Μάτσης: Αντιμετωπίζουμε την κρίση από θέση ισχύος
11:44 - 16 Ιουνίου 2020
«Τους τελευταίους τρεις μήνες, έχουμε βιώσει πρωτοφανείς εξελίξεις παγκόσμιας κλίμακας ως αποτέλεσμα της πανδημίας, και των συνεπακόλουθων περιοριστικών μέτρων που επιβλήθηκαν σε όλο τον κόσμο. Η Κύπρος δεν αποτέλεσε εξαίρεση. Παρόλα αυτά, η χώρα μας έχει καταφέρει να αντιμετωπίσει την υγειονομική κρίση με μεγάλη επιτυχία μέχρι σήμερα – και αυτή συνοδεύεται και από μια έγκαιρη υλοποίηση ενός ισχυρού δημοσιονομικού πακέτου μέτρων, επιτρέποντας την επιστροφή μας στην ομαλότητα με αυξανόμενη αυτοπεποίθηση», ανέφερε στην ομιλία του στην Ετήσια Γενική Συνέλευση των Μετόχων της Ελληνικής Τράπεζας, ο CEO της Iωάννης Μάτσης.
Όπως ανέφερε στην Ελληνική Τράπεζα, αυτή η κρίση τους βρήκε προετοιμασμένους να την αντιμετωπίσουν από θέση ισχύος. Προς τούτο, πρόταξε:
-την ισχυρή κεφαλαιακή μας επάρκεια στο 22.5%, η οποία είναι από τις ψηλότερες μεταξύ όλων των Ευρωπαϊκών Τραπεζών,
-την ισχυρή ρευστότητα μας, όπως αυτή αποτυπώνεται από τον Δείκτη Απαίτησης Κάλυψης Ρευστότητας στο 512%, και,
-τον μειωμένο κίνδυνο στον ισολογισμό της Τράπεζας, αφού οι καθαρές Μη Εξυπηρετούμενες Χορηγήσεις προς περιουσιακά στοιχεία βρίσκονται μόνο στο 3.6%, ενώ παράλληλά οι αξίες των εμπράγματων εξασφαλίσεων έναντι στις χορηγήσεις αυτές ανέρχονται στο πέραν του 140% των καθαρών αξιών τους.
Ο κ. Μάτσης πρόσθεσε πως δεν πιστεύει ότι είναι πολλές οι Τράπεζες, ή οι άλλοι Οργανισμοί στο νησί, που μπορούν να δηλώσουν την ίδια αισιοδοξία για αντιμετώπιση της κρίσης, και με παρόμοια αυτοπεποίθηση.
«Δηλώνουμε έτοιμοι να διαχειριστούμε την κρίση, αλλά, και το τονίζω, και να εκμεταλλευτούμε οποιεσδήποτε ευκαιρίες παρουσιαστούν μπροστά μας. Όσον αφορά τα αποτελέσματα του 2019 – αυτά αναδεικνύουν τα ισχυρά θεμέλια της Ελληνικής Τράπεζας, και την ισχυρή κεφαλαιακή μας θέση. Με τη δική σας, απρόσκοπτη στήριξη, και με την έμπρακτη απόδειξη της εμπιστοσύνης σας στις αναπτυξιακές προοπτικές μας, συνεχίζουμε να τα καταφέρνουμε. Πέραν της εξαγοράς της Συνεργατικής Κυπριακής Τράπεζας το 2018, την χρονιά που μας πέρασε, το Διοικητικό Συμβούλιο έθεσε υψηλότερους στόχους για την Τράπεζα - τόσο ποσοτικούς όσο και ποιοτικούς. Το ιστορικό και οι επιδόσεις μας των τελευταίων ετών αποδεικνύουν ότι αυτά που υποσχόμαστε τα υλοποιούμε. Και αυτό ήταν και παραμένει να είναι για μας και το κύριο μέλημά - η υλοποίηση των στόχων και υποσχέσεων μας. Γιατί μόνο έτσι θα ενισχύσουμε την αξιοπιστία μας μπροστά σε εσάς, τους μετόχους μας, αλλά και τους πελάτες μας, το προσωπικό μας, και τη ευρύτερη κοινωνία γενικότερα», υπογράμμισε.
