Στην Ελλάδα με πλοίο με τιμές από €50
09:33 - 06 Ιουλίου 2020
Μετά από πολύμηνες διαβουλεύσεις, η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν άναψε την περασμένη Παρασκευή το πράσινο φως για την παροχή επιδότησης μέγιστου ύψους 6 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως με σκοπό την επαναλειτουργία της θαλάσσιας σύνδεσης Κύπρου – Ελλάδας.
Η έγκριση εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής επιτρέπει στην Κυπριακή Δημοκρατία να προχωρήσει στο επόμενο βήμα για την επαναλειτουργία της θαλάσσιας σύνδεσης για τη μεταφορά επιβατών μεταξύ Κύπρου και Ελλάδας. Η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού έδωσε την έγκριση, με το σκεπτικό ότι η λειτουργία της θαλάσσιας επιβατικής γραμμής μεταξύ Κύπρου – Ελλάδας θεωρείται Υπηρεσία Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος (ΥΓΟΣ) σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και μπορεί να χρηματοδοτηθεί από κρατικά κονδύλια.
Μετά και την εξέλιξη αυτή, το Υφυπουργείο Ναυτιλίας μπαίνει σε διαβουλεύσεις με το Υπουργείο Οικονομικών, προκειμένου να μπουν και οι τελευταίες πινελιές στα έγγραφα του διαγωνισμού που αναμένεται να προκηρυχθεί το επόμενο διάστημα, σε αναζήτηση της εταιρείας, η οποία θα αναλάβει το εν λόγω επιδοτούμενο δρομολόγιο.
Όπως ανέφερε στο πλαίσιο διάσκεψης τύπου η Υφυπουργός Ναυτιλίας, Νατάσα Πηλείδου, το ανώτατο ύψος της κρατικής ενίσχυσης είναι τα €6 εκατ ετησίως εξαιρουμένου του ΦΠΑ. Η διάρκεια της σύμβασης θα είναι τα τρία χρόνια με δυνατότητα παράτασης μέχρι και άλλα τρία χρόνια.
Κατάληξη ο Πειραιάς
Τα λιμάνια που θα εξυπηρετούνται θα είναι η Λεμεσός ή η Λάρνακα και το πλοίο θα καταλήγει στον Πειραιά. Το πλοίο θα εκτελεί τη θαλάσσια σύνδεση Λεμεσού/Λάρνακας – Παιραιώς μια φορά τη βδομάδα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες (Μάιο – Σεπτέμβριο) και μια φορά κάθε δύο εβδομάδες κατά τους χειμερινούς μήνες (Οκτώβριο – Απρίλιο). Η συχνότητα της παρεχόμενης υπηρεσίας θα επανεξετάζεται κατά τη διάρκεια της σύμβασης και θα μπορεί να αναθεωρηθεί αναλόγως και της ζήτησης. Εξάλλου, η εταιρεία θα έχει τη δυνατότητα να πραγματοποιεί ένα ενδιάμεσο σταθμό σε ένα λιμάνι ελληνικού νησιού καθοδόν προς τον τελικό προορισμό.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι όροι των εγγράφων του διαγωνισμού έχουν διαμορφωθεί σύμφωνα με τους κανόνες της Ε.Ε. έτσι ώστε να διασφαλίζεται ότι η επιδότηση θα καλύπτει μόνο το κόστος που απαιτείται για τη διαχείριση της ΥΓΟΣ (δηλαδή μόνο το κόστος μεταφοράς των επιβατών και όχι του φορτίου), ότι δεν θα προκαλείται αθέμιτος ανταγωνισμός και ότι θα αποφεύγεται η υπεραντιστάθμιση (overcompensation).
Τα κόμιστρα
Σε ότι αφορά το ύψος των κομίστρων, εξαιρουμένων των λιμενικών χρεώσεων και φόρων, διαμορφώνονται ως εξής:
- Επιβάτης σε αεροπορική θέση: €50 για μονή διαδρομή και €80 εισιτήριο μετ’ επιστροφής
- Επιβάτης σε μονή καμπίνα: €80 και €120 μετ’ επιστροφής. Σημειώνεται ότι θα ισχύουν διαφοροποιημένα ή μειωμένα κόμιστρα για διπλή, τριπλή ή και τετραπλή καμπίνα καθώς και καμπίνα pet friendly.
