Γιωρκάτζης: Αρχίζει τμηματικά και η μεταμόρφωση της Λεωφόρου Μακαρίου
16:30 - 09 Ιουλίου 2020
Μετά την ολοκλήρωση της Φάσης Α’ του έργου Ανάπλασης του Εμπορικού Τριγώνου Μακαρίου – Στασικράτους – Ευαγόρου ο Δήμος Λευκωσίας προχωρεί στις 13 Ιουλίου 2020 με την υλοποίηση της Φάσης Β’ του σημαντικού αυτού έργου που αφορά τμήμα της Λεωφόρου Μακαρίου Γ’.
Συγκεκριμένα όπως αναφέρθηκε την Πέμπτη σε Δημοσιογραφική Διάσκεψη στο Δημαρχείο Λευκωσίας, το τμήμα της Λεωφόρου Μακαρίου αφορά «τη συμβολή της με τη Λεωφόρο Σπύρου Κυπριανού μέχρι τη Λεωφόρο Ευαγόρου, την οδό Αναστασίου Γ. Λεβέντη, τμήματα των οδών Στασάνδρου και Αφροδίτης και τις οδούς Αρνάλδας, Αγίας Ελένης, Γρηγορίου Ξενοπούλου, Μπουμπουλίνας, Ηρας και Αννης Κομνηνής, μέχρι τη συμβολή τους με την οδό Στασάνδρου».
Ανακοίνωση από τον Δήμο Λευκωσίας αναφέρει ότι «ο προϋπολογισμός της Φάσης Β’ του έργου ανέρχεται στα €11,680,000 πλέον ΦΠΑ και οι κατασκευαστικές εργασίες για ολόκληρη του αναμένεται να διαρκέσουν συνολικά περίπου 26 μήνες. Λόγω της μεγάλης έκτασης της περιοχής επέμβασης και για περιορισμό της ταλαιπωρίας του κοινού το έργο θα υλοποιηθεί σε μικρότερα τμήματα».
Οι κατασκευαστικές εργασίες την πρώτη περίοδο (Φάση Β.1) θα ξεκινήσουν στις 13 Ιουλίου 2020 και θα επικεντρωθούν στο τμήμα της Λεωφόρου Μακαρίου Γ’ από τη φωτοελεγχόμενη συμβολή της με τη Λεωφόρο Σπύρου Κυπριανού μέχρι και την φωτοελεγχόμενη συμβολή της με τη Αφροδίτης / Στασάνδρου, στο οποίο δεν θα επιτρέπεται η διακίνηση οχημάτων. Η χρονική διάρκεια της Φάσης Β.1 θα είναι 13 μήνες.
Στη Διάσκεψη Τύπου για παρουσίαση του έργου, ο Δήμαρχος Λευκωσίας Κωνσταντίνος Γιωρκάτζης δήλωσε ότι το εμπορικό κέντρο της Λευκωσίας αργοπέθαινε για πολλά χρόνια.
«Η άναρχη αποκέντρωση, το μετέτρεψε από ένα κέντρο που εξυπηρετούσε σχεδόν όλο τον πληθυσμό της επαρχίας, σε έναν υποβαθμισμένο, τοπικού χαρακτήρα εμπορικό άξονα. Δεν ήταν δυνατόν να γυρίσουμε τον χρόνο πίσω ούτε να αγνοήσουμε τη σημερινή πραγματικότητα των μεγάλων εμπορικών κέντρων στην περιφέρεια» είπε ο Δήμαρχος Λευκωσίας.
Πρόσθεσε ότι «πήραμε λοιπόν την απόφαση να προχωρήσουμε σε συνολική και ριζική αναβάθμιση της περιοχής, ώστε να είναι σε θέση να ανταγωνιστεί τις εμπορικές χρήσεις της περιφέρειας, να αυξηθεί η ελκυστικότητα και η επισκεψιμότητα του με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε επενδύσεις και οικονομική ανάπτυξη διότι αυτό άλλωστε, ήταν πάγιο και έντονο αίτημα των επηρεαζόμενων ιδιοκτητών και καταστηματαρχών».
Όπως είπε ο Δήμαρχος Λευκωσίας, «η πρώτη φάση του έργου που αφορούσε τις οδούς Στασικράτους, Ζήνας Κάνθερ, Θεοφάνη Θεοδότου και τμήμα της Μνασιάδου έχει ήδη παραδοθεί στο κοινό και τα μηνύματα που παίρνουμε είναι πολύ θετικά και ενθαρρυντικά».
