειρία, όμως, φτιάχνεται από συναισθήματα και από διαδράσεις ανθρώπων, εξού και η ανάγκη προσέλκυσης ανάλογα καταρτισμένου προσωπικού.
Ποια προβλήματα αντιμετωπίζει γενικά ο κλάδος σας;
Η εξεύρεση καταρτισμένου και ενθουσιώδους προσωπικού είναι δυσκολότερη από ό,τι η προσέλκυση τουριστών. Αποτελεί μεγάλη πρόκληση ο σχεδιασμός της επόμενης μέρας στην αγορά εργασίας, καθώς και η ανάγκη δομών επιμόρφωσης και κατάρτισης σε θέματα customer experience, ενώ το εργασιακό κόστος είναι, βεβαίως, μέγα ζήτημα. Πρέπει να προβληματιστούμε για τη φυγή ταλαντούχων νέων για εργοδότηση στο εξωτερικό, αφού είτε δεν βρίσκουν ευκαιρίες είτε δεν είναι ικανοποιητικές οι απολαβές. Ακόμη, στην περίπτωση νέων επιχειρηματιών μεγάλο ζήτημα είναι οι πολλές φορολογίες, όπως και η διαφθορά που νιώθουν ότι υπάρχει. Ο νέος θέλει ελπίδα για να δημιουργήσει και θέλει να έχει μοντέλα - πρότυπα.
Πώς βιώνετε το επιχειρείν ως millennial επιχειρηματίας;
Δραστηριοποιούμαστε σε έναν απαιτητικό τομέα, όπου οι εξελίξεις κινούνται πολύ γρήγορα και δεν μας επιτρέπεται να επαναπαυθούμε. Ακόμα και χωρίς τις προκλήσεις των συνεπειών της πανδημίας ο πήχης συνεχώς ανεβαίνει, γεγονός που απαιτεί σκληρή δουλειά, επιμονή, διορατικότητα, εγρήγορση και συνοχή.
Είμαι άνθρωπος των προκλήσεων, αλλά και της ευθύνης. Βεβαίως, τίποτα δεν χαρίζεται και απαιτείται εσωτερικό κίνητρο.
Η νεότερη γενεά των επιχειρηματιών οφείλει ακόμα να προσαρμόζεται στον τρόπο σκέψης και στο επιχειρηματικό πλάνο της προηγούμενης, παρόλο που πρέπει να γίνεται με γρηγορότερους ρυθμούς η παράδοση των ηνίων στο νέο αίμα.
Ποια είναι τα χαρακτηριστικά που διακρίνουν τους millennials;
Οι millennials έχουν εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά από τους παλαιότερους και αυτό αποτελεί τεράστια πρόκληση σε επιχειρήσεις όπου συνυπάρχουν ακόμα και τρεις γενεές επιχειρηματιών. Όπως πρόκληση για τους παλαιότερους είναι και οι χειρισμοί έναντι των millennials.
Οι νεότερες γενιές εκτιμούν το αγαθό του περισσότερου ελεύθερου χρόνου, της καλύτερης ποιότητας ζωής, καθώς και το να είναι ωφέλιμοι στην κοινωνία γενικότερα.
Δεν μας επιτρέπεται, λοιπόν, ο εφησυχασμός και για να ξεχωρίσουμε απαιτείται πρωταθλητισμός.
Βεβαίως, σημειώστε ότι για τις γυναίκες είναι ακόμα πιο δύσκολος ο επαγγελματικός πρωταθλητισμός, αφού καλά κρατεί η έμφυλη ανισότητα. Θα πρέπει με αποφασιστικές δράσεις να πετύχουμε την επαγγελματική ενδυνάμωση της γυναίκας και την εξάλειψη των υφιστάμενων στερεοτύπων και κοινωνικών προκαταλήψεων.
Ποια είναι τα άμεσα μελλοντικά πλάνα της εταιρείας σας;
Βραχυπρόθεσμα απαιτείται η άμεση και ολική επανάκαμψη της τουριστικής οικονομίας. Τίποτε δεν μπορεί να προχωρήσει αν δεν επανέλθει η κατάσταση. Αφορμής δοθείσης, όμως, αξίζει να κοιτάξουμε δυνατότητες διαφοροποίησης προϊόντος, εμπειριών και αγορών.
Μεσοπρόθεσμος στόχος μας είναι με πλάνο και επιμονή να επανέλθουμε στα επίπεδα προ της πανδημίας. Επιπλέον, να αναπτύξουμε στοχευμένα συγκεκριμένες αγορές για να μειώσουμε την εξάρτηση, παράλληλα να προσελκύουμε επισκέπτες με υψηλότερη αγοραστική δύναμη, αφού καταστούμε ανταγωνιστικοί με αναβαθμισμένο προϊόν, συνεισφέροντας στην οικονομία του τόπου μας.
Ακόμα, θα πρέπει να γίνουν εντονότερες προσπάθειες για ανάπτυξη τουριστικών αφίξεων από νέες αγορές και το κυριότερο να ενισχύσουμε τη συνδεσιμότητα του νησιού μας.
Μακροπρόθεσμα πρέπει να εργαστούμε συντονισμένα για ολόχρονο τουρισμό, αφού η εποχικότητα είναι το πλέον σοβαρό πρόβλημα μας ταλανίζει.
Ποιο είναι το προσωπικό όραμά σας για τον τομέα του τουρισμού;
Το όραμα μου είναι να επιτύχουμε να εδραιωθούμε ως προορισμός που προσφέρει ολοκληρωμένη ποιοτική και αειφόρα τουριστική εμπειρία στους επισκέπτες μας.
Ταυτόχρονα να συμβάλουμε στην αναβάθμιση της τοπικής κοινωνίας, της ποιότητας ζωής των ντόπιων, καθώς και στην οικονομική ευημερία και την προστασία του περιβάλλοντος.
Η Κύπρος μπορεί και πρέπει να καταστεί το διαμάντι της Μεσογείου, φτάνει όλοι - ενδιαφερόμενοι, πολίτες και κοινωνία - να ενισχύσουμε την τουριστική συνείδησή μας.
Ο τουρισμός επιβάλλεται να χαρακτηρισθεί ως εθνικό θέμα μείζονος σημασίας.