Powered by

Πώς η κρίση του κορωνοϊού μπορεί να γίνει η ευκαιρία να αλλάξει το μοντέλο του ελληνικού τουρισμού

Μπορεί ο ελληνικός τουρισμός να είναι αυτή την στιγμή ο μεγάλος «ασθενής» με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ελληνική οικονομία, ωστόσο η κρίση του κορωνοϊού μπορεί να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για μία ευκαιρία να αλλάξει προς το καλύτερο ο κλάδος, ο οποίος επιβίωσε και τροφοδότησε με έσοδα δισεκατομμυρίων ευρώ την ελληνική οικονομία κατά τη διάρκεια της κρίσης.

Ακριβώς σε αυτή την ευκαιρία αναφέρθηκε ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Αλέξανδρος Βασιλικός στη χθεσινή διαδικτυακή συζήτηση που διοργάνωσε το Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών για τον αντίκτυπο του κορωνοϊού και την επανεκκίνηση των επιχειρήσεων.

Απαντώντας στην κριτική που γίνεται το τελευταίο διάστημα περί μονοκαλλιέργειας του τουρισμού και μεγάλη εξάρτηση της ελληνικής οικονομίας από τον κλάδο -με κοντά στο 25% επί του ΑΕΠ- ο κ. Βασιλικός ανέφερε ότι «η μείωση του μεριδίου του τουρισμού στην ελληνική οικονομία δε σημαίνει ότι πρέπει να κόψεις τον τουρισμό στη μέση, αλλά ότι πρέπει να αυξήσεις τη συμμετοχή των άλλων κλάδων και των λοιπών δραστηριοτήτων. Ο τουρισμός δεν εμποδίζει ούτε τη βιομηχανία, ούτε τις εξαγωγές, ούτε τους λοιπούς κλάδους να αναπτυχθούν. Μην ξεχνάμε επίσης ότι τα τελευταία δέκα χρόνια βγήκαμε από την κρίση με πολύ μεγάλη βοήθεια από τον τουρισμό. Μην αφαιρούμε λοιπόν τη σημασία του κλάδου για την ελληνική οικονομία, λόγω ενός πρωτόγνωρου παγκοσμίου φαινομένου όπως είναι η πανδημία».

Ο πρόεδρος του ΞΕΕ αναφέρθηκε και στον κίνδυνο της διάσπασης που είναι ορατός, όπως έχει συμβει και στο παρελθόν στη χώρα μας, μετά από μεγάλες νίκες (σ.σ. στην προκειμένη περίπτωση η νίκη, με διεθνή μάλιστα αναγνώριση, ήταν αυτή της σωστής διαχείρισης της πανδημίας): «Θα πρέπει αυτή την στιγμή να αντιμετωπίσουμε την κατάσταση εντελώς διαφορετικά και να δούμε την τεράστια ευκαιρία: Πρέπει να κεφαλαιοποιήσουμε την επιτυχία που είχαμε και θα πρέπει αυτό να δημιουργήσει συνέργειες και συνεργασίες μεταξύ τομέων, για παράδειγμα τί έχουν να κερδίσουν οι εξαγωγές από τον τουρισμό ή πώς θα αναπτύξουμε τον ιατρικό τουρισμό κ.τ.λ.. Είναι διαφορετικό το να αλλάξουμε το μοντέλο του τουρισμού και να πάμε σε κάτι πιο ποιοτικό, κάτι το οποίο και εμείς ως κλάδος αναζητάμε. Δεν ήμασταν ποτέ υπέρ του ότι ο τουρισμός να γίνει μία επιχειρηματικότητα τύπου frozen yoghurt όπως μπορεί να συνέβη ως ένα βαθμό κατά τη διάρκεια της κρίσης».

Η επόμενη μέρα
Ως προς την επόμενη μέρα για τον κλάδο, ο πρόεδρος του ΞΕΕ επεσήμανε ότι «συνεχώς έχουμε συναντήσεις με όλους τους φορείς και το υπουργείο Τουρισμού προκειμένου να οικοδομήσουμε την επόμενη μέρα. Αντιμετωπίζουμε αυτή την στιγμή μία πρωτόγνωρη κατάσταση σε διεθνές επίπεδο με κολοσσούς που καταρρέουν και ζητούν βοήθεια από τα κράτη. Δεν έχει υπάρξει τις τελευταίες δεκαετίες κρίση που να έχει παραλύσει τα ταξίδια στο βαθμό που έχει γίνει σήμερα.

Από εδώ και πέρα, ο δρόμος για την επόμενη μέρα είναι μακρύς και δύσκολος αν θέλουμε να «ξαναχτίσουμε» πάνω σε αυτό που χτίσαμε τα τελευταία χρόνια στον τουρισμό. Πρέπει να πάμε βήμα βήμα, να συνεχίσει η καλή αντιμετώπιση του υγειονομικού προβλήματος και από εκεί και πέρα αρχίζει η πολύ δύσκολη δουλειά για την προστασία της δημόσιας υγείας και την αναβίωση της οικονομίας.

Πρέπει αντικειμενικά να καταλάβουν όλοι ότι δεν υπάρχει αυτή την στιγμή ορατότητα στον τουρισμό. Δεν γνωρίζουμε ποιες εταιρείες θα πετάνε, πώς και πού θα πετάνε, ποιοι παίκτες θα παραμείνουν στην αγορά διεθνώς. Θα γίνει μία μεγάλη αλλαγή στο χάρτη.

Εχουμε ωστόσο και μία ευκαιρία να πάμε καλά και να σηκωθεί γρήγορα ο κλάδος σε σχέση με ανταγωνιστές. Θα πρέπει λοιπόν να μας απασχολεί ο βραχυπρόθεσμος ορίζοντας που έχει να κάνει με μέτρα επιβίωσης και σε δεύτερη φάση θα πρέπει να έρθουν μέτρα ανταγωνιστικότητας. Αυτά θα έρθουν σε δεύτερο στάδιο και πιθανόν να μην αφορούν τη φετινή σεζόν. Ούτως ή άλλως είναι λάθος να συγκρίνουμε τη φετινή σεζόν, η οποία έχει ειδικά χαρακτηριστικά, με την προηγούμενη. Το θετικό είναι ότι έχουμε να χτίσουμε πάνω σε μία πολύ καλή έκβαση του υγειονομικού ώστε να έχουμε καλύτερες επιδόσεις για το μέλλον».

Ο κ. Βασιλικός αναφέρθηκε και στα χρηματοδοτικά εργαλεία που έχει ανάγκη ο κλάδος για να περάσει τη σεζόν του 2020: «Η ειδοποιός διαφορά του κλάδου είναι ότι πολλές επιχειρήσεις θα χάσουν τον ετήσιο τζίρο τους, ενώ σε άλλους τομείς ένα μέρος του τζίρου χάθηκε μεν κατά τη διάρκεια του lockdown, ωστόσο με το σταδιακό άνοιγμα της αγοράς, δεν χάνεται εξ’ ολοκλήρου και ένα κομμάτι για φέτος αποκαθίσταται. Αναμένουμε και την Ευρώπη, η οποία δεν έχει ολοκληρώσει ακόμη τον τρόπο με τον οποίο θα αντιμετωπίσει το πρόβλημα. Είμαστε σίγουροι ότι θα βγουν και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία. Ουδείς θα πρέπει να επιδιώκει να αναστηθούν ‘’πεθαμένες’’ εταιρείες. Θα πρέπει ωστόσο όλοι όσοι παρέμειναν ζωντανοί στα χρόνια της κρίσης να μην πεθάνουν τώρα ώστε να περάσουν αυτό το ποτάμι.

Οσον αφορά το κομμάτι των μεταφορών εντός της Ευρώπης, υπάρχουν πολύ διαφορετικές αντιμετωπίσεις ανάλογα με την κάθε χώρα. Θεωρώ ότι θα είναι πολύ δύσκολο να φτάσουμε γρήγορα σε οριζόντιες λύσεις για το πώς θα ταξιδεύουμε τον επόμενο ή μεθεπόμενο μήνα». Εχουν ξεκινήσει από το υπουργείο Τουρισμού οι συζητήσεις για διακρατικές συμφωνίες, οι οποίες, σε πρώτη φάση μπορεί να λειτουργήσουν πιο γρήγορα».

ΠΗΓΗ: newmoney.gr

Δειτε Επισης

Fitch: Επιβεβαίωσε το ελληνικό αξιόχρεο σε ΒΒΒ- με σταθερές προοπτικές-Οι βασικοί παράγοντες της αξιολόγησης
UBS: Πού βάζει τον πήχη για την ανάπτυξη στην Ελλάδα
Amazon: Ποιοι Έλληνες βρίσκονται πίσω από το mega deal της αμερικανικής εταιρείας στην Ελλάδα
Δυναμικά στον τομέα ΑΠΕ της Ελλάδας με επένδυση σε τρία νέα αιολικά πάρκα μεγάλης κλίμακας η Amazon
Στις αγορές με επανέκδοση δεκαετούς ομολόγου το ελληνικό δημόσιο-Στόχος η άντληση €250 εκ.
Πρόωρη αποπληρωμή δανείων και το 2025 προγραμματίζει η Ελλάδα-Ποιος ο στόχος
Κομισιόν: Η Ελλάδα μηδενίζει το δημοσιονομικό έλλειμμα το 2024-2025
Mε βλέψεις στο εξωτερικό οι ελληνικές τράπεζες-Μειώνονται οι στόχοι των MREL
Πόσο κοστίζει τώρα ένα διαμέρισμα στις ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις-Στις φθηνότερες αγορές η Αθήνα
Θετικό σήμα από Κομισιόν για ελληνική οικονομία-Αβεβαιότητα από την επιβράδυνση της Ευρώπης