«Όλοι οι εμπορευόμενοι είναι πολύ ικανοποιημένοι, η κίνηση στις συγκεκριμένες οδούς αυξάνεται συνεχώς και υπάρχει ενδιαφέρον για λειτουργία νέων καταστημάτων», συνέχισε ο Κωνσταντίνος Γιωρκάτζης.
Όπως αναφέρθηκε στη Διάσκεψη Τύπου, «το συγκεκριμένο έργο τέθηκε ψηλά στις προτεραιότητες της αναπτυξιακής Στρατηγικής του Δήμου Λευκωσίας, αφού επιδιώκει να καταστήσει το αστικό εμπορικό κέντρο της πρωτεύουσας ανταγωνιστικό, ελκυστικό και φιλικό στον άνθρωπο και το περιβάλλον».
Για το έργο υιοθετήθηκαν ψηλά κριτήρια βιώσιμου αστικού σχεδιασμού με στόχο «την αναβάθμιση της λειτουργικότητας και της αισθητικής του αστικού περιβάλλοντος με νέα επίστρωση, αστική επίπλωση και φωτισμό».
Στόχος είναι επίσης, «η διευκόλυνση της προσβασιμότητας όλων, πεζών και ΑμεΑ και η αύξηση της επισκεψιμότητας με τη δημιουργία ενιαίων και μεγάλων πεζοδρομίων και η εξάλειψη όλων των ανισόπεδων σημείων μεταξύ ιδιωτικών, δημόσιων πεζοδρομίων και δρόμου καθώς και η δημιουργία μικρών πλατειών με δυνατότητα υπαίθριων δραστηριοτήτων και ενσωμάτωση υδάτινων στοιχείων».
Το έργο στοχεύει και στην ενίσχυση «της σκίασης με φύτευση μεγάλου αριθμού ώριμων δέντρων και εφαρμογή των αρχών του βιοκλιματικού σχεδιασμού, αυξάνοντας τις ώρες που οι πεζοί επισκέπτες θα μπορούν να διακινούνται με άνεση καθώς και στην εγκατάσταση ολιστικού συστήματος ‘έξυπνης πόλης’, ιδιοκτησία του Δήμου Λευκωσίας».
Η υπογειοποίηση και βελτίωση όλων των υπηρεσιών κοινής ωφελείας είναι μέσα στους στόχους του έργου ενώ αισθητικά και λειτουργικά θα δημιουργηθεί ένας ενιαίος χώρος, ένα εξωτερικό ‘εμπορικό κέντρο’».
Επίσης, το έργο, «εφαρμόζει τις πρόνοιες/δράσεις του Ολοκληρωμένου Σχεδίου Κινητικότητας της Λευκωσίας και του Σχεδίου Περιοχής του Κέντρου της Λευκωσίας για προώθηση των βιώσιμων μεταφορών, ενίσχυση της βιώσιμης κινητικότητας στην αστική περιοχή της Λευκωσίας όπως και μείωση Εκπομπών Διοξειδίου του Άνθρακα».
Επιπρόσθετα, «στη Λεωφόρο Μακαρίου και στην οδό Αναστασίου Γ. Λεβέντη (πρώην Λεωνίδου), δημιουργούνται δύο λεωφορειολωρίδες για διακίνηση και στις δύο κατευθύνσεις ενώ στον άξονα Μακαρίου-Α. Λεβέντη, στα πλαίσια του έργου, θα ληφθεί πρόνοια για την εγκατάσταση και λειτουργία τραμ, εφ’ όσον αυτό αποφασιστεί, με τη αφαίρεση όλων των υφιστάμενων υπόγειων εγκαταστάσεων από το διάδρομο διακίνησης του τραμ και την επανεγκατάστασή τους σε άλλο χώρο».
Τέλος, «οι κυκλοφοριακές πολιτικές που εφαρμόζονται υποχρεώνουν τα τροχοφόρα οχήματα να κινούνται σε χαμηλές ταχύτητες και να δίνουν προβάδισμα στην άνετη και απρόσκοπτη διακίνηση πεζών και ποδηλάτων».
