10+2 προτάσεις για επιβίωση τουριστικών επιχειρήσεων
10:34 - 15 Μαΐου 2020
Προτάσεις που θα καταστήσουν βιώσιμη την πλειοψηφία των επιχειρήσεων που ασχολούνται με την ταξιδιωτική και τουριστική βιομηχανία της Κύπρου κατέθεσε το ΚΕΒΕ στους υπουργούς Οικονομικών Κωνσταντίνο Πετρίδη, Μεταφορών Γιάννη Καρούσο και στον υφυπουργό Τουρισμού Σάββα Περδίο.
Στην επιστολή τόνισαν συγκεκριμένα μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:
-Αποτελεί άμεση ανάγκη ο εκ των προτέρων καθορισμός συγκεκριμένης ημερομηνίας ανοίγματος της τουριστικής βιομηχανίας του τόπου, ούτως ώστε να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος προετοιμασίας και σωστού προγραμματισμού σε ό,τι αφορά τη επαναλειτουργία της ξενοδοχειακής και γενικότερα της επισιτιστικής βιομηχανίας, των αεροδρομίων και κατ’ επέκταση των πτήσεων, τόσο για το εισερχόμενο όσο και για το εξερχόμενο επιβατικό κοινό.
-Θέτοντας πρωτίστως και πάνω από όλα την ανάγκη διασφάλισης της προστασίας της υγείας και της ασφάλειας του κοινού, θεωρούμε ότι αυτή η καθοριστική ημερομηνία μπορεί να είναι η 15η Ιουνίου 2020. Η απόφαση αυτή θα είναι βασισμένη στις επιστημονικές διαβεβαιώσεις των καθ’ ύλην υπευθύνων επιστημόνων.
-Ουσιαστικός παράγοντας στην επανεκκίνηση της τουριστικής μας βιομηχανίας είναι ο καθορισμός διμερών επαφών με τις χώρες που αναμένεται ότι θα εξέλθουν πρώτες από την πανδημία και θα έχουν τα λιγότερα ή μηδενικά κρούσματα. Οι χώρες αυτές θα αποτελούν τις κύριες τουριστικές πηγές για την Κύπρο.
-Κρίνουμε ότι η πρωτοβουλία του Συνδέσμου Ταξιδιωτικών Πρακτόρων Κύπρου (ACTA) για προώθηση διακρατικής συμφωνίας Κύπρου – Ελλάδας είναι προς την ορθή κατεύθυνση γιατί θα δώσει τα σωστά μηνύματα για την επανεκκίνηση της ταξιδιωτικής και τουριστικής κίνησης των δυο χωρών, με πολλαπλά οφέλη τόσο για τον εξερχόμενο όσο και τον εισερχόμενο τουρισμό των δυο χωρών. Είμαστε πεπεισμένοι ότι, αν αυτό επιτευχθεί το συντομότερο δυνατό, θα αποτελέσει τη βάση συνεργασίας των πρώτων χωρών στην Ευρώπη.
-Η Κύπρος όπως είναι γνωστό βασίζει σε τεράστιο βαθμό την επιτυχία της ταξιδιωτικής και τουριστικής της βιομηχανίας στις αεροσυγκοινωνίες. Αποτελεί συνεπώς επιτακτική ανάγκη η συνέχιση των πτητικών προγραμμάτων των αεροπορικών εταιρειών, με έμφαση στις δρομολογημένες πτήσεις για να διασφαλίζεται η αεροπορική κίνηση καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Την ίδια στιγμή θα πρέπει να επιδιώξουμε και τη δρομολόγηση όσων περισσότερων ναυλωμένων πτήσεων από τις χώρες «πηγή» για προσέλκυση πρόσθετων επισκεπτών στην τρέχουσα τουριστική περίοδο.
-Λόγω της παρατεταμένης περιόδου κρίσης ειδικά στον τομέα του τουρισμού, καθίσταται αναγκαία η περαιτέρω στήριξη και ενίσχυση των επιχειρήσεων των διάφορων κλάδων της τουριστικής βιομηχανίας, μέχρι και την πλήρη επαναδραστηριοποίηση τους, με τρόπο που να μπορέσουν να καταστούν βιώσιμες.
-Η ψήφιση του Νομοσχεδίου για το “voucher” είναι πολύ σημαντική γιατί θα δώσει την ευχέρεια στους ταξιδιώτες να χρησιμοποιήσουν το αντίτιμο σε ένα βάθος χρόνου 18 μηνών.Το voucher θα μπορεί να χρησιμοποιείται από το πρώτο μήνα μέχρι και τον τελευταίο, παρέχοντας ασφάλεια στον ταξιδιώτη ότι δεν θα χάσει τα λεφτά του. Ταυτόχρονα θα παρέχεται οικονομική ελάφρυνση σε ότι αφορά το πρόβλημα ρευστότητας που αντιμετωπίζουν οι Διοργανωτές Ταξιδιών. Ήδη 14 χώρες έχουν ψηφίσει το σχετικό νομοσχέδιο (Βέλγιο, Κροατία, Τσεχία, Δανία, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ιρλανδία, Ιταλία, Λιθουανία, Ολλανδία, Πορτογαλία, Ισπανία, Βρετανία) και άλλες 7 έχουν καταθέσει τα νομοσχέδια τους στα κοινοβούλια των χωρών τους. Αν τελικά το νομοσχέδιο για τα voucher δεν ψηφιστεί, θα δημιουργήσει τεράστιο πρόβλημα στη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων, και θα δημιουργήσει κάκιστη εικόνα για τη χώρα μας στους διοργανωτές Ταξιδιών του εξωτερικού, με αρνητικές συνέπειες και για μελλοντικές χρονιές.
-Σε ότι αφορά την προώθηση του ναυτικού τουρισμού εισηγούμαστε να επιτραπεί η είσοδος των Superyachts στην Κύπρο το συντομότερο δυνατό. Τα Superyachts λειτουργούν επί του παρόντος με ελάχιστους αριθμούς πληρώματος και ως εκ τούτου αντιπροσωπεύουν ελάχιστο κίνδυνο για το σύστημα υγείας της χώρας. Οι περισσότεροι είναι σε απομόνωση και σε συνδυασμό με τον χρόνο ταξιδιού τους μέχρι την Κύπρο από τους προηγούμενους προορισμούς τους, θα έχουν ήδη απομονωθεί για αρκετές εβδομάδες στο πλοίο.Ενδέχεται να εξακολουθούν να ισχύουν περιορισμοί, όπως περίοδος περιορισμένης αποβίβασης, συλλογή δρομολογίων σκαφών, καθώς και δήλωση υγείας του ΙΜΟ και ερωτηματολόγια για την υγεία του πληρώματος πριν από την άφιξη. Οι μαρίνες μπορούν να οργανώσουν πρόσθετη ασφάλεια, όπου απαιτείται, για να διασφαλίσουν την επιβολή τυχόν περιορισμών αποβίβασης. Στη συνέχεια, το πλήρωμα μπορεί να λάβει άδεια για είσοδο στην Κύπρο είτε μετά από μια καθορισμένη περίοδο καραντίνας είτε ως άρση των μέτρων σύμφωνα με την πολιτική σε ολόκληρο το νησί. Η ασφαλής πρόσδεση και η διαλείπουσα παροχή τροφής και νερού είναι οι μόνες απαιτήσεις των περισσότερων σήμερα. Οι παραδόσεις μπορούν να οργανωθούν με ασφάλεια σύμφωνα με την υπάρχουσα πολιτική και διαδικασία που λαμβάνει χώρα στα Εμπορικά Λιμάνια.
-Παράλληλα με τα πιο πάνω, θα πρέπει να ετοιμαστούν με στενή συνεργασία όλων των τουριστικών φορέων που ανήκουν στη δύναμη του ΚΕΒΕ και των αρμόδιων Υπουργείων, τα σωστά πρωτόκολλα Ασφάλειας και Υγείας σε όλο το φάσμα των διεργασιών που αφορούν τη διακίνηση και παραμονή των ξένων επισκεπτών μας, ώστε να πείθουμε τους ξένους τουριστικούς πράκτορες αλλά και τους ίδιους τους
επισκέπτες για την υπευθυνότητα με την οποία θα χειριστούμε τα θέματα της δικής τους ασφάλειας.
-Θετική εξέλιξη για το θέμα θα αποτελούσε ο καθορισμός κοινών κατευθυντήριων γραμμών για όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ώστε να υπάρξει Ενιαία Ευρωπαϊκή Πολική.
-Ένας ωστόσο προβληματισμός που προκαλεί σοβαρές ανησυχίες στους ιδιοκτήτες των ξενοδοχείων, για τον οποίον θα πρέπει να βρεθούν λύσεις, είναι και οι τυχόν νομικές ευθύνες των ιδίων, στο ενδεχόμενο μέλη του προσωπικού ή θαμώνες του ξενοδοχείου να προσβληθούν από τον ιό κατά την διάρκεια της διαμονής τους.
-Αναμένουμε ότι οι πιο πάνω εισηγήσεις θα συμβάλουν στην προσπάθεια της επανεκκίνησης της ταξιδιωτικής και τουριστικής μας βιομηχανίας με πολλαπλά οφέλη για την οικονομία του τόπου μας. Ταυτόχρονα με τα πιο πάνω, είναι πεποίθηση μας ότι, ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δοθεί στη προώθηση και προβολή του τουριστικού μας προϊόντος για την τουριστική χρονιά 2020-2021, μέσω της αύξησης του σχετικού προϋπολογισμού.
Στην επιστολή τόνισαν συγκεκριμένα μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:
-Αποτελεί άμεση ανάγκη ο εκ των προτέρων καθορισμός συγκεκριμένης ημερομηνίας ανοίγματος της τουριστικής βιομηχανίας του τόπου, ούτως ώστε να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος προετοιμασίας και σωστού προγραμματισμού σε ό,τι αφορά τη επαναλειτουργία της ξενοδοχειακής και γενικότερα της επισιτιστικής βιομηχανίας, των αεροδρομίων και κατ’ επέκταση των πτήσεων, τόσο για το εισερχόμενο όσο και για το εξερχόμενο επιβατικό κοινό.
-Θέτοντας πρωτίστως και πάνω από όλα την ανάγκη διασφάλισης της προστασίας της υγείας και της ασφάλειας του κοινού, θεωρούμε ότι αυτή η καθοριστική ημερομηνία μπορεί να είναι η 15η Ιουνίου 2020. Η απόφαση αυτή θα είναι βασισμένη στις επιστημονικές διαβεβαιώσεις των καθ’ ύλην υπευθύνων επιστημόνων.
-Ουσιαστικός παράγοντας στην επανεκκίνηση της τουριστικής μας βιομηχανίας είναι ο καθορισμός διμερών επαφών με τις χώρες που αναμένεται ότι θα εξέλθουν πρώτες από την πανδημία και θα έχουν τα λιγότερα ή μηδενικά κρούσματα. Οι χώρες αυτές θα αποτελούν τις κύριες τουριστικές πηγές για την Κύπρο.
-Κρίνουμε ότι η πρωτοβουλία του Συνδέσμου Ταξιδιωτικών Πρακτόρων Κύπρου (ACTA) για προώθηση διακρατικής συμφωνίας Κύπρου – Ελλάδας είναι προς την ορθή κατεύθυνση γιατί θα δώσει τα σωστά μηνύματα για την επανεκκίνηση της ταξιδιωτικής και τουριστικής κίνησης των δυο χωρών, με πολλαπλά οφέλη τόσο για τον εξερχόμενο όσο και τον εισερχόμενο τουρισμό των δυο χωρών. Είμαστε πεπεισμένοι ότι, αν αυτό επιτευχθεί το συντομότερο δυνατό, θα αποτελέσει τη βάση συνεργασίας των πρώτων χωρών στην Ευρώπη.
-Η Κύπρος όπως είναι γνωστό βασίζει σε τεράστιο βαθμό την επιτυχία της ταξιδιωτικής και τουριστικής της βιομηχανίας στις αεροσυγκοινωνίες. Αποτελεί συνεπώς επιτακτική ανάγκη η συνέχιση των πτητικών προγραμμάτων των αεροπορικών εταιρειών, με έμφαση στις δρομολογημένες πτήσεις για να διασφαλίζεται η αεροπορική κίνηση καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Την ίδια στιγμή θα πρέπει να επιδιώξουμε και τη δρομολόγηση όσων περισσότερων ναυλωμένων πτήσεων από τις χώρες «πηγή» για προσέλκυση πρόσθετων επισκεπτών στην τρέχουσα τουριστική περίοδο.
-Λόγω της παρατεταμένης περιόδου κρίσης ειδικά στον τομέα του τουρισμού, καθίσταται αναγκαία η περαιτέρω στήριξη και ενίσχυση των επιχειρήσεων των διάφορων κλάδων της τουριστικής βιομηχανίας, μέχρι και την πλήρη επαναδραστηριοποίηση τους, με τρόπο που να μπορέσουν να καταστούν βιώσιμες.
-Η ψήφιση του Νομοσχεδίου για το “voucher” είναι πολύ σημαντική γιατί θα δώσει την ευχέρεια στους ταξιδιώτες να χρησιμοποιήσουν το αντίτιμο σε ένα βάθος χρόνου 18 μηνών.Το voucher θα μπορεί να χρησιμοποιείται από το πρώτο μήνα μέχρι και τον τελευταίο, παρέχοντας ασφάλεια στον ταξιδιώτη ότι δεν θα χάσει τα λεφτά του. Ταυτόχρονα θα παρέχεται οικονομική ελάφρυνση σε ότι αφορά το πρόβλημα ρευστότητας που αντιμετωπίζουν οι Διοργανωτές Ταξιδιών. Ήδη 14 χώρες έχουν ψηφίσει το σχετικό νομοσχέδιο (Βέλγιο, Κροατία, Τσεχία, Δανία, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ιρλανδία, Ιταλία, Λιθουανία, Ολλανδία, Πορτογαλία, Ισπανία, Βρετανία) και άλλες 7 έχουν καταθέσει τα νομοσχέδια τους στα κοινοβούλια των χωρών τους. Αν τελικά το νομοσχέδιο για τα voucher δεν ψηφιστεί, θα δημιουργήσει τεράστιο πρόβλημα στη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων, και θα δημιουργήσει κάκιστη εικόνα για τη χώρα μας στους διοργανωτές Ταξιδιών του εξωτερικού, με αρνητικές συνέπειες και για μελλοντικές χρονιές.
-Σε ότι αφορά την προώθηση του ναυτικού τουρισμού εισηγούμαστε να επιτραπεί η είσοδος των Superyachts στην Κύπρο το συντομότερο δυνατό. Τα Superyachts λειτουργούν επί του παρόντος με ελάχιστους αριθμούς πληρώματος και ως εκ τούτου αντιπροσωπεύουν ελάχιστο κίνδυνο για το σύστημα υγείας της χώρας. Οι περισσότεροι είναι σε απομόνωση και σε συνδυασμό με τον χρόνο ταξιδιού τους μέχρι την Κύπρο από τους προηγούμενους προορισμούς τους, θα έχουν ήδη απομονωθεί για αρκετές εβδομάδες στο πλοίο.Ενδέχεται να εξακολουθούν να ισχύουν περιορισμοί, όπως περίοδος περιορισμένης αποβίβασης, συλλογή δρομολογίων σκαφών, καθώς και δήλωση υγείας του ΙΜΟ και ερωτηματολόγια για την υγεία του πληρώματος πριν από την άφιξη. Οι μαρίνες μπορούν να οργανώσουν πρόσθετη ασφάλεια, όπου απαιτείται, για να διασφαλίσουν την επιβολή τυχόν περιορισμών αποβίβασης. Στη συνέχεια, το πλήρωμα μπορεί να λάβει άδεια για είσοδο στην Κύπρο είτε μετά από μια καθορισμένη περίοδο καραντίνας είτε ως άρση των μέτρων σύμφωνα με την πολιτική σε ολόκληρο το νησί. Η ασφαλής πρόσδεση και η διαλείπουσα παροχή τροφής και νερού είναι οι μόνες απαιτήσεις των περισσότερων σήμερα. Οι παραδόσεις μπορούν να οργανωθούν με ασφάλεια σύμφωνα με την υπάρχουσα πολιτική και διαδικασία που λαμβάνει χώρα στα Εμπορικά Λιμάνια.
-Παράλληλα με τα πιο πάνω, θα πρέπει να ετοιμαστούν με στενή συνεργασία όλων των τουριστικών φορέων που ανήκουν στη δύναμη του ΚΕΒΕ και των αρμόδιων Υπουργείων, τα σωστά πρωτόκολλα Ασφάλειας και Υγείας σε όλο το φάσμα των διεργασιών που αφορούν τη διακίνηση και παραμονή των ξένων επισκεπτών μας, ώστε να πείθουμε τους ξένους τουριστικούς πράκτορες αλλά και τους ίδιους τους
επισκέπτες για την υπευθυνότητα με την οποία θα χειριστούμε τα θέματα της δικής τους ασφάλειας.
-Θετική εξέλιξη για το θέμα θα αποτελούσε ο καθορισμός κοινών κατευθυντήριων γραμμών για όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ώστε να υπάρξει Ενιαία Ευρωπαϊκή Πολική.
-Ένας ωστόσο προβληματισμός που προκαλεί σοβαρές ανησυχίες στους ιδιοκτήτες των ξενοδοχείων, για τον οποίον θα πρέπει να βρεθούν λύσεις, είναι και οι τυχόν νομικές ευθύνες των ιδίων, στο ενδεχόμενο μέλη του προσωπικού ή θαμώνες του ξενοδοχείου να προσβληθούν από τον ιό κατά την διάρκεια της διαμονής τους.
-Αναμένουμε ότι οι πιο πάνω εισηγήσεις θα συμβάλουν στην προσπάθεια της επανεκκίνησης της ταξιδιωτικής και τουριστικής μας βιομηχανίας με πολλαπλά οφέλη για την οικονομία του τόπου μας. Ταυτόχρονα με τα πιο πάνω, είναι πεποίθηση μας ότι, ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δοθεί στη προώθηση και προβολή του τουριστικού μας προϊόντος για την τουριστική χρονιά 2020-2021, μέσω της αύξησης του σχετικού προϋπολογισμού.