Σύμφωνα με τον CEO της Ελληνικής το 2019, κατάφεραν να υλοποιήσουν κατά το πλείστο τους στόχους που έθεσαν. Ενδεικτικά αναφέρθηκε σε 10 στόχους που υλοποιήθηκαν:
1ον
Φυσικά ο στόχος κερδοφορίας της Τράπεζας μας για τριψήφια κέρδη, και ως αποτέλεσμα η συνεχής ενίσχυση της κεφαλαιακής μας επάρκειας. Η κερδοφορία για το έτος 2019 των €108 εκατομμυρίων και προκύπτουσα κεφαλαιακή επάρκεια στο 22,5% που θα αναλύσει σε λίγο ο Οικονομικός μας Διευθυντής, μιλά από μόνη της.
2ον
Το μεγαλύτερο επίτευγμα του 2019, λαμβάνοντας και τα εύσημα της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, ήταν η επιτυχής, εντός των χρονοδιαγραμμάτων και του προϋπολογισμού, ολοκλήρωση της ενσωμάτωσης των συστημάτων και των λογαριασμών των πελατών της πρώην Συνεργατικής Κυπριακής Τράπεζας. Ήταν μια διαδικασία ενσωμάτωσης που ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2018 και έκλεισε επιτυχώς τον Σεπτέμβριο του 2019. Η ολοκλήρωση αυτού του έργου, που έλαβε στρατηγική προτεραιότητα για την Τράπεζα, απορρόφησε όλη μας την ενέργεια και προσοχή κατά τη διάρκεια του 2019. Και σίγουρα που δεν θα ήταν εφικτή χωρίς τη σκληρή δουλειά, την αφοσίωση και τον επαγγελματισμό του προσωπικού. Γι’ αυτό, θα ήθελα να ευχαριστήσω ειλικρινά όλους εκείνους από τους συναδέλφους μου, εκτελεστικούς και μη, που δούλεψαν ώστε να φτάσουμε σε αυτό το ορόσημο. Respect!
3ον
Η επιτυχής ολοκλήρωση της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου κατά €150 εκατομμύρια. Στο σημείο αυτό, θα ήθελα να ευχαριστήσω εσάς, τους μετόχους μας, για την εμπιστοσύνη που δείξατε στην Τράπεζα μέσω της υποστήριξης σας για τη επιτυχή έκβαση αυτής της έκδοσης κεφαλαίου.
4ον
Η σταδιακή μείωση δικτύου καταστημάτων από 224 σε 120 πριν την κρίση, ακριβώς όπως προνοήσαμε. Μετά την κρίση, κλείσαμε και άλλα καταστήματα τα οποία παραμένουν κλειστά μέχρι σήμερα, με σκοπό την διατήρηση του social distancing, επιτυγχάνοντας έτσι την συνετή διαχείριση των υγειονομικών κινδύνων, και συμβάλλοντας θετικά στις παρόμοιες προσπάθειες της κυβέρνησης μας.
5ον
Η διατήρηση της διευρυμένης πελατειακής μας βάσης, με 600 χιλιάδες πελάτες. Παρά τις δυσκολίες της ενσωμάτωσης, και της αναστάτωσης που έφερε στους πελάτες, λόγω του σημαντικά υποβαθμισμένου επιπέδου υπηρεσιών που τους παρείχαμε κατά την διάρκεια του προηγούμενο χρόνου, καταφέραμε να διατηρήσουμε τους πελάτες μας, αλλά και το σύνολο των καταθέσεων μας.
6ον
Διοχέτευση δανειοδότησης ύψους €812 εκατομμυρίων ευρώ σε ιδιώτες και επιχειρήσεις κατά το 2019, ενώ για την τελευταία τριετία οι χορηγήσεις ξεπέρασαν τα €2 δισεκατομμύρια ευρώ.
7ον
Η χρήση της πλεονάζουσας ρευστότητας μας στην ανάπτυξη και διαφοροποίηση του χαρτοφυλακίου ομολόγων μας, μέσω μιας υγιούς σχέσης κινδύνου/απόδοσης. Ενδεικτικά αναφέρω την αύξηση του συγκεκριμένου χαρτοφυλακίου επενδύσεων σε ομόλογα, από €140 εκατομμύρια ευρώ στο τέλος του 2018, σε σχεδόν €2.3 δισεκατομμύρια ευρώ στο τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2020.