Όπως ανακοινώθηκε στη Διάσκεψη Τύπου, «το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Συνοχής της ΕΕ, τον Κρατικό Προϋπολογισμό και τον Δήμο Λευκωσίας στα πλαίσια της Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020, Επιχειρησιακό Πρόγραμμα: Ανταγωνιστικότητα και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2020,- Ειδικός Στόχος: Βελτίωση της κινητικότητας κυρίως στην αστική περιοχή Λευκωσίας, - Αξονα 5: Προώθηση Βιώσιμων Μεταφορών και Μείωση των Εκπομπών Διοξειδίου του Ανθρακα».
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ
Συγκεκριμένα όπως αναφέρθηκε την Πέμπτη σε Δημοσιογραφική Διάσκεψη στο Δημαρχείο Λευκωσίας, το τμήμα της Λεωφόρου Μακαρίου αφορά «τη συμβολή της με τη Λεωφόρο Σπύρου Κυπριανού μέχρι τη Λεωφόρο Ευαγόρου, την οδό Αναστασίου Γ. Λεβέντη, τμήματα των οδών Στασάνδρου και Αφροδίτης και τις οδούς Αρνάλδας, Αγίας Ελένης, Γρηγορίου Ξενοπούλου, Μπουμπουλίνας, Ηρας και Αννης Κομνηνής, μέχρι τη συμβολή τους με την οδό Στασάνδρου».
Ανακοίνωση από τον Δήμο Λευκωσίας αναφέρει ότι «ο προϋπολογισμός της Φάσης Β’ του έργου ανέρχεται στα €11,680,000 πλέον ΦΠΑ και οι κατασκευαστικές εργασίες για ολόκληρη του αναμένεται να διαρκέσουν συνολικά περίπου 26 μήνες. Λόγω της μεγάλης έκτασης της περιοχής επέμβασης και για περιορισμό της ταλαιπωρίας του κοινού το έργο θα υλοποιηθεί σε μικρότερα τμήματα».
Οι κατασκευαστικές εργασίες την πρώτη περίοδο (Φάση Β.1) θα ξεκινήσουν στις 13 Ιουλίου 2020 και θα επικεντρωθούν στο τμήμα της Λεωφόρου Μακαρίου Γ’ από τη φωτοελεγχόμενη συμβολή της με τη Λεωφόρο Σπύρου Κυπριανού μέχρι και την φωτοελεγχόμενη συμβολή της με τη Αφροδίτης / Στασάνδρου, στο οποίο δεν θα επιτρέπεται η διακίνηση οχημάτων. Η χρονική διάρκεια της Φάσης Β.1 θα είναι 13 μήνες.
Στη Διάσκεψη Τύπου για παρουσίαση του έργου, ο Δήμαρχος Λευκωσίας Κωνσταντίνος Γιωρκάτζης δήλωσε ότι το εμπορικό κέντρο της Λευκωσίας αργοπέθαινε για πολλά χρόνια.
«Η άναρχη αποκέντρωση, το μετέτρεψε από ένα κέντρο που εξυπηρετούσε σχεδόν όλο τον πληθυσμό της επαρχίας, σε έναν υποβαθμισμένο, τοπικού χαρακτήρα εμπορικό άξονα. Δεν ήταν δυνατόν να γυρίσουμε τον χρόνο πίσω ούτε να αγνοήσουμε τη σημερινή πραγματικότητα των μεγάλων εμπορικών κέντρων στην περιφέρεια» είπε ο Δήμαρχος Λευκωσίας.
Πρόσθεσε ότι «πήραμε λοιπόν την απόφαση να προχωρήσουμε σε συνολική και ριζική αναβάθμιση της περιοχής, ώστε να είναι σε θέση να ανταγωνιστεί τις εμπορικές χρήσεις της περιφέρειας, να αυξηθεί η ελκυστικότητα και η επισκεψιμότητα του με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε επενδύσεις και οικονομική ανάπτυξη διότι αυτό άλλωστε, ήταν πάγιο και έντονο αίτημα των επηρεαζόμενων ιδιοκτητών και καταστηματαρχών».
Όπως είπε ο Δήμαρχος Λευκωσίας, «η πρώτη φάση του έργου που αφορούσε τις οδούς Στασικράτους, Ζήνας Κάνθερ, Θεοφάνη Θεοδότου και τμήμα της Μνασιάδου έχει ήδη παραδοθεί στο κοινό και τα μηνύματα που παίρνουμε είναι πολύ θετικά και ενθαρρυντικά».
«Όλοι οι εμπορευόμενοι είναι πολύ ικανοποιημένοι, η κίνηση στις συγκεκριμένες οδούς αυξάνεται συνεχώς και υπάρχει ενδιαφέρον για λειτουργία νέων καταστημάτων», συνέχισε ο Κωνσταντίνος Γιωρκάτζης.