- Για παιδιά μέχρι 24 μηνών η διαδρομή θα προσφέρεται δωρεάν
- Για παιδιά από 2 μέχρι και 12 ετών θα ισχύουν διαφοροποιημένα ή μειωμένα κόμιστρα
- Για οχήματα μήκους μέχρι και 5 μέτρα, η μονή διαδρομή θα χρεώνεται στα €75 και μετ’ επιστροφής €150
- Την ίδια ώρα, για μεταφορά μοτοσικλέτας το κόστος για μονή διαδρομή θα ανέρχεται στα €50 και για ταξίδι με επιστροφή στα €100.
Το πλοίο
Το δρομολόγιο θα εκτελείται από επιβατικό πλοίο τύπου roll-on/roll-off (Ro-Pax) και πρέπει να πληροί συγκριμένες προδιαγραφές, όπως:
- Να φέρει σημαία της ΕΕ η οποία να εντάσσεται στη λευκή λίστα του μνημονίου των Παρισίων,
- Το πλοίο να μην υπερβαίνει σε ηλικία τα 35 έτη από την χρονιά κατασκευής του
- Να είναι ενταγμένο με Νηογνώμονα μέλος του IACS και αναγνωρισμένο από την ΕΕ.
- Να έχει δυνατότητα μεταφοράς 200 επιβατών κα διαθεσιμότητα καμπινών για τουλάχιστο 140 άτομα εάν η διάρκεια του ταξιδιού υπερβαίνει τις 16 ώρες.
- Να συμμορφώνεται με όλους τους διεθνείς, κοινοτικούς και εθνικούς κανόνες και κανονισμούς σε θέματα ασφάλειας και περιβάλλοντος
- Θα πρέπει να υπάρχει διαθέσιμο και εφεδρικό πλοίο που να πληροί τις προαναφερόμενες προδιαγραφές, σε περίπτωση που το κυρίως πλοίο καταστεί μη διαθέσιμο.
Έναρξη δρομολογίου
Η υπηρεσία θα ξεκινήσει σε ημερομηνία που θα συμφωνηθεί από κοινού μεταξύ της αναθέτουσας Αρχής και του επιτυχόντος προσφοροδότη. Πάντως, υπό τις εξελίξεις με τον κορωνοϊό, θεωρείται απομακρυσμένο το ενδεχόμενο το δρομολόγιο αυτό να ξεκινήσει εντός του 2020. Ερωτηθείσα σχετικά, η Υφυπουργός Ναυτιλίας ανέφερε ότι ρεαλιστική περίοδος έναρξης είναι το 2021, καθώς όπως εξήγησε, πολλές εταιρείες αντιμετωπίζουν αυτή τη στιγμή προβλήματα λόγω της πανδημίας. Μια σειρά από παράγοντες που ισχύουν αυτή τη στιγμή, όπως οι αεροπορικές θέσεις, τα λιμάνια, το ενδιαφέρον επιβατών κ.α., καθιστούν την περίοδο που διανύουμε δύσκολη για έναρξη του δρομολογίου. Η ίδια πάντως παρουσιάστηκε αισιόδοξη, καθώς όπως είπε, πριν από την πανδημία υπήρχε ενδιαφέρον από εταιρείες τόσο από την Κύπρο και την Ελλάδα όσο και από άλλες χώρες.
Σημείωσε παράλληλα ότι από την προκήρυξη του διαγωνισμού θα δοθεί επαρκής χρόνος στις εταιρίες, περίπου δύο μήνες, προκειμένου να κάνουν τους υπολογισμούς τους και να υποβάλουν τις προσφορές τους. «Στόχος του Υφυπουργείου Ναυτιλίας», σημείωσε η κα Πηλείδου «είναι όπως το εγχείρημα αυτό ενισχύσει τη συνδεσιμότητα της Κύπρου με την Ηπειρωτική Ευρώπη. Επί του παρόντος, το μόνο διαθέσιμο μέσο μεταφοράς προς και από την Κύπρο είναι οι αερομεταφορές».