Powered by

Τι είδαν οι Γερμανοί καταστηματάρχες ανεβάζοντας τα ρολά

Οι κάτοικοι του Βερολίνου πανηγύρισαν την προηγούμενη εβδομάδα το άνοιγμα των καταστημάτων μετά από πέντε εβδομάδες lockdown που μετέτρεψαν την πόλη σε «φάντασμα». Αυτό όμως που περίμεναν ότι θα ήταν γιορτή φαντάζει σήμερα πολύ διαφορετικό.

Σε μια από τις πιο πολυσύχναστες εμπορικές συνοικίες, το Mitte, οι δρόμοι είναι σχεδόν άδειοι. Τα περισσότερα καταστήματα ακόμα κλειστά και σε όσα άνοιξαν οι πελάτες άφαντοι. «Οι πωλήσεις μας θα καταρρεύσουν», εκτιμά ιδιοκτήτης μικρού καταστήματος που πουλά συσκευές καφέ εσπρέσσο. «Κανείς δεν θέλει να ψωνίσει αυτή τη στιγμή. Φοβούνται πολύ ότι θα μολυνθούν».

Ως μια από τις πρώτες χώρες που άνοιξαν τα καταστήματα, σημειώνουν οι FΤ, παρακολουθείται στενά από όλους όσους θέλουν ενδείξεις για την καταναλωτική συμπεριφορά.

Ο Nils Busch-Petersen επικεφαλής της Ενωσης Εμπόρων Βερολίνου φοβάται ότι έχει γίνει μακροχρόνια οικονομική ζημιά. «Μπαίνουμε σε μια μακρά, φτωχή περίοδο που μπορεί να καταλήξει να κάνει μεγαλύτερη ζημιά από το shutdown», είπε. «Τουλάχιστον όταν τα καταστήματα ήταν κλειστά δικαιούμασταν κρατική βοήθεια. Τώρα είμαστε μόνοι».

Την άποψη ασπάζονται και οικονομολόγοι. «Οι καταναλωτές θα είναι πολύ προσεκτικοί, είχαν μεγάλη απώλεια στο εισόδημα και θέλουν να αποταμιεύσουν», σημειώνει ο Clemens Fuest, επικεφαλής του ινστιτούτου Ifo. «Τα καταστήματα θα προσπαθήσουν να προσελκύσουν καταναλωτές με προσφορές και εκπτώσεις, αλλά θα παλέψουν για να φτάσουν τους προ κρίσης όγκους πωλήσεων».

Ενας από τους πονοκεφάλους για τους καταστηματάρχες είναι η έλλειψη τουριστών που συνήθως αντιστοιχούν στο 20-25% των πωλήσεων. Όμως ακόμα και όσοι δεν στηρίζονται τόσο στον τουρισμό υποφέρουν.

Η επικεφαλής πολυκαταστήματος σε πόλη της Δυτικής Γερμανίας σημειώνει ότι την πρώτη εβδομάδα μετά το άνοιγμα οι πωλήσεις «ήταν στο 1/3 έως το 40% αυτών πριν το κλείσιμο». Δηλώνει πως πολλοί καταναλωτές υποφέρουν από «υπαρξιακό φόβο». Εξηγεί ότι είτε είναι σε αναστολή εργασίας είτε άνεργοι, οπότε λείπουν τα χρήματα. Και σε κάθε περίπτωση κανείς δεν έχει όρεξη για αγορές. «Δεν έχει νόημα να αγοράσεις καινούργια ρούχα αν δεν έχεις κάπου να πας».

Επιπρόσθετα, παρότι άνοιξαν τα καταστήματα, τα μπαρ, τα καφέ και τα εστιατόρια παραμένουν κλειστά. «Η συνολική καταναλωτική εμπειρία έχει αλλάξει γιατί δεν μπορείς να πας για ψώνια και μετά να καθίσεις κάπου για φαγητό», σημειώνει ο κος Fuest. «Αυτό σημαίνει ότι οι άνθρωποι δεν θα πάνε για ψώνια απλά για να το διασκεδάσουν».

Να σημειωθεί ότι στη Γερμανία έχουν ανοίξει μόνο τα καταστήματα έως 800 τ.μ., κάτι που σημαίνει ότι τα malls παραμένουν κλειστά. Ένα κατάστημα 800 τ.μ. μπορεί να έχει έως 40 πελάτες σε μια δεδομένη στιγμή.

ΠΗΓΗ: euro2day.gr

Δειτε Επισης

Υπεραμύνεται της συμφωνίας με ΗΠΑ η Ε.Ε., διχασμένες για το αποτέλεσμα πρωτεύουσες και επιχειρήσεις
Δημοσιονομικό κενό €172 δισ. για την περίοδο 2027-2029 στη Γερμανία
Βλέπει πολύ σκληρό πλήγμα στην ευρωπαϊκή βιομηχανία από την εμπορική συμφωνία με τις ΗΠΑ η Μόσχα
Η εμπορική συμφωνία της Ε.Ε. με τις ΗΠΑ...«Όσοι περιμένουν τυφώνα, είναι ευγνώμονες με την καταιγίδα»
Στα 4 δισ. ευρώ το κέρδος για τις αυτοκινητοβιομηχανίες της Ε.Ε. από το εμπορικό deal με τις ΗΠΑ
H δεύτερη ανάγνωση του deal ΗΠΑ και Ε.Ε. για τους δασμούς-Πώς αποτιμούν Deutsche Bank, UniCredit, Berenberg και UBS
Ο χρυσός σταθεροποιείται μετά τη συμφωνία ΗΠΑ και Ε.Ε. για τους δασμούς-Κοντά στα $3.340 η ουγγιά
Η πρώτη αντίδραση των αγορών στη συμφωνία ΗΠΑ-Ε.Ε.
Μπενζαμέν Αντάντ: Ανισοβαρής η εμπορική συμφωνία ΗΠΑ και Ε.Ε.-Θα προσφέρει προσωρινή σταθερότητα
Τσιπολόνε (ΕΚΤ): Ισορροπημένοι οι κίνδυνοι του πληθωρισμού στην ευρωζώνη