Όπως αναφέρθηκε στη Διάσκεψη Τύπου, «το συγκεκριμένο έργο τέθηκε ψηλά στις προτεραιότητες της αναπτυξιακής Στρατηγικής του Δήμου Λευκωσίας, αφού επιδιώκει να καταστήσει το αστικό εμπορικό κέντρο της πρωτεύουσας ανταγωνιστικό, ελκυστικό και φιλικό στον άνθρωπο και το περιβάλλον».
Για το έργο υιοθετήθηκαν ψηλά κριτήρια βιώσιμου αστικού σχεδιασμού με στόχο «την αναβάθμιση της λειτουργικότητας και της αισθητικής του αστικού περιβάλλοντος με νέα επίστρωση, αστική επίπλωση και φωτισμό».
Στόχος είναι επίσης, «η διευκόλυνση της προσβασιμότητας όλων, πεζών και ΑμεΑ και η αύξηση της επισκεψιμότητας με τη δημιουργία ενιαίων και μεγάλων πεζοδρομίων και η εξάλειψη όλων των ανισόπεδων σημείων μεταξύ ιδιωτικών, δημόσιων πεζοδρομίων και δρόμου καθώς και η δημιουργία μικρών πλατειών με δυνατότητα υπαίθριων δραστηριοτήτων και ενσωμάτωση υδάτινων στοιχείων».
Το έργο στοχεύει και στην ενίσχυση «της σκίασης με φύτευση μεγάλου αριθμού ώριμων δέντρων και εφαρμογή των αρχών του βιοκλιματικού σχεδιασμού, αυξάνοντας τις ώρες που οι πεζοί επισκέπτες θα μπορούν να διακινούνται με άνεση καθώς και στην εγκατάσταση ολιστικού συστήματος ‘έξυπνης πόλης’, ιδιοκτησία του Δήμου Λευκωσίας».
Η υπογειοποίηση και βελτίωση όλων των υπηρεσιών κοινής ωφελείας είναι μέσα στους στόχους του έργου ενώ αισθητικά και λειτουργικά θα δημιουργηθεί ένας ενιαίος χώρος, ένα εξωτερικό ‘εμπορικό κέντρο’».
Επίσης, το έργο, «εφαρμόζει τις πρόνοιες/δράσεις του Ολοκληρωμένου Σχεδίου Κινητικότητας της Λευκωσίας και του Σχεδίου Περιοχής του Κέντρου της Λευκωσίας για προώθηση των βιώσιμων μεταφορών, ενίσχυση της βιώσιμης κινητικότητας στην αστική περιοχή της Λευκωσίας όπως και μείωση Εκπομπών Διοξειδίου του Άνθρακα».
Επιπρόσθετα, «στη Λεωφόρο Μακαρίου και στην οδό Αναστασίου Γ. Λεβέντη (πρώην Λεωνίδου), δημιουργούνται δύο λεωφορειολωρίδες για διακίνηση και στις δύο κατευθύνσεις ενώ στον άξονα Μακαρίου-Α. Λεβέντη, στα πλαίσια του έργου, θα ληφθεί πρόνοια για την εγκατάσταση και λειτουργία τραμ, εφ’ όσον αυτό αποφασιστεί, με τη αφαίρεση όλων των υφιστάμενων υπόγειων εγκαταστάσεων από το διάδρομο διακίνησης του τραμ και την επανεγκατάστασή τους σε άλλο χώρο».
Τέλος, «οι κυκλοφοριακές πολιτικές που εφαρμόζονται υποχρεώνουν τα τροχοφόρα οχήματα να κινούνται σε χαμηλές ταχύτητες και να δίνουν προβάδισμα στην άνετη και απρόσκοπτη διακίνηση πεζών και ποδηλάτων».
Όπως ανακοινώθηκε στη Διάσκεψη Τύπου, «το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Συνοχής της ΕΕ, τον Κρατικό Προϋπολογισμό και τον Δήμο Λευκωσίας στα πλαίσια της Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020, Επιχειρησιακό Πρόγραμμα: Ανταγωνιστικότητα και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2020,- Ειδικός Στόχος: Βελτίωση της κινητικότητας κυρίως στην αστική περιοχή Λευκωσίας, - Αξονα 5: Προώθηση Βιώσιμων Μεταφορών και Μείωση των Εκπομπών Διοξειδίου του Ανθρακα».
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