Θεόδωρος Νίκολσον: Έτοιμοι για επεκτάσεις
07:32 - 16 Αυγούστου 2020

Το 2021 θα είναι περίοδος ευκαιριών για την Κύπρο, αλλά και το εξωτερικό, γι’ αυτό προετοιμαζόμαστε οικονομικά, ώστε να υπάρχει η άνεση να επιτευχθούν τα πλάνα μας, αναφέρει ο Θεόδωρος Νίκολσον, managing director της NOTOS CYPRUS. Υπογράμμισε πως η εταιρεία είναι έτοιμη να προχωρήσει σε νέα καταστήματα και να προγραμματίσει κι άλλες επενδύσεις τόσο στην Κύπρο όσο και στο εξωτερικό.
Επανήλθαμε στα περσινά
Από την επανέναρξη των εργασιών μας, κυρίως από τις 9 Ιουνίου όταν άνοιξαν τα εμπορικά κέντρα, ο κύκλος εργασιών επανήλθε στα περσινά επίπεδα, κάτι που δεν αναμενόταν, έχοντας υπ’ όψιν τα δεδομένα στο εξωτερικό και ειδικά στην Ελλάδα. Σε αρκετά σημεία στη Λευκωσία και τη Λεμεσό οι πωλήσεις, μάλιστα, δείχνουν αύξηση, αλλά αυτό αντισταθμιζίζεται όταν συμπεριλάβει κανείς την Πάφο και την ελεύθερη Αμμόχωστο, που δείχνουν τεράστια πτώση λόγω της έλλειψης τουρισμού. Δυστυχώς αυτό το σημαντικό κομμάτι της λιανικής έχει χαθεί για όλους το 2020. Υπολογίζεται ότι σε αυτές τις δύο επαρχίες η μείωση για την καλοκαιρινή περίοδο θα αγγίξει το 70%.
Ανεβασμένες οι αγορές
Γενικά τα μηνύματα της αγοράς είναι θετικά και δεδομένου ότι η τάση συνεχίζεται και αναμένεται ότι θα συνεχίσει μέχρι και τον Αύγουστο. Έχοντας υπ’ όψιν ότι οι περισσότεροι καταναλωτές δεν πρόκειται να ταξιδέψουν στο εξωτερικό για διακοπές, αλλά θα το πράξουν εντός της χώρας μας, αναμένεται και κάποια αύξηση για το επόμενο διάστημα.
Ο λόγος του θετικού πρόσημου κατανάλωσης φαίνεται να είναι ο αυξημένος προϋπολογισμός, λόγω του ότι στους τρεις μήνες, που η αγορά ήταν κλειστή, οι πλείστοι έχουν εξοικονομήσει χρήματα παρόλο που τα επιδόματα ήταν χαμηλότερα από το κανονικό τους εισόδημα. Δεύτερος λόγος ήταν το ότι οι καταναλωτές ήθελαν να ψωνίσουν, κυρίως, ένδυση και υπόδηση, λόγω στέρησης από Μάρτιο μέχρι Ιούνιο και μάλιστα υπήρχε και μια πρωτόγνωρη ικανοποίηση, ακόμα και μόνο με το shopping therapy. Άνευ άλλου απροόπτου αναμένεται ότι η αγορά θα κυλίσει ομαλά μέχρι το τέλος του χρόνου.
Ικανοποίηση για τα μέτρα
Για να μπορέσουμε να πετύχουμε την καλύτερη δυνατή επανέναρξη όλων μας των καταστημάτων, έπρεπε πρώτα να τηρήσουμε τα υγειονομικά μέτρα. Τοποθετήσαμε σε όλα τα σημεία υγρά αποστείρωσης - στις εισόδους, στα δοκιμαστήρια και στα ταμεία. Παράλληλα, βάλαμε ειδικά stands στις εισόδους με γάντια και μάσκες για τους καταναλωτές, κάτι που ήταν υποχρεωτικό για το προσωπικό. Επίσης, εξασφαλίσαμε για το κάθε κατάστημα ειδικά υγρά αποστείρωσης για συχνό καθάρισμα των ραφιών, ταμείων, πατωμάτων, ακόμη και για τα χερούλια στις εισόδους.
Για να νιώθουν οι πελάτες καλύτερα, εντός των καταστημάτων τα είχαμε προμηθεύσει με πρέσες ατμού (60°C+) για πλήρη αποστείρωση των ρούχων και ειδικά για ότι αγγιζόταν από τους επισκέπτες μας.
Με όλα αυτά τα μέτρα όλοι ένιωθαν άνετα και γι’ αυτό τον λόγο μας εκδήλωναν και την ικανοποίησή τους, κάτι πολύ σημαντικό τις πρώτες μέρες.
Virtual reality shopping
Πέραν των υποχρεωτικών μέτρων κάναμε και μια έξτρα προσπάθεια με τους πιστούς μας πελάτες, ώστε να εξυπηρετήσουμε παγκύπρια τον καθένα χωριστά, χωρίς να χρειαστεί να έρθουν στα καταστήματά μας. Αυτό επιτεύχθηκε σχετικά εύκολα και με μεγάλη επιτυχία στην αρχή, με τηλεφωνική επικοινωνία και εικόνα virtual reality shopping. Τώρα οι καταναλωτές νιώθουν, πλέον, άνετα να κυκλοφορήσουν στα εμπορικά κέντρα, να δοκιμάζουν ρούχα και σπάνια βλέπουμε κάποιο με μάσκα ή γάντια. Αυτό μας δείχνει ότι υπάρχει ακόμη περιθώριο βελτίωσης των πωλήσεών μας, αφού και οι επισκέψεις στα malls είναι σήμερα στο 80-90%.
Άλλαξαν οι στόχοι μας
Όπως και σε όλες τις εταιρείες, οι αρχικοί μας στόχοι, οι προϋπολογισμοί, η ταμειακή ροή και άλλα έχουν αλλάξει λόγω της πανδημίας. Όλα έχουν επανατοποθετηθεί βάσει των νέων δεδομένων με διάφορα stress tests αντοχής και με μέγιστη σημασία στην ταμειακή ροή. Ήδη, λόγω του ότι η αγορά, μέχρι στιγμής, δείχνει θετική - εκτός των τουριστικών περιοχών - διάφορα αρχικά σενάρια δανειοδότησης από τις τράπεζες, προς το παρόν, δείχνουν αχρείαστα.
Αναγκαστικά, πλέον, προχωρούμε μέχρι τέλος του έτους με πλάνο Α+Β, ώστε αν τα πράγματα με την πανδημία χειροτερέψουν, να είμαστε έτοιμοι να τα αντιμετωπίσουμε με συγκεκριμένες ενέργειες. Τον Μάρτιο, ο covid μας βρήκε απροετοίμαστους και η στάση μας ήταν παθητική, ενώ τώρα θα μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε ένα δεύτερο γύρο με αρκετά συγκεκριμένα μέτρα.
Έτοιμοι για επεκτάσεις
Προτεραιότητά μας, ένα μήνα μετά την επανεκκίνηση, είναι πρωτίστως οι πληρωμές στους προμηθευτές τόσο στο εξωτερικό όσο και στο εσωτερικό. Επίσης, είχαμε συναντήσεις με όλα τα εμπορικά κέντρα, αλλά και τους ιδιοκτήτες άλλων υποστατικών, ώστε να βρεθούν οι λιγότερο επώδυνες λύσεις για την εταιρεία μας. Με αυτό τον τρόπο ξεκαθάρισαν όλες μας, σχεδόν, οι εκκρεμότητες, ώστε να μπορέσουμε να προγραμματίσουμε το υπόλοιπο της καλοκαιρινής σεζόν και ταυτόχρονα να ξεκινήσουμε τις ενέργειες για την επόμενη.
Δεδομένου ότι το πρώτο σοκ βιωσιμότητας, που όλοι έχουμε περάσει, είναι πίσω μας, τώρα είμαστε σε θέση να βάλουμε νέους στόχους κερδοφορίας, έχοντας ήδη τακτοποιήσει σοβαρές οικονομικές εκκρεμότητες.
Με αυτά τα δεδομένα τώρα είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε σε νέα καταστήματα και να προγραμματίσουμε κι άλλες επενδύσεις τόσο στην Κύπρο όσο και στο εξωτερικό.
Έτος ευκαιριών το 2021
Μέχρι στιγμής δεν διακρίνουμε κάποιες ευκαιρίες άμεσα, διότι θεωρούμε ότι ακόμη είμαστε στη φάση ανάκτησης του κύκλου εργασιών μας, αλλά σίγουρα βλέπουμε μπροστά και θα αξιολογήσουμε διάφορες προτάσεις, όπως, νέα brands ή συνεργασίες που μπορεί να προκύψουν.
Πιστεύουμε ότι το 2021 θα είναι περίοδος ευκαιριών για την Κύπρο, αλλά και το εξωτερικό, γι’ αυτό προετοιμαζόμαστε οικονομικά, ώστε να υπάρχει η άνεση να επιτευχθούν τα πλάνα μας. Εάν αποδειχθεί κοινωνική χρονιά, από όλες τις πλευρές, τότε σίγουρα θα μας φέρει πιο κοντά στον στόχο που είχαμε θέσει για την περίοδο 2019-2023.
Ένα Lacoste για εξωγήινους
Το πλέον σημαντικό μήνυμα για μας είναι ότι πρέπει να θωρακίσουμε τις εταιρείες μας, όσο το δυνατόν, έναντι οποιουδήποτε απροόπτου μπορεί να μας βρει. Χαριτολογώντας, όπως είχα πει και σε κάποιους συναδέλφους στο Παρίσι πρόσφατα, θα πρέπει να ετοιμάσει η Lacoste κι ένα polo shirt για εξωγήινους το 2021, διότι δεν γνωρίζουμε τι άλλο μπορεί να προκύψει! Σίγουρα πρώτα θα πρέπει να έχουμε πιο γερή και καθαρή από χρέη οικονομική βάση, ώστε να μη βασιστούμε σε τρίτους σε ώρες έκτακτης ανάγκης, με ίδια κεφάλαια ακόμα και εκτός Κύπρου. Πρέπει να προχωρήσουμε και σε περαιτέρω επεκτάσεις συνεργασιών στο εξωτερικό, διότι, όπως αποδείχτηκε, το περιβάλλον του νησιού μας είναι επικίνδυνο και αβέβαιο για πολλούς και διάφορους λόγους.

Επανήλθαμε στα περσινά
Από την επανέναρξη των εργασιών μας, κυρίως από τις 9 Ιουνίου όταν άνοιξαν τα εμπορικά κέντρα, ο κύκλος εργασιών επανήλθε στα περσινά επίπεδα, κάτι που δεν αναμενόταν, έχοντας υπ’ όψιν τα δεδομένα στο εξωτερικό και ειδικά στην Ελλάδα. Σε αρκετά σημεία στη Λευκωσία και τη Λεμεσό οι πωλήσεις, μάλιστα, δείχνουν αύξηση, αλλά αυτό αντισταθμιζίζεται όταν συμπεριλάβει κανείς την Πάφο και την ελεύθερη Αμμόχωστο, που δείχνουν τεράστια πτώση λόγω της έλλειψης τουρισμού. Δυστυχώς αυτό το σημαντικό κομμάτι της λιανικής έχει χαθεί για όλους το 2020. Υπολογίζεται ότι σε αυτές τις δύο επαρχίες η μείωση για την καλοκαιρινή περίοδο θα αγγίξει το 70%.
Ανεβασμένες οι αγορές
Γενικά τα μηνύματα της αγοράς είναι θετικά και δεδομένου ότι η τάση συνεχίζεται και αναμένεται ότι θα συνεχίσει μέχρι και τον Αύγουστο. Έχοντας υπ’ όψιν ότι οι περισσότεροι καταναλωτές δεν πρόκειται να ταξιδέψουν στο εξωτερικό για διακοπές, αλλά θα το πράξουν εντός της χώρας μας, αναμένεται και κάποια αύξηση για το επόμενο διάστημα.
Ο λόγος του θετικού πρόσημου κατανάλωσης φαίνεται να είναι ο αυξημένος προϋπολογισμός, λόγω του ότι στους τρεις μήνες, που η αγορά ήταν κλειστή, οι πλείστοι έχουν εξοικονομήσει χρήματα παρόλο που τα επιδόματα ήταν χαμηλότερα από το κανονικό τους εισόδημα. Δεύτερος λόγος ήταν το ότι οι καταναλωτές ήθελαν να ψωνίσουν, κυρίως, ένδυση και υπόδηση, λόγω στέρησης από Μάρτιο μέχρι Ιούνιο και μάλιστα υπήρχε και μια πρωτόγνωρη ικανοποίηση, ακόμα και μόνο με το shopping therapy. Άνευ άλλου απροόπτου αναμένεται ότι η αγορά θα κυλίσει ομαλά μέχρι το τέλος του χρόνου.
Ικανοποίηση για τα μέτρα
Για να μπορέσουμε να πετύχουμε την καλύτερη δυνατή επανέναρξη όλων μας των καταστημάτων, έπρεπε πρώτα να τηρήσουμε τα υγειονομικά μέτρα. Τοποθετήσαμε σε όλα τα σημεία υγρά αποστείρωσης - στις εισόδους, στα δοκιμαστήρια και στα ταμεία. Παράλληλα, βάλαμε ειδικά stands στις εισόδους με γάντια και μάσκες για τους καταναλωτές, κάτι που ήταν υποχρεωτικό για το προσωπικό. Επίσης, εξασφαλίσαμε για το κάθε κατάστημα ειδικά υγρά αποστείρωσης για συχνό καθάρισμα των ραφιών, ταμείων, πατωμάτων, ακόμη και για τα χερούλια στις εισόδους.
Για να νιώθουν οι πελάτες καλύτερα, εντός των καταστημάτων τα είχαμε προμηθεύσει με πρέσες ατμού (60°C+) για πλήρη αποστείρωση των ρούχων και ειδικά για ότι αγγιζόταν από τους επισκέπτες μας.
Με όλα αυτά τα μέτρα όλοι ένιωθαν άνετα και γι’ αυτό τον λόγο μας εκδήλωναν και την ικανοποίησή τους, κάτι πολύ σημαντικό τις πρώτες μέρες.
Virtual reality shopping
Πέραν των υποχρεωτικών μέτρων κάναμε και μια έξτρα προσπάθεια με τους πιστούς μας πελάτες, ώστε να εξυπηρετήσουμε παγκύπρια τον καθένα χωριστά, χωρίς να χρειαστεί να έρθουν στα καταστήματά μας. Αυτό επιτεύχθηκε σχετικά εύκολα και με μεγάλη επιτυχία στην αρχή, με τηλεφωνική επικοινωνία και εικόνα virtual reality shopping. Τώρα οι καταναλωτές νιώθουν, πλέον, άνετα να κυκλοφορήσουν στα εμπορικά κέντρα, να δοκιμάζουν ρούχα και σπάνια βλέπουμε κάποιο με μάσκα ή γάντια. Αυτό μας δείχνει ότι υπάρχει ακόμη περιθώριο βελτίωσης των πωλήσεών μας, αφού και οι επισκέψεις στα malls είναι σήμερα στο 80-90%.
Άλλαξαν οι στόχοι μας
Όπως και σε όλες τις εταιρείες, οι αρχικοί μας στόχοι, οι προϋπολογισμοί, η ταμειακή ροή και άλλα έχουν αλλάξει λόγω της πανδημίας. Όλα έχουν επανατοποθετηθεί βάσει των νέων δεδομένων με διάφορα stress tests αντοχής και με μέγιστη σημασία στην ταμειακή ροή. Ήδη, λόγω του ότι η αγορά, μέχρι στιγμής, δείχνει θετική - εκτός των τουριστικών περιοχών - διάφορα αρχικά σενάρια δανειοδότησης από τις τράπεζες, προς το παρόν, δείχνουν αχρείαστα.
Αναγκαστικά, πλέον, προχωρούμε μέχρι τέλος του έτους με πλάνο Α+Β, ώστε αν τα πράγματα με την πανδημία χειροτερέψουν, να είμαστε έτοιμοι να τα αντιμετωπίσουμε με συγκεκριμένες ενέργειες. Τον Μάρτιο, ο covid μας βρήκε απροετοίμαστους και η στάση μας ήταν παθητική, ενώ τώρα θα μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε ένα δεύτερο γύρο με αρκετά συγκεκριμένα μέτρα.
Έτοιμοι για επεκτάσεις
Προτεραιότητά μας, ένα μήνα μετά την επανεκκίνηση, είναι πρωτίστως οι πληρωμές στους προμηθευτές τόσο στο εξωτερικό όσο και στο εσωτερικό. Επίσης, είχαμε συναντήσεις με όλα τα εμπορικά κέντρα, αλλά και τους ιδιοκτήτες άλλων υποστατικών, ώστε να βρεθούν οι λιγότερο επώδυνες λύσεις για την εταιρεία μας. Με αυτό τον τρόπο ξεκαθάρισαν όλες μας, σχεδόν, οι εκκρεμότητες, ώστε να μπορέσουμε να προγραμματίσουμε το υπόλοιπο της καλοκαιρινής σεζόν και ταυτόχρονα να ξεκινήσουμε τις ενέργειες για την επόμενη.
Δεδομένου ότι το πρώτο σοκ βιωσιμότητας, που όλοι έχουμε περάσει, είναι πίσω μας, τώρα είμαστε σε θέση να βάλουμε νέους στόχους κερδοφορίας, έχοντας ήδη τακτοποιήσει σοβαρές οικονομικές εκκρεμότητες.
Με αυτά τα δεδομένα τώρα είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε σε νέα καταστήματα και να προγραμματίσουμε κι άλλες επενδύσεις τόσο στην Κύπρο όσο και στο εξωτερικό.
Έτος ευκαιριών το 2021
Μέχρι στιγμής δεν διακρίνουμε κάποιες ευκαιρίες άμεσα, διότι θεωρούμε ότι ακόμη είμαστε στη φάση ανάκτησης του κύκλου εργασιών μας, αλλά σίγουρα βλέπουμε μπροστά και θα αξιολογήσουμε διάφορες προτάσεις, όπως, νέα brands ή συνεργασίες που μπορεί να προκύψουν.
Πιστεύουμε ότι το 2021 θα είναι περίοδος ευκαιριών για την Κύπρο, αλλά και το εξωτερικό, γι’ αυτό προετοιμαζόμαστε οικονομικά, ώστε να υπάρχει η άνεση να επιτευχθούν τα πλάνα μας. Εάν αποδειχθεί κοινωνική χρονιά, από όλες τις πλευρές, τότε σίγουρα θα μας φέρει πιο κοντά στον στόχο που είχαμε θέσει για την περίοδο 2019-2023.
Ένα Lacoste για εξωγήινους
Το πλέον σημαντικό μήνυμα για μας είναι ότι πρέπει να θωρακίσουμε τις εταιρείες μας, όσο το δυνατόν, έναντι οποιουδήποτε απροόπτου μπορεί να μας βρει. Χαριτολογώντας, όπως είχα πει και σε κάποιους συναδέλφους στο Παρίσι πρόσφατα, θα πρέπει να ετοιμάσει η Lacoste κι ένα polo shirt για εξωγήινους το 2021, διότι δεν γνωρίζουμε τι άλλο μπορεί να προκύψει! Σίγουρα πρώτα θα πρέπει να έχουμε πιο γερή και καθαρή από χρέη οικονομική βάση, ώστε να μη βασιστούμε σε τρίτους σε ώρες έκτακτης ανάγκης, με ίδια κεφάλαια ακόμα και εκτός Κύπρου. Πρέπει να προχωρήσουμε και σε περαιτέρω επεκτάσεις συνεργασιών στο εξωτερικό, διότι, όπως αποδείχτηκε, το περιβάλλον του νησιού μας είναι επικίνδυνο και αβέβαιο για πολλούς και διάφορους λόγους.