Η Βουλή προχωρά στην κύρωση του Νόμου για τον αγωγό EastMed
17:00 - 23 Ιουνίου 2020
Ο κυρωτικός Νόμος της Συμφωνίας για τον Αγωγό EastMed βρέθηκε σήμερα στο επίκεντρο της συζήτησης της Επιτροπής Εξωτερικών της Βουλής με τα μέλη της να εκφράζουν τη βούληση για επικύρωση της ώστε να δοθεί το πολιτικό και νομικό πλαίσιο για υλοποίηση στο μέλλον του αγωγού.
Η Συμφωνία για τον EastMed υπογράφηκε στις 2 Ιανουαρίου 2020 στην Αθήνα, ανάμεσα σε Ελλάδα, Κύπρο και Ισραήλ ενώ υπήρξε και πολιτική δέσμευση και από την Ιταλία για υπογραφή της. Η Ιταλία δεν έχει προχωρήσει στην υπογραφή της Συμφωνίας για περιβαλλοντικούς λόγους. Ο αγωγός αποτελεί έργο κοινού ενδιαφέροντος της ΕΕ και αποσκοπεί στο να παράσχει μια επιλογή για την εμπορική αξιοποίηση των κοιτασμάτων ΦΑ της Ανατολικής Μεσογείου.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Γιώργος Λιλλήκας στις δηλώσεις του μετά την Επιτροπή, είπε πως η συμφωνία έχει μεγάλη πολιτική σημασία δεδομένου ότι η Τουρκία συνεχίζει να παραβιάζει τα κυριαρχικά δικαιώματα της Κυπριακής Δημοκρατίας και της ΑΟΖ, συνεχίζει να αμφισβητεί την ΑΟΖ και τις συμφωνίες που έχει υπογράψει η χώρα μας με το Ισραήλ και την Αίγυπτο. Η Συμφωνία, σημείωσε, με τις πρόνοιες για το Δίκαιο της Θάλασσας, το Ευρωπαϊκό Δίκαιο, κατοχυρώνει και ενισχύει ακόμα περισσότερο τη θέση της ΚΔ και την δέσμευση των συμβαλλομένων μερών για δέσμευση και αποδοχή του Διεθνούς Δικαίου της Θάλασσας.
Ο κ. Λιλλήκας εξήγησε πως με την επικύρωση της Συμφωνίας από τη Βουλή και στο προσεχές μέλλον και από το Ισραήλ (η Ελλάδα την έχει ήδη επικυρώσει), δεν θα ξεκινήσει η κατασκευή του αγωγού. Είναι μια συμφωνία που δημιουργεί το πλαίσιο, τις νομικές δεσμεύσεις των μερών για να μπορέσουν όταν ολοκληρωθούν οι μελέτες και το ενεργειακό πρόγραμμα, και όταν βρεθούν τα αποθέματα, να ξεκινήσουν οι εργασίες του έργου.
Ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Ενέργειας Στέλιος Χειμώνας, είπε πως μέσω της Συμφωνίας διασφαλίζεται η απαραίτητη νομική βεβαιότητα όπως και η πολιτική στήριξη προς τις εταιρείες που θα επενδύσουν. Ρυθμίζει θέματα περιβάλλοντος, ασφάλειας, φορολογίας, αδειοδοτήσεων από τις αρχές και προνοεί εγκαθίδρυση κοινής ομάδας εργασίας για παρακολούθηση της υλοποίησης του έργου και της διεκπεραίωσης των εργασιών.
Ερωτηθείς σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι προπαρασκευαστικές εργασίες, ο κ. Χειμώνας είπε πως έχουν γίνει οι κάποιες προκαταρκτικές μελέτες που έχουν χρηματοδοτηθεί από την ΕΕ, ενώ πρόσφατα ο Φορέας υλοποίησης έχει προκηρύξει σχετικό διαγωνισμό για να γίνουν οι πιο λεπτομερείς σχεδιασμοί των υπεράκτιων τμημάτων του έργου, αξίας 2,4 δις ευρώ, όπως υπολογίζεται.
Η Συμφωνία για τον EastMed υπογράφηκε στις 2 Ιανουαρίου 2020 στην Αθήνα, ανάμεσα σε Ελλάδα, Κύπρο και Ισραήλ ενώ υπήρξε και πολιτική δέσμευση και από την Ιταλία για υπογραφή της. Η Ιταλία δεν έχει προχωρήσει στην υπογραφή της Συμφωνίας για περιβαλλοντικούς λόγους. Ο αγωγός αποτελεί έργο κοινού ενδιαφέροντος της ΕΕ και αποσκοπεί στο να παράσχει μια επιλογή για την εμπορική αξιοποίηση των κοιτασμάτων ΦΑ της Ανατολικής Μεσογείου.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Γιώργος Λιλλήκας στις δηλώσεις του μετά την Επιτροπή, είπε πως η συμφωνία έχει μεγάλη πολιτική σημασία δεδομένου ότι η Τουρκία συνεχίζει να παραβιάζει τα κυριαρχικά δικαιώματα της Κυπριακής Δημοκρατίας και της ΑΟΖ, συνεχίζει να αμφισβητεί την ΑΟΖ και τις συμφωνίες που έχει υπογράψει η χώρα μας με το Ισραήλ και την Αίγυπτο. Η Συμφωνία, σημείωσε, με τις πρόνοιες για το Δίκαιο της Θάλασσας, το Ευρωπαϊκό Δίκαιο, κατοχυρώνει και ενισχύει ακόμα περισσότερο τη θέση της ΚΔ και την δέσμευση των συμβαλλομένων μερών για δέσμευση και αποδοχή του Διεθνούς Δικαίου της Θάλασσας.
Ο κ. Λιλλήκας εξήγησε πως με την επικύρωση της Συμφωνίας από τη Βουλή και στο προσεχές μέλλον και από το Ισραήλ (η Ελλάδα την έχει ήδη επικυρώσει), δεν θα ξεκινήσει η κατασκευή του αγωγού. Είναι μια συμφωνία που δημιουργεί το πλαίσιο, τις νομικές δεσμεύσεις των μερών για να μπορέσουν όταν ολοκληρωθούν οι μελέτες και το ενεργειακό πρόγραμμα, και όταν βρεθούν τα αποθέματα, να ξεκινήσουν οι εργασίες του έργου.
Ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Ενέργειας Στέλιος Χειμώνας, είπε πως μέσω της Συμφωνίας διασφαλίζεται η απαραίτητη νομική βεβαιότητα όπως και η πολιτική στήριξη προς τις εταιρείες που θα επενδύσουν. Ρυθμίζει θέματα περιβάλλοντος, ασφάλειας, φορολογίας, αδειοδοτήσεων από τις αρχές και προνοεί εγκαθίδρυση κοινής ομάδας εργασίας για παρακολούθηση της υλοποίησης του έργου και της διεκπεραίωσης των εργασιών.
Ερωτηθείς σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι προπαρασκευαστικές εργασίες, ο κ. Χειμώνας είπε πως έχουν γίνει οι κάποιες προκαταρκτικές μελέτες που έχουν χρηματοδοτηθεί από την ΕΕ, ενώ πρόσφατα ο Φορέας υλοποίησης έχει προκηρύξει σχετικό διαγωνισμό για να γίνουν οι πιο λεπτομερείς σχεδιασμοί των υπεράκτιων τμημάτων του έργου, αξίας 2,4 δις ευρώ, όπως υπολογίζεται.
«Δεν έχει αποφασιστεί η υλοποίηση αυτών των έργων αλλά έχουν ξεκινήσει οι πιο λεπτομερείς σχεδιασμοί», είπε, και σημείωσε πως η τελική επενδυτική απόφαση υπολογίζεται περί τα τέλη του 2021.
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