8ον
Η χρέωση αρνητικού επιτοκίου καταθέσεων προς τις μεγάλες επιχειρήσεις για ποσά άνω των €100 χιλιάδων ευρώ, και παράλληλη προσφορά εναλλακτικών επιλογών στους καταθέτες πελάτες μας, και όχι μόνον, για επενδύσεις σε προϊόντα εξειδικευμένων επενδυτικών υπηρεσιών μέσω συνεργασίας με την Allianz Global Investors. Έτσι πετυχαίνομε σταδιακά την μείωση του κόστους από τα αρνητικά καταθετικά επιτόκια της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Παρά τις προειδοποιήσεις από διάφορα εμπλεκόμενα μέρη περί μαζικής φυγής πελατών, είμαστε η πρώτη Τράπεζα που τόλμησε, για πρώτη φορά στην Κύπρο να χρεώσει αρνητικά επιτόκια. Το κάναμε, γιατί ήταν σημαντικό να πράξουμε το σωστό, και να προσφέρουμε αξία σε εσάς, τους μετόχους μας. Και το καταφέραμε, χωρίς να χάσουμε τους πελάτες που όλοι μας προειδοποιούσαν. Ο λόγος; Οι πελάτες μας, παρά το αυξημένο κόστος που επωμίζονται, προτιμούν και εμπιστεύονται εμάς, για την διαφύλαξη των καταθέσεων τους.
9ον
Την μείωση της εξάρτησης της Τράπεζας από εισοδήματα που προέρχονται από την Μονάδα Διεθνούς Τραπεζικής και την διεύρυνση της βάσης ανταποκριτριών τραπεζών - από 1 ανταποκρίτρια τράπεζα που είχαμε το 2018, σε 3 τράπεζες σήμερα, την Citibank, την Bank Of New York και την J.P.Morgan, και τέλος,
10ον
Την επένδυση στο ανθρώπινο κεφάλαιο με στόχο την περαιτέρω βελτίωση της παραγωγικότητας και την αναβάθμιση της ευημερίας των ανθρώπων μας.
«Κοιτάζοντας στο μέλλον, συνεχίζουμε να στοχεύουμε σε ένα στέρεο, πρωτοπόρο και κερδοφόρο οργανισμό, που να διασφαλίζει προστασία στους καταθέτες του, και να δημιουργεί σταθερή και βιώσιμη κερδοφορία σε εσάς, τους μετόχους μας.Προς αυτού, είχαμε ήδη επικοινωνήσει τον στόχο μας, όπως η Τράπεζα σας να έχει την δυνατότητα στον μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, να σας προσφέρει ετήσιες αποδόσεις ανά μετοχή που να φθάνουν σε χαμηλό διψήφιο ποσοστό», τόνισε.
Ο κ. Μάτσης πρόσθεσε ότι αναμένουν ότι τα οργανικά κέρδη προ προβλέψεων θα επηρεαστούν από την πανδημία, αλλά μερικώς μόνο.
«Αναμένουμε απώλεια εσόδων καθώς η ζήτηση για νέες χορηγήσεις θα είναι μειωμένη σε σχέση με τις αρχικές μας προβλέψεις για το 2020. Αρνητική επίπτωση θα υπάρξει και στα έσοδα από αμοιβές και προμήθειες.Παράλληλα όμως γίνονται προσπάθειες για να αντισταθμιστεί ο αντίκτυπος αυτός όσο το δυνατό περισσότερο, μέσω ανακατανομής κεφαλαίου σε επενδύσεις ομολόγων, πάντα εντός των ορίων ανάληψης κινδύνων της Τράπεζας, καθώς επίσης και μέσω μείωσης κόστους. Λόγω της συγκυρίας αναμένουμε επίσης υψηλότερες προβλέψεις έναντι επισφαλών απαιτήσεων σε σχέση πάντοτε με τις αντίστοιχες εκτιμήσεις μας, πριν την πανδημία. Στόχος μας είναι η επιστροφή στον αρχικό μας σχεδιασμό το 2021. Για να επιτύχουμε αυτόν τον φιλόδοξο στόχο, η επιμονή και επικέντρωση των προσπαθειών μας για διαρθρωτικές και διορθωτικές κινήσεις γίνεται ακόμα πιο επιτακτική», τόνισε.
Ύψιστης σημασίας σύμφωνα πάντα με τον κ. Μάτση είναι η ευλαβική προσήλωση τους στην αναπτυξιακή στρατηγική.
«Λαμβάνοντας πάντα υπόψη τους επιπρόσθετους κινδύνους που εκτίθεται η Τράπεζα λόγω της κρίση της πανδημίας, προχωρούμε με συνετά και προσεχτικά βήματα, μέσω μιας πελατοκεντρικής προσέγγισης, και συνεχίζουμε να χρηματοδοτούμε την ανάπτυξη της πραγματικής οικονομίας, υποστηρίζοντας όλους εκείνους τους πελάτες που εμείς κρίνουμε βιώσιμους, τόσο στον τομέα της λιανικής τραπεζικής, αλλά και σε εκείνο των επιχειρήσεων. Παράλληλα να αναφέρω ότι στοχεύουμε να αξιοποιήσουμε και το πακέτο μέτρων διοχέτευσης ρευστότητας που ανακοινώθηκε πρόσφατα από την Κυβέρνηση.Η αναπτυξιακή μας στρατηγική δεν περιορίζεται μόνο στις χορηγήσεις δανείων. Στοχεύουμε στην περαιτέρω διεύρυνση της γκάμας των προϊόντων που προσφέρουμε στους πελάτες μας. Για παράδειγμα, στο Τμήμα Ιδιωτών, θα συνεχίσουμε να προσφέρουμε εμπλουτισμένες υπηρεσίες επενδυτικών υπηρεσιών - ενώ στον Τμήμα Επιχειρήσεων έχουμε ενισχύσει υφιστάμενα προϊόντα όπως το factoring και το trade finance.Εξίσου σημαντική παραμένει η επιτάχυνση της απομόχλευσης του ισολογισμού της τράπεζας από τις Μη Εξυπηρετούμενες Χορηγήσεις, κάτι που δεν καταφέραμε μέχρι σήμερα. Φτάσαμε αρκετά κοντά στην υλοποίηση αυτού του στόχου, μέσω μιας μη οργανικής λύσης, όμως δυστυχώς, η πανδημία ανέτρεψε τα σχέδια μας. Θα συνεχίσουμε τις προσπάθειες μας για μείωση των κινδύνων στον ισολογισμό της Τράπεζας, τόσο μέσω οργανικών, όσο και μέσω μη-οργανικών λύσεων», ανέφερε.
Τέλος, υπογράμμισε πως για να επιτύχουν τους στόχους τους θα συνεχίσουν να βασίζονται και να επενδύουν στην κινητήριο δύναμη τους που είναι το προσωπικό του Ομίλου.
«Ικανοποιημένο προσωπικό σημαίνει αυτόματα και καλύτερη εξυπηρέτηση προς τους πελάτες μας, και κατ’ επέκταση επιτυχημένη πορεία της Τράπεζάς μας και περεταίρω κερδοφορία.
To προσωπικό μας με τη σειρά του θα υποστηρίξει την επίτευξη της αναπτυξιακής μας στρατηγικής σε τρεις πυλώνες, ως εξής:
Πρώτος πυλώνας, η προσήλωση μας στην ψηφιακή μετεξέλιξη. Παρά την πρωτοφανή αβεβαιότητα της παρούσας κρίσης, αυτό που διαφαίνεται ξεκάθαρα είναι πως η επόμενη μέρα είναι ήδη πολύ διαφορετική, με την ψηφιακή τραπεζική να μπαίνει για καλά πλέον στη ζωή μας. Με την παρότρυνση μας, πετύχαμε όπως μεγάλη μερίδα των πελατών μας, που πρότινος θα εξυπηρετούσαν τις Τραπεζικές τους ανάγκες μέσω επίσκεψης σε κατάστημα της Τράπεζας, να υιοθετούν όλα τα εναλλακτικά κανάλια για να διεκπεραιώσουν τις συναλλαγές αυτές – κανάλια όπως οι Αυτόματες Ταμιακές Μηχανές, οι κινητές τηλεφωνικές συσκευές, ή το διαδίκτυο μέσω web-banking. Σκοπός μας να ενθαρρύνουμε την πρακτική αυτή, μέσω της περαιτέρω ανάπτυξης της ψηφιακής τεχνολογίας. Αυτό θα βοηθήσει και σε σχετική μείωση του δικτύου καταστημάτων, συμβάλλοντας έτσι και στην μείωση των εξόδων της Τράπεζας.
Δεύτερος πυλώνας, η απλοποίηση των πολύπλοκων διαδικασιών της Τράπεζας.
Τρίτος πυλώνας, η εξακολούθηση της συνετής διαχείρισης των κινδύνων, στους οποίους εκτίθεται η Τράπεζα, σαν απόρροια των δραστηριοτήτων